Algemene Auto/Motor-sport thread (Indycar, WRC, FE, MXGP, etc.)

beide.

Vandoorne moet normaal nog plaatsen verliezen, want zijn laatste Attack Mode liep nog bij de finish
Gaan ze dit nog durven doen? Het is nu al één grote farce.
Mercedes heeft momenteel wel de snelste wagen. De Vries is terug eerste in het WK, Vandoorne (onder voorbehoud) 2de.

Gaan ze dit nog durven doen? Het is nu al één grote farce.
Mercedes heeft momenteel wel de snelste wagen. De Vries is terug eerste in het WK, Vandoorne (onder voorbehoud) 2de.

Ja die andere teams gaan dat niet laten zo hoor. De Grassi en Vandoorne zijn inderdaad "under investigation" voor gedoe met de attack mode. Dus Stoffel zal zijn punten wel verliezen. De Vries gaat een grote voorsprong hebben.

Imo moeten ze gewoon heel deze race schrappen.

ze kunnen toch moeilijk in 1 GP zeggen "half het veld wordt gestraft, terwijl ze niet konden", en hier zeggen "we hebben ons hier al genoeg belachelijk maken, laat het maar zo"

ze kunnen toch moeilijk in 1 GP zeggen "half het veld wordt gestraft, terwijl ze niet konden", en hier zeggen "we hebben ons hier al genoeg belachelijk maken, laat het maar zo"
Ik vond van hem te diskwalificeren voor een zuivere administratieve fout tijdens de Q, ook wel een héél strenge straf. Die fout had géén enkele invloed op zijn snelheid hé.

En dan nu weer door geblunder van jan en alleman hem alsnog op de laatste plaats zetten? Kan je dan niet beter de hele race afschaffen? Want dit trekt echt op gene zak. :laugh:

---

WRC nieuws: Thierry Neuville is teruggevallen naar de 3de plaats. Hij verloor snel 27sec op Ogier tijdens de ochtendritten door een foute bandenkeuze van zijn team (Ook Tanak had véél problemen). Ondertussen is hij tot op 9sec teruggekomen op Ogier (al staat Evans er ook nog tussen).

Ik las op twitter ook dat Neuville op een gegeven moment helemaal géén remmen maar had. Maar goed, hij heeft zich blijkbaar weten te redden.

Ogier staat nu virtueel aan de leiding van het WK, maar Neuville en Evans staan niet zo ver achter.

Laatst bewerkt:
Ik vond van hem te diskwalificeren voor een zuivere administratieve fout tijdens de Q, ook wel een héél strenge straf. Die fout had géén enkele invloed op zijn snelheid hé.

En dan nu weer door geblunder van jan en alleman hem alsnog op de laatste plaats zetten? Kan je dan niet beter de hele race afschaffen? Want dit trekt echt op gene zak. :laugh:

Ja die eerste DSQ vond ik ook compleet onnozel, 't is niet dat hij met een snellere band aan het rondrijden was hé. Maar de straf die er zit aan te komen kunnen ze moeilijk onderuit omdat er eerder al rijders voor gestraft zijn. Het staat ook duidelijk in de regels, de volledige tijd van alle attack modes moet opgebruikt zijn voor het einde van de race. Dat is niet gebeurd. De regel zelf trekt gewoon op niets want rijders kunnen daar niet altijd iets aan doen (zoals Stoffel nu).

Het is zoals jij zegt, heel de race de vuilbak ingooien lijkt me het minst erge.

Nu ja het zal zonde zijn moest VD géén WK worden. Hij is in deze vorm, toch echt de beste coureur die er momenteel rondrijdt in de Formula-E.
Maar de hoeveelheid pech die hij heeft, ...

Ach ja ... zijn prestaties zijn naar behoren en het is toch naar die prestaties dat Mercedes zal gaan kijken. En daarover mag het team zeker niet klagen.

Neuville ligt voorlopig aan de leiding in Kroatië. Hopelijk kan hij de lijn doortrekken, dan zou hij aan de leiding komen in het kampioenschap.
Niet meer. Alweer een fout van zijn team dat net als in Monte Carlo de verkeerde banden op de wagen plaatste.

Laatst bewerkt:
Die DSQ van Vandoorne die administratieve fout is idd een héél strenge straf en ook weer een voorbeeld waarom de FE soms zo lachwekkend is..... En nu dus weer gedoe ivm zijn attack mode... Die regels moeten eens echt heel duideliijk gemaakt worden voor gelijk welk scenario want tis echt een klucht. En als dat zo blijft door gaan is de FE sneller dood dan verwacht...

Als ik het goed begrijp een 10 seconden penalty voor Stoffel (bovenop de 5 sec die hij al kreeg voor dat contact met Muller) voor het niet voltooien van de 4 minuten attack mode. Dat is een meevaller want omdat alles zo uiteen lag, blijft hij gewoon derde (op 34 seconden van de winnaar :rofl:) Geen win maar 24e starten en vierde eindigen is toch veel beter dan gehoopt :biglaugh:

Nu dit is nog niet officieel, ik heb het zelf even snel uitgerekend. Di Grassi zou 30 seconden penalty krijgen voor het niet nemen van zijn 2e attack mode.

Laatst bewerkt:
Inderdaad Vandoorne ontsnapt (vermoedelijk).

Ik lees als laatste update (wat ik gevonden heb her en der):
Amper 12 wagens haalden de finish. Echter minstens de helft: 'Di Grassi, Da Costa, Frijns, Bird, Lynn en Vandoorne' staan allemaal under investigation. :laugh: Vandoorne kent blijkbaar ondertussen zijn straf: 10sec tijdstraf. Als dat waar is ontsnapt hij aan erger (DQ).

Misschien durven ze niet meer te DQ'en want als ze echt streng zijn, gaan er maar een 6-tal wagens in de uitslag staan, wat een farce! :wallbash:

Nu dit is nog niet officieel, ik heb het zelf even snel uitgerekend. Di Grassi zou 30 seconden penalty krijgen voor het niet nemen van zijn 2e attack mode.
Ze moeten de regels hieromtrend snel veranderen want nu worden er oneerlijke straffen uitgedeeld die niet logisch zijn.

Laatst bewerkt:
FE ??? Wat een belachelijk gedoe is dat allemaal...
Ik ben compleet en radicaal tegen heel dit elektrisch gedoe maar vreemd genoeg kan ik dit FE kampioenschap wel smaken. Maar dit is genoeg om nooit nog naar die farce te kijken. Wat ne flauwe zever. Ik vraag me eigenlijk af waarom in godsnaam energie moeten wegnemen bij een gele vlag situatie. Energie sparen is natuurlijk onderdeel van racen, maar bij FE denken ze precies dat racen hetzelfde is als energie sparen. Bij een lange safety car procedure in de F1 vind ik het net leuk dat ze eens niet moeten kijken of ze wel toekomen met hun benzine en/of hun banden maar dat ze eindelijk eens voluit kunnen gaan. Waarom moeten ze bij FE dan in godsnaam energie wegnemen ? Laat ze toch racen. Uiteindelijk gaat het daar toch om, en niet om energie sparen dacht ik.
Fijn voor Stoffel, maar voor de fans kan dit toch niet de bedoeling zijn. Volgens mij kennen die organisatoren van FE echt de ballen van autosport.

Niet meer. Alweer een fout van zijn team dat net als in Monte Carlo de verkeerde banden op de wagen plaatste.
Fout van het team? Is meestal de crew die na overleg met hun gravel en weather crew beslissen welke banden ze gebruiken voor de volgende boucle. Team zal wel ietwat inspraak hebben want alle drie de rijders hadden dezelfde keuze gemaakt. Toch kan het nog morgen, 70 km nog. En zoiezo toch weer een goeie prestatie en lijkt er zo meer en meer op dat mijn mede West Vlaming Wydaeghe het seizoen gaat uitdoen met Thierry. Had ik eerlijk gezegd niet verwacht. :)

Kroatië trouwens WK waardig qua parcours met echt snelle typische oostblokbaantjes. Heel tricky wat het spectaculair maakt voor de toeschouwers die niet waren toegelaten 🤣. Hoorde al van iemand die er is dat hij meer publiek ziet daar dan in de WK rally van Finland. 🤣

Het zal toch weer moeilijk worden om Ogier te kloppen. Hij blijft voor mij de grote favoriet voor de titel. In Finland viel hij uit, maar voor het overige heerst hij als vanouds, met de Toyota. Eerst zien dan geloven dat Neuville kans maakt op de titel.

Maar goed, hij is wél erg constant bezig. 3des in Monte Carlo, 3des in Finland en nu weer voorlopig 3des.

Ik vraag me eigenlijk af waarom in godsnaam energie moeten wegnemen bij een gele vlag situatie.
Dat gedeelte snap ik ook niet. Dat was altijd het toffe na een safety car. Gewoon knallen tot de finish. Is sinds vorig seizoen dat ze dan energie aftrekken.

Dat er 10 man uitvalt met platte batterij door fout te rekenen. Dan is dat maar zo. In de F1 ook al gebeurt dat er maar 5 man aan de finish stond en ne hele hoop zonder naft vielen. Maar de regel dat afhankelijk van de SC je meer batterij moet over hebben? Snap niet van waar dat komt.

Blijkbaar omwille van klachten van piloten.

Laatst bewerkt:
Dat is een idee waar ik ook al een paar jaar mee rondliep. Je hebt enerzijds full course yellow waarbij ALLE auto's 50 km/u rijden, maar de volgende stap zou een rode vlag kunnen zijn ipv safety car, waarbij elke auto exact op hetzelde moment wordt stilgelegd, en bij verwijderen van een wrak ook terug vertrekken. Moet toch perfect mogelijk zijn, en zou krijgen we tenminste volwaardige races (qua lengte). Zelfs overgaan van time limit naar laps zou het probleem niet helemaal oplossen natuurlijk. De races zijn sowieso al maar half zo lang als F1 races, en door de smalle circuits moeten er minstens even veel interventies zijn om brokstukken of wrakken op te ruimen. Het circuit vandaag was nu wel niet smal, maar combinatie van regen en gravel gooide daar roet in het eten.

Dat er 10 man uitvalt met platte batterij door fout te rekenen. Dan is dat maar zo. In de F1 ook al gebeurt dat er maar 5 man aan de finish stond en ne hele hoop zonder naft vielen. Maar de regel dat afhankelijk van de SC je meer batterij moet over hebben? Snap niet van waar dat komt.
Komt het door slecht te rekenen ? Of legt dit het probleem van elektrisch rijden bloot ?

Uiteindelijk was dit de allereerste keer dat FE op een echt circuit reed. Die wagens regenereren wanneer ze remmen hé. Op een echt circuit gaan die natuurlijk veel minder energie terug opwekken. Om die reden was die extra chicane er ook al ingelegd. Misschien hadden ze ook dit probleem ook gehad indien er geen enkele gele vlag situatie geweest was.

Blijkbaar omwille van klachten van piloten.
Vergne.....
Vroeger, toen hij nog bij Toro Rosso reed was ik best wel fan van hem. Ik heb nooit begrepen waarom ze in godsnaam Kvyat naar Red Bull lieten gaan en niet Vergne. De laatste jaren heb ik echter mijn mening moeten herzien. Ik vind hem nogal een zeurpiet.

Hij heeft het in dat artikel over het feit dat inhalen op een FE circuit onmogelijk zou zijn indien ze dat niet doen. Ten eerste was het gisteren geen FE circuit en ten tweede zie ik meer dan genoeg inhaalmaneuvres. Indien JEV niet kan inhalen denk ik eerder dat het probleem bij hem ligt.

Komt het door slecht te rekenen ? Of legt dit het probleem van elektrisch rijden bloot ?

Uiteindelijk was dit de allereerste keer dat FE op een echt circuit reed. Die wagens regenereren wanneer ze remmen hé. Op een echt circuit gaan die natuurlijk veel minder energie terug opwekken. Om die reden was die extra chicane er ook al ingelegd. Misschien hadden ze ook dit probleem ook gehad indien er geen enkele gele vlag situatie geweest was.

Vergne.....
Vroeger, toen hij nog bij Toro Rosso reed was ik best wel fan van hem. Ik heb nooit begrepen waarom ze in godsnaam Kvyat naar Red Bull lieten gaan en niet Vergne. De laatste jaren heb ik echter mijn mening moeten herzien. Ik vind hem nogal een zeurpiet.

Hij heeft het in dat artikel over het feit dat inhalen op een FE circuit onmogelijk zou zijn indien ze dat niet doen. Ten eerste was het gisteren geen FE circuit en ten tweede zie ik meer dan genoeg inhaalmaneuvres. Indien JEV niet kan inhalen denk ik eerder dat het probleem bij hem ligt.
Dat is geen probleem van het elektrisch rijden.
Die auto's hebben veel meer batterij dan wat op het scherm staat. Ze mogen gewoon maar een bepaald aantal verbruiken. Maar die auto's kunnen eigenlijk gewoon verder. Gisteren zeker met die safetycars.
Op die manier mag iedereen exact hetzelfde verbruiken. Die batterijen gaan nooit allemaal identiek zijn.

Rowland (of wie reed P2?) bijvoorbeeld heeft de hele ronde op 0,0 gewoon vol gas gereden. Daarom dat Mercedes ook tegen Nyck zei van die gewoon te negeren.

Gewoon allemaal 1 ronde fout gerekend. Ook niet simpel met die tijdslimiet ipv rondes en dan safetycars.

Met bovenstaande heb ik trouwens niet gezegd dat er geen probleem is met elektrisch rijden, of toch voornamelijk met batterijen.

Vergne is ne zagepot. Maar ik neem wel even aan dat die regel er niet gekomen is naar aanleiding van enkel en alleen Vergne.

Laatst bewerkt:
Ja best grappig eigenlijk dat Ogier een ongeluk heeft met zijn rallywagen op de gewone weg omdat hij even niet goed oplet :laugh:
Hij gaat hier toch (deels) zelf in de fout.

Maar goed, gelukkig was het alleen maar wat blikschade ..

Als ge ziet van waar die golf komt, dan lijkt mij dat gewoon een kerel die wilt stoer doen door een WRC in te halen? Reed een pak sneller dan de rest van het verkeer.
En dan is het nog maar de vraag of je in Kroatië rechts màg inhalen...

Het is misschien een moment van onoplettendheid van Ogier, maar imo gaat die andere kerel toch in de fout

Als ge ziet van waar die golf komt, dan lijkt mij dat gewoon een kerel die wilt stoer doen door een WRC in te halen? Reed een pak sneller dan de rest van het verkeer.
En dan is het nog maar de vraag of je in Kroatië rechts màg inhalen...

Het is misschien een moment van onoplettendheid van Ogier, maar imo gaat die andere kerel toch in de fout
Hebben toch beide schuld, ogier vertraagd (remde?) en gaat naar rechts, terwijl daar enkel een busstrook is. Dus weinig reden om dit te doen. De andere persoon rijdt idd wel zeer snel in vergelijking met de rest van het verkeer, maar rijdt enkel rechtdoor, geen idee of rechts inhalen mag.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan