algemene discussie | PlayStation

Denk niet dat Sony perse veel schade aan het brengen is aan gaming (hun directe concurrentie is daar bv veel meer schuldig aan).

Maar zoals het nu gaat vraag ik me toch af of het business model van console gaming nog wel kan aan die prijzen. Mensen op dit forum zullen dan wel een PS6 kopen maar je verliest zo een grote markt aan 1000€. Vergeet families die hun kleine een PS6 geven voor kerstmis of hun verjaardag… Dat is volgens mij een onhoudbaar model.

Hier wordt de PlayStation eigenlijk nog enkel gebruikt om te gamen. Daarnaast heb ik een dual monitor setup voor mijn laptop/thuiswerk. In totaal staan er nog een viertal tv's in huis: een OLED voor de PS5 Pro, een 4K-tv beneden(PS5 slim) en nog twee iets oudere Full HD Samsung Smart TV's. Die zijn nog perfect voor de oudere consoles.

Blijft wel balen. Ik koop nog bijna elke game op disc, op hier en daar eens een digitale game na (meestal als die goedkoop staat). De Switch 2 ligt hier ook nog, net als de PS4, PS3 en een paar Vita's... genoeg gerief dus. 😅

Maar zware schade toebrengen? Zal eerder de richting geweest zijn van duur geheugen en ssd's en chips int algemeen. Wilt ge u product nog kwijt, dan moeten ze ergens besparen. Nu hoop toch ook dat ze nog steeds disk drives verkopen.. En tja voor vele mensen is het gemak om games gewoon te kopen vanuit hun luie zetel gemakkelijker dan naar de winkel te gaan of ze online te bestellen op nen site en te wachten zeker? En eerlijk gezegd Nintendo is ook niet veel beter, prijzen van hun games in eShop en dlc staan nu bepaald ook nooit of amper in korting.. En voor iedere SW1 game dan nog 10 euro extra vragen dat er op de SW2 ietsje beter uitziet.. En Xbox ja, geen idee, de allereerste Xbox gekocht en tijdens de PS3 periode een Xbox360 2dehands gekocht en daar bleef het bij.. benieuwd wat die gaan doen al zie ik hun ook niet direct nog een disc console uit te brengen nu..?

Hoezo? Je bent niet verplicht om de laatste nieuwe games / playstation te hebben. Manieren genoeg om nog steeds goedkoper te gamen.

Je bent zelfs niet verplicht te gamen als hobby maar laten we nu ook niet doen alsof Playstation de markt stevig domineert en de trend zet.

Relatief. Een console is voor "qua prijs kwaliteit" nog altijd OK. Wij zijn gewoon veel te veel gewoon van vroeger. Voor 900 EUR heb je geen PC samengesteld die hetzelfde van prestaties levert. 900/1000 EUR is veel, dat hoor je niet zeggen dat het niet zo is, maar in vergelijking met een PC is dat niet "belachelijk" duur. Consoles zijn in het verleden heel hard subsidized door de fabrikanten geweest, tegenwoordig minder.

Fair, en ik vind dat subsidiëren ook niet positief... Maar met de huidige RAMmageddon en SSD prijzen kunnen ze dat ook niet meer.

Een custom built pc is in deze echter sowieso niet het vergelijkingspunt natuurlijk, een Stream Cube ofzo in de toekomst mogelijks wel.

Dat zeggen ze nét dat dit niet gebeurd.

Eerst zien dan geloven. Nu zijn er al retailers die zeggen dat ze GTA6 niet zullen stockeren...
In de winkel ligt nog steeds een doosje, waar dan gewoon een download code in zit, net zoals de GTA6 physical edition. Een Amazon / Dreamland / Bol .... kan nog steeds games verkopen tegen een lagere prijs indien ze wensen.

--
Over je quote; Dat is niet alleen in het gamen, maar overal. je betaalt overal voor streaming diensten, kranten, ...
Can't blame Sony / Microsoft / Nintendo to follow the rest of the commercial world unfortunately. Het moet geld opbrengen.

Klopt, en ik betreur die evolutie. Ik game voorlopig enkel nog op Switch. Misschien dat ik over een jaar of twee nog eens een nieuwe pc bouw (voor The Witcher 4 ofzo) maar ik koop waar mogelijk zoveel mogelijk physical.

Ik verkoop dan nog niet eens tweedehands maar leen wel spelletjes uit aan m'n petekindje of vrienden. Chapeau wel voor Nintendo om dat op digitaal deels mogelijk te maken maar het is toch niet helemaal hetzelfde en geen garantie dat dat systeem blijft werken.

Overheden zouden bij dergelijke oligopolies zoals console gaming moeten ingrijpen op het 'doden' van games en de serverkoop ban digitale licenties/games mogelijk maken.

