Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Met de wagen heb ik 1x dronken rondgereden op mijn 18de (jong en een keertje dom wezen he. Ik heb dit al meermaals hier gezegd). 1x en nooit meer (oprecht). Dat ik die dag niemand omver gereden heb of worst case doodgereden heb? Ik voel mij helemaal NIET beter dan iemand die dat wel gedaan heeft. Ik heb gewoon meer geluk gehad. Zo bekijk ik dat toch.

Ik zal dus nooit zeggen dat iemand geen 2de kans verdient ongeacht wat er gebeurd is (maar geen 20ste kans).

Met de fiets durf ik wel eens 'niet nuchter' zijn. (Ik neem meestal wel eerst de trein of bus indien mogelijk zodat ik terug al half nuchter ben en dan doe ik nog een stukje met de fiets) Dat je dan uw kosten zelf moet betalen en op de blaren zitten als er iets gebeurt? --> Dat is niet meer dan terecht zeker?

Laatst bewerkt:

Dat verhaal dit weekend heeft me diep geraakt, er zijn geen woorden voor hoe onrechtvaardig zoiets is. Na dat ongeval met die groep fietsers in februari zou je denken dat er wat gaat veranderen blijven we maar talmen met de aanpak van dronken bestuurders, dat daar nog enige discussie over kan ontstaan. Het rijbewijs met punten ligt wel op de onderhandelingstafel van de nieuwe regering, maar zonder handhaving blijft het dode letter (die doodrijder in Gent had al 10 jaar geen geldig rijbewijs meer).

Wat ik wel niet begrijp is dat de familie zelf nu een crowdfunding start. Hou je je daarmee bezig zo kort nadat 3 familieleden het leven ontnomen werd? Beetje een morbide gedachte maar die familie zal wel genoeg erven van dat betreurde gezin om de begrafenis te kunnen betalen? Ik vind het nogal vreemd eigenlijk.

Dat verhaal dit weekend heeft me diep geraakt, er zijn geen woorden voor hoe onrechtvaardig zoiets is. Na dat ongeval met die groep fietsers in februari zou je denken dat er wat gaat veranderen blijven we maar talmen met de aanpak van dronken bestuurders, dat daar nog enige discussie over kan ontstaan. Het rijbewijs met punten ligt wel op de onderhandelingstafel van de nieuwe regering, maar zonder handhaving blijft het dode letter (die doodrijder in Gent had al 10 jaar geen geldig rijbewijs meer).

Wat ik wel niet begrijp is dat de familie zelf nu een crowdfunding start. Hou je je daarmee bezig zo kort nadat 3 familieleden het leven ontnomen werd? Beetje een morbide gedachte maar die familie zal wel genoeg erven van dat betreurde gezin om de begrafenis te kunnen betalen? Ik vind het nogal vreemd eigenlijk.
Zo'n criminele dader -ik heb daar geen andere woorden voor, nadat hij al 14 veroordelingen had i.v.m. verkeersinbreuken waaronder dronken rijden- kan enkel maar gestopt worden door hem het recht te ontnemen om nog deel te nemen aan de maatschappij. Veroordelen voor moord en opsluiten dus.
Zoals je zelf aangaf is een rijbewijs (met punten of niet) slechts een vodje papier en een rijverbod is zoals tegen kleuters zeggen dat ze uit de snoepkast moeten blijven, maar achter je rug nemen ze er toch snoep uit.

Misschien is die familie niet kapitaalkrachtig genoeg om de begrafenis te betalen voor 3 personen ineens (damn, het gedacht alleen al...). De rekeningen van de slachtoffers worden een tijd geblokkeerd en een erfenis wordt pas geregeld na de begrafenis.

Er moet absoluut iets gedaan worden aan hoe wij omgaan met verkeerscriminaliteit. Alcoholsloten - of nog beter rijbewijssloten - in elke wagen, fel verhoogde pakkans, rijbewijs met punten, veel zwaardere straffen zeker bij bewuste fouten, zeker bij recidive, tot verkeersgevangenissen toe. Het moet echt gedaan zijn.

