Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Dit neigt dan wel erg naar controle maatschappij...

Zorg gewoon dat die auto afgenomen is als men zo'n lijst van veroordelingen krijgt ipv iedereen te gaan straffen

De oplossing van dit soort ongevallen gepleegd door recidiverende hardleerse chauffeurs bestaat uit het véél strenger straffen van deze veelplegers, niet uit zoals sommige politici en experts, of zelfs forumleden hier afkomen "brave burgers" bestraffen.

Rijbewijs met punten? Oké, maar dan wel graag kritisch zijn over wat punten kost en wat niet en er geen verdienmodel voor de lokale circusdirecuteurs (gemeentepolitiek) of rijscholen/VAB voor maken, want 2/3 van alle boetes (3) die ik ooit gekregen heb waren disputabel (genre politie plakt verkeersborden af met random zwarte plakband en dan moet je maar weten dat daar de snelheidslimiet gewijzigd is) en heb ik niemand mee in gevaar gebracht (de andere was toegegeven te hard rijden op een vierbaansweg waar ik 100km/h reed, terwijl je daar eigenlijk maar 90km/h mag, my bad, dat zou wel punten mogen kosten, zelfs op een zondagnamiddag wanneer daar praktisch niemand anders rondreed).

Nultolerantie van alcohol in het verkeer? Tja, ik heb dit weekend toegegeven een cocktail gedronken en ben naar een film gaan kijken die slechts een 2-tal uur duurde... als je de limiet op 0,1 promille ofzo zou gaan leggen zou ik mogelijks alsnog positief geblazen hebben, geen probleem: als nultolerantie de regel zou zijn zou ik gewoon niets alcoholisch meer drinken als ik de eerste uren nog moet rijden... maar denken we nu echt dat dat de "klassieke" straalbezopen chauffeurs gaat tegenhouden in dit soort van tragedies?

Dan het volgende abominabele idee:

Een alcoholslot en een rijbewijs slot in élke wagen? Zo'n alcoholslot kosten duizenden euro's om te installeren (€ 2775) en dan nog een jaarlijkse kost van € 1100. Dat is meer dan een maandloon voor de gemiddelde persoon hé, misschien niet de gemiddelde BG'er met z'n salariswagen waar dat slot wel op kost van de zaak/leasingfirma kan... Betaal jij mijn alcohol+rijbewijsslot? Want voor dit bedrag kan ik beter mijn auto verruilen voor een elektrische fiets...
Dit moet toch wel hét typevoorbeeld zijn van hoe je alle brave burgers kan straffen, en hoe criminelen vervolgens zoiets hotwiren of chiptunen om het alsnog te omzeilen.

De oplossing zit hem in de échte overtreders zwaarder te gaan straffen:
verkeersgevangenissen, enkelbanden met snelheidsmonitoring, auto's verbeurd verklaren...
Het heeft geen zin om te praten over een rijbewijs met punten als er geen consequenties zijn die gehandhaafd kunnen worden. De beste manier is dan om er voor te zorgen dat je gewoon geen wagen kan starten. Is dat fool proof, neen. Kan daar mee gefoefeld worden, zeker. Gaat het wel al heel veel verhelpen aan de problemen? Ja. Dat is voor mij het waard. Als dat bij elke wagen geïnstalleerd en opgevolgd moet worden, zal de prijs ook wel dalen. En het is voor de overheid allicht goedkoper om te subsidiëren dan het bouwen en onderhouden van meer gevangenissen.

Uiteindelijk moet het doel in de eerste plaats preventie zijn. Moordenaars zoals die dronken bestuurder dit weekend moeten zéér zwaar bestraft worden, maar je wil er in de eerste plaats voor zorgen dat zo'n mensen gewoon geen wagen meer kunnen opstarten.

Kwestie van maatregelen voor dodelijke ongevallen, niet rechtsreeks met alcohol te maken - maar dronken bestuurders rijden soms ook véél te snel: Hoeveel dodelijke ongevallen zouden er vermeden worden indien de maximum snelheid van wagens beperkt zou zijn tot 150 km/h? Bijkomend ook de vraag voor het nut van snelheden boven de 150 km/h (circuit, Duitsland)?

Niet de grote massa, maar ogenschijnlijk vrij eenvoudige maatregel om in te voeren en toch een paar levens gespaard.

Als je kijkt wat europa oplegt aan regels voor wagens die op de europese markt komen...
-Verplichte ACC
-Zwarte doos
-aansluitpunt alcoholslot
-Automatisch noodremsysteem
-camera die bestuurder monitort
-Verkeersbord/ snelheidsherkenning.

Dan vind ik het feitelijk niet zo een gek idee dat je zoiets pusht naar de fabrikant zelf. Een soort van kaartlezer waar status rijbewijs, verzekering, keuring op af te lezen valt? Wel geen idee hoe je zoiets realtime update naar status?
Het zou zelfs mogelijks kunnen aangesloten worden op dat aansluitpunt alcoholslot.
Ik heb een wagen waar al die toffe systemen opzitten, inclusies het systeem dat continu begint te piepen als je ook maar 2 seconden 1 km/u te hard rijdt. En ik kan u zeggen, ik ben nog nooit zo afgeleid geweest in de auto als nu. Nu, per chance zitten er nu nog fysieke knoppen op waar je al die systemen mee kan uitschakelen, ook al resetten ze elke keer je de wagen afzet en moet je deze telkens opnieuw manueel afzetten.

Verkeersbord/snelheidsherkenning is leuk in theorie, in de praktijk zitten er meer gaten in die systemen dan in een schel kaas. Hoe vaak mijn automatische snelheidsherkenning pas na 1-2 minuten doorheeft dat ik al lang op de autostrade ben en dus 120 mag rijden ipv 70 kan ik niet meer bijhouden. Of hoe vaak hij al die snelheidslimiet borden achteraan op vrachtwagens heeft gebruikt waardoor die op het midden van de snelweg plots zegt dat ik maar 50 km/u mag rijden.

Noodremsysteem net hetzelfde, ik heb al meer bijna-ongelukken gehad omdat die uit het niets plots vol in de rem gaat omdat die pakweg een fietser op het fietspad detecteert dan dat die een ongeluk heeft voorkomen (wat dus 0 keer is). Of soms ook gewoon helemaal niets en toch plots begint te remmen. Of waar hij niet doorheeft dat ik een voorsorteerstrook op wil rijden of een afrit wil nemen en mijn auto ineens een ruk naar links of rechts maakt omdat die denkt dat ik over een lijn aan het rijden ben.

Ik zie niet in waarom je elke bestuurder moet bestraffen, bestraf de debielen die keer op keer de wet overtreden en steek het geld en tijd dat je wilt gebruiken om mensen te pesten in het effectief handhaven van die straffen. Ik heb geen zin om elke keer mijn rijbewijs uit mijn portefeuille te halen om mijn wagen te starten. Om nog maar te zwijgen hoe die systemen net zoals bovenstaande gegarandeerd meer voor frustraties dan veiligheid gaan zorgen.

Laatst bewerkt:
Zouden er in andere landen meer alcoholcontroles zijn dan bij ons? Dronken rijden lijkt mij toch een typisch Belgisch probleem te zijn, ik denk dat er in Scandinavische landen of Duitsland waar ze strenger of meer gedisciplineerd zijn veel minder dronken nog rondrijden.

België zou ook tussen 25 en 40% zitten (percentage van dodelijke ongevallen waar alcohol in het spel zit) Dus we doen het ongeveer even slecht als USA en Canada. Frankrijk scoort ook slecht.

Laatst bewerkt:
Zouden er in andere landen meer alcoholcontroles zijn dan bij ons? Dronken rijden lijkt mij toch een typisch Belgisch probleem te zijn, ik denk dat er in Scandinavische landen of Duitsland waar ze strenger of meer gedisciplineerd zijn veel minder dronken nog rondrijden.

België zou ook tussen 25 en 40% zitten (percentage van dodelijke ongevallen waar alcohol in het spel zit) Dus we doen het ongeveer even slecht als USA en Canada.
Dat is gewoon zo genormaliseerd als de pest in dit land. Als ik zie hoeveel mensen na de voetbal met de auto vertrekken terwijl ze 6-7 pinten ophebben, ik kan de tel niet meer bijhouden. Vaak wordt er dan gevraagd aan iemand die niet gedronken heeft om eerst te rijden, moest er toch controle zijn.

Dat is gewoon zo genormaliseerd als de pest in dit land. Als ik zie hoeveel mensen na de voetbal met de auto vertrekken terwijl ze 6-7 pinten ophebben, ik kan de tel niet meer bijhouden. Vaak wordt er dan gevraagd aan iemand die niet gedronken heeft om eerst te rijden, moest er toch controle zijn.
Zeker als het is voor kleine afstanden , voetbalclub een dorp verder bijvoorbeeld, wordt er al niet zo nauw gekeken. Het is bij sommige voetballisten schering en inslag om dan na de training of match een halve bak bier achterover te kappen en dan per auto nog naar huis te rijden. Het voetbal is ondergeschikt aan het drinken.

De beste manier is dan om er voor te zorgen dat je gewoon geen wagen kan starten. Is dat fool proof, neen. Kan daar mee gefoefeld worden, zeker.

Een alcoholslot omzeilen doet me steeds aan dit artikel denken, blijft een goeike!

<<
This apparent incident report states that a Navy officer near Camp Pendleton forced a raccoon to blow into his car's interlock system because he was too drunk.

The rodent, "captured while rummaging in the trash" in a nearby San Diego park, successfully got the car to start, but it passed out from being squeezed, the report said.

When it woke up, it attacked the driver, causing the car to crash and land in an "inground swimming pool." The report said the driver sustained numerous scratches and bite marks to the hands, face, stomach and arms, the incident report said.

The story quickly went viral. The military humor group, made up of veterans and active-duty members, did not respond to a request for comment from the New York Daily News.

But its logo - a triangle with an eye inside of it - is the same one watermarked behind the incident report, the Daily News reported.

When the newspaper asked the Navy about it, Eric Durie, spokesman for Navy Secretary Ray Mabus, said: "While humorous, it's not real."

In addition, Lt. Savannah Frank, a public affairs officer at Camp Pendleton, told the San Diego Tribune that the story wasn't true.

"I called police records, and while they were highly entertained, they confirmed [the story] is absolutely a hoax," Frank said.

She said the incident number in the post was a giveaway, since Camp Pendleton police records use a different system.
>>

Als je kijkt wat europa oplegt aan regels voor wagens die op de europese markt komen...
-Verplichte ACC
-Zwarte doos
-aansluitpunt alcoholslot
-Automatisch noodremsysteem
-camera die bestuurder monitort
-Verkeersbord/ snelheidsherkenning.

Dan vind ik het feitelijk niet zo een gek idee dat je zoiets pusht naar de fabrikant zelf. Een soort van kaartlezer waar status rijbewijs, verzekering, keuring op af te lezen valt? Wel geen idee hoe je zoiets realtime update naar status?
Het zou zelfs mogelijks kunnen aangesloten worden op dat aansluitpunt alcoholslot.

Er heeft hier al iemand gereageerd met hoe waardeloos of zelfs gevaarlijk die systemen soms zijn.
ACC is héél handig, maar die verkeerbordsherkenning zit er in ons landschap zéér vaak naast: bord van de afrit als bord van de hoofdweg detecteren, bord dat enkel voor vrachtwagens geldt niet detecteren, of omgekeerd, ... die snelheidsbeep zou bij mij alleen al om die reden af moeten, want ondanks dat ik nooit bewust te hard rijd, zou die dus wel 20% van de tijd aan het beepen zijn, tof!

Veiligheidssytemen zoals een camera die je monitort dat je niet in slaap valt, ben ik nog gerust voor te vinden, een zwarte doos is ook prima, maar houd het redelijk, die dingen zijn niet gratis hé, een alcoholslot gaat niet plots maar € 30 kosten als het er nu bijna € 3000 kost, louter omdat je het op meer wagens gaat installeren.

