algemene discussie | sim racing

Klopt wel wat Dark one zegt. 15Nm is imo het minimum om wat beleving te hebben.
Ik heb de mijne meestal op 20Nm staan en over curbs enzo krijg ik het volle signaal volgens de iRacing telemetry. In bochten met compressie gaat die ook over de 75%

De setup die ik nu voor ogen heb (maar ik ga wachten tot black friday dit jaar):
Fanatec CSL DD 5nm (met dus nadien zelf een andere voeding te knutselen)
Fanatec CSL Steering Wheel 320 Alcantara V2
Fanatec CSL Pedals LC (same, 600€)
Simlab GT1 Evo (is er een belangrijk verschil met de Pro?) 400€
Stoel ben ik nog niet uit, suggesties? Eventueel stoel van Playseat over zetten?
Trak Racer Freestanding Quad Monitor stand 480€
3 32" AOC curved schermen (1080 of 1440, nog niet uit. 1440 zou wel GPU upgrade willen zeggen). 600€

Best gek dat voor 2000€ je een volledige setup kan maken met direct drive en load cell. Die markt is toch echt veel bereikbaarder geworden over de jaren.

De setup die ik nu voor ogen heb (maar ik ga wachten tot black friday dit jaar):
Stoel ben ik nog niet uit, suggesties? Eventueel stoel van Playseat over zetten?
3 32" AOC curved schermen (1080 of 1440, nog niet uit. 1440 zou wel GPU upgrade willen zeggen). 600€

Best gek dat voor 2000€ je een volledige setup kan maken met direct drive en load cell. Die markt is toch echt veel bereikbaarder geworden over de jaren.
en dan betaal je nog voor wat dingen (zoals je quad monitor stand) veel te veel.
Als je de DD nu koopt, denk niet dat je met BF meer korting gaat hebben dan nu, met die bundel korting.

Van Fanatec verwacht ik weinig extra korting met Black Friday maar mogelijks op die PC onderdelen wel.

Zelf race ik op 85% van mijn 20 nm DD1. Dat is dus op 17 nm.

Ik heb een GT1-Evo icm met een 20 nm wheel base en dat gaat prima. De 1-X Pro is meer als je ook richting motion wilt gaan, volgens Sim-Lab zelf.

en dan betaal je nog voor wat dingen (zoals je quad monitor stand) veel te veel.
Als je de DD nu koopt, denk niet dat je met BF meer korting gaat hebben dan nu, met die bundel korting.
Wat is dan het alternatief voor de monitor stand? Zelf uittekenen en profielen bestellen?

Even commentaar in dezelfde volgorde als waarin jij uw lijstje gemaakt hebt:
- Zeker upgraden naar 8 nm ja. Of je de voeding nu zelf maakt of koopt maakt niet uit maar 5 nm is gewoon belachelijk. De Logitech G29, zowat het bekendste instapstuurtje ooit, zit al over de 2 nm force feedback.
- Da's een rond stuur zeker? Welke race game(s) zou je vooral spelen?
- Ik zou die CSL pedals links laten liggen en gaan voor de Clubsport V3. Elke simracer zal u zeggen dat goeie pedalen een verschil in laptime kan opleveren.
- Ik heb zelf een GT1-Evo icm een 20nm wheelbase en er zit absoluut 0 flex op. Heerlijke rig.
- Ik heb de Sparco Sprint gekocht bij mijn rig, ook via Sim-Lab
- Mijn triple monitor stand is ook van Sim-Lab maar kostte ook zoiets.
- Als je triple screen neemt zou ik NIET voor curved gaan. Als uw budget maar één scherm zou toelaten zou ik wél een 34" curved nemen. Bij triple screen nam ik zeker terug 3 flat screens. Ik race zelf op 3 x 4K (ook 32"). Ik begrijp niet waarom je tegen black friday, eind 2023, nog maar zou overwegen om 1080p schermen te nemen. Een budget Android phone van 200 euro heeft al een hogere resolutie?!
- Ga je ook een handbrake en shifter bestellen?

Op pagina 8 van deze thread staan foto's van mijn rig trouwens.

Ik ben niet zo'n held in Gimp als ik eruit zie, maar dit geeft toch weer wat ik bedoel. Met wat fantasie zie je hierin uw toekomstige 3 monitoren + monitorstand, langs boven gezien. Als je nu kijkt waar die gebogen schermen tegen elkaar komen dan ga je heel raar beeld krijgen op de plaatsten waar die schermen elkaar raken. Dat geeft echt vervormd beeld daar.

