Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Als ik zie hoe de helft van de sensoren in mijn wagen al op hol slagen van zodra er nog maar een blaadje over hangt zie ik zo'n systeem om mijn wagen te starten niet zitten. Dit is weer het typisch voorbeeld van iedereen a) op kosten te jagen en b) extra rompslomp te geven omwille van een klein aantal idioten die waarschijnlijk snel genoeg een omweg gaan kunnen vinden.
Dat is natuurlijk niet te vergelijken, een optische sensor of radar heeft met veel meer externe factoren te maken.

Een rijbewijsslot is eigenlijk ook maar gewoon equivalent aan de contactloze sleutels die veel wagens inmiddels al hebben, enkel moet de wagen kijken naar een NFC chip in het rijbewijs in tegenstelling tot die van de sleutel.

Maar toch zie ik een hoop problemen:

Wat ik me afvraag is hoe dat systeem ooit kan werken zonder verbonden te zijn met het internet, want als je dat niet doet gaan er voor je het weet NFC chips om je auto te unlocken te koop zijn online.

Het is ook geen maatregel die je als Belgen-land eenzijdig kan invoeren. De enige realistische oplossing lijkt me om het vanuit de EU te verplichten zodat elke wagen die van de band rolt het al ingebakken heeft. Maar dan zit je nog met de longtail van het bestaande wagenpark die je up-to-date moet krijgen, en wie gaat dat allemaal controleren?

Waarschijnlijk is gezichtherkenning met camera's het enige echte realistische scenario om deze problematiek met technologie op te lossen (in tegenstelling tot met meer manpower), maar daar sta ik vanuit privacy standpunt dan weer niet om te springen.

De persoon van het vb hierboven is al eens veroordeeld geweest voor dronken rijden en kreeg het alcoholslot en alles opgelegd en trok zich daar niets van aan en nu is er terug iemand dood. Waarom zou die persoon zich daar nu in de toekomst wel iets van gaan aantrekken als het justitiesysteem hem weer een non-straf gaat opleggen die hij zo kan omzeilen? Dit soort types lacht daarmee he.

Het justitiesysteem zou al eens kunnen beginnen met aan te tonen dat ze dit niet acceptabel vinden door een echte straf op te leggen.
In de USA geven ze daar bijv. 15 jaar cel voor, daar begint niemand te jammeren over "kans op goed functioneren in de maatschappij" of "ik wil geen gevangenissen meer".

Tekenen maar:

Dat zit ook zo hard in mensen hun hoofd heb ik de indruk. Ik zat niet lang geleden met een vriendin in de auto, die me vertelde dat ze altijd met Waze rondreed om te weten waar er trajectcontroles zijn. Dat is iemand die stelselmatig 10 km/u onder de limiet rijdt, tot grote ergernis van de typische chauffeur, waar ligt die nu wakker van.

Wel je kunt nu eenmaal per ongeluk een boete krijgen. Niet plezant.

Al is Duitsland wel veel erger, die zetten flitspalen echt aan het snelheidsbord op de snelweg bij werken. Zo al 3 boetes gehad voordat ik het deftig doorhad. In België nog nooit een snelheidsboete want ik rij altijd met Waze + overdrijf zoiezo niet (maar zonder Waze had ik zoiezo al wat onoplettende boetes gehad).

Alcohol vind ik het wel aangenaam dat ik 2 pintjes op restaurant mag drinken. Kom vaak in Polen waar dat niet mag en dat is wel spijtig. Alcohol drinken is niet perse zwaar uitgaan, ik drink standaard een biertje bij mijn eten zonder direct liters te gaan kappen. Zelfs s avonds zou je moeten oppassen moest er opeens een kind naar spoed moeten ofzo als je een pintje had bij het eten (wat bij mij dus elke avond is gewoonlijk).

Plan voor rijbewijsslot in nieuwe nota De Wever

Maar dit had bij dit ongeval toch niet geholpen?
Je leent dan gewoon de wagen van je vriendin. Problem solved.

Of gaan ze alle wagens hiermee uitrusten? Maar dit is praktisch lastig want wat als je een wagen leent van je vriend uit Turkije?

Dit specifiek ongeval in Diepenbeek werd veroorzaakt met de bedrijfswagen van zijn vriendin (die nog in het ziekenhuis lag).

Mijn collega onlangs ook voor de 2de maal op paar jaar tijdens strontzat zen auto pertotal gereden, 2 andere wagens geraakt en dan nog eens vluchtmisdrijf.
Bij de 1ste maal had die een alcoholslot en stevige boete. Benieuwd wat ie nu mag verwachten. Ding is dat ik aan zen adem merk (No pun inte..) dat ie nog niet geleerd lijkt te zijn.

Mja die weg is als loper/fietser idd een hel. Ik doe die vaak.

Ik weet niet waarom het niet gedaan wordt maar kan met op zo een wegen geen (smallere) biggenruggen tussen autoweg en fietspad voorzien?
Dat fietspad breder maken langs de andere kant wordt moeilijk met onteigening ed.

Maar op die manier een barrière plaatsen maakt de weg ook smaller (of krijg je die indruk toch) en zal het verkeer minder geneigd zijn om snel te rijden.

Bestuurders die bv afgeleid zijn door hun gsm en daardoor uitwijken op het fietspad zullen dan wel wakker geschud wakker. Beter dan niks.

In dit geval heeft de bestuurder een tractor langs rechts willen inhalen over het fietspad, voor zo'n idioten kan je de weg natuurlijk nooit veilig genoeg maken.

En dan te bedenken dat die over een jaar al wel weer op onze wegen kan rondtoeren 🤮

Bestuurders die bv afgeleid zijn door hun gsm en daardoor uitwijken op het fietspad zullen dan wel wakker geschud wakker. Beter dan niks.

Ja vooral dat dus, dan heb je tenminste iets of wat barrière. Bij een ernstig ongeval helpt dat natuurlijk niets maar denk wel een stuk veiliger dan hoe veel wegen er nu bij liggen.
Ook wel geen goedkope zaak denk ik.

Dader is overigens een ex-klasgenoot van een collega.
Ze had de dag ervoor nog gezien dat hij papa was geworden en dan dit. Heftig.

Die jonge gast heeft die vrouw van 56 toch doodgereden?

Bezorg jij anders eens wat recente artikels van chauffeurs die iemand hebben doodgereden door een kleine onoplettendheid? Dat zal maar een marginale hoeveelheid zijn t.o.v. alle doodrijders onder invloed.
Veel dodehoek ongevallen zijn kleine onoplettendheden van de chauffeur met grote gevolgen.

Mja die weg is als loper/fietser idd een hel. Ik doe die vaak.
Niet dat ik hier iets wil goedpraten want dat fietspad is inderdaad dramatisch.

Maar als je iets ervoor aan Woody's broodjesbar onder het spoor doorgaat kom je toch op een nieuw aangelegde fietssnelweg terecht?

Veel dodehoek ongevallen zijn kleine onoplettendheden van de chauffeur met grote gevolgen.
Meer van de fietser/voetganger die niet beseft dat de vrachtwagenchauffeur hem/haar gewoon niet kan zien.
Of fietsers/voetgangers die per se hun voorrang willen afdwingen tegen zo een gevaarte, en niet beseffen dat zij daar nooit van kunnen winnen.

Niet dat ik hier iets wil goedpraten want dat fietspad is inderdaad dramatisch.

Maar als je iets ervoor aan Woody's broodjesbar onder het spoor doorgaat kom je toch op een nieuw aangelegde fietssnelweg terecht?

True, maar ik weet niet of da echt zo gekend is?

Meer van de fietser/voetganger die niet beseft dat de vrachtwagenchauffeur hem/haar gewoon niet kan zien.
Of fietsers/voetgangers die per se hun voorrang willen afdwingen tegen zo een gevaarte, en niet beseffen dat zij daar nooit van kunnen winnen.
In 90% van de dodehoekongevallen heeft de vrachtwagen de voetganger/fietser net voorbij gereden en is ondertussen vergeten dat die daar reed. Dat is onoplettend.
Eigenlijk off topic, maar rij jij met een voertuig een voorrangsweg op zonder dat je kan zien dat er iemand komt? Waarom vinden we het dan normaal dat vrachtwagens het wel doen terwijl er ondertussen hulpmiddelen genoeg zijn om het te vermijden.

In 90% van de dodehoekongevallen heeft de vrachtwagen de voetganger/fietser net voorbij gereden en is ondertussen vergeten dat die daar reed. Dat is onoplettend.

Ik zou eerder zeggen dat in 90% van de tijd de vrachtwagen voor een rood licht staat te wachten om rechts af te slaan. En dat dan een fietser er rechts naast gaat staan, mooi in de dode hoek en dat die zich daar totaal niet bewust van is.

Wat me ook enorm opvalt bij de artikels die ik tegenkom over dodehoekongevallen (en dat is inderdaad misschien niet representatief) is dat dit bijna altijd gaat om 60-plussers als slachtoffer.
En laat die groep mensen in het verkeer nu net diegene zijn die redeneren: "de andere moet maar stoppen, die moet mij maar gezien hebben", ik schiet er mij nog vlug voor, de auto op de voorrangsweg moet maar remmen voor mij (om dan 20km/h onder de limiet verder te tuffen), die voorrang van rechts compleet negeren en zich dan nog durven kwaad maken, die speed pedelecers van de baan proberen rammen als die in de bebouwde kom op de rijbaan rijden ipv op het fietspad, die zelf als fietser alle regels aan hun laars lappen en nog kwaad zijn als je zwaar moet remmen om ze niet aan te rijden,...

I know, het is maar een minderheid, maar van alle personen die schuldig zijn aan bovenstaande zaken zijn 60-plussers zwaar oververtegenwoordigd.

Er zijn idd meer en meer maatregelen, zoals bvb nooit gelijktijdig groen voor rechts af te slaan en voor fietsers/voetgangers om rechtdoor te gaan. Dit is enorm toe te juichen (als die lichten goed zijn afgestemd zodat het niet onnodig groen wordt voor fietsers/voetgangers als er geen zijn, of dat je als fietser/voetganger geen 4 cycli moet staan schilderen voor je overkan)

Eigenlijk off topic, maar rij jij met een voertuig een voorrangsweg op zonder dat je kan zien dat er iemand komt? Waarom vinden we het dan normaal dat vrachtwagens het wel doen terwijl er ondertussen hulpmiddelen genoeg zijn om het te vermijden.

Ik vind defensief rijgedrag belangrijk, ook (vooral) voor fietsers. (Aangezien het risico op een zwaar letsel of dood veel groter is)
Iedereen weet dat dit een gevaarlijke situatie is, waarom moet je die dan gaan opzoeken?
Stel je zo op dat je oogcontact hebt met de vrachtwagenchauffeur, en anders wacht je gewoon. Maar velen willen precies hun leven riskeren om toch maar hun gelijk te hebben.

Je gaat ook bijvoorbeeld niet je voorrang van rechts opeisen door zomaar blind het kruispunt op te rijden? Je gaat toch eerst kijken of het eventuele verkeer dat in principe voorrang moet verlenen nog wel in staat is om te stoppen? Ok, die moeten vertragen en zelf zorgen dat ze kunnen stoppen, maar als je een ongeval kan vermijden door 2 seconden te wachten ga je dat toch doen?

Als ik gewoon m'n voorrang zou nemen heb ik wekelijks een total loss.

Laatst bewerkt:
True, maar ik weet niet of da echt zo gekend is?
Goh, er zijn toch al ontelbare campagnes rond gevoerd, overal op bussen en vrachtwagens hangen er stickers om te waarschuwen en voor de rest toch een beetje pure logica.
Van een kind kan je dat niet verwachten natuurlijk, maar die doen dat precies minder dan volwassenen, waarschijnlijk omdat het er in gedrild wordt dat je niet naast een groot voertuig mag stoppen of rijden.

Ik zou eerder zeggen dat in 90% van de tijd de vrachtwagen voor een rood licht staat te wachten om rechts af te slaan. En dat dan een fietser er rechts naast gaat staan, mooi in de dode hoek en dat die zich daar totaal niet bewust van is.

Wat me ook enorm opvalt bij de artikels die ik tegenkom over dodehoekongevallen (en dat is inderdaad misschien niet representatief) is dat dit bijna altijd gaat om 60-plussers als slachtoffer.
En laat die groep mensen in het verkeer nu net diegene zijn die redeneren: "de andere moet maar stoppen, die moet mij maar gezien hebben", ik schiet er mij nog vlug voor, de auto op de voorrangsweg moet maar remmen voor mij (om dan 20km/h onder de limiet verder te tuffen), die voorrang van rechts compleet negeren en zich dan nog durven kwaad maken, die speed pedelecers van de baan proberen rammen als die in de bebouwde kom op de rijbaan rijden ipv op het fietspad, die zelf als fietser alle regels aan hun laars lappen en nog kwaad zijn als je zwaar moet remmen om ze niet aan te rijden,...

I know, het is maar een minderheid, maar van alle personen die schuldig zijn aan bovenstaande zaken zijn 60-plussers zwaar oververtegenwoordigd.

Er zijn idd meer en meer maatregelen, zoals bvb nooit gelijktijdig groen voor rechts af te slaan en voor fietsers/voetgangers om rechtdoor te gaan. Dit is enorm toe te juichen (als die lichten goed zijn afgestemd zodat het niet onnodig groen wordt voor fietsers/voetgangers als er geen zijn, of dat je als fietser/voetganger geen 4 cycli moet staan schilderen voor je overkan)

Ik vind defensief rijgedrag belangrijk, ook (vooral) voor fietsers. (Aangezien het risico op een zwaar letsel of dood veel groter is)
Iedereen weet dat dit een gevaarlijke situatie is, waarom moet je die dan gaan opzoeken?
Stel je zo op dat je oogcontact hebt met de vrachtwagenchauffeur, en anders wacht je gewoon. Maar velen willen precies hun leven riskeren om toch maar hun gelijk te hebben.

Je gaat ook bijvoorbeeld niet je voorrang van rechts opeisen door zomaar blind het kruispunt op te rijden? Je gaat toch eerst kijken of het eventuele verkeer dat in principe voorrang moet verlenen nog wel in staat is om te stoppen? Ok, die moeten vertragen en zelf zorgen dat ze kunnen stoppen, maar als je een ongeval kan vermijden door 2 seconden te wachten ga je dat toch doen?

Als ik gewoon m'n voorrang zou nemen heb ik wekelijks een total loss.
Klopt wel dat je als fietser zelf ook moet uitkijken en er zeker van zijn dat de auto of vrachtwagen je gezien heeft.
Probleem met elektrische fietsen en speedpedelecs is dat er dikwijls mensen mee rijden die niet gewoon zijn om te fietsen. Je vlamt normaal niet aan 45 rechts een file voorbij in de veronderstelling dat ze jou maar moeten zien.
En dan kopen zulke mensen een speedpedelec om naar hun werk te fietsen tijdens het spitsuur. Je haalt met een auto nog geen 40 per uur gemiddeld in Vlaanderen tijdens het spitsuur. Er zijn te veel auto’s op de baan en te veel nerveuze chauffeurs.
De enige oplossing die ik zie is zoveel mogelijk conflictvrije fietspaden aanleggen (gescheiden van de gewone wegen voor het gemotoriseerde verkeer)

Goh, er zijn toch al ontelbare campagnes rond gevoerd, overal op bussen en vrachtwagens hangen er stickers om te waarschuwen en voor de rest toch een beetje pure logica.
Van een kind kan je dat niet verwachten natuurlijk, maar die doen dat precies minder dan volwassenen, waarschijnlijk omdat het er in gedrild wordt dat je niet naast een groot voertuig mag stoppen of rijden.
Wordt er op bussen en vrachtwagens gewaarschuwd voor Woody’s of voor de fietssnelweg?

Maar om even serieus te antwoorden: de kinderen hebben hier op de lagere school al voorlichting gekregen over de dode hoek. Compleet met vrachtwagen waar ze in mochten zitten om zelf te kunnen zien hoe slecht het zicht is voor die chauffeurs. Ik kan mij zo’n campagne niet herinneren van vroeger, dus dat is mogelijk één van de redenen waarom het vaker bij ouderen zou voorkomen (als dat al zo is).

Of fietsers/voetgangers die per se hun voorrang willen afdwingen tegen zo een gevaarte, en niet beseffen dat zij daar nooit van kunnen winnen

Ah. Ik passeer dagelijks een industrieterrein. Niet de eerste keer dat ik voor een rood licht sta om rechtdoor te rijden. Dat er dan een vrachtwagen ook stopt voor dat rood licht. En dat die gewoon zonder boe of ba rechtsaf slaat wanneer het groen wordt, ondanks dat ik daar dus op de fiets sta. Als ik wat minder oplettend ben verander ik in kipkap en heb je 20 man op HLN die op het artikel over mijn dood reageren door te zeggen dat fietsers zich bewust moeten zijn van de dode hoek.
Ik heb het echt gehad met mensen die afkomen met ‘Fietsers, ja maar ze zoeken het zelf’ zever.

modedit: ongepast stuk verwijderd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben toch blij dat mijn wagen luid biept als er iets of iemand in mijn dode hoek zit.

Onlangs zag ik echt 'niets of niemand' maar ik ben toen abrupt gestopt en ja hoor een paar seconden later zie ik een vrouw rustig verder wandelen. Ze leek niet aangedaan maar mmm had ik geen biep gehoord dan stak ze er gewoon onder.

Ik heb het echt gehad met mensen die afkomen met ‘Fietsers, ja maar ze zoeken het zelf’ zever.
Die hoek bestaat weldelijk echt. Maar ik ben akkoord dat men te snel daar naar wijst.

Op al die jaren dat ik rondrijd kan ik op één hand de situaties tellen waarbij ik de persoon echt niet kon zien omdat deze mens effectief in de dode hoek zat. Maar het is al wel eens voorgevallen. Dit jaar toevallig nog.

Trouwens nog gevaarlijker dan de 'dode hoek' = Een mini vrachtwagen die geparkeerd staat en iemand die zich daar achter bevindt en zonder te kijken plots zomaar oversteekt net als je daar aan komt. Op die locaties rijd je best heel erg traag (anticiperen noem ik dit). Bij 50km/u steekt die mens dan 100% zeker onder uw kofferbak.

En nog eentje:

Blijkbaar ook op één van de vele moordstroken gebeurd in dit land.
Wegen en verkeer wil de snelheid van 70km naar 50km/u brengen op de Steenweg.

Dat gaat inderdaad helpen tegen zatlappen!
Nuja een bord vervangen is makkelijker en goedkoper dan ingrijpende infrastructuur werken.

Terug
Bovenaan