Persoonlijk ben ik van mening dat je als je door alcohol geïntoxiceerd bent, je niet meer deelneemt aan het verkeer.
De wetgever voorziet hier een tolerantie die voor mij veel lager mag dan nu, voor de weggebruikers zoals het nu geregeld is.
Daarom schrik ik nogal als ik lees dat sommigen nogal tolerant of toleranter willen omgaan met de sancties van bepaalde type weggebruikers.
Je moet misschien eens kijken waar mijn reactie startte?
Op basis van een debiele reactie van Timothy, die aangaf dat ze bij dronken fietsers als straf een fietsbel rectaal moesten inbrengen en de fiets verschroten. Voor hem moet je fietsers dus blijkbaar zwaarder straffen dan automobilisten.
Dat een dronken fietser een gevaarte is voor zichzelf, dat staat buiten alle discussie. Maar als ik in diezelfde zin ook lees: “een dronken fietser is geen bedreiging voor andere mensen”, dan ben ik daar absoluut niet met akkoord.
In Mechelen heeft de politie het rijbewijs van een fietser voor 15 dagen ingetrokken. De fietser had maar liefst 2,2 promille alcohol in zijn bloed. Hij was zo dronken dat hij op de Antwerpsesteenweg frontaal op een andere fietser botste, een vrouw van 39. Die raakte gewond en moest naar het...
rtv.be
Ook wil ik vragen aan Ugar hoe ik zijn laatste zin moet interpreteren?
De boodschap die ik wou brengen is dat fietsers minder gevaar opleveren dan een dronken automobilist. Jouw gelinkt bericht bewijst dat ook, ik lees niets van meerdere doden door een dronken fietsers, iets wat al meerdere keren wel het geval was bij dronken automobilisten.
Want zoals ik het lees lijkt het alsof je het logisch zou vinden dat eerst iets heel erg of erger zou moeten gebeuren vooraleer de straffen zwaarder mogen worden?
Neen, maar je moet wel zo straffen dat je het grootste maatschappelijke risico het zwaarst aanpakt. En dat zijn geen dronken fietsers. Want anders zouden sommigen misschien toch de auto nemen, "want de straf is toch dezelfde". Zo vind ik het invorderen van het rijbewijs voor een dronken fietser in veel gevallen een disproportionele straf.
Zoals ik al eerder aangaf: fietsers die betrokken zijn in ongevallen zijn in slechts 6% geïntoxiceerd, automobilisten in 10% van de gevallen.
@Str8_6 geeft aan dat dat komt omdat fietsongevallen vaak niet worden aangegeven, maar dat bewijst ook weer mijn stelling: er zijn vaal geen andere slachtoffers bij betrokken.
Buiten het aspect van verkeersveiligheid zijn er tal van reden op gebied van gezondheid die men kan aanhalen om het gebruik van alcohol tot een minimum te beperken. Scans hebben trouwens aangetoond tijdens een experiment van een dronken persoon dat wat je spraak betreft je hersenen reageren alsof je een herseninfarct doormaakt…
Er is nergens een wet die het nuttigen van alcohol verbiedt, en indien je dat probeert gaat drankgebruik in de illegaliteit verzeild geraken, net zoals drugs. Dat is wat we helemaal niet willen. En ik zeg niet dat je een dronken fietser niet mag/kan straffen. Wel dat het voor mij logisch is dat de straf voor iemand die beschonken achter het stuur van een auto kruipt zwaarder zou moeten zijn. Want hij rijdt rond met een voertuig van 1.5 ton aan 50-70 km/h, die fietser met een voertuig van 25 kg aan 20 km/h
Net zoals je iemand die met een vrachtwagen te snel rijdt, strenger straft dan iemand die dat met een wagen doet.
Net zoals je iemand die 180 km/h rijdt in de bebouwde kom, strenger straft dan iemand die er 80 km/h rijdt.