3curved.jpg

Verder heb ik nog 3 tips:

1) Bestel ook ineens de Sim-Lab Varia Vesa mounts: die dingen zijn echt een livesaver om uw schermen perfect uit te lijnen.
2) Bij mijn LG schermen had ik de fout gemaakt door niet aandachtig genoeg te kijken waar de aansluitingen van de schermen juist zaten. Die zaten op dezelfde hoogte als waar het alu profiel van de monitor stand zit. Met die Varia Vesa mounts is het gelukkig niet helemaal dicht tegen het alu profiel, maar ik moest alsnog op Amazon van die DisplayPort L-adaptertjes bestellen eer ik kon beginnen racen. Stom maar ja, het was nu zo.
3) Als je zo'n bestelling bij Sim-Lab plaatst kun je dat uiteraard allemaal laten opsturen. In mijn geval was dat meer dan 100 euro verzending door het gewicht. Maar je kan ook hen gewoon een mailtje sturen op voorhand en alles gaan afhalen. Eender waar je woont in België, voor 100 euro kun je wel even over en weer naar Nederland. En als je ook een firmawagen zou hebben is 't helemaal een nobrainer. Ik rijd zelf met een break en in mijn auto paste zonder problemen de Sparco stoel, de monitor stand en de GT1-Evo. Dat zit mooi in dozen.

Laatst bewerkt:
Even commentaar in dezelfde volgorde als waarin jij uw lijstje gemaakt hebt:
- Zeker upgraden naar 8 nm ja. Of je de voeding nu zelf maakt of koopt maakt niet uit maar 5 nm is gewoon belachelijk. De Logitech G29, zowat het bekendste instapstuurtje ooit, zit al over de 2 nm force feedback.
- Da's een rond stuur zeker? Welke race game(s) zou je vooral spelen?
- Ik zou die CSL pedals links laten liggen en gaan voor de Clubsport V3. Elke simracer zal u zeggen dat goeie pedalen een verschil in laptime kan opleveren.
- Ik heb zelf een GT1-Evo icm een 20nm wheelbase en er zit absoluut 0 flex op. Heerlijke rig.
- Ik heb de Sparco Sprint gekocht bij mijn rig, ook via Sim-Lab
- Mijn triple monitor stand is ook van Sim-Lab maar kostte ook zoiets.
- Als je triple screen neemt zou ik NIET voor curved gaan. Als uw budget maar één scherm zou toelaten zou ik wél een 34" curved nemen. Bij triple screen nam ik zeker terug 3 flat screens. Ik race zelf op 3 x 4K (ook 32"). Ik begrijp niet waarom je tegen black friday, eind 2023, nog maar zou overwegen om 1080p schermen te nemen. Een budget Android phone van 200 euro heeft al een hogere resolutie?!
- Ga je ook een handbrake en shifter bestellen?

Op pagina 8 van deze thread staan foto's van mijn rig trouwens.

Ik ben niet zo'n held in Gimp als ik eruit zie, maar dit geeft toch weer wat ik bedoel. Met wat fantasie zie je hierin uw toekomstige 3 monitoren + monitorstand, langs boven gezien. Als je nu kijkt waar die gebogen schermen tegen elkaar komen dan ga je heel raar beeld krijgen op de plaatsten waar die schermen elkaar raken. Dat geeft echt vervormd beeld daar.

3curved.jpg

Verder heb ik nog 3 tips:

1) Bestel ook ineens de Sim-Lab Varia Vesa mounts: die dingen zijn echt een livesaver om uw schermen perfect uit te lijnen.
2) Bij mijn LG schermen had ik de fout gemaakt door niet aandachtig genoeg te kijken waar de aansluitingen van de schermen juist zaten. Die zaten op dezelfde hoogte als waar het alu profiel van de monitor stand zit. Met die Varia Vesa mounts is het gelukkig niet helemaal dicht tegen het alu profiel, maar ik moest alsnog op Amazon van die DisplayPort L-adaptertjes bestellen eer ik kon beginnen racen. Stom maar ja, het was nu zo.
3) Als je zo'n bestelling bij Sim-Lab plaatst kun je dat uiteraard allemaal laten opsturen. In mijn geval was dat meer dan 100 euro verzending door het gewicht. Maar je kan ook hen gewoon een mailtje sturen op voorhand en alles gaan afhalen. Eender waar je woont in België, voor 100 euro kun je wel even over en weer naar Nederland. En als je ook een firmawagen zou hebben is 't helemaal een nobrainer. Ik rijd zelf met een break en in mijn auto paste zonder problemen de Sparco stoel, de monitor stand en de GT1-Evo. Dat zit mooi in dozen.
Thanks voor de feedback.

