Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Ik hoop van niet. Dat is iedereen straffen voor het gedrag van enkelen.
Vergeet wel niet: Nultolerantie wil niet zeggen dat je niet meer mag drinken.
Je mag gewoon niet meer met de wagen rijden.

Ik ben wel eerder voorstander om het promille op 0,5 te houden (of verlaag het naar 0,2 maar niet helemaal 0) als je met een niet gemotoriseerd voertuig rijdt of te voet bent.

Niet dat ik dronken rondrijden met de fiets of dronken naar huis waggelen goedkeur.
Maar je moet mensen in eerste instantie ontraden de wagen te nemen. Daar begint alles mee.

Vroeger zeiden mensen toch ook dat een sigaretje er ook bij hoort voor de gezelligheid. Waarom zou dat met alcohol zo moeten zijn?
Zal dan een nultolerantie de verkoop en productie van niet-alcoholische varianten doen stijgen?
Ikzelf ben voorstander van nultolerantie en ik denk dat we er ook naartoe gaan.
Vroeger zat er veel meer volk op café ook.
Vergeet wel niet: Nultolerantie wil niet zeggen dat je niet meer mag drinken.
Je mag gewoon niet meer met de wagen rijden.

Ik ben wel eerder voorstander om het promille op 0,5 te houden (of verlaag het naar 0,2 maar niet helemaal 0) als je met een niet gemotoriseerd voertuig rijdt of te voet bent.

Niet dat ik dronken rondrijden met de fiets of dronken naar huis waggelen goedkeur.
Maar je moet mensen in eerste instantie ontraden de wagen te nemen. Daar begint alles mee.
Ja maar ik vind de regels goed zoals ze zijn. Doe gewoon meer handhaving. Er is geen probleem bij mensen die 1 of 2 glazen drinken. Daar ligt het probleem niet.

Niet gezien, ik dacht dat er legaal gezien nog problemen waren om Uber in te voeren hier. Maar het kan dus al van in 2020 blijkbaar.
Als het voor <5km van je deur is dan is Uber een oplossing, maar als het voor meer dan een paar kilometer is, dan is het heel duur.
Als ik moet een Uber nemen van Aalst (+15km) dan zal dat al 50-100 euro kosten, maar van Gent (40km) zal het al 100-200 euro zijn, dan kan je beter ter plekke een hotel boeken. Of de kosten delen als je kan.

Ja, een maatschappij waar niets meer kan is ook niet waar ik naar uitkijk. Stel je voor dat je op kerstavond met de familie moet een glas water of cola drinken in plaats van wijn bij het eten ...
Stel, je verbiedt alcohol volledig. Dan gaan veel mensen er via andere manieren wel aangeraken of hun eigen alcohol gaan stoken, met alle gevolgen van dien. De overheid zal ook een hoop inkomsten verliezen van accijnzen.
Je gaat het dan toch niet wagen om op kerstavond ongezonde etenswaren te consumeren? Want dat is ook een vergif voor je lijf. Denk eens aan de maatschappijkost voor zwaarlijvigheid, slechte tanden en hart- en vaataandoeningen?

Ik hoop van niet. Dat is iedereen straffen voor het gedrag van enkelen.
Ik vindt het woord straffen wel een beetje te zwaar hiervoor. We gaan alcohol niet verbieden hé! Gewoon dat het niet samengaat met rijden.
Rijden gaan we ook niet verbieden maar we gaan er gewoon een extra voorwaarde aan koppelen. Rijbewijs nodig, technisch in orde zijn en geen alcohol drinken wanneer je gaat rijden. De eerste 2 vinden we toch allemaal ook heel normaal als we willen rijden. Gaan we preventief alle auto's van de weg halen omdat er een paar ongekeurd rondrijden?

Ja, een maatschappij waar niets meer kan is ook niet waar ik naar uitkijk. Stel je voor dat je op kerstavond met de familie moet een glas water of cola drinken in plaats van wijn bij het eten ...
Stel, je verbiedt alcohol volledig. Dan gaan veel mensen er via andere manieren wel aangeraken of hun eigen alcohol gaan stoken, met alle gevolgen van dien (zoals methanolvergiftiging). De overheid zal ook een hoop inkomsten verliezen van accijnzen.
Wat een vreemde redenering. STEL U VOOR dat je iets niet alcoholisch bij het eten moet drinken! Om dan af te komen dat mensen zelf alcohol gaan stoken...

Wat een vreemde redenering. STEL U VOOR dat je iets niet alcoholisch bij het eten moet drinken! Om dan af te komen dat mensen zelf alcohol gaan stoken...
Ik zou het toch maar een droeve bedoening vinden eerlijk gezegd.
En ja, als je alcohol illegaal maakt dan zullen meer mensen het zelf gaan stoken. Ik zie niet in wat er vreemd is aan die redenering.

Je gaat het dan toch niet wagen om op kerstavond ongezonde etenswaren te consumeren? Want dat is ook een vergif voor je lijf. Denk eens aan de maatschappijkost voor zwaarlijvigheid, slechte tanden en hart- en vaataandoeningen?
Haha bedankt voor uw cynisch berichtje ;)
Bij deze deze van mij :D

Ik sport, ik eet gezond en ik drink zelden. (Tot deze week - kerstdrink op het werk- had ik sinds augustus niet meer gedronken)
Maar op 24 december dit jaar fret ik ongezonde brol gelijk ne echte kettingroker en als je mij dan laat blazen zit ik boven de 0,5 promille. :tongue:

Opmerking: Ik heb dus wel een chauffeur dit jaar (We wisselen af. Volgend jaar ben ik de geheelonthouder) ik moet niet rijden.

Ik zou het toch maar een droeve bedoening vinden eerlijk gezegd.
En ja, als je alcohol illegaal maakt dan zullen meer mensen het zelf gaan stoken.
Dat zegt dan toch meer over u en het gezelschap?

Daarnaast zegt er niemand dat je geen alcohol mag drinken bij het kerstfeest, ze zeggen gewoon dat je dan maar een taxi naar huis moet nemen.
Maar niemand heeft het hier over het illegaal maken van alcohol.

Ik vindt het woord straffen wel een beetje te zwaar hiervoor. We gaan alcohol niet verbieden hé! Gewoon dat het niet samengaat met rijden.
Rijden gaan we ook niet verbieden maar we gaan er gewoon een extra voorwaarde aan koppelen. Rijbewijs nodig, technisch in orde zijn en geen alcohol drinken wanneer je gaat rijden. De eerste 2 vinden we toch allemaal ook heel normaal als we willen rijden. Gaan we preventief alle auto's van de weg halen omdat er een paar ongekeurd rondrijden?
En iedereen heeft altijd een bob? Soms moet je eens alleen de baan op om af te spreken met iemand. En ja , daar ga je dan iets alcoholisch bij drinken, omdat je er eigl wel zin in hebt en het iets gezelliger is. Zonder overdrijven en dan weer naar huis.

En iedereen heeft altijd een bob? Soms moet je eens alleen de baan op om af te spreken met iemand. En ja , daar ga je dan iets alcoholisch bij drinken, omdat je er eigl wel zin in hebt en het iets gezelliger is. Zonder overdrijven en dan weer naar huis.
Tja, dat is dan ook de verkeerde mentaliteit waar het altijd over gaat. Als je moet kiezen tussen veilig rijden en drinken voor dat laatste kiezen want "gezellig".

En dan nog die discussie over het al dan niet bestaan van Uber of de prijs, toch ook het grootste excuus ooit uiteindelijk he. Het is dus kiezen tussen veilig rijden en drinken, en het mag niets kosten.

Het alcoholisch drankje HOEFT niet hé. Gezelligheid maak je zelf en je gezelschap niet de alcohol. Kan perfect met een virgin cocktail of een glas soyamelk.

Tja, dat is dan ook de verkeerde mentaliteit waar het altijd over gaat. Als je moet kiezen tussen veilig rijden en drinken voor dat laatste kiezen want "gezellig".

En dan nog die discussie over het al dan niet bestaan van Uber of de prijs, toch ook het grootste excuus ooit uiteindelijk he. Het is dus kiezen tussen veilig rijden en drinken, en het mag niets kosten.
En door 1 iets te drinken van alcohol ben je het grote gevaar ? Daar zit het probleem niet.

Het alcoholisch drankje HOEFT niet hé. Gezelligheid maak je zelf en je gezelschap niet de alcohol. Kan perfect met een virgin cocktail of een glas soyamelk.
Bweikes. Nee serieus dat hoeft idd niet persé. Maar het verbieden is overdreven. Ik ga echt geen soyamelk drinken op café. Ik moet wel zeggen een hele avond cola drinken ligt ook niet goed op de maag.

Heb je echt alcohol nodig om fun te hebben?
Indien zo, zou ik toch eens met je arts erover praten...
Het heeft wel een meerwaarde, maar dat is mijn persoonlijke mening. Voor mij is het de combinatie van de (lichte) roes en de diepe smaak van de drank. Die combinatie zet mij aan tot drinken (maar niet in die mate dat ik niet zonder kan, maar ik zou anderzijds niet willen leven zonder alcohol - in dezelfde mate dat ik geen frieten nodig heb om te overleven maar ik zou niet graag een leven hebben zonder frieten - ik eet het graag).

Maar die meerwaarde weegt niet op tegen het veilig naar huis rijden. Als ik uit ga met de auto, drink ik maar beperkt en schakel ik na twee glazen bier (geen Quadruppel van 12%) over naar alcoholvrij bier. Ik heb echter geen toestel om te meten hoevéél ik juist drink, dus ik weet nooit hoeveel promille ik heb.

Dat zegt dan toch meer over u en het gezelschap?

Daarnaast zegt er niemand dat je geen alcohol mag drinken bij het kerstfeest, ze zeggen gewoon dat je dan maar een taxi naar huis moet nemen.
Maar niemand heeft het hier over het illegaal maken van alcohol.
Ik heb ook niet gezegd dat ik het goedkeur om de auto te nemen hé.
Het idee werd hier inderdaad vernoemd om alcoholconsumptie volledig te verbannen uit de maatschappij.
Zelf begrijp ik niet waarom die nultolerantie in het verkeer er nog steeds niet is. Is in een vingerknip in te voeren en kost niks.
Ik zou het zelfs veel straffer kunnen stellen: Met de kennis van vandaag, waarom tolereert men nog steeds zo veel alcoholconsumptie?

Er zijn professoren en toxicologen genoeg die van mening zijn: "Als alcohol vandaag werd uitgevonden, dan mocht het nooit op de markt worden gebracht."

In het hypothetische voorbeeld van het broekventje en het jongetje van hierboven: Hoeveel leed is het waard zodat iedereen toch maar zijn pintje/trappist/wijntje/etcetera kan drinken? Moeten we dan niet als maatschappij of overheid meer gaan ingrijpen?
Moesten ze een drank uitvinden die exact smaakt zoals een alcoholische drank maar alcoholvrij is dan is dat wel het gat in de markt. Ik vind bij alcoholvrij bier of mocktails dat je het verschil nog altijd proeft.
Je zou dan kunnen één glas drinken voor de gezelligheid en daarna overschakelen op niet alcoholisch. De grote hoeveelheden alcohol zijn niet altijd nodig, integendeel zelfs.
Het moet mensen hun vrije keuze zijn om te drinken of niet. Dan wel met mate en zonder nadien achter het stuur van een auto te kruipen.
Mensen pushen om te drinken is idd not done, spijtig genoeg gebeurt dat nog te veel dat je zegt, ik ga niet drinken en dat er dan toch mensen zijn die afkomen van komaan zeg, platten, drink ook iets.
Ik vind niet dat iedereen gestraft moet worden omwille van het overmatig consumeren van alcohol van anderen voor ze achter het stuur kruipen. Ik zou niet weten wat het probleem is met 1 wijntje bij het eten of cavatje op een receptie.

Laatst bewerkt:
Indien zo, zou ik toch eens met je arts erover praten...
Ik volg je tot in zekere zin (zoals ik al zei ben ik voorstander van 0 tolerantie) maar je moet opletten met zinnen zoals deze.

Dit soort zinnen vind ik net contraproductief en gevaarlijk. En zeker bij mensen zoals ik die het af en toe eens leuk vinden een wijntje te drinken zoals ik (Ter info: Ik heb recent een dry sept okt en nov achter de rug).

En door 1 iets te drinken van alcohol ben je het grote gevaar ? Daar zit het probleem niet.
Een consumptie is voor mij ook het probleem niet, maar die redenering dat het kennelijk onmogelijk is om dat niet te doen vind ik gewoon zwak, als het toch zo onmisbaar is kan je vervoer voorzien, en als dat toch zo duur is kan je gewoon niet drinken.

Terug
Bovenaan