Ik vind het toch een jammerlijke evolutie naar de toekomst toe. Hoe meer digitaal, hoe meer ze controle hebben over 'jouw' bibliotheek (kijk maar naar wat Sony deze week nog deed ivm bepaalde films en series). Ik geniet nu nog van mijn PS2 en 4 en bijhorende games en niemand die plots gaat beslissen dat bepaalde games niet meer speelbaar zijn. Vind het toch jammer dat dit soort behoud van games zou wegvallen.

Dat je dit als klant een goede beslissing vindt kan ik echt niet snappen. Als jij graag volledig digitaal koopt, fair enough en voor veel mensen ook logisch, maar dat ze een (imo toch belangrijke) optie wegnemen, wat is daar goed aan als klant.

Voor digitale kopers is dit misschien wel een voordeel?

Nu kon je digitaal bijna enkel aankopen in de PSN-store aan full price. Als er ook digital retail gaat liggen bij Bol.com enz is dat misschien aan goedkopere prijzen?

Hopelijk worden die dan wel voor release geleverd zodat je ook kan pre-orderen.

Ik vind het toch een jammerlijke evolutie naar de toekomst toe. Hoe meer digitaal, hoe meer ze controle hebben over 'jouw' bibliotheek (kijk maar naar wat Sony deze week nog deed ivm bepaalde films en series). Ik geniet nu nog van mijn PS2 en 4 en bijhorende games en niemand die plots gaat beslissen dat bepaalde games niet meer speelbaar zijn. Vind het toch jammer dat dit soort behoud van games zou wegvallen.

Dat je dit als klant een goede beslissing vindt kan ik echt niet snappen. Als jij graag volledig digitaal koopt, fair enough en voor veel mensen ook logisch, maar dat ze een (imo toch belangrijke) optie wegnemen, wat is daar goed aan als klant.
Spijtige evolutie voor de consument, in theorie met een schijfje heb je het spel, en zelfs al is de store down kan je nog altijd spelen. Gemakkelijker om uw console + games nadien door te verkopen ook. Ik vind het toch wel leuker ook als je je games kan etaleren op een rek, digitaal is gewoon niet hetzelfde (hoewel ik tegenwoordig wel al mijn PC games digitaal koop op Steam).

Voor digitale kopers is dit misschien wel een voordeel?

Nu kon je digitaal bijna enkel aankopen in de PSN-store aan full price. Als er ook digital retail gaat liggen bij Bol.com enz is dat misschien aan goedkopere prijzen?

Hopelijk worden die dan wel voor release geleverd zodat je ook kan pre-orderen.
Misschien, als, misschien, hopelijk...

Kijk naar de code in a box van GTA IV. Er zijn retailers die ze gewoon niet gaan aanbieden omdat er haast geen marge op zit voor hen. Andere retailers dan Sony kunnen enkel goedkoper aanbieden door hun eigen marge te verkleinen. Als er al haast geen marge is, hoop er dan ook maar niet op.
Het is ook niet zoals bij PC dat je echt meerdee aanbiders (steam, Gog, Epic,...) hebt die met elkaar concureren om de prijs te drukken, uiteindelijk hang je gewoon vast aan het playstation netwerk voor je download, ongeacht waar je de code koopt.

En kijk ook gewoon naar de evolutie van de laatste 10 jaar en de zaken dat Sony al gelanceerd heeft. Zonder tweedehandsmarkt hang je er gewoonweg aan voor de moeite. Ik ben geen fan van de game key cards van Nintendo, maar het behoud op zijn minst de tweedehands markt.

Voor mij persoonlijk zal het niet het einde zijn van gamen, hoewel ik liever vasthoud aan fysieke releases. Maar als ik mijn lijst van games bekijk waar ik interesse in heb, dan krimpt het aantal games die ik bij release zal kopen zeer sterk, puur omdat doorverkopen niet gaat. En dat is op zich vooral jammer voor de kleinere studio's.
Als ik nu al eens digitaal koop om ze te proberen, is het puur in de sales, waar ik wacht op een serieuze korting (75%), en dat gaat niet wijzigen. Maar de monopolie op hun platform kan die sales ook serieus gaan beknoppen.

Nu de geruchten zijn ook dat Xbox ook all digital gaat (en die geruchten geloof ik, want ze stonden hier al verder in dan Playstation).
Rare tijden... geen idee meer hoe mijn gaming leven eruit zal zien na 2028/2030. Toch terug naar PC? Steam Machine? Hybride console van Xbox?
Veel zal ook afhangen of ze toch nog een diskdrive voorzien voor backwards compatability. Allemaal rustig laten bezinken en de kat uit de boom kijken.

Ik koop alleen fysieke tweedehands-games, dus vind dit heel jammer. Geen idee of er dus nog een volgende console zal komen, kans zal klein zijn dat het een PS zal zijn.

Ik verbaas mij al langer dat er zoveel mensen zijn die per se volle pot willen betalen om onmiddellijk een nieuwe game te hebben, maar blijkbaar ben ik de uitzondering.

Ik kijk al uit naar het abonnement dat we over een paar jaar op onze controller mogen gaan betalen, want het is toch "beter voor ons" om hem te huren en elk jaar een geüpdate versie te krijgen in een ander kleurtje ("dat we zelf mogen kiezen!"), want dat zit toch bij in het abonnement, nietwaar?

Ik verbaas mij al langer dat er zoveel mensen zijn die per se volle pot willen betalen om onmiddellijk een nieuwe game te hebben, maar blijkbaar ben ik de uitzondering.
Ik heb in de PS5 generatie zelden een game volle pot betaald. en ja ik heb een PS5 Digital launch edition.
Waar ik toen ik tiener/twintiger was graag de nieuwste games onmiddellijk wou spelen, heb ik dat in deze generatie losgelaten.
Ik ben begonnen met een wishlist aanleggen.

Dan telkens in een SALE (en ja er zijn er wel genoeg), een game te kopen, te spelen, en tegen dat ik die game uit heb, pas de volgende game uit men wishlist zoeken die op korting staat. (Zo ben ik nu Astrobot & de volgende zijn Star Wars outlaws & FFVII:Rebirth, 3 games voor de prijs van 1). Tegen dat deze weer uit zijn, staat er weer eens een nieuwe aan korting (bv 007 First light etc).

Het is niet omdat het digital is, dat je gebonden bent aan alleen maar de volle pot.

Ik heb in de PS5 generatie zelden een game volle pot betaald. en ja ik heb een PS5 Digital launch edition.
Waar ik toen ik tiener/twintiger was graag de nieuwste games onmiddellijk wou spelen, heb ik dat in deze generatie losgelaten.
Ik ben begonnen met een wishlist aanleggen.

Dan telkens in een SALE (en ja er zijn er wel genoeg), een game te kopen, te spelen, en tegen dat ik die game uit heb, pas de volgende game uit men wishlist zoeken die op korting staat. (Zo ben ik nu Astrobot & de volgende zijn Star Wars outlaws & FFVII:Rebirth, 3 games voor de prijs van 1). Tegen dat deze weer uit zijn, staat er weer eens een nieuwe aan korting (bv 007 First light etc).

Het is niet omdat het digital is, dat je gebonden bent aan alleen maar de volle pot.
Het feit is wel dat fysieke games vaak goedkoper staan, met of zonder solden en zelfs bij release. Zo had ik 007 voor 60 betaald als preorder en stond aan 80 (?) op de store. Zo is het ook met oudere games, er zijn zowiezo geregeld sales op de store, maar fysiek vind ik ze toch steeds goedkoper. En als je dan nog eens op vinted of 2dehands gaat kijken kan je ze aan een nog betere prijs kopen en achteraf verkoop je ze terug verder. Er zijn steeds bepaalde games waarbij ik denk, nadat die uit is speel ik die nooit meer en dan ligt die toch maar in de kast. Maarja dat is allemaal minder winst voor sony natuurlijk.

Ik koop zo af en toe nog nieuwe games, enkel die die ik echt wil spelen. Maar met vele games wacht ik toch de afprijzingen af, want het is uiteindelijk wel een dure hobby aan het worden zo. Ik zal op die manier toch ook geen nieuwe games meer aanschaffen.

Het feit is wel dat fysieke games vaak goedkoper staan, met of zonder solden en zelfs bij release. Zo had ik 007 voor 60 betaald als preorder en stond aan 80 (?) op de store. Zo is het ook met oudere games, er zijn zowiezo geregeld sales op de store, maar fysiek vind ik ze toch steeds goedkoper. En als je dan nog eens op vinted of 2dehands gaat kijken kan je ze aan een nog betere prijs kopen en achteraf verkoop je ze terug verder. Er zijn steeds bepaalde games waarbij ik denk, nadat die uit is speel ik die nooit meer en dan ligt die toch maar in de kast. Maarja dat is allemaal minder winst voor sony natuurlijk.
Helemaal akkoord, soms vervloek ik me ook wel dat ik destijds geen 100 EUR meer heb willen geven voor een Disc versie.
Fysieke games zijn momenteel makkelijker goedkoper te verkrijgen dan digital games.

Mijn post was vooral om duidelijk te maken dat je ook bewust kan omgaan met digital games om het goedkoper te maken en dat het geen doemscenario hoeft te zijn waarbij de prijzen in de hoogte schieten en zo blijven.

In dat opzicht wel blij met mijn base PS5 met diskdrive, vooral dan om ps4 games te spelen die ik op schijf had. Nieuwe games koop ik niet zo vaak omwille van hoogste tier PSplus en de karrevracht aan backlog daardoor.
Ok, dat is dan niet op release maar dat is ook een keuze.

Terug
Bovenaan