Algemene Auto/Motor-sport thread (Indycar, WRC, FE, MXGP, etc.)

Evans heeft de leiding overgenomen van Ogier en leidt nu in de virtuele tussenstand. Neuville gaat deze rally normaal als 3de eindigen maar hij moet in de PS natuurlijk alles geven. Je weet nooit of de concurrentie toch een klein foutje maakt. De verschillen zijn klein. (8sec tussen nummer 1 en 3).

FE ??? Wat een belachelijk gedoe is dat allemaal...
Ik ben compleet en radicaal tegen heel dit elektrisch gedoe maar vreemd genoeg kan ik dit FE kampioenschap wel smaken. Maar dit is genoeg om nooit nog naar die farce te kijken. Wat ne flauwe zever. Ik vraag me eigenlijk af waarom in godsnaam energie moeten wegnemen bij een gele vlag situatie. Energie sparen is natuurlijk onderdeel van racen, maar bij FE denken ze precies dat racen hetzelfde is als energie sparen. Bij een lange safety car procedure in de F1 vind ik het net leuk dat ze eens niet moeten kijken of ze wel toekomen met hun benzine en/of hun banden maar dat ze eindelijk eens voluit kunnen gaan. Waarom moeten ze bij FE dan in godsnaam energie wegnemen ? Laat ze toch racen. Uiteindelijk gaat het daar toch om, en niet om energie sparen dacht ik.
Fijn voor Stoffel, maar voor de fans kan dit toch niet de bedoeling zijn. Volgens mij kennen die organisatoren van FE echt de ballen van autosport.

Komt het door slecht te rekenen ? Of legt dit het probleem van elektrisch rijden bloot ?
uiteindelijk zijn er een aantal wagens, onder dezelfde omstandigheden, wél aan de finish geraakt he.

het deed mij een beetje denken aan de Indy500 een paar jaar geleden. Daar waren de teams ook aan het gokken op SC situaties voor hun naft te berekenen, met als resultaat dat ze de laatste paar ronden bijna allemaal problemen hadden en moesten pitten, of bijna stil vielen.

het is geen geval van "elektrisch racen werkt niet", het is een geval van teams die, waar dan ook in de autosport, het maximale uit elke situatie willen halen. Volgens mij heeft Da Costa vooral zijn laatste herstart verkeerd getimed, wou die echt uitkomen op 1 ronde na de SC, maar was hij te vroeg aan de S/F. de wagens die hebben uitgereden, hebben rekening gehouden met dat risico, de rest niet.

ik weet niet of ze dit zo gaan laten...
Ogier pleegde wettelijk gezien vluchtmisdrijf hé, want hij bleef niet ter plaatse bij het ongeval. maakt zich schuldig aan 'niet ter plaatse blijven op de plaats van het ongeval' Toen de politie arriveerde, wachte hij blijkbaar niet langer (dat zie je ook in dit filmke hé) en vertrok hij richting de start (om niet te laat te arriveren). Dit gaat hem nog een (zware) boete kosten. Maar goed dat zal het team wel betalen zeker?

Dus ja dit gaat niet helemaal zonder gevolgen zijn.

Laatst bewerkt:
Die agent doet vooral gewoon belachelijk.
Er zijn camerabeelden van. En er is ook nog ne kerel van Citroen aanwezig.

Ik snap het accident zelf wel niet? Ramt Ogier die express omdat die kerel rechts poogt in te halen?

Die agent doet vooral gewoon belachelijk.
Er zijn camerabeelden van. En er is ook nog ne kerel van Citroen aanwezig.

Ik ben ook een beetje te streng als ik bovenstaande link volg. Dit is dus géén vluchtmisdrijf maar zoals ik zei, wél een overtreding van de eerste graad = "niet ter plaatste blijven op de plaats van het ongeval" voordat de politie uw gegevens heeft genoteerd (wat niet gebeurd was, toen Ogier al doorreed). In België is de boete daarvoor 55€. In Kroatië zou ik het niet weten .. :unsure:

Eventueel nog een extra boete/straf voor het niet opvolgen van de bevelen van de politie.

Maar goed echt grote gevolgen gaat dit voor Ogier niet hebben, denk ik.

Laatst bewerkt:
het gaat ook niet over het vluchtmisdrijf he. want ze zullen zijn gegevens wel hebben, en er zijn geen gewonden gevallen.

maar het feit dat die politie-agent voor zijn wagen gaat staan, wilt zeggen dat de politie wilt dat hij ter plaatse blijft. dat valt dus al onder "politiebevel".
het feit dat hij dan maar beslist door te rijden, en het feitelijk aan de agent overlaat of hij nu wel of niet overreden wordt, da's een verzwarend feit hoor.
maar idd, grote gevolgen gaat dat niet hebben...
Ik snap het accident zelf wel niet? Ramt Ogier die express omdat die kerel rechts poogt in te halen?
imo wilt die daar gewoon efkes stoppen, en verwacht hij niet dat er een kerel hem langs rechts voorbij wilt vliegen

het gaat ook niet over het vluchtmisdrijf he. want ze zullen zijn gegevens wel hebben, en er zijn geen gewonden gevallen.

maar het feit dat die politie-agent voor zijn wagen gaat staan, wilt zeggen dat de politie wilt dat hij ter plaatse blijft. dat valt dus al onder "politiebevel".
het feit dat hij dan maar beslist door te rijden, en het feitelijk aan de agent overlaat of hij nu wel of niet overreden wordt, da's een verzwarend feit hoor.
Ja je hebt gelijk.

In België is dit -als ik het goed bekeken heb- een 4de graadovertreding, in Kroatië zou ik het niet weten wat de wet daar zegt. Dat is rechtbank en meestal een zware boete (maar dat is voor Ogier géén probleem hé). In theorie kan hij ook zijn rijbewijs verliezen en zelfs een celstraf krijgen, maar als dit zijn eerste overtreding is in die aard, zal het wel zo'n vaart niet lopen denk ik.

Of gaan ze echt Ogier in den "bak" steken. In de krant morgen: Ogier wordt géén WK want hij zit in de cel :laugh:

ik dacht eigenlijk meer aan gevolgen voor deze rally :p
ben je niet verplicht je aan de regels te houden op de verbindingen? en dus niét proberen politie-agenten omver te rijden?

ik dacht eigenlijk meer aan gevolgen voor deze rally :p
ben je niet verplicht je aan de regels te houden op de verbindingen? en dus niét proberen politie-agenten omver te rijden?
Mmm good point. Ik weet niet goed wat de reglementen zeggen maar als ze zo streng zijn bij de WRC als bij de Formula-E dan wordt Ogier uit de race genomen zeker?

Mogelijk ook gewoon een tijdstraf? Dan schuift Neuville op naar de 2de plaats achter Evans. Afwachten hé?

Het zal wel under investigation zijn. Had al een voorwaardelijke straf gekregen in 2017 dacht ik om tegenrichting een rondpunt te pakken. Nu is hij zoiezo gedeeltelijk in fout door geen pinker te gebruiken. Opzettelijk iemand aanrijden zou redelijk dwaas zijn. Het is ook al niet evident om alles te zien met de spiegeltjes die ze hebben ...

Bleh, Ogier wint uiteindelijk nog de rally met 0.6 sec voorsprong op Evans en neemt de leiding wéér over in het WK. Dat hij alsnog over Evans wipt, is mmm. En dan nog dat dom ongeval.

Toch een overwinning met een klein reukje aan. Ik ben toch benieuwd of Hyundai nu géén klacht heeft ingediend.

Jah... Verdomme. Hij ontbreekt soms net een tikkeltje race-inzicht is mij dit seizoen al een paar keer opgevallen.

Rare top 3 eigenlijk. De keerzijde van dat iedereen kan winnen is toch dat een overwinning een pak minder voorstelt eigenlijk. Of ligt dat aan mij. Ale ja, crash test dummy Lotterer op 2. En wie is Dennis eigenlijk.

Dat zal aan u liggen, want in de F1 hoor je constant dat een win van Hamilton minder voor stelt, omdat het de enige is die er kan winnen.

Ja, mr da's dan weer de extreme andere kant. Vandaag staan alle 'toppers' ergens onderaan door die reverse grid. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.

het is geen "reverse grid" he. er is vandaag qualifying gereden voor deze race. De baan was aan het drogen, waardoor de piloten in de laatste groep wel een voordeel hadden. Maar bvb Jaguar stond gisteren, in normale omstandigheden, óók achteraan.

Dat bedoelde ik ook, dat in qualifying de grid omgekeerd wordt volgens de punten. Als de piloten in de laatste groep geen voordeel zouden hebben is dat ook totaal nutteloos he. Maar vandaag valt het toch op dat het voordeel misschien wat te sterk was.

Terug
Bovenaan