Dergelijke zaken moet je gewoon als doodslag bestempelen. Als je dronken in de auto stapt en je rijdt iemand dood is dit gewoon opzettelijk, want je weet voor je begint te drinken dat je met de auto bent en zelfs na 2-3 pinten heb je nog het besef dat het toch tijd is om te stoppen.

14 keer veroordeeld en slechts 1 keer naar de rechtbank gegaan, tienduizenden euro's openstaande boetes en nu 3 mensen die het leven gelaten hebben door toedoen van deze debiel. In principe is een levenslange celstraf de enige rechtvaardige en gepaste straf.

Misschien al beginnen met een efficiënt systeem om die boetes te innen.... heb het gevoel dat men nu eerst nog moet gecontroleerd worden door de douane of de vlabel voor men de boetes echt int.

Raak ze snel in de portefeuille en dan gaat een deel toch al wat sneller nadenken voor ze opnieuw de fout maken..

Misschien al beginnen met een efficiënt systeem om die boetes te innen.... heb het gevoel dat men nu eerst nog moet gecontroleerd worden door de douane of de vlabel voor men de boetes echt int.

Raak ze snel in de portefeuille en dan gaat een deel toch al wat sneller nadenken voor ze opnieuw de fout maken..
Ik heb nog nooit boetes gehad in belgie, maar halen ze dat niet gewoon van uw loon of uitkering als je niet betaalt. Dat is wat ze hier doen in ieder geval.

Dat denk ik niet. Bij die marginalen is er geen geld dusja waar ga je het halen? Van het OCMW? Dan is het jij en ik die zijn boete betalen en nog een extra motivatie voor die mannen om zeker niet te gaan werken want het is toch om achterstallige boetes te betalen.

Ik zeg soms ook wel eens dat de alcohol limieten voor rijden overdreven strikt zijn, maar zo'n geval als dit weekend schud je dan toch weer wakker. Vreselijk hoe iemand in staat is om zo te blijven volharden en onschuldigen de dood injaagt.

14 keer veroordeeld en slechts 1 keer naar de rechtbank gegaan, tienduizenden euro's openstaande boetes en nu 3 mensen die het leven gelaten hebben door toedoen van deze debiel. In principe is een levenslange celstraf de enige rechtvaardige en gepaste straf.

Hij is één keer veroordeeld voor dronken rijden en 13 keer voor andere inbreuken. Welke inbreuken dit zijn is niet bekend, kans is groot overdreven snelheid en verkeersagressie.
Zo iemand hoort niet thuis meer in het verkeer. Dan heb je gewoon een structureel probleem, en dan zo blijkt nu.
Ook frappant dat je zo dronken bent dat ze u pas vele uren later kunnen ondervragen…

Het grote probleem is dat de pakkans gewoon te klein is. Om eerlijk te zijn heb ik nog maar tweemaal spontaan moeten blazen/ spontaan aan de kant gezet geweest.
En dat op 14 jaar rijden en een grove 350k km afgelegd. Misschien heb ik altijd geluk, dat kan natuurlijk.

Hij is één keer veroordeeld voor dronken rijden en 13 keer voor andere inbreuken. Welke inbreuken dit zijn is niet bekend, kans is groot overdreven snelheid en verkeersagressie.
Zo iemand hoort niet thuis meer in het verkeer. Dan heb je gewoon een structureel probleem, en dan zo blijkt nu.
Ook frappant dat je zo dronken bent dat ze u pas vele uren later kunnen ondervragen…

Het grote probleem is dat de pakkans gewoon te klein is. Om eerlijk te zijn heb ik nog maar tweemaal spontaan moeten blazen/ spontaan aan de kant gezet geweest.
En dat op 14 jaar rijden en een grove 350k km afgelegd. Misschien heb ik altijd geluk, dat kan natuurlijk.
Als ik reddit mag geloven zijn het allemaal kleinere inbreuken, rijden zonder keuring of verzekering, bellen tijdens het rijden, parkeren op het trottoir. Wel allemaal op een paar jaar tijd.

Als ik reddit mag geloven zijn het allemaal kleinere inbreuken, rijden zonder keuring of verzekering, bellen tijdens het rijden, parkeren op het trottoir. Wel allemaal op een paar jaar tijd.
Het gaat over 14 veroordelingen, niet over 14 boetes. Die kleine inbreuken leveren geen veroordeling op en al zeker geen 11.000 (of wat was het exact?) euro aan boetes.
Ik vind het vooral frappant dat hij terug in het bezit was van zijn rijbewijs, terwijl er nog zoveel boete open staat. Als de rechter een rijverbod en een geldboete uitspreekt, is het toch vrij simpel te handhaven dat de boete betaald moet zijn voor het rijbewijs terug kan gegeven worden.

Ik zeg soms ook wel eens dat de alcohol limieten voor rijden overdreven strikt zijn, maar zo'n geval als dit weekend schud je dan toch weer wakker. Vreselijk hoe iemand in staat is om zo te blijven volharden en onschuldigen de dood injaagt.
Ivm de wagen of een ander gemotoriseerd voertuig kunnen de regels niet streng genoeg zijn naar mijn mening. Rijden = niet drinken. Neem dan een chauffeur mee of doe een beurtrol.

Met een 'gewone' fiets? 0,6 promille = Uw rijbewijs kwijt als je een agent tegen komt die met een verkeerd been uit bed gestapt is.
Te voet? Dan kan je bij 0,6 promille ook reeds beboet worden voor openbare dronkenschap.

Over die laatste twee valt wel iets te zeggen. Ja ok, je kan ook iemand verwonden door zat te fietsen of dronken te voet iemand in de gracht te 'zwalpen'. Maar niet met 0,6 promille op se (of jawel maar dan is dat niet omdat je gedronken hebt)

Het gaat over 14 veroordelingen, niet over 14 boetes. Die kleine inbreuken leveren geen veroordeling op en al zeker geen 11.000 (of wat was het exact?) euro aan boetes.
Ik vind het vooral frappant dat hij terug in het bezit was van zijn rijbewijs, terwijl er nog zoveel boete open staat. Als de rechter een rijverbod en een geldboete uitspreekt, is het toch vrij simpel te handhaven dat de boete betaald moet zijn voor het rijbewijs terug kan gegeven worden.

Overzicht van Jurgen L.'s verkeersmisdrijven (2017-2021) (Deze komt van P-magazine, maar op verschillende kranten staan dezelfde overtredingen)
  • 2017: Eerste veroordeling
  • 2018: Eerste keer voor de politierechter voor rijden onder invloed. Hij verschijnt niet en krijgt een rijverbod van 15 dagen en een boete van 1.600 euro.
  • 2018: Boete van 400 euro voor rijden met een ongekeurde wagen. Weer geen verschijning in de rechtbank.
  • 2019: Boete van 1.200 euro voor bellen achter het stuur. Nog steeds een ongekeurde wagen, wat leidt tot nog eens twee boetes van 400 euro voor een niet-gekeurde auto en foutparkeren op een trottoir.
  • 2019-2020: Vijf geldboetes, in totaal 1.920 euro, voornamelijk voor rijden met een ongekeurde auto en bellen achter het stuur.
  • November 2020: Eerste rijverbod van één maand en een boete van 1.600 euro voor een probleem met zijn rijbewijs.
  • Februari 2021: Boete van 2.800 euro en een rijverbod van zes maanden voor ongeregistreerde auto en geen verzekering. Hij moet ook slagen voor medische en psychologische tests en zijn rijexamens opnieuw afleggen.

Laatst bewerkt:
Anderzijds en ALS de info klopt: als je gaat rijden zonder keuring of verzekering - waarom zou iemand dan plots niet rijden omdat je geen rijbewijs hebt? Voor een bepaalde groep mensen zal dat niets wijzigen aan het gedrag- gezien het toch wel aanzienlijk aantal veroordelingen en boetes veronderstel ik met zo iemand te maken te hebben.

Velen opperen om de pakkans te vergroten, limieten te verlagen - imo werkt dat voor geen meter om dergelijke gevaren op de weg ook effectief van de weg te houden. Ik zie dan ook véél meer heil in alcoholslot, inbeslagname wagen, zware boetes (voor diegenen die ze kunnen betalen - maar dan bedoel ik zwaar - genre 1 jaarloon) en ook gevangenisstraffen.

Ivm de wagen of een ander gemotoriseerd voertuig kunnen de regels niet streng genoeg zijn naar mijn mening. Rijden = niet drinken. Neem dan een chauffeur mee of doe een beurtrol.

Altijd gevaarlijk om door te schieten: hoe ga je dan om met:
  • mensen die vermoeid achter het stuur zitten
  • mensen die onderweg gestoord worden: gesprekspartner in wagen, baby in wagen, telefoon ...
  • mensen die geen perfect zicht meer hebben, sukkelen met rijden in het donker of in de regen
  • mensen die ziek achter het stuur zitten
  • mensen op leeftijd die lang niet meer zo alert zijn als de doorsnee dertiger
dat zijn stuk voor stuk factoren die gelijkaardige of grotere impact hebben op alertheid, stuurkunsten, inschatting situaties ...

imo dan ook een no -go om zo goed als 0 -limieten te gaan implementeren.

De oplossing van dit soort ongevallen gepleegd door recidiverende hardleerse chauffeurs bestaat uit het véél strenger straffen van deze veelplegers, niet uit zoals sommige politici en experts, of zelfs forumleden hier afkomen "brave burgers" bestraffen.

Rijbewijs met punten? Oké, maar dan wel graag kritisch zijn over wat punten kost en wat niet en er geen verdienmodel voor de lokale circusdirecuteurs (gemeentepolitiek) of rijscholen/VAB voor maken, want 2/3 van alle boetes (3) die ik ooit gekregen heb waren disputabel (genre politie plakt verkeersborden af met random zwarte plakband en dan moet je maar weten dat daar de snelheidslimiet gewijzigd is) en heb ik niemand mee in gevaar gebracht (de andere was toegegeven te hard rijden op een vierbaansweg waar ik 100km/h reed, terwijl je daar eigenlijk maar 90km/h mag, my bad, dat zou wel punten mogen kosten, zelfs op een zondagnamiddag wanneer daar praktisch niemand anders rondreed).

Nultolerantie van alcohol in het verkeer? Tja, ik heb dit weekend toegegeven een cocktail gedronken en ben naar een film gaan kijken die slechts een 2-tal uur duurde... als je de limiet op 0,1 promille ofzo zou gaan leggen zou ik mogelijks alsnog positief geblazen hebben, geen probleem: als nultolerantie de regel zou zijn zou ik gewoon niets alcoholisch meer drinken als ik de eerste uren nog moet rijden... maar denken we nu echt dat dat de "klassieke" straalbezopen chauffeurs gaat tegenhouden in dit soort van tragedies?

Dan het volgende abominabele idee:
Er moet absoluut iets gedaan worden aan hoe wij omgaan met verkeerscriminaliteit. Alcoholsloten - of nog beter rijbewijssloten - in elke wagen, fel verhoogde pakkans, rijbewijs met punten, veel zwaardere straffen zeker bij bewuste fouten, zeker bij recidive, tot verkeersgevangenissen toe. Het moet echt gedaan zijn.

Een alcoholslot en een rijbewijs slot in élke wagen? Zo'n alcoholslot kosten duizenden euro's om te installeren (€ 2775) en dan nog een jaarlijkse kost van € 1100. Dat is meer dan een maandloon voor de gemiddelde persoon hé, misschien niet de gemiddelde BG'er met z'n salariswagen waar dat slot wel op kost van de zaak/leasingfirma kan... Betaal jij mijn alcohol+rijbewijsslot? Want voor dit bedrag kan ik beter mijn auto verruilen voor een elektrische fiets...
Dit moet toch wel hét typevoorbeeld zijn van hoe je alle brave burgers kan straffen, en hoe criminelen vervolgens zoiets hotwiren of chiptunen om het alsnog te omzeilen.

De oplossing zit hem in de échte overtreders zwaarder te gaan straffen:
verkeersgevangenissen, enkelbanden met snelheidsmonitoring, auto's verbeurd verklaren...

jAnderzijds en ALS de info klopt: als je gaat rijden zonder keuring of verzekering - waarom zou iemand dan plots niet rijden omdat je geen rijbewijs hebt? Voor een bepaalde groep mensen zal dat niets wijzigen aan het gedrag- gezien het toch wel aanzienlijk aantal veroordelingen en boetes veronderstel ik met zo iemand te maken te hebben.