Plus die zaken kosten allemaal geld, een aansluitpunt voor een alcoholslot is ook nog iets anders dan een volledig alcoholslot dat onderhouden moet worden. Een rijbewijslezer... dus elke keer je rijbewijs gaan bovenhalen om je eigen wagen te starten omdat een paar randdebielen zich niet aan de regels kunnen houden? Bestraf die laatsten gewoon immens zwaar.

M.b.t. alcoholslot: gewoon plaatsen bij wie er eentje nodig heeft - of dat nu 2000 € of 20.000 € kost - verhalen op de groep die het nodig heeft (want uitkeringen kunnen we wellicht niet gebruiken om dat te betalen aangezien we dan terug verhalen krijgen dat de kindjes geen eten hebben).

Dan maar organiseren zoals de sociale zekerheid: de groep alcoholisten (werkenden en niet werkenden, rijk en arm) zal de kost dragen. Ik ga er hier vanuit dat je zo een slot niet vanaf overtreding nummer 1 zal opgelegd krijgen.

Wat is een alcoholslot ?

Het alcoholslot in een voertuig werkt als startonderbreker. Voor het vertrek dien je te blazen in het toestel. Het meet de alcohol in de adem van de bestuurder. Enkel als je minder dan 0,09 mg/l UAL alcohol in de adem hebt (= 0,2 promille in het bloed) kan je de motor starten. Om fraude te voorkomen moet de bestuurder onderweg ook nog een paar keer te blazen. Bij foutieve hertesten zal de een fout geregistreerd worden en loopt de bestuurders de kans om uit het programma gezet te worden en sancties op te lopen (zie verder). Er zijn verschillende voorzieningen ingebouwd om fraude te beletten.

Voor wie ?

Wie vanaf 1 juli 2018 betrapt wordt op alcoholintoxicatie:

* Facultatief :

• Bij dronken rijden
  • Vanaf 0,8 promille in het bloed (0,35 mg/l UAL in de adem)
* Verplicht :

• Eerste maal vanaf 1,8 promille in het bloed (0,78 mg/l UAL in de adem) tenzij uitzonderingen met uitdrukkelijke motivering.
  • Bij recidive binnen de 3 jaar vanaf 1,2 promille in het bloed (0,50 mg/l UAL in de adem), zonder dat er een afwijking mogelijk is.
De rechter kan bepaalde voertuigcategorieën aanduiden die niet moeten worden uitgerust met een alcoholslot. Een uitzondering voor de voertuigcategorie waarmee de inbreuk werd begaan kan niet.

=> ze zouden het bij herhaling beter direct doen vanaf 0,5 promille. Je bent dan al 1x tegen de lamp gelopen dus hebt dan uw waarschuwing al gehad. En sowieso zonder uitzondering.

Dan krijgen ze de keuze : ofwel een alcoholslot ofwel wordt de auto in beslag genomen. Zo zou het moeten zijn.

Verkeersbord/snelheidsherkenning is leuk in theorie, in de praktijk zitten er meer gaten in die systemen dan in een schel kaas.
Eigenlijk een beetje off topic maar ik heb gewoon even een vraag
Hoe gaat dit in zijn werk? Gebruiken nieuwe wagens een combo van bordherkenning alsook GPS?
Want mijn wagen kan alleen snelheidsborden detecteren.

Het probleem daarmee is dat als je een kruispunt tegen komt na een bordje 50 km/u en daar staat geen bord dan mag je volgens mijn wagen nog altijd maar 50 rijden (ipv 70). En dat letterlijk net zolang je een nieuw bord tegenkomt (wat soms 10+ km verder kan staan).

Ook een bordje begin / einde bebouwde kom kan blijkbaar nooit gelezen worden (zo heb ik zelf opgemerkt). Het cijfer moet er echt op staan.

Laatst bewerkt:
Hoe gaat dit in zijn werk? Gebruiken nieuwe wagens een combo van bordherkenning alsook GPS?

