Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Walgelijk, maar hoort niet echt thuis in deze discussie. Volgens het nieuwsbericht enkel een positieve speekseltest, dus niet onder invloed van alcohol...
Da's ook weer een dunne lijn he. Alcohol tast uw denk/reactievermogen aan, maar wordt tot 0,5 promille getolereerd.
Drugs (alcohol is ook een drug!) tasten beide vermogens eveneens aan, maar daar is een nultolerantie omdat ze niet kunnen testen hoe gedrogeerd je juist bent. Enkel dát je gedrogeerd bent.

Da's ook weer een dunne lijn he. Alcohol tast uw denk/reactievermogen aan, maar wordt tot 0,5 promille getolereerd.
Drugs (alcohol is ook een drug!) tasten beide vermogens eveneens aan, maar daar is een nultolerantie omdat ze niet kunnen testen hoe gedrogeerd je juist bent. Enkel dát je gedrogeerd bent.
Maar dat doet er toch niet toe?
Ik zeg nergens dat alcohol geen drug is, enkel dat hij (volgens de berichtgeving) enkel een positieve speekseltest afgelegd heeft dus dat heeft niets met alcohol te maken. We weten zelfs niet eens welke drug of welke hoeveelheid er door de speekselanalyse vastgesteld is.

En de dunne lijn is niet zo dun hoor. Alcohol is een legale drug, bijna alle drugs die door de speekseltest gedetecteerd worden zijn illegaal. Zelfs als er voor alcohol ook een nultolerantie zou zijn, is het nog altijd geen dunne lijn hoor (wettelijk gezien).

Deze thread is specifiek over alcohol in het verkeer, er is in dit geval geen alcohol in het spel.

Ok, geen alcohol. Maar in deze thread gaat het toch ook breder over hardleerse chauffeurs die keer op keer gepakt worden, al dan niet na een (dodelijk) ongeval en wat daaraan gedaan kan worden? Het is pas de laatste pagina's dat het weer over de nultolerantie gaat.

En nog eentje:

Blijkbaar ook op één van de vele moordstroken gebeurd in dit land.

En nog eentje:

Blijkbaar ook op één van de vele moordstroken gebeurd in dit land.

En weer eentje die niet aan zijn proefstuk toe was, zo te lezen. Was eigenlijk al veroordeeld tot een alcoholslot (wat in deze wagen niet aanwezig bleek te zijn) ...

In het nieuws: Wanneer je een alcoholslot opgelegd krijgt krijg je een specifieke code op je rijbewijs, zodat wanneer je zou tegengehouden worden door de politie, zij meteen kunnen zien dat je over een alcoholslot moet beschikken. De bestuurder moet zelf die code gaan laten zetten op zijn/haar rijbewijs.

De installatie van het alcoholslot moet eveneens gebeuren op initiatief van de bestuurder.

In de praktijk is er amper controle of bestuurders die opgelegde straffen volgen. Op naar de volgende dode.

In het nieuws: Wanneer je een alcoholslot opgelegd krijgt krijg je een specifieke code op je rijbewijs, zodat wanneer je zou tegengehouden worden door de politie, zij meteen kunnen zien dat je over een alcoholslot moet beschikken. De bestuurder moet zelf die code gaan laten zetten op zijn/haar rijbewijs.

De installatie van het alcoholslot moet eveneens gebeuren op initiatief van de bestuurder.

In de praktijk is er amper controle of bestuurders die opgelegde straffen volgen. Op naar de volgende dode.
Voor zulk laks beleid zijn toch gewoon geen excuses! Hemeltergend en ook weer voer voor een rondje Zwarte Pietengeschuif.

Enfin, het wordt nog erger dit verhaal. Man, man, kersvers vader en de toekomst van uw gezin al direct de vuilbak in kieperen.

Zolang politiekers meer bezig zijn met electoraal gewin en dus uit schrik geen enkele doortastende maatregel durven nemen zie ik dit weinig hoopvol in.

Hopen op een serieuze mentaliteitswijziging onder de bevolking, maar daar ben ik nog minder hoopvol over als ik zie hoe het er aan toe gaat in het verkeer.

Enfin, het wordt nog erger dit verhaal. Man, man, kersvers vader en de toekomst van uw gezin al direct de vuilbak in kieperen.
Ik las het vanmorgen ook. Onbevattelijk.

Zolang politiekers meer bezig zijn met electoraal gewin en dus uit schrik geen enkele doortastende maatregel durven nemen zie ik dit weinig hoopvol in.
Hopen op een serieuze mentaliteitswijziging onder de bevolking, maar daar ben ik nog minder hoopvol over als ik zie hoe het er aan toe gaat in het verkeer.
Welke doortastende maatregelen moeten ze dan doorvoeren om gevallen zoals het bovenstaande tegen te gaan? Zelfs met 0% tolerantielevel kruipen die gasten evengoed bezopen achter het stuur, dat is geen probleem van gebrek aan beleid wel een gebrek aan degelijke straffen. Steek die kerel van het vb hierboven nu eens 20 jaar in cel en houdt hem daar ook vast voor die periode (geen thuisverlof, geen vrijlating na 1/3, geen smoesjes voor zijn wangedragen, ...)

Nochtans ben ik er van overtuigd dat een politieke partij die zich fors profileert op hogere pakkans en zwaardere straffen ook stemmen gaat winnen.

Welke doortastende maatregelen moeten ze dan doorvoeren om gevallen zoals het bovenstaande tegen te gaan? Zelfs met 0% tolerantielevel kruipen die gasten evengoed bezopen achter het stuur, dat is geen probleem van gebrek aan beleid wel een gebrek aan degelijke straffen. Steek die kerel van het vb hierboven nu eens 20 jaar in cel en houdt hem daar ook vast voor die periode (geen thuisverlof, geen vrijlating na 1/3, geen smoesjes voor zijn wangedragen, ...)
Dan ga je nogal gevangenissen mogen bijbouwen.

Ja dan moet het maar, de partij waarvoor ik stem roept daar al jaren voor op, dat is niets nieuws.
Die partij heeft geen enkel realistisch plan om dat te realiseren noch te financieren.

Mensen opsluiten kost de maatschappij ongelofelijk veel geld, ook nadat ze vrijkomen. Detentiehuizen om af te kicken en daarna rijverbod uitzitten onder huisarrest zodat ze te voet, met de fiets of het openbaar vervoer kunnen gaan werken.
En waar gaat ge ze bouwen? Want er moeten meer gevangenissen komen, maar niet in mijn achtertuin hoor.
Inderdaad. Kijk maar eens bijvoorbeeld naar de doorlooptijd voor het realiseren van de gevangenis van Dendermonde. Maar goed, van iemand die denkt dat we gevangenen kunnen stapelen zoals in El Salvador verwacht ik geen realistische voorstellen.

Of de populatie in de bestaande gevangenissen gewoon verhogen.
Er is op dit moment al overbevolking in bepaalde gevangenissen. Ook zijn er tekorten qua personeel. Het lijkt me dan ook beter van eerst dit probleem aan te pakken alvorens een nieuw probleem te creëren.

Om een mentaliteitswijziging in voege te laten gaan moet de pakkans gewoon omhoog. De kans dat ik vandaag gecontroleerd word is nihil.

Terug
Bovenaan