Alcoholvrije dranken

Voor mij is de La Trappe Nillis zowat het beste alcoholvrije bier dat ik al heb geprobeerd, samen met Sportzot. La Chouffe is ook ok, maar gaat al meer de zoete kant op.
Recent de Vicaris Nano gedronken en vond die zowaar beter dan de Sportzot. De Thrive peak en play vind ik alletwee nogal weinig spectaculair; beter dan frisdrank maar niets speciaal qua alcoholvrij bier.
De nieuwe alcoholarme (0,4%) Ypra vind ik best ok :thumb:
Die vond ik ook best wel goed eigenlijk.

Eigenlijk vind ik die evolutie qua alcoholvrij bier wel opzienbarend, plots heb je overal drinkbaar alcoholvrij bier (nuja, laag alcoholgehalte). Wel 10 jaar te laat ofzo voor mij, want de tijd dat ik elke week op café zat is voorbij.

Eigenlijk vind ik die evolutie qua alcoholvrij bier wel opzienbarend, plots heb je overal drinkbaar alcoholvrij bier (nuja, laag alcoholgehalte). Wel 10 jaar te laat ofzo voor mij, want de tijd dat ik elke week op café zat is voorbij.
Ik vind dat toch ook opvallend. Is dat nu gewoon omdat er nu pas een markt voor is? Of is er een nieuwe technologie ontwikkeld om die dingen lekker te krijgen?

Ik vind dat toch ook opvallend. Is dat nu gewoon omdat er nu pas een markt voor is? Of is er een nieuwe technologie ontwikkeld om die dingen lekker te krijgen?

Eerder markt dan technologie. België heeft in het algemeen een aversie voor alcoholvrij bier vergeleken met bv. Duitsland of Nederland waar dat al langer populairder was dan bij ons.
Het helpt natuurlijk ook niet dat de eerste alcoholvrije bieren in België vooral macro-pilsners waren waar de alcohol uit onttrokken was = vrij smakeloze toestanden en imho ook niet het beste proces om alcoholvrij/arm bier te maken.

Brouwers kijken nu ook meer naar IPA's, stouts, fruitbieren,... voor alcoholvrije varianten waar je de smaak uit iets anders haalt dan vooral de mout en alcohol.

Gisteren een Crodino gedronken, zowel de rode als de oranje/gele en beiden zijn lekker en hebben wel die "punch" die je soms mist in alcoholvrije aperitieven.

Gisteren een Crodino gedronken, zowel de rode als de oranje/gele en beiden zijn lekker en hebben wel die "punch" die je soms mist in alcoholvrije aperitieven.
Cordino tonic is gewoon een enorm goede aperitief.

La Trappe epos en nillis blijven voor mij toch ook wel toppers in het genre. Al blijf ik graag ontdekken. Ik ga eens op zoek naar die Vicaris.

Dit weekend ook eens de alcoholarme Ypra gedronken en ik vond het nog redelijk meevallen. Eerste alcoholarme bier dat me wat smaakte.

Amai die Pico Nova… dat was werkelijk heel slecht, vond ik. Ik snapte niet dat ze dat durfden uitbrengen. Ik lees mijn notities er eens op na: 0,5/5 score. Zeepsopsmaakje, citrus.
Ik dronk onlangs het beste alcoholvrije bier dat ik ooit al dronk: Bianca non-alcoholic space jam lassi gose van Omnipollo. Gaf ik 4,3 op untappd. Mijn notities: Framboos, bosbessen, zeer aangename scherpe bijtende zurigheid. Zeer fruitig en zuur, aangenaam vol mondgevoel. Smaakbom van 0,3%!

Verder is een to-go NA bier altijd de energibajer van Mikkeler of de Implosion van To Øl. Lokaal kan de Dokkie van Dok Brewing Company mij wel bekoren.
Die Dokkie vond ik ook wel heel geslaagd toen ik die onlangs op restaurant dronk. Maar nog niet bij de drankenhandel gevonden.

Cordino tonic is gewoon een enorm goede aperitief.

La Trappe epos en nillis blijven voor mij toch ook wel toppers in het genre. Al blijf ik graag ontdekken. Ik ga eens op zoek naar die Vicaris.
Die Nillis vorige week voor het eerst gedronken. Ik vond het enorm flets van smaak, smaken kunnen duidelijk verschillen.

Momenteel blijft Cornet Alcohol-Free voor mij nog steeds de nummer 1 in het alcoholvrije/-arme genre, maar heb nog veel te ontdekken.

In Spanje het ultieme alcoholvrije pilsje gedronken: de FreeDamm, 0,0 van Estrella Damm.
Ofwel lag het aan het strand, ofwel aan de frisheid van het flesje, maar het smaakte enorm!
En het is bovendien glutenvrij, want gemaakt van maïs :D

Zonet de alcoholvrije Delirio van Delirium geopend.
Eerst en vooral al amper schuim dat bovendien zeer snel verdwijnt.
Qua smaak precies een pils waarin snoepjes verwerkt zijn. Bah, weggegoten na 2 slokken.

Het blijft moeilijk :sop:

Zonet de alcoholvrije Delirio van Delirium geopend.
Eerst en vooral al amper schuim dat bovendien zeer snel verdwijnt.
Qua smaak precies een pils waarin snoepjes verwerkt zijn. Bah, weggegoten na 2 slokken.

Het blijft moeilijk :sop:

Er zijn af en toe ook verrassend goeie alcoholvrije blonde bieren maar ze blijven eerder zeldzaam in een zee van middelmatigheid.

Vandaar dat ik voor alcoholvrij nog altijd een grote voorstander ben van:
- IPAs: je merkt dat het een licht bier is, maar de hop zorgt tenminste voor wat smaak/pit en bij een goeie IPA heb je niet dat zoetige van een typisch niet-alcoholisch bier
- Porters/stouts: zijn er niet zoveel en je mag het natuurlijk niet vergelijken met imperial stouts van 10°, maar ook hier komt de smaak niet van die paar % alcohol die je anders zou hebben
- Eerder Duitse stijl Weizens waar de smaak vooral van granen komt. Je moet er voor zijn, maar ik ben daar wel fan van
- Zo wat meer fruitige of kruidige dingen die qua smaak niets meer met bier te zien hebben maar gewoon anders zijn (bv. de alcoholvrije Lowlander IPA met mango als ik me goed herinner)

Die Nillis vorige week voor het eerst gedronken. Ik vond het enorm flets van smaak, smaken kunnen duidelijk verschillen.

Momenteel blijft Cornet Alcohol-Free voor mij nog steeds de nummer 1 in het alcoholvrije/-arme genre, maar heb nog veel te ontdekken.
Ik blijf de Cornet ook nog steeds het beste vinden.

Hier hadden we flesjes Nona gekregen als nieuwjaarscadeau. Het is zeker niet slecht, maar ik het heeft imo heel weinig met gin te maken...

Wat zowat alle alcoholvrije bieren naar mijn mening gemeenschappelijk hebben is een zeer onaangename nasmaak. Deze week de nieuwe alcoholarme IPA van Ter Dolen geproefd. Ook die had dat weer. De Force Majeure werd me ook al regelmatig aangeraden: zelfde verhaal.

Als ik op restaurant of zo voor iets alcoholvrij (en niet gewoon frisdrank) moet gaan zal het toch eerder een virgin cocktail zijn. Die zijn vaak erg lekker. Maar tot hiertoe nog geen alcoholvrij of -arm bier gedronken dat ook maar enigzins de competitie aankan met de alcoholische versies. Dan hoeft het voor mij eigenlijk gewoon niet.

Toch probeer ik er regelmatig eens eentje. Als bierliefhebber kan je natuurlijk niet blind zijn voor het feit dat er op die markt momenteel veel aan het gebeuren is. Maar voor mij persoonlijk voorlopig zonder succes.

Een mening die ik deel.

Voor mij dan ook geen halfslachtig gedoe:
Goede geut Gimber N°1, sap van een halve citroen & (ijskoud) bruiswater in een Duvelglas, the kick is real.

Alcoholvrij bier met koffie. Smaakt als een veel minder zoete iced coffee, zeker niet iets voor elke dag maar beter dan verwacht:

1762803185108.png

Iemand die hier samenvatting van heeft:
?
Ik ben benieuwd welke bieren ze goed en slecht scoren

Iemand die hier samenvatting van heeft:
?
Ik ben benieuwd welke bieren ze goed en slecht scoren
Ik ben ook benieuwd. Van die foto vind ik die Vicaris Nano, La Trappe Nillis, en Sportzot nu wel de beste.

Estaminet, Stella en Bavik beste 0.0 pilsbieren.
Maes en Heineken het slechtst.
Thrive en Leffe Blond het slechtste niet-pilsbier. (1/10 en 2/10)
Cornet, Ypra, Sportzot de beste met 9/10. Kort gevolgd door La Trappe Epos, Vicaris Nano en Chouffe 0,4.

Overigens, los van deze lijst: de Cuvee des Trolles 0,0 en de Blonden Os Na Dorst 0,0 zijn ook erg goed bevonden! En de Karmeliet doet het ook goed, 't is eens wat anders dan alle IPA geuren en smaken in de meeste alcoholvrije biertjes.

De beste zijn Sportzot, Ypra Alcoholvrij en Cornet Oaked Alcoholcrij met 9/10. De slechtste Thrive Peak en Leffe 0.0% met 1/10 en 2/10 respectievelijk.
Hmm die Ypra heb ik nog niet geprobeerd, maar die Cornet vond ik vrij flets, misschien eens opnieuw proberen want is al even geleden.
Ik lees ook erboven dat het een Epos was i.p.v. Nillis, die nog niet geprobeerd.

Terug
Bovenaan