Het probleem daarmee is dat als je een kruispunt tegen komt na een bordje 50 km/u en daar staat geen bord dan mag je volgens mijn wagen nog altijd maar 50 rijden (ipv 70). En dat letterlijk net zolang je een nieuw bord tegenkomt (wat soms 10+ km verder kan staan).

Ook een bordje begin / einde bebouwde kom kan blijkbaar nooit gelezen worden (zo heb ik zelf opgemerkt). Het cijfer moet er echt op staan.
Mijn eerste gedacht is dat er geen een random number generator is ingebouwd in de wagen en die at random een getal geeft :unsure:

Hij gebruikt beiden, maar cameraherkenning kan data van GPS overrulen. Aangezien hij bij nieuwe wegenwerken meteen de borden leest. Want hij leest vaak zelfs de borden al als ze klaar staan maar nog niet in voege zijn.

Omgekeerd kan de GPS ook de cameraherkenning overrulen. Want als ik voorbij een kruispunt ben kan hij zichzelf wel terugzetten naar de oorspronkelijke snelheid, ook al duurt het soms 400-500 meter vooraleer hij dit doorheeft.

Bij mijn wagen is dat dikwijls verkeerd. Dat hij zegt dat je 30 mag waar je 70 mag of 70 waar je maar 50 mag (op enkele stukken die ik regelmatig doe). Je kan er echt niet op voortgaan.

Rijbewijs met punten? Oké, maar dan wel graag kritisch zijn over wat punten kost en wat niet en er geen verdienmodel voor de lokale circusdirecuteurs (gemeentepolitiek) of rijscholen/VAB voor maken, want 2/3 van alle boetes (3) die ik ooit gekregen heb waren disputabel (genre politie plakt verkeersborden af met random zwarte plakband en dan moet je maar weten dat daar de snelheidslimiet gewijzigd is) en heb ik niemand mee in gevaar gebracht (de andere was toegegeven te hard rijden op een vierbaansweg waar ik 100km/h reed, terwijl je daar eigenlijk maar 90km/h mag, my bad, dat zou wel punten mogen kosten, zelfs op een zondagnamiddag wanneer daar praktisch niemand anders rondreed).

Nultolerantie van alcohol in het verkeer? Tja, ik heb dit weekend toegegeven een cocktail gedronken en ben naar een film gaan kijken die slechts een 2-tal uur duurde... als je de limiet op 0,1 promille ofzo zou gaan leggen zou ik mogelijks alsnog positief geblazen hebben, geen probleem: als nultolerantie de regel zou zijn zou ik gewoon niets alcoholisch meer drinken als ik de eerste uren nog moet rijden... maar denken we nu echt dat dat de "klassieke" straalbezopen chauffeurs gaat tegenhouden in dit soort van tragedies?
Een rijbewijs met punten zou ook in verhouding mogen staan met het aantal kilometers dat je doet. Als er ooit een slimme kilometerheffing zou komen, mogen ze daar dan wel rekening mee houden. Misschien wel een manier om ermee te foefelen, maar het zou het eerlijkst zijn.

Qua boetes zien we dat die voor sommige zaken al heel hoog zijn, zeker als het de 2e keer is, en daar is ook al ver een limiet bereikt vind ik. De pakkans moet dan gewoon omhoog, anders is het eentje die brute pech heeft en de rest blijft rustig verderdoen. De laatste keer dat ik moest blazen is zeker meer dan 10 jaar geleden, en ik doe 30000 km/jaar.

In die laatste zware gevallen waar er al meer dan 10 veroordelingen waren vind ik wel dat de strafuitvoering schuld treft. Dat is nog iets anders dan 1 of 2 keer gepakt worden. Ik begrijp dat ze ook willen begeleiden en de kans willen geven om iets te doen aan het drankprobleem ofzo, maar eens geval 3 of 4 moet de voet neergezet worden en moet er echt eens voelbaar gestraft worden. Zeker als er gereden wordt tijdens rijverbod mag een gevangenisstraf sneller volgen, en daar komen we weer bij het pijnpunt dat kortere gevangenisstraffen simpelweg niet uitgevoerd worden, en een rechter in feite machteloos staat tov iemand die toch niet meer kan betalen, en men moet wachten tot het zo erg is dat men 3 of 4 jaar kan uitspreken om die enkele maanden in de gevangenis te krijgen. En tegen dan is het soms te laat en krijgen we onschuldige slachtoffers. Een beetje hetzelfde probleem als met alle andere lichte tot middel zware criminaliteit lijkt me, waardoor daders de kans krijgen helemaal te ontsporen richting heel zware feiten. Het zinnetje "+10 eerdere veroordelingen" of "gekend bij het gerecht" in de artikels moet enorm frustrerend zijn voor nabestaanden, ik begrijp dat je dan bij wijze van spreken het justitiepaleis kort en klein wil gaan slagen.

Laatst bewerkt:
Ik snap het puntensysteem op basis van kilometers voor gewone verkeersovertredingen maar toch niet voor alcohol. Als je voor je werk moet veel kilometers rijden moet je ook maar extra voorzichtig zijn dat je niet met te veel alcohol de baan opgaat. Ongeacht of je nu 50000km rijdt per jaar voor je werk of enkel je wagen gebruikt om tot aan het café te rijden en boodschappen te doen, je moet niet drinken en autorijden tegelijk.

Ik snap het puntensysteem op basis van kilometers voor gewone verkeersovertredingen maar toch niet voor alcohol. Als je voor je werk moet veel kilometers rijden moet je ook maar extra voorzichtig zijn dat je niet met te veel alcohol de baan opgaat. Ongeacht of je nu 50000km rijdt per jaar voor je werk of enkel je wagen gebruikt om tot aan het café te rijden en boodschappen te doen, je moet niet drinken en autorijden tegelijk.
Voor beroepschauffeurs is er al nultolerante dacht ik. Ik ben volledig akkoord met dat laatste, maar als je 10 keer zoveel kilometers doet dan gaat je pakkans toch ook maal 10, en is de kans toch 10 keer groter om met hetzelfde gedrag aan uw maximum punten te komen op dezelfde tijdspanne? Straffen voor alcohol zijn in het algemeen ook al zwaarder dan andere verkeersovertredingen, dus qua punten zal dat ook wel zo zijn.

Dat denk ik niet. Bij die marginalen is er geen geld dusja waar ga je het halen? Van het OCMW? Dan is het jij en ik die zijn boete betalen en nog een extra motivatie voor die mannen om zeker niet te gaan werken want het is toch om achterstallige boetes te betalen.
Akkoord niet iedereen, maar toch al een deel zal beginnen nadenken.

Men zou beter de strafmaat voor het onopzettelijke dood bij verkeersongeval verhogen. Nu is dat dus min 3 maanden en maximum 5 jaar. Ale mogelijks maar 5 jaar cel voor iemand die al heel zijn leven alle verkeersregels aan zijn laars lapt en vervolgens drie mensen vermoordt.

Men zou beter de strafmaat voor het onopzettelijke dood bij verkeersongeval verhogen. Nu is dat dus min 3 maanden en maximum 5 jaar. Ale mogelijks maar 5 jaar cel voor iemand die al heel zijn leven alle verkeersregels aan zijn laars lapt en vervolgens drie mensen vermoordt.
Bijkomstig dan nog eens de heel grote kans dat de rechter een veel lichtere of voorwaardelijke straf zal uitspreken. Het is nu gemediatiseerd door de dramatische gevolgen, maar tegen dat hij in 2025 of 2026 zal voorkomen, is die al lang uit het collectieve geheugen verdwenen en zal hij gewoon weer een veel te lage straf krijgen. Ondertussen zit hij tijdelijk vast, maar de kans dat hij langer dan een maand zal zitten is ook klein, aangezien hij geen direct gevaar zal vormen.
Ik hoop dat ik er zwaar naast zit, maar de geschiedenis van de rechtspraak doet toch vrezen dat het weer eens 2x niks wordt.

Terug
Bovenaan