Velen opperen om de pakkans te vergroten, limieten te verlagen - imo werkt dat voor geen meter om dergelijke gevaren op de weg ook effectief van de weg te houden. Ik zie dan ook véél meer heil in alcoholslot, inbeslagname wagen, zware boetes (voor diegenen die ze kunnen betalen - maar dan bedoel ik zwaar - genre 1 jaarloon) en ook gevangenisstraffen.
Ken je nog de zaak van Merel De Prins? Dat 12 jarig kind dat is doodgereden in 2015? :frown:
9 jaar later blijkt dat de doodrijder nog steeds 0,0 schuldbesef heeft. Sterker nog: "Het kan hem gewoon allemaal géén moer schelen"

Sommige mensen zijn gewoon dusdanig 'geestelijk ziek' dat ze reddeloos verloren zijn en persoonlijk niet (meer) geholpen kunnen worden.
Maar we moeten de gemeenschap wel proberen te beschermen tegen zulke mensen hé. En dat gebeurt onvoldoende.

Met een 'gewone' fiets? 0,6 promille = Uw rijbewijs kwijt als je een agent tegen komt die met een verkeerd been uit bed gestapt is.
Te voet? Dan kan je bij 0,6 promille ook reeds beboet worden voor openbare dronkenschap.

Over die laatste twee valt wel iets te zeggen. Ja ok, je kan ook iemand verwonden door zat te fietsen of dronken te voet iemand in de gracht te 'zwalpen'. Maar niet met 0,6 promille op se (of jawel maar dan is dat niet omdat je gedronken hebt)
Ze zouden beter lakser zijn over fietsers die een glas te veel op hebben dan over bestuurders van een wagen.
Wat je zeker niet wil is dat ze gaan redeneren: waarom zou ik die fiets nemen als ik even zwaar bestraft word als met de auto?
Akkoord dat dronken fietsen ook niet wenselijk is, maar met een auto is de kans dat je een dodelijk verkeersongeval veroorzaakt veel groter.
(dan spreek ik wel over een gewone fiets, niet over een speed-pedelec ofzo , dat mag gerust als gemotoriseerd verkeer gezien worden)

Dus gewoon een boete voor dronken fietsers is al voldoende. En hogere boetes voor dronken automobilisten. Dronken autorijden, onmiddellijk rijbewijs inleveren, een 2de keer = levenslang rijverbod. Autorijden onder rijverbod of zonder rijbewijs = gevangenisstraf.

Laatst bewerkt:
Dan het volgende abominabele idee:

Een alcoholslot en een rijbewijs slot in élke wagen? Zo'n alcoholslot kosten duizenden euro's om te installeren (€ 2775) en dan nog een jaarlijkse kost van € 1100. Dat is meer dan een maandloon voor de gemiddelde persoon hé, misschien niet de gemiddelde BG'er met z'n salariswagen waar dat slot wel op kost van de zaak/leasingfirma kan... Betaal jij mijn alcohol+rijbewijsslot? Want voor dit bedrag kan ik beter mijn auto verruilen voor een elektrische fiets...
Dit moet toch wel hét typevoorbeeld zijn van hoe je alle brave burgers kan straffen, en hoe criminelen vervolgens zoiets hotwiren of chiptunen om het alsnog te omzeilen.
Als je kijkt wat europa oplegt aan regels voor wagens die op de europese markt komen...
-Verplichte ACC
-Zwarte doos
-aansluitpunt alcoholslot
-Automatisch noodremsysteem
-camera die bestuurder monitort
-Verkeersbord/ snelheidsherkenning.

Dan vind ik het feitelijk niet zo een gek idee dat je zoiets pusht naar de fabrikant zelf. Een soort van kaartlezer waar status rijbewijs, verzekering, keuring op af te lezen valt? Wel geen idee hoe je zoiets realtime update naar status?
Het zou zelfs mogelijks kunnen aangesloten worden op dat aansluitpunt alcoholslot.

Terug
Bovenaan