algemene discussie | sim racing

Iemand hier die een DD stuur heeft voor op PC en PS5?

Uit de doos alleen de Fanactec GT DD denk ik?

Maar je hebt converters die je ook kunt gebruiken? Maar dan niet alle functies (rpm meter enz) ondersteuning?
Logitech G Pro is ook compatibel met zowel PC als PS5.
Ivm converters weet ik niet hoe het zit met de ondersteuning van bepaalde functies.

Klopt, is deze.
Dan ben ik “beter” gesteld met die fanatec dan heb ik voor dat geld ook nog een leuk setje pedalen erbij.
is ook niet echt dringend ofzo. nog eens rondneuzen op YT enz.

Heb een periode (voor mijn verhuis) redelijk hardcore gegaan hierin. Fatsoeblijke rig met triple screen setup 20nm DD wheelbase enz.
Maar nu (om terug te beginnen alvast) meer casual. mss zelfs gwn vast klemmen op mijn bureau. mijn bureaustoel vast zetten, en de pedalen ook.

Iracing en GT7 en of ACC ofzo

was net eens aant kijken op de site van Fanatec. Je krijgt 150€ korting als je die CSL DD en er een stuur en pedalen bijkoopt. is eigenlijk een "no brainer". Dan maar geen GT7 op de Playstation, en Iracing en ACC op de PC :D

Did you know? The CSL DD is now 199.95€ when purchased with ANY Fanatec Steering Wheel and ANY Fanatec Pedals.

Ik heb deze: https://fanatec.com/eu-en/racing-wheels-direct-drive-bases/racing-wheels/podium-racing-wheel-f1
Dat is een DD1 (20 nm) + F1 stuur die zowel compatibel is met PS4/PS5 als PC. Toen ik alles bestelde in oktober 2022 (voor 1799 euro toen, pfft) was het stuur er voor mijn nieuwe PC dus ik heb een paar dagen geraced op PS5. Ik speelde toen F1 22 op PS5. Het werkt, en erg fijn. Gewoon plug and play zoals je verwacht. Ook Dirt Rally 2.0 werkte prima op de PS5 met dat stuur.

Een paar dagen later kwamen de PC onderdelen aan, knutselde ik mijn gamePC in elkaar en ik heb nooit meer dat stuur aan de PS5 gehangen. Het detail in de feedback op PC is véél nauwkeuriger dan van de PS5. Dit merkte ik in zowel F1 22 als Dirt Rally 2.0 op PC tegenover PS5. Ook de mogelijkheden om alles in te stellen gaan op PC veel verder dan op PS5. Op page 8 van deze thread zie je enkele foto's. Als je goed kijkt zie je zelfs links op de foto de PS5 nog staan, maar het stuur hangt enkel aan de PC.

Het is elke cent waard. :)

Laatst bewerkt:
ergens goeie plaatsjes om te kijken voor 2dehands spul. op 2dehands is ni veel, en in sim race belgie op fb ook ni precies.

mss aan het denken om de optie ps5 maar te laten vallen en voor dit te gaan.

image.png

Laatst bewerkt:
Elke ervaren simracer zal u zeggen dat pedalen een enorm verschil maken in zowel de beleving als laptimes. Ik zou u daarom aanraden voor de Fatanec ClubSport pedals V3 te gaan. Ik weet dat ze duurder zijn maar toch raad ik het aan.

Ik zou ook niet gaan voor een stuur met QR Lite. Hoor ik veel klachten over.
Ofwel een deftige QR1 erbij kopen, maar dat is 100€ extra.
Ofwel direct een iets duurder formule v2.5 stuur erbij, daar zit de QR1 standaard op voor 350€, dus 50€ meer dan het McLaren stuur. Of het formula esports stuur maar daar weet ik niet of de QR1 ook bij zit. Dat was nog niet beschikbaar toen ik 2 jaar terug de keuze maakte.

Die CSL pedalen combo heb ik. Ben er wel content van. Die V3's zijn inderdaad pakken beter maar je moet ook de afweging maken of die meerprijs het allemaal waard is. Gezien ik niet superveel speel (soms weken niet), vond ik dat toch wat te duur voor pedalen (zeker in combinatie met het budget van de totale setup dat ik toen aangeschaft heb). Maar dat is een afweging die ieder voor zich moet maken. Natuurlijk sluit ik niet uit dat er ooit wel andere op komen, maar dat zal iets zijn voor lange termijn.

Elke ervaren simracer zal u zeggen dat pedalen een enorm verschil maken in zowel de beleving als laptimes. Ik zou u daarom aanraden voor de Fatanec ClubSport pedals V3 te gaan. Ik weet dat ze duurder zijn maar toch raad ik het aan.
Weet ik, ik heb vroeger de Heusinkveld sprint gehad. Nu is het echt voor “casual” gebruik. En ook. Niet dringend. Kan zijn dat ik tegen ik daadwerkelijk aankopen doe, dat het weer “hardcore” gaat 😂🙈

voor casual gebruik zou ik geen geld geven aan een DD, maar (echt puur casual he) voor een oude G29 gaan.
allez ja, alles hangt af van uw budget en uw definitie van casual, maar dit lijkt mij voor dat doel overkill.

voor casual gebruik zou ik geen geld geven aan een DD, maar (echt puur casual he) voor een oude G29 gaan.
allez ja, alles hangt af van uw budget en uw definitie van casual, maar dit lijkt mij voor dat doel overkill.
Het gaat casual (1x per week ofzo) gebruik zijn. Maar ik ben wel DD gewoon. 😂

In reviews komt terug dat de elite csl V2 pedalen een beter rempedaal hebben dan de clubsport V3's. Die zijn 100 euro goedkoper, 130 euro als je de brake performance kit van de V3's meetelt.

Ik heb nog nooit iemand weten downgraden van een V3 naar een V2 set, maar al wel veel mensen weten upgraden van V2 naar V3. Daar komt ook nog eens bij dat de V3 uit de ClubSport reeks komt en de V2 uit de CSL Elite reeks, wat Fanatec zelf positioneert als een niveau hoger. Dus nee, sorry, ik geloof die reviews niet. Zijn de V3's de beste pedalen? Natuurlijk niet. Ik droom zelf luidop van een setje Heusinkveld Ultimate+. Dat wordt mijn kerstkadootje voor mijzelf dit jaar...

Ik heb nog nooit iemand weten downgraden van een V3 naar een V2 set, maar al wel veel mensen weten upgraden van V2 naar V3. Daar komt ook nog eens bij dat de V3 uit de ClubSport reeks komt en de V2 uit de CSL Elite reeks, wat Fanatec zelf positioneert als een niveau hoger. Dus nee, sorry, ik geloof die reviews niet. Zijn de V3's de beste pedalen? Natuurlijk niet. Ik droom zelf luidop van een setje Heusinkveld Ultimate+. Dat wordt mijn kerstkadootje voor mijzelf dit jaar...

Ik heb zelf nog geen ervaring met fanatec.
Maar het zou toch best kunnen dat een lagere reeks pedaal beter is dan een omdertussen 7-8 jaar oude set.
In de review gaat het dan vooral om het gevoel van de rempedaal, en zeker standaard zou die van de V2 beter aanvoelen.

Ik heb zelf een 2de hands fanatec set op het oog waar ik morgen naar ga kijken.

Fanatec gt dd pro 8Nm (de PS5 versie)
Fanatec clubsport V3 pedals
Fanatac clubsport formula V2.5x wheel (wil ik wel nog de APM voor)
Fanatec SQ v1.5 shifter (die ik wss terug ga verkopen).

Komende van een G920 zal het wel een verschil zijn zeker :).

Ik heb die APM op mijn F1 stuur uit die Podium reeks. Zonder zeveren, dat voelt beter dan de schakelpeddels aan het stuur van mijn dagelijkse auto. Het WRC stuur wat ik heb heeft ook schakelpeddels aan het stuur, maar die zijn van een beduidend mindere kwaliteit, en vooral niet magnetisch.

Komende van een G920 zal het verschil sowieso al dag en nacht zijn.

Heb gisteren het gebruikt setje van fanatec afgehaald, alles is van April 2022 en uitstekende staat (reed ook altijd met handschoenen).

Betreft
- rseat B1 rig (staal, loodzwaar en heel rigide), met optionele shifterholder
- Gran Turismo DD Pro Wheel Base (8Nm)
- Clubsport V3 pedals
- Clubsport Shifter SQ V1.5
- Clubsport steering Wheel Formula V2.5 X (met QR)

De nieuwprijs van dit alles is 2900 euro, nog niet de helft betaald.
Het is dat mijn zoontje jarig is, anders was ik al aan het schroeven :p.

53097034263_48a422df08_z.jpg

Proficiat met zowel de aankoop als het jarige zoontje! Ik zou die shifter niet verkopen. Je gaat er sowiewo niet veel voor krijgen en op die manier zou je jezelf rally games ontzeggen. Nu kun je evengoed Dirt Rally 2.0, RBR of WRC 10 spelen. Misschien een raar zicht met dat F1 stuur, maar het kan wel. Ik kocht mijn sim onderdelen vorig jaar met het idee veel F1 22 en iRacing te spelen terwijl het grotendeels rally games zijn. Ik verschoot er zelf van hoe leuk ik rally games vond, en dat terwjil ik een diehard F1 liefhebber ben.

Edit: Met hoeveel simracers zijn we nu ondertussen? Is het bijna tijd voor Beyond Racing als onderdeel van Beyond Gaming? :)

Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
2K
Weergaven
152K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
4K
Weergaven
267K