algemene discussie | sim racing

iRacing is erg memory intensief. Ik heb in mijn simpc daarom 64 GB gestoken in 2022. Hier draait het heerlijk in 11520 x 2160 op mijn AMD 5800X, 64 GB RAM, 2 TB NVME, RTX 4080,...

Die GTX1080 heeft ook wel zijn beste tijd gehad. Je moet echt geen 4090 kopen voor iRacing maar een 1080 is ondertussen ook alweer dik 7 jaar oud. Let erop dat uw toekomstige videokaart genoeg aansluitingen heeft om uw triple screens aan te kunnen qua bekabeling. Maar ook de versie van de DisplayPort of HDMI aansluitingen is belangrijk. Je wil genoeg bandbreedte om een hoog aantal FPS te halen, of een hoge resolutie met 60 FPS. Houd er ook rekening mee dat moderne GPU's een andere voeding vaak vereisen...

Kort antwoord: meer RAM en moderne GPU zou ik kopen.
ik zal van de week msi afterburner eens aanzetten alsk speel. nu was gwn ff snel met task manager. en was het vooral gpu.

64GB memory is overkill. 32GB is voldoende.
iRacing is zowel CPU als GPU intensief bij triples.

Ik zou voor een 3080 of beter gaan met ene 7800x3D en 32GB memory. Evt. 13900k als je extra cores nodig hebt voor steaming.

64GB memory is overkill. 32GB is voldoende.
iRacing is zowel CPU als GPU intensief bij triples.

Ik zou voor een 3080 of beter gaan met ene 7800x3D en 32GB memory. Evt. 13900k als je extra cores nodig hebt voor steaming.
is idd overkill, loopt hier vlotjes aan 90fps in VR (quest pro) met een 7800x3d, 32gb en 4070ti met bijna alle opties op max. en VR vraagt een veel zwaardere pc dan triple 1080p

volgens mij zal een simpele cpu upgrade naar een 5800x3d al voldoende zijn om te gamen op triple 1080p, want t'is ook al een oud spel, 15 jaar...
t'draait ook maar op 2 cores, dus een 13900k aanraden heeft ook geen nut. racegames hebben trouwens echt veel baat bij de extra cache van de x3d chips

Als hij ook assetto corsa competizione wilt spelen op triples dan zal hij wel een gpu upgrade nodig hebben (of drastisch de settings verminderen), maar voor iracing zal de 1080 goed genoeg zijn

Ikzelf gebruik een Ryzen 3600 met 16Gb RAM en een GTX1080 op mijn triple 1080p setup.
ACC moet ik inderdaad op de low preset zetten om iet ofwat deftige FPS te hebben (60+).
iRacing op low-mid settings haal ik rond de 80-100fps.
Voor VR kon ik de Oculus Rift CV1 redelijk ok draaien maar ook weer met lagere gfx presets.

Ik hoor hier veel mensen met triple screen setups maar ik zie weinig foto's van mensen hup rigs. Bij deze opnieuw de vraag om deze te delen. Ik ben altijd benieuwd hoe anderen 's avonds racen.

Bij mij is't gewoon ee fanatec csl elite aan mijn bureau, single screen en een goedkope gaming chair.

En ik race 's morgens of 's middags 😛

En toch wil ik meer rigs zien! Duur, goedkoop, professioneel, amateuristisch, spaghetti of mooie cablemanagement,... ik wil het allemaal zien.

Rig: Simlab P1X + Simlab Speed 3 seat
Monitor stand: Sim lab Triple monitor stand + Simlab PC houder
Stuur: Thrustmaster TX + Thrustmaster F1 Ferrari wheel
Pedalen: Thrustmaster T-LCM's (load cell)
Button box: Stream deck

Alles is gereed om te upgraden naar een Simucube 2 Pro, behalve mijn portefeuille. De Simlab front-mount ligt ook al klaar.

PS: ik haat cable-management.

Assetta Corsa is voor mij hel.
Op zich is het wel leuke game maar kan me er niet aan aanpassen.
Heb al zitten zoeken om de instellingen van de controller te veranderen,maar het gene wat ik echt wil is met buttons gas geven en remmen.
Heb moeite om R1/R2 te gebruiken wegens medisch probleem,als ik gas en remmen kon toewijzen aan X en vierkant of cirkel button zou het voor mij al gebruiksvriendelijker zijn.Old School dus.

Ook iets waar ik moeite bij heb is om pit-stops uit te voeren,bij Gran Turismo schakelt auto drive in,in AC moet jezelf rijden,kan al met moeite tot in mijn box rijden,op juiste positie staan en weet niet hoe je motor moet uitschakelen.
Realistischer en heel leuk maar frustrerend voor mij.

Denk niet dat controller onder “Sim racing” valt. Maar volgens mij kan je op PlayStation gewoon je knoppen mappen naar wat je maar wilt ik settings. Moet maar eens op YouTube kijken.

als het een sim is als assetto corsa is het een sim, ook met controller.
als je medische problemen hebt om R1/R2 te gebruiken, zal een stuur ook niet zo simpel zijn?

AC is op console ook bijlange zo goed niet als op PC. staat daar ook regelmatig voor minder dan 5€ op te pikken.

Assetta Corsa is voor mij hel.
Op zich is het wel leuke game maar kan me er niet aan aanpassen.
Heb al zitten zoeken om de instellingen van de controller te veranderen,maar het gene wat ik echt wil is met buttons gas geven en remmen.
Heb moeite om R1/R2 te gebruiken wegens medisch probleem,als ik gas en remmen kon toewijzen aan X en vierkant of cirkel button zou het voor mij al gebruiksvriendelijker zijn.Old School dus.

Ook iets waar ik moeite bij heb is om pit-stops uit te voeren,bij Gran Turismo schakelt auto drive in,in AC moet jezelf rijden,kan al met moeite tot in mijn box rijden,op juiste positie staan en weet niet hoe je motor moet uitschakelen.
Realistischer en heel leuk maar frustrerend voor mij.
beste wat ge kunt doen in uw geval is al de hulpmiddelen inschakelen zoals TC en ABS, maar onvermijdelijk ga je ook trager zijn dan de meeste andere piloten in een sim. controller is zowiezo meer arcadegericht voor need for speed, gran turismo etc...

voor een sim heb je gewoonweg pedalen nodig om wat deftige controle te hebben, alhoewel er natuurlijk wel uitzonderingen die steengoed zijn met een controller in een sim... maar daar zit ge dus niet bij.

zonder de juiste input gaat het merendeel hier maar een zondagsrijder zijn. Ik heb het eens met HOTAS geprobeerd voor ik een stuur had en twas ook geen succes :unsure:

Zoek eens naar de "Access Controller" voor Playstation. Ik geloof dat die pas in december uitkomt, maar dit kan mogelijks uw simracing ervaring wel verbeteren.

Even een oprechte maar misschien persoonlijke vraag: kun je uw voeten gebruiken ondanks uw medisch probleem? Ik wil eigenlijk weten of je pedalen zou kunnen gebruiken om gas te geven en te remmen. Is een stuurtje iets wat je zou kunnen bedienen?

Denk niet dat controller onder “Sim racing” valt. Maar volgens mij kan je op PlayStation gewoon je knoppen mappen naar wat je maar wilt ik settings. Moet maar eens op YouTube kijken.
Max Verstappen rijdt soms ook met een controller.
Scheelt minder als een halve seconde.

Max Verstappen rijdt soms ook met een controller.
Scheelt minder als een halve seconde.
Dat maakt het niet ineens “sim”
En het gaat er ook niet over of het 1 beter is als het ander.
Max Verstappen zit ik zijn auto ook niet met een controller. Dus controller is in mijn beleving geen “sim”

Je kan dan wel een sim race game spelen, maar je bent niet aan het sim racen.

Als je snapt wat ik bedoel 🙂

Dat maakt het niet ineens “sim”
En het gaat er ook niet over of het 1 beter is als het ander.
Max Verstappen zit ik zijn auto ook niet met een controller. Dus controller is in mijn beleving geen “sim”

Je kan dan wel een sim race game spelen, maar je bent niet aan het sim racen.

Als je snapt wat ik bedoel 🙂
Daar zeg je het. In jouw beleving. In mijn beleving moet het zo zijn dat ik mij max verstappen kan voelen op het moment dat ik race, dat is wat immersie betekend. En dan maakt het voor mij niet uit of je met een controller racet of complete motion- rig met een hele roll Cage rond gebouwd en ventilatoren die wind in uw gezicht blazen en liefst nog een VR-bril op de neus. En voor de ene zal het ene volstaan, de andere moet helemaal Full-option daarin gaan. Iedereen maakt voor zijn eigen uit hoe hij wil racen, waar hij de voorkeur aan geeft etc. En ja veel zal daar ook rechtstreeks afhangen van het beschikbare budget 😁.

Ik hoor hier veel mensen met triple screen setups maar ik zie weinig foto's van mensen hup rigs. Bij deze opnieuw de vraag om deze te delen. Ik ben altijd benieuwd hoe anderen 's avonds racen.
Hier is de mijne. Snel in elkaar gezet na onze verhuis om een league race te kunnen meedoen. Geen cable management of niks, moet toch terug verzet worden om de vloer te leggen/schilderwerken. Daarna ga ik er dan wel eens m'n werk van maken en de 4e monitor bevestigen.

Simlab P1x
Simucube 2 Pro
Heusinkveld Sprint
Simedal x-gt
Cube Controls Formula Pro
LG 27GP850 monitoren

SxDBH5W.jpg

Q88ZnlG.jpg

Mijn ander stuurke en 4e monitor
kZzzlZq.jpg

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties