Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Uw auto staat daar dan wel nog , dus denken mensen "het zal wel gaan" .
Ga niet met de auto naar daar om te beginnen, dan kan je ook niet de auto nemen.

Ik denk dat een nultolerantie idd nog meer de doodsteek voor veel café’s gaat zijn.
Mag je dan ook geen druppel meer drinken als je met de fiets bent? Dan gaan er niet veel fietsers meer een terrasje doen of enen drinken na de rit in het clublokaal, allemaal regelrecht naar huis dan.

Wat is argument om te zeggen dat geen nultolerantie beter is dan wel?
Rekening houdend dat het inderdaad bij die 1 alcoholische consumptie blijft.
Dat veel mensen gewoon gaan afhaken, alcohol staat nog altijd symbool voor gezellig ook. Op restaurant hoort het er ook wel bij vaak. Nultolerantie zal er sowieso voor zorgen dat de productie en verkoop van alcoholische dranken omlaag gaat. Niet iedereen heeft ook zomaar een Bob. En de hardliners zal je zelf met een nultolerantie niet tegenhouden, als daar geen controle op is.

Dat veel mensen gewoon gaan afhaken, alcohol staat nog altijd symbool voor gezellig ook. Op restaurant hoort het er ook wel bij vaak. Nultolerantie zal er sowieso voor zorgen dat de productie en verkoop van alcoholische dranken omlaag gaat. Niet iedereen heeft ook zomaar een Bob. En de hardliners zal je zelf met een nultolerantie niet tegenhouden, als daar geen controle op is.
Vroeger zeiden mensen toch ook dat een sigaretje er ook bij hoort voor de gezelligheid. Waarom zou dat met alcohol zo moeten zijn?
Zal dan een nultolerantie de verkoop en productie van niet-alcoholische varianten doen stijgen?
Ikzelf ben voorstander van nultolerantie en ik denk dat we er ook naartoe gaan.

Hier zijn we het volkomen eens. Ik ben er ook voorstander van. Drinken en rijden = Echt een no go.

Opmerking (om even het extreemste scenario te nemen): Je kan als 18 jarig broekventje 1x een jeugdzonde begaan en net de pech hebben de enige keer dat je teveel drinkt en toch in de wagen stapt je nét dan een kind dood rijdt (Dat kan echt. Dat is dan de Euromillions van de pech winnen).

Dat vind ik dan héél erg voor de ouders (En ik begrijp dan die ouders als ze zeggen: GEEN TWEEDE KANS voor die klootzak!) maar ik vind dit dan ook héél erg voor dat broekventje. (Als hij of zij berouw toont is men ook levenslang getekend)

Maar iemand die chronisch te veel drinkt en rijdt en al meermaals gepakt is mogen ze voor mijn part levenslang opsluiten.
Iemand die weigert hulp te zoeken en chronisch in herhaling blijft vallen hoort niet thuis in deze maatschappij.

Laatst bewerkt:
Zelf begrijp ik niet waarom die nultolerantie in het verkeer er nog steeds niet is. Is in een vingerknip in te voeren en kost niks.
Ik zou het zelfs veel straffer kunnen stellen: Met de kennis van vandaag, waarom tolereert men nog steeds zo veel alcoholconsumptie?

Er zijn professoren en toxicologen genoeg die van mening zijn: "Als alcohol vandaag werd uitgevonden, dan mocht het nooit op de markt worden gebracht."
Hier zijn we het volkomen eens. Ik ben er ook voorstander van. Drinken en rijden = Echt een no go.

Opmerking (om even het extreemste scenario te nemen): Je kan als 18 jarig broekventje 1x een jeugdzonde begaan en net de pech hebben de enige keer dat je teveel drinkt en toch in de wagen stapt je nét dan een kind dood rijdt (Dat kan echt. Dat is dan de Euromillions van de pech winnen).

Dat vind ik dan héél erg voor de ouders (En ik begrijp dan die ouders als ze zeggen: GEEN TWEEDE KANS voor die klootzak!) maar ik vind dit dan ook héél erg voor dat broekventje. (Als hij of zij berouw toont is men ook levenslang getekend)

Maar iemand die chronisch te veel drinkt en rijdt en al meermaals gepakt is mogen ze voor mijn part levenslang opsluiten.
Iemand die weigert hulp te zoeken en chronisch in herhaling blijft vallen hoort niet thuis in deze maatschappij.
In het hypothetische voorbeeld van het broekventje en het jongetje van hierboven: Hoeveel leed is het waard zodat iedereen toch maar zijn pintje/trappist/wijntje/etcetera kan drinken? Moeten we dan niet als maatschappij of overheid meer gaan ingrijpen?

Zelf begrijp ik niet waarom die nultolerantie in het verkeer er nog steeds niet is. Is in een vingerknip in te voeren en kost niks.
Ik zou het zelfs veel straffer kunnen stellen: Met de kennis van vandaag, waarom tolereert men nog steeds zo veel alcoholconsumptie?

Er zijn professoren en toxicologen genoeg die van mening zijn: "Als alcohol vandaag werd uitgevonden, dan mocht het nooit op de markt worden gebracht."

In het hypothetische voorbeeld van het broekventje en het jongetje van hierboven: Hoeveel leed is het waard zodat iedereen toch maar zijn pintje/trappist/wijntje/etcetera kan drinken? Moeten we dan niet als maatschappij of overheid meer gaan ingrijpen?
Ik denk dat de combinatie van gewoonte, mentaliteit en draagvlak het moeilijk maakt om nultolerantie in te voeren.

Roken is al een tijdlang naar een verdomhoekje verbannen. En dat is opmerkelijk snel verlopen, ik heb geweten dat er nog tabakreclame was in mijn kinderjaren en toen ik uit begon te gaan is men stilaan begonnen met het verbieden van roken op café. Er werd even lastig over gedaan maar vandaag vindt iedereen het normaal om op café te gaan zonder de stank van de rook. Alcohol is een ander beest en lijkt me veel moeilijker om op dezelfde manier te behandelen als roken.

Maar ik kan me ook vergissen. Er kan een puriteinse beweging op gang komen dat druk zet op het beleid en over tien jaar is alcoholreclame misschien verbannen en kleeft er een even groot stigma op alcoholconsumptie als op rookwaren consumptie vandaag.

Je zegt het hier zelf. Dit kan alleen maar gebeuren als alcohol helemaal niet meer verkrijgbaar is hé. Anders gaan jonge snaken stoer blijven doen en blijft de kans op het worst case scenario bestaan.

En nog meer worst case: De kans bestaat dat diegene die dan een kind omver rijdt nét diegene is die niet wilde drinken maar door zijn of haar stoere vrienden gepusht is en de echte stoere snaken wél geluk hebben. Maar goed dat is een andere discussie.

Misschien kan er een poll worden toegevoegd aan deze discussie om te kijken hoe het op het forum zit? Hoeveel voor en tegenstanders van nultolerantie.

Vroeger zeiden mensen toch ook dat een sigaretje er ook bij hoort voor de gezelligheid. Waarom zou dat met alcohol zo moeten zijn?
Zal dan een nultolerantie de verkoop en productie van niet-alcoholische varianten doen stijgen?
Ik hoop van niet. Dat is iedereen straffen voor het gedrag van enkelen.

Ik dacht ook al, da's al van jaren terug.
Niet gezien, ik dacht dat er legaal gezien nog problemen waren om Uber in te voeren hier. Maar het kan dus al van in 2020 blijkbaar.
Als het voor <5km van je deur is dan is Uber een oplossing, maar als het voor meer dan een paar kilometer is, dan is het heel duur.
Als ik moet een Uber nemen van Aalst (+15km) dan zal dat al 50-100 euro kosten, maar van Gent (40km) zal het al 100-200 euro zijn, dan kan je beter ter plekke een hotel boeken. Of de kosten delen als je kan.

Ik hoop van niet. Dat is iedereen straffen voor het gedrag van enkelen.
Ja, een maatschappij waar niets meer kan is ook niet waar ik naar uitkijk. Stel je voor dat je op kerstavond met de familie moet een glas water of cola drinken in plaats van wijn bij het eten ...
Stel, je verbiedt alcohol volledig. Dan gaan veel mensen er via andere manieren wel aangeraken of hun eigen alcohol gaan stoken, met alle gevolgen van dien (zoals methanolvergiftiging). De overheid zal ook een hoop inkomsten verliezen van accijnzen.

Laatst bewerkt:
Vooral die combo maakt het nog net dat tikkeltje erger. Ben je dan al zover dat je niet beseft dat je reacties slechter zijn en je als je dan tóch rijdt je beter wat trager rijdt zodat je toch net iets meer tijd hebt? :unsure:
Ah neen é, hoe rapper je rijdt hoe sneller je thuis bent en dus hoe kleiner de kans dat je iets kan tegenkomen. Makes sense é.

Je zegt het hier zelf. Dit kan alleen maar gebeuren als alcohol helemaal niet meer verkrijgbaar is hé. Anders gaan jonge snaken stoer blijven doen en blijft de kans op het worst case scenario bestaan.

En worst case: De kans bestaat dat diegene die dan een kind omver rijdt nét diegene is die niet wilde drinken maar door zijn of haar stoere vrienden gepusht is .. maar goed dat is een andere discussie.
Je kan de leeftijd om alcohol te drinken ook omhoog gaan krikken naar 21 jaar maar met de huidige mentaliteit wéét je dat iedereen dan op een andere manier wel aan drank geraakt.

Er is het probleem van alcoholmisbruik en verslaving
Er is het probleem van mensen die met alcohol in hun lijf in de auto kruipen.

Mensen van die tweede categorie zijn niet automatisch verslaafd. Maar beide categoriën hebben wel een probleem om correct om te gaan met alcohol.

Terug
Bovenaan