1) Ik heb nu een G25 (wat trouwens nog steeds relatief goed werkt, gezien de prijs/leeftijd). Dus 5Nm zal al een upgrade zijn en 8Nm al helemaal :D

2) Dat is inderdaad een rond stuur. Het zal vooral voor iRacing, AC, ACC, ... zijn. Ik weet dat een rond stuur eerder voor driftgames etc is, maar ik heb in mijn eigen wagen ook een rond Alcantara stuur en ik gebruik die games ook om met mijn eigen virtuele wagen te rijden :)

3) Dat is een tip die ik vandaag nog al heb gekregen. Online reviews zijn er niet 100% eenduidig over of het de upgrade (lees: ze kosten wel het dubbel) waard is. Maar, volgens mij zijn die Clubsport pedalen wel in te stellen qua hoek, en de CSL niet. Dus dat bespaart dan weer een mogelijke upgrade qua frame. Zeker iets om te bekijken.

4) Online lijk je ook vooral die Simlab en de generieke variant terug te vinden. Lijkt prijs/kwaliteit top materiaal te zijn.

5) Die Sparco Sprint kost nog steeds 260€, dat vind ik eigenlijk echt absurd duur voor een simpele bucketseat die aan geen enkele reglementering moet voldoen. Die stoel van de Playseat zit ook niet verschrikkelijk, en zolang er geen motion mee gemoeid is maakt het niet enorm veel uit hoe goed de zijdelingse steun is.

6) ivm schermen. Mijn vaste PC heeft een 2070 Super, daar kom je niet mee toe voor triple 1440 te draaien. De laptop heeft een 3080, maar die heeft niet genoeg poorten... Dus triple 1440 zou een upgrade van de desktop willen zeggen, een klein beetje futureproof zit je dan richting een 4090 te kijken, en die kost quasi evenveel als heel de rest van de aankoop. Een optie is natuurlijk om 1440 schermen te kopen en er 1080 op te draaien.

7) ivm curved schermen. Die mounts laten horizontaal kantelen toe normaal? Dus dan kan je de curve toch gewoon laten doorlopen? zoals hier:
FOV-measurements-triples-1024x719.jpg

8) Handbrake en shifter: ik heb nu dus een G25, en ik gebruik die H-shifter eigenlijk nooit. Maar, dat is ook gewoon een vreselijk ding. Handrem is ook enkel rally en drift games. Dus in eerste instantie niet, het kan zijn dat er ooit een redelijk goedkope variant bij komt.

Die tip om bij SimLab op te halen is wel een goeie, ik vroeg me al af of dat niet mogelijk was aangezien dat verzenden inderdaad duur uitdraait.

Ivm Black Friday kortingen, als ik even die van 2022 erbij haal:
25% korting op de Clubsport V3 pedals
30% korting op de 8Nm kit
30% korting op CSL LC pedalen
10% korting op de sturen en bases
Maar geen idee of die kortingen ook gelden binnen een bundel.

Simlab: 10% korting op alles
Trak Racer: 15% korting op alles

Voor zo'n bedrag lopen die korting dus toch al wel op.

1080p op 27" of 32" ziet er niet uit. Inderdaad minimaal voor 1440p gaan. Een 4090 heb je daar niet voor nodig hoor.
Ik draai triple 1440p met een 3070.

Maar ik zou ook curved afraden. Waar de schermen elkaar raken, ga je niet de hoek hebben die je hebt ingesteld in uw simulator en daardoor krijg je vervorming in de overgang. Het beste resultaat heb je met vlakke schermen voor triples omdat de hoek tussen de panelen over de volledige breedte gelijk blijft. En het algoritme vertrouwd daarop dat het zo is om de vervorming voor uw side screens te bereken.
Moet je als parameter nog kunnen ingeven wat de radius is van uw curved screens, zou het moeten werken, maar helaas is er geen enkele sim die dit ondersteunt. Iracing ondersteunt wel curved screens, maar niet in een triple setup.

Ik zou die 5nm tot 20nm stuurtje wel es willen ervaren. Zelf enkel maar ervaring met een dfgt in den tijd en ik vond de force feedback toen toch niet zo zwak aanvoelen.
Na eens opzoeken zou die slechts 2,5nm geven. Wat moet dat wel niet zijn met zo'n 20nm base 😐

1080p op 27" of 32" ziet er niet uit. Inderdaad minimaal voor 1440p gaan. Een 4090 heb je daar niet voor nodig hoor.
Ik draai triple 1440p met een 3070.

Maar ik zou ook curved afraden. Waar de schermen elkaar raken, ga je niet de hoek hebben die je hebt ingesteld in uw simulator en daardoor krijg je vervorming in de overgang. Het beste resultaat heb je met vlakke schermen voor triples omdat de hoek tussen de panelen over de volledige breedte gelijk blijft. En het algoritme vertrouwd daarop dat het zo is om de vervorming voor uw side screens te bereken.
Moet je als parameter nog kunnen ingeven wat de radius is van uw curved screens, zou het moeten werken, maar helaas is er geen enkele sim die dit ondersteunt. Iracing ondersteunt wel curved screens, maar niet in een triple setup.
1080p is meer dan genoeg voor simracing imo.

Ik kom van 1080p 24” triples en dat was echt op het randje kwa scherpte en texture details. Nu 27” 1440p triples en das een wereld van verschil. Ik zie niet in waarom je in 2023 nog 1080p monitors zou kopen. 3070 of hoger lukt dat perfect.

Normaal gaan je monitors ook even mee. Een pc of videokaart upgrade je om de paar jaar maar een scherm houden mensen gemiddeld langer. Ik zou absoluut geen 1080p scherm meer kopen in 2023. 1440p of zelfs 4K is mijn advies.

meestal worden die stuurtjes aan max 50% gebruikt hoor, zelfs iets lager.
Ik race met 75-80% van 20 nm met m’n Podium F1 stuur, want die kan in high torque mode. En op 90% met mijn WRC stuur want die kan enkel low torque aan. Dat is ongeveer 12 nm dan.

Je moet geen 20 nm kopen voor de brute kracht maar voor de piepkleine details die je voelt in het stuur.

Ik kan u wel vertellen dat ik vaak bezweet uit mijn rig stap en dan recht de douche in ga. :)

Laatst bewerkt:
Normaal gaan je monitors ook even mee. Een pc of videokaart upgrade je om de paar jaar maar een scherm houden mensen gemiddeld langer. Ik zou absoluut geen 1080p scherm meer kopen in 2023. 1440p of zelfs 4K is mijn advies.
Nee, als je nu alles koopt zou ik ook voor 1440p gaan. Maar als je nog 1080p hebt liggen is dat zeker genoeg imo.

Ik ga voor mezelf nog een 4k kopen (voor boven) als ik andere games speel denk ik.

Zou men nieuwe pc eens aan de tv moeten hangen eigenlijk (LG CX 55”)

1080p: 3 x 1920 x 1080 = 6 220 800 pixels
1440p: 3 x 2560 x 1440 = 11 059 200 pixels (bijna dubbel zoveel als 1080p dus)
4K: 3 x 3840 x 2160 = 24 883 200 pixels (ongeveer 2,5x zoveel als 1440p en 4x zoveel als 1080p)

Als je 1080p schermen hebt van vroeger is dat prima, maar @anders. spreekt over een aankoop met Black Friday eind dit jaar. Dat zou ik echt niet meer doen. Ik begrijp maar al te goed dat niet iedereen zijn of haar budget zo ver gaat, maar als je ziet hoe lang je normaal met monitoren doet is de keuze om toekomstgericht te kopen wel verstandiger.

1080p: 3 x 1920 x 1080 = 6 220 800 pixels
1440p: 3 x 2560 x 1440 = 11 059 200 pixels (bijna dubbel zoveel als 1080p dus)
4K: 3 x 3840 x 2160 = 24 883 200 pixels (ongeveer 2,5x zoveel als 1440p en 4x zoveel als 1080p)

Als je 1080p schermen hebt van vroeger is dat prima, maar @anders. spreekt over een aankoop met Black Friday eind dit jaar. Dat zou ik echt niet meer doen. Ik begrijp maar al te goed dat niet iedereen zijn of haar budget zo ver gaat, maar als je ziet hoe lang je normaal met monitoren doet is de keuze om toekomstgericht te kopen wel verstandiger.
Heb eens opgezocht, en blijkbaar zou een combinatie van de externe GPU en de interne HDMI poort van de laptop nog wel moeten lukken. Geen idee hoe dat dan intern in die laptop werkt, maar het zou dan allemaal via de 3080 gaan :p
Dus de schermen zullen wel 1440p worden (die meerprijs stelt echt niks voor).

Ik race met 75-80% van 20 nm met m’n Podium F1 stuur, want die kan in high torque mode. En op 90% met mijn WRC stuur want die kan enkel low torque aan. Dat is ongeveer 12 nm dan.

Je moet geen 20 nm kopen voor de brute kracht maar voor de piepkleine details die je voelt in het stuur.

Ik kan u wel vertellen dat ik vaak bezweet uit mijn rig stap en dan recht de douche in ga. :)

Ik kom ook bezweet uif mijn rig bij een 8Nm base,al helemaal bij formula mad zonder powersteering....
Hier ook stoel afwassen en douchen altijd.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
2K
Weergaven
152K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
4K
Weergaven
267K
  • Gesloten