Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Wegen en verkeer wil de snelheid van 70km naar 50km/u brengen op de Steenweg.

Dat gaat inderdaad helpen tegen zatlappen!
Nuja een bord vervangen is makkelijker en goedkoper dan ingrijpende infrastructuur werken.

Vergeet ook de GSM-verslaafden niet, die zijn zeker minder geneigd hun ogen te laten afdwalen.
Of de wegpiraten, die fretten nog minder hun kas op met zo'n lage snelheid.

Mensen die al jaren rijden en afkomen met "ik heb nog nooit moeten blazen"??
Ik rijd nu een jaar of 15 met de wagen en toch elk jaar minstens 1x een alcoholcontrole aan m'n broek.
(Uiteraard nog nooit positief geblazen

Ik rijd nu een jaar of 15 met de wagen en toch elk jaar minstens 1x een alcoholcontrole aan m'n broek.
Ik rij rond sinds begin 2005. Ik heb op die tijd denk ik 2 controles gezien, en heb nog nooit moeten blazen hoor.

Ik zit ook op dat gemiddelde denk ik. 20 jaar rijbewijs en ongeveer 20 keer moeten blazen. Vooral in mijn jongere jaren toen mijn sociaal leven zich bijna uitsluitend in Antwerpen afspeelde. Laatste jaren vooral moeten blazen als ik van of naar het werk ging in het weekend met de late of nacht.

Onlangs voor het eerst in 9 jaar met een rijbewijs moeten blazen op een zaterdagochtend.

Het ironische was dat ik m’n portefeuille thuis had laten liggen (was ritje naar de bakker dorp verder) maar ze vroegen niet naar m’n rijbewijs gelukkig voor mij. Heb wel al paar keer controle gehad van verzekeringsbewijs + rijbewijs, vandaar.

Denk dus wel dat die controles flink opgeschaald mogen worden als men meer overtreders wilt pakken.

En keer harder straffen dan tijdelijke intrekking rijbewijs… zeker bij recidivisten zou ik graag definitieve intrekking zien + verbeurdverklaring van voertuig, ongeacht eigenaar (zodat mensen ook 2x denken voor ze hun auto aan een dronkelap uitlenen).

Ik heb in mijn leven 1 keer moeten blazen, ... omdat ik gevallen was met de fiets.
Ik heb nog nooit spontaan moeten blazen. Als je al meer dan 15 jaar per auto rijdt kan je toch niet zeggen dat er veel controle op is.

Hier weer zo'n geval: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/12/08/stekene-levenslang-rijverbod-dronken/
Tja, zulke gevallen moeten wel in de gevangenis gestopt worden omdat ze een gevaar zijn voor de maatschappij. Lijkt mij ook de enige manier om zeker te zijn dat ze niet meer de baan opgaan.
Rijden onder rijverbod => zou moeten zijn: 1 jaar effectieve celstraf en levenslang rijverbod (als het nog niet het geval is) + inbeslagname voertuig + nog een bijkomende straf omwille van herhaaldelijk dronken rijden.
Dan zullen ze wel eens gaan nadenken zeker?

Laatst bewerkt:
18 jaar mijn rijbewijs en toch ook nog maar 2 keer moeten blazen (1 keer na een ongeval in mijn recht en slechts 1 keer een echte alcoholcontrole terwijl ik toch een 40000km per jaar afleg)

Nu we toch anekdotisch bezig zijn, hier mijn steekproef van N=1...
44 jaar op de baan: 1x moeten blazen om 7u30 's morgens op weg naar het werk in 1987 (na aanrijding in recht), en 1x op een vrijdagavond rond 23u30 een jaar of 2 geleden. Beide negatief uiteraard.

Ik heb wel het studentenleven in de jaren '80 meegemaakt, en herinner mij nog in welke toestand mijn kennissen toen achter het stuur kropen... gewoonweg "beyond imagination", helaas☹️.
Ben wel blij dat ik voor mijzelf kan zeggen dat ik nooit boven de toegelaten niveaus achter het stuur van een auto gekropen ben.

Het is ook een beetje chance hebben hé + iemand die zat is neemt al sneller de binnenweggetjes en daar staan ze natuurlijk minder dan op de hoofdwegen. Wat eigenlijk ook meh is maar ja ze geraken daar hun combi niet altijd kwijt :D

Ik heb op weg naar Disneyland Parijs een keertje moeten blazen. (Ik was wel nog op Belgisch grondgebied)
Dan 2x richting Lier.
Ook nog eens in Heist aan den boekenwinkel.

Swoit ik heb de laatste 10 jaar ergens tussen 5 en 10x moeten blazen (zoiets). Ben ik daarmee de recordhouder op BG ??? :tongue:

Of ik dat erg vind dat ik zoveel pech heb? Ba wah neen want ik blaas sowieso altijd negatief.

Swoit ik heb de laatste 10 jaar ergens tussen 5 en 10x moeten blazen (zoiets). Ben ik daarmee de recordhouder op BG ??? :tongue:
20 ongeveer. Antwerpen is gewoon verhoudingsgewijs veel controle en een paar goeie plaatsen om te staan (Kattendijksluis, tunneltje onder justiepaleis, kaai ter hoogte van fietserstunnel,...) Waar ik vroeger woonde in de Rupelstreek hooguit, 3, 4 keer moeten blazen en nu in het Waasland nog nooit op 5 jaar tijd.

In Mechelen controleren ze ook vrij vaak. Ik heb daar 5 jaar gewoond en op die 5 jaar toch minstens één keer per jaar moeten blazen.
Nu wonen we al meer dan 6 jaar in de Antwerpse rand en nog geen enkele controle gehad.

Het is ook een beetje chance hebben hé + iemand die zat is neemt al sneller de binnenweggetjes en daar staan ze natuurlijk minder dan op de hoofdwegen. Wat eigenlijk ook meh is maar ja ze geraken daar hun combi niet altijd kwijt :D

Ik heb op weg naar Disneyland Parijs een keertje moeten blazen. (Ik was wel nog op Belgisch grondgebied)
Dan 2x richting Lier.
Ook nog eens in Heist aan den boekenwinkel.

Of ik dat erg vind dat ik zoveel pech heb? Ba wah neen want ik blaas sowieso altijd negatief.
Wel grappig, jij woont hier vlakbij en toch heb ik hier nog maar 1x controle gehad (ze stonden aan frituur in Itegem, en mijn vriendin, die ik moest afzetten, woonde daarnaast. Ik dus de oprit op en terugdraaien vlak voor alcoholcontrole :D Eerste politieachtervolging gehad :D )

En 1x met de snuffelaar (aan het nieuwe rondpunt richting Hulshout).

Ik was hier over aan het praten met collega's die in dezelfde streek wonen. Waar ik de laatste 10 jaar geen alcoholcontrole meer heb gehad, gaven zij aan zo goed als maandelijks prijs te hebben.

We wonen in een grens streek dicht bij Nederland, er zijn wel veel controles naar drugs en alcohol. Het verschil zit er in dat ik de laatste 10 jaar niet meer 's nachts heb gereden. Terwijl mijn collega's nog regelmatig 's nachts in het weekend onderweg zijn.

Wel grappig, jij woont hier vlakbij en toch heb ik hier nog maar 1x controle gehad (ze stonden aan frituur in Itegem, en mijn vriendin, die ik moest afzetten, woonde daarnaast. Ik dus de oprit op en terugdraaien vlak voor alcoholcontrole :D Eerste politieachtervolging gehad :D )
Moest ik zo'n toevalligheid meemaken, stap ik toch eerst even te voet naar die controle om het uit te leggen en te zeggen dat ik gerust wil blazen. Geen zin in een politieachtervolging :biglaugh:
Soit, zelf jaarlijks gemiddeld 25k kilometers op pakweg 15 jaar tijd (dus een kleine 400k kilometers in heel mijn leven gereden) en in totaal slechts 1x moeten blazen. 1x op 400k km vind ik persoonlijk toch ook net iets te weinig precies...

Moest ik zo'n toevalligheid meemaken, stap ik toch eerst even te voet naar die controle om het uit te leggen en te zeggen dat ik gerust wil blazen. Geen zin in een politieachtervolging :biglaugh:
Soit, zelf jaarlijks gemiddeld 25k kilometers op pakweg 15 jaar tijd (dus een kleine 400k kilometers in heel mijn leven gereden) en in totaal slechts 1x moeten blazen.
Die achtervolging is ook niet zo indrukwekkend ze :D Zwaantje achter u die u aan de kant zegt en zegt dat ge wegreed van controle en ge moet blazen.

Ik rij ondertussen 29 jaar en heb dit jaar voor de eerste keer moeten blazen (was op een zondagnamiddag). Ik heb schat ik 1,1 miljoen km gereden ondertussen.
Nultolerantie FTW

Die achtervolging is ook niet zo indrukwekkend ze :D Zwaantje achter u die u aan de kant zegt en zegt dat ge wegreed van controle en ge moet blazen.
Ik wil het nog wel eens zien

Thierry Neuville in zijne WRC rally wagen met een voorbereid "raceplan" vs de lokale zwaantjes met hune motto (inclusief wegbarricades)
Wie wint? :tongue:

(Ik vermoed) In eerste instantie den Thierry maar bij moeilijke gevallen wordt er assistentie aangevraagd dus finaal wint de politie. Ontsnappen aan een controle lukt zelden tot nooit en is eigenlijk zinloos.

Laatst bewerkt:

En 1x met de snuffelaar (aan het nieuwe rondpunt richting Hulshout).
Krijg je dan sowieso al geen PV omdat je een controle hebt "ontweken"?

Krijg je dan sowieso al geen PV omdat je een controle hebt "ontweken"?
Nee, nooit pv voor gehad (ik heb natuurlijk wel mooi safe geblazen nadien en de uitleg gedaan). Geen idee of de standaardprocedure is dat dat wel zou moeten en dat de agent daar geen zin in had.

Ik kan me ook niet inbeelden welke straf ze gaan geven, ik kon aantonen dat ik letterlijk niet voorbij die alcoholcontrole moest, ze kunnen u toch niet verplichten ergens langs te rijden waar je niet moet zijn?

Terug
Bovenaan