Algemene feedback / advies gewenst voor gaming pc

MicVlaD

Redacteur
Mijn huidige pc (GTX 1080 Ti / Intel i7-7700K @ 4.20 GHz CPU) is intussen aan de oudere kant en begint ook wat kleinere mankementen te vertonen, laat staan dat het niet kan naar Windows 11 kan updaten, dus ik heb interesse in een volledige vervanging. Het is echter jaren geleden sinds ik me echter bezig hield met de ins en outs van alle mogelijke hardware, dus ik zou aanvullende informatie en mogelijke aanbevelingen appreciëren om zo m’n blind spots te verhelpen. Ook zijn er bepaalde componenten waar ik zo goed als niets over weet of waar ik graag meer over wil weten, dus extra vragen of relevante opmerkingen volgen onder de lijst. De componenten die ik reeds heb genoteerd, zonder dat ze (buiten GPU en CPU) definitieve keuzes zijn:

1) GPU:
  • Nvidia RTX 5080 of RTX 5070 Ti
  • AMD RX 9070 of AMD 9060 XT
2) CPU:
  • AMD Ryzen 7 9800X3D
3) Moederbord:
  • ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI
  • Suggesties welkom
4) Geheugen 2x16 GB of 2x32 GB:
  • G.Skill DDR5 Trident Z Neo
  • Corsair DDR5 Vengeance
  • Suggesties welkom
5) PSU:
  • Corsair RM850x 2024
  • Suggesties welkom
6) Extra cooling:
  • Corsair Nautilus 360 RS Black waterkoeler
  • Suggesties welkom
7) Harde schijf:
  • Kingston NV3 1TB M.2 SSD x2
  • Crucial P3 Plus SSD 1TB M.2 PCIe Gen4 NVMe x2
  • Suggesties welkom
8) Case:
  • Fractal Design Meshify 2 Lite Black TG Light tint
  • Fractal Design North Charcoal Black TG Dark
  • Suggesties welkom
Extra context: qua framerate ben ik voorlopig oké met 60 - 120 fps, omdat m’n huidige beeldschermen niet zó hoogstaand zijn, en qua resolutie zou ik al tevreden zijn met 1440p. 4K zou dan eerder weggelegd zijn voor minder veeleisende games, tenzij een hedendaagse titel voor de verandering degelijk werd geoptimaliseerd. Ray tracing is bij uitstrek ook geen al te grote prioriteit, tenzij het ‘geforceerd’ is zoals bij Indiana Jones of DOOM: The Dark Ages, maar er zijn wel een aantal oudere games (met fan mods) die ik zo wel eens uit nieuwsgierigheid wil ervaren. Een concreet budget heb ik nog niet voor ogen, omdat ik het nog moet berekenen, maar ‘k denk dat het ergens rond 1700 euro zal belanden. Lower end alternatieven mogen gerust ook vermeld worden en het mag desnoods een beetje erover zijn; ik zal eventueel aanpassen waar nodig. Ook niet zo bekommerd over lawaai, aangezien ik met koptelefoon speel, maar vermeld zoiets a.u.b. indien een onderdeel zelfs tijdens een idle state te luidruchtig zou zijn, of de neiging heeft om aan (overduidelijke) coil whine te lijden.

1) Wat betreft GPU’s: 16 GB VRAM is voor mij een must en bij voorkeur zou ik voor Nvidia opteren wegens bepaalde features en voordelen, ondanks het hogere risico wegens hun recente drivers. Ik ben ook bewust over de PhysX-situatie. AMD-kaarten somde ik daarentegen op puur voor budgettaire redenen. Ongeacht de technologische verschillen tussen de twee firma’s: voor welke merken moet ik oppassen, op het vlak van bekende defecten of slechte reputatie? Instanties zoals hoe de capacitor van een specifiek RTX ASUS-model enkele maanden geleden de kans had om vlam te vatten, of hoe de bouwkwaliteit van een Inno3D-kaart naar verluidt minder stevige materialen gebruikt, bijvoorbeeld. Bonuspunten als een kaart toevallig over 2 HDMI-poorten beschikt, à propos.​
2) CPU-keuze lijkt op het eerste gezicht een no-brainer, wanneer ik voor info rondkeek.​
3) Over moederborden heb ik zo goed als geen kennis. Deze in de lijst gegooid, deels vanwege de (schijnbaar) degelijke prijs, plus een spel (van een winkel deal) dat me interesseert. Geen idee of het op bepaalde vlakken incompatibel is met de rest van de build.​
4) Ik ben bewust dat 64 GB overkill zou zijn voor geheugen, maar ik kan het benutten voor bepaalde software en non-gaming taken. Geen voorkennis over de merken in kwestie en RGB speelt voor mij geen belang. Die G.Skill had blijkbaar (volgens m’n vluchtige search) geen variant zonder lichtjes. Iets dat ik moet weten qua set-up, indien ik deze hoeveelheid zou pakken?​
5) Ik herinner me dat er niet zo lang geleden iets aan de hand was met problematische pins. Had dit ook iets met PSU’s te maken? Indien ja of nee, waarvoor moet ik dan opletten als dit nog steeds een factor is? En is 850w genoeg? Liefst zou ik niet veel hoger dan dat gaan.​
6) Ik heb geen voorkennis wat betreft cooling. Verwijs gerust maar naar links die de ‘do’s and don’ts’ hierover bespreken; zou handig zijn voor als ik alles zelf in elkaar zou steken.​
7) Idealiter zou ik 2 tot 3 SSD’s gebruiken voor verschillende doeleinden, maar ik heb wel 1,5 à 2 jaar geleden een Samsung 870 EVO SATA SSD (1 TB) gekocht tijdens de solden, welke ik weliswaar nog niet gebruikte. Ik vraag het voor de zekerheid: zou dit voor complicaties zorