Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Ik ben akkoord met feit dat alcohol een hard drug is met een hoop nadelen.
Het probleem is dat Anders (vermoed ik toch) wel gelijk heeft maar dat zijn posts in eerste instantie geen enkele impact hebben op mensen die af en toe eens iets drinken. Sterker nog: Als hij daar te fel op in gaat dan heeft dit zelfs een "negatief effect". (sorry Anders maar zo denk ik er over ;))

Dit is hetzelfde als een koord tergend langzaam strakker rond de nek trekken. Dan ga je een véél groter effect verkrijgen dan wanneer je de koord meteen met geweld erg strak rond de nek trekt.

Bij dat eerste went die mens er aan en stikt ie niet eens de koord strak gespannen staat. In het tweede geval stikt die mens halvelings en biedt ie heel stevig weerwerk. Nogmaals: Wil je alcohol bannen uit de maatschappij dan moet je een 'meerjaren plan' uitdokteren ipv proberen het asap met de harde hand te verbieden.

Het gemiddeld alcoholverbruik is al jaren in dalende lijn. Zelfs in landen als Frankrijk.
Er is ookneen meerjarenplan met acties.
Als je iets wil veranderen moet je je eerst focussen op de probleemgevallen.
Zware alcoholisten en jongeren. Laat het nu zijn dat daar al wetgeving voor bestaat maar die de overheid maar niet wil/kan handhaven.
Of ga je de minimumleeftijd nog wat laten stijgen. Vanaf nu moet je 16,1111 jaar zijn om alcohol te kopen in de winkel. Dat zal die -15 jarige leren! Probleem opgelost!

Interessante lezersbrief in Humo van 24/12/2024; geen idee of er nog "lijken in de kast" zijn:

"... Uit de Europese statistieken voor verkeersveiligheid blijkt dat het tolerante Verenigd Koninkrijk (waar je met 0,8 promille de weg op mag!) enkel Noorwegen en Zweden moet laten voorgaan qua verkeersveiligheid. Ja, het Verenigd Koninkrijk, waar toch een mooie pubcultuur bestaat. Roemenië, daarentegen, vinden we als het meest verkeersonveilige land aan de staart, ondanks zijn nultolerantie. Blijkbaar zijn er dan toch heel andere factoren in het spel. ..."

Je zou het probleem ook anders kunnen bekijken. Gebrek aan degelijk openbaar vervoer/ betaalbare taxi dienst.

Als het bovenstaande in orde zou zijn, hebben we de auto niet nodig. En kunnen we drinken wat we willen.
Ik spring hier wel laat op, maar toch. Naar mijn mening is dit een beetje een non-argument. Je weet dat je niet (te veel) mag drinken als je nog gaat rijden. Je weet voor je vertrekt dat je het openbaar vervoer niet terug gaat nemen. Dat fatsoenlijk regelen is gewoon deel van de activiteit.
Ik hoor dit argument echt vaak, en sta er toch een beetje stom bij te kijken. Als ik morgen met mijn motor tegen 300 op de snelweg vlam, en dan zeg "jama, er zijn niet fatsoenlijk mogelijkheden tot circuitdagen", gaat niemand dat accepteren. Maar hetzelfde type argument loopt precies vlotjes als het over drinken en rijden gaat.

Op restaurant gaan, daar van fantastisch eten proeven gecombineerd met een wijn die dat eten aanvult is een enorm plezier imo.
Zoiets is niet te vergelijken met een shot dat je puur omwille een roes doet. Al kan ik ook wel toegeven dat je die smaaksensatie als roes kan zien maar dan nog is dat niet van dezelfde grootte orde.
Ik snap je punt, maar dat is weer 1 deel. Je hebt genoeg mensen die op café gaan en daadwerkelijk drinken voor het gevoel van zatheid, niet voor de smaak. Which is fine, en naar mijn mening zou je nog heroïne moeten kunnen doen als je wil. Ik ben vrij individualistisch op dat vlak. Maar kruip gewoon niet achter het stuur als je gedronken hebt, wiet gerookt hebt of heroïne gespoten hebt.

Zware alcoholisten en jongeren. Laat het nu zijn dat daar al wetgeving voor bestaat maar die de overheid maar niet wil/kan handhaven.
Of ga je de minimumleeftijd nog wat laten stijgen. Vanaf nu moet je 16,1111 jaar zijn om alcohol te kopen in de winkel. Dat zal die -15 jarige leren!
Ik ga gokken dat het 2de deel wat sarcastisch is, want jij weet ook dat een 15 jarige net zo makkelijk aan alcohol zal komen. Ik wou vooral reageren op die "Zware alcoholisten en jongeren". Mijn ouders zijn geen alcoholisten, en al zeker geen jongeren. Maar dat is wel exact de doelgroep die veel "zat achter het stuur kruipt". Dat zijn de typische mensen die in een boerendorp wonen en "maar 10 minuten" naar huis moeten rijden. Dan krijg je van die zinnen als "Ja maar we rijden binnen door, das veilig en daar staan ze nooit."

Het is gewoon een feit dat het enorm normaal is voor Vlamingen (en Belgen?) om zat te rijden. Je ziet het al in alle comments onder artikels over zatte bv's. Mensen vinden het oké want iedereen heeft dat toch al eens gedaan.

Ik zat van de week nog bij ouders van een vriendin. Zelfde type gesprek "Ja maar iedereen heeft dat al wel eens gedaan, wij doen dat ook wel soms hoor." Dan vroeg ik heel simpel "Als morgen iemand met een wijntje te veel, (insert name oudste dochter) omver knalt hier in het centrum terwijl ze met de fiets naar huis aan het gaan is. Ga je dan ook zeggen "Goh ja, wij hebben ook wel eens te veel gedronken?". De meningen draaide zich snel om.

Het gemiddeld alcoholverbruik is al jaren in dalende lijn. Zelfs in landen als Frankrijk.
Er is ookneen meerjarenplan met acties.
Als je iets wil veranderen moet je je eerst focussen op de probleemgevallen.
Of ga je de minimumleeftijd nog wat laten stijgen. Vanaf nu moet je 16,1111 jaar zijn om alcohol te kopen in de winkel. Dat zal die -15 jarige leren! Probleem opgelost!
Afgelopen weekend stond een 16jarige Jenevershotjes te verkopen op de kerstmarkt.
De papa kwaad als je er iets over zegt want voor het goede doel uiteraard..

Gene enkele mens die daar van op keek, doodnormale zaak

Zeg dat dan best maar eens aan de politie met hun uiterst gevoelige meetapparatuur ;-)
Van de website van de federale politie:
Of het nu gaat om bier, wijn, aperitief of whisky, een normale consumptie (= een standaardglas) bevat ongeveer 10g pure alcohol. Na één glas heeft een man van 75kg ongeveer 0.2 promille in zijn bloed, bij een vrouw van 60kg is dit ongeveer 0.3 promille!

Als ze de limiet op 0,15 promile leggen, kan je nog steeds je praline eten, maar geen volledig alcoholisch drankje consumeren.
Laat dit non argument nu gewoon weg. "Nultollerantie" zou gewoon perfect kunnen.

Ik spring hier wel laat op, maar toch. Naar mijn mening is dit een beetje een non-argument. Je weet dat je niet (te veel) mag drinken als je nog gaat rijden. Je weet voor je vertrekt dat je het openbaar vervoer niet terug gaat nemen. Dat fatsoenlijk regelen is gewoon deel van de activiteit.
Ik hoor dit argument echt vaak, en sta er toch een beetje stom bij te kijken. Als ik morgen met mijn motor tegen 300 op de snelweg vlam, en dan zeg "jama, er zijn niet fatsoenlijk mogelijkheden tot circuitdagen", gaat niemand dat accepteren. Maar hetzelfde type argument loopt precies vlotjes als het over drinken en rijden gaat.
In deze discussie wordt er vooral gekeken naar alcohol als problematische factor.

Echter als we wel willen drinken (voor de smaak of poepeloere zat) zouden er ook echte alternatieven moeten zijn dan uw eigen auto nemen.

Taxi's zijn duur, openbaar vervoer niet praktisch, waardoor de auto als transportmiddel overblijft.

Als niet-alcohol drinker zie ik het probleem niet om geen alcohol te drinken of zie ik de meerwaarde niet om alcohol bij een gerecht te drinken.

Een mentaliteits verandering (zoals roken) is nodig, maar dit heeft tijd nodig. En een beter openbaar vervoer/ taxi dienst hoort daar voor mij bij.

Ik snap je punt, maar dat is weer 1 deel. Je hebt genoeg mensen die op café gaan en daadwerkelijk drinken voor het gevoel van zatheid, niet voor de smaak. Which is fine, en naar mijn mening zou je nog heroïne moeten kunnen doen als je wil. Ik ben vrij individualistisch op dat vlak. Maar kruip gewoon niet achter het stuur als je gedronken hebt, wiet gerookt hebt of heroïne gespoten hebt.

Ik ga gokken dat het 2de deel wat sarcastisch is, want jij weet ook dat een 15 jarige net zo makkelijk aan alcohol zal komen. Ik wou vooral reageren op die "Zware alcoholisten en jongeren". Mijn ouders zijn geen alcoholisten, en al zeker geen jongeren. Maar dat is wel exact de doelgroep die veel "zat achter het stuur kruipt". Dat zijn de typische mensen die in een boerendorp wonen en "maar 10 minuten" naar huis moeten rijden. Dan krijg je van die zinnen als "Ja maar we rijden binnen door, das veilig en daar staan ze nooit."

Het is gewoon een feit dat het enorm normaal is voor Vlamingen (en Belgen?) om zat te rijden. Je ziet het al in alle comments onder artikels over zatte bv's. Mensen vinden het oké want iedereen heeft dat toch al eens gedaan.

Ik zat van de week nog bij ouders van een vriendin. Zelfde type gesprek "Ja maar iedereen heeft dat al wel eens gedaan, wij doen dat ook wel soms hoor." Dan vroeg ik heel simpel "Als morgen iemand met een wijntje te veel, (insert name oudste dochter) omver knalt hier in het centrum terwijl ze met de fiets naar huis aan het gaan is. Ga je dan ook zeggen "Goh ja, wij hebben ook wel eens te veel gedronken?". De meningen draaide zich snel om.
Dat is em echt!! Al zo vaak gehoord. Daaaaaayum

In deze discussie wordt er vooral gekeken naar alcohol als problematische factor.

Echter als we wel willen drinken (voor de smaak of poepeloere zat) zouden er ook echte alternatieven moeten zijn dan uw eigen auto nemen.

Taxi's zijn duur, openbaar vervoer niet praktisch, waardoor de auto als transportmiddel overblijft.

Als niet-alcohol drinker zie ik het probleem niet om geen alcohol te drinken of zie ik de meerwaarde niet om alcohol bij een gerecht te drinken.

Een mentaliteits verandering (zoals roken) is nodig, maar dit heeft tijd nodig. En een beter openbaar vervoer/ taxi dienst hoort daar voor mij bij.
Waarom is het openbaar vervoer zo vroeg gedaan altijd. Zou toch leuk zijn meer nachttreinen/nachtbussen.

Waarom is het openbaar vervoer zo vroeg gedaan altijd. Zou toch leuk zijn meer nachttreinen/nachtbussen.
Het antwoord kennen we jammer genoeg, te veel kosten. Alhoewel ik hieraan durf twijfelen als we alle kosten in rekening brengen, moesten we met zijn allen het openbaar vervoer gebruiken.

Maar daardoor blijft de auto koning van het transport.

Ik snap je antwoord, alleen met dit ben ik dan niet meer mee. Waarom MOET er een alternatief zijn? Ik kan me geen enkel ander ding inbeelden waar hetzelfde argument steek kan houden. Toch zeker niets puur voor je plezier. Dat er mogelijkheden moeten zijn om te sporten etc, daar ben ik in mee. Maar gelijk ik zei, als ik op donderdagnacht om 02:00 heel snel wil rijden, dan moet daar toch geen alternatief voor zijn?

Ik zat van de week nog bij ouders van een vriendin. Zelfde type gesprek "Ja maar iedereen heeft dat al wel eens gedaan, wij doen dat ook wel soms hoor."
Mijn reactie is daar steeds op: Ja ik heb dit inderdaad één keer gedaan. Een week nadat ik mijn rijbewijs behaald heb als stoemme loempe aap. Nadien nooit meer want ik had schrik van mijzelf tijdens het rijden en het angstzweet brak mij uit.

Dan word ik bekeken alsof ik lieg en van een andere planeet kom. Terwijl ik dan gewoon letterlijk de waarheid zeg.

Ik snap je antwoord, alleen met dit ben ik dan niet meer mee. Waarom MOET er een alternatief zijn? Ik kan me geen enkel ander ding inbeelden waar hetzelfde argument steek kan houden. Toch zeker niets puur voor je plezier. Dat er mogelijkheden moeten zijn om te sporten etc, daar ben ik in mee. Maar gelijk ik zei, als ik op donderdagnacht om 02:00 heel snel wil rijden, dan moet daar toch geen alternatief voor zijn?
Helemaal akkoord. Alleen is het nuttigen van alcohol wettelijk toegelaten.

Over de limiet rijden (wat ik versta onder heel snel rijden) is dat niet.

Als het beleid stelt dat men alcohol mag drinken/verkocht worden is ook aan hetzelfde beleid om zijn verantwoordelijk op te nemen als er negatieve gevolgen zijn.

Ofwel ga je in mijn ogen voor een totaalverbod (wat ook geld kost) ofwel zorgt je voor een degelijk alternatief dat je kan drinken en veilig tot bij je thuis geraakt.

Nie geheel onlogisch als men ze bij wijze van spreken op elke straathoek staat uit te delen en men op kosten van de werkgever kan rondbollen.
Klopt, ik wil de discussie enkel openbreken en niet enkel alcohol zien als het grote probleem.

Ook koning auto is een factor die meespeelt.

Enerzijds als transportmiddel anderzijds als statussymbool.

Helemaal akkoord. Alleen is het nuttigen van alcohol wettelijk toegelaten.

Over de limiet rijden (wat ik versta onder heel snel rijden) is dat niet.

Als het beleid stelt dat men alcohol mag drinken/verkocht worden is ook aan hetzelfde beleid om zijn verantwoordelijk op te nemen als er negatieve gevolgen zijn.

Ofwel ga je in mijn ogen voor een totaalverbod (wat ook geld kost) ofwel zorgt je voor een degelijk alternatief dat je kan drinken en veilig tot bij je thuis geraakt.
Vind ik niet.
Je mag met een racewagen op circuit gaan rijden. Nochtans kan je daar niet mee thuis geraken, daar moet je maar zelf een oplossing voor zoeken.

Terug
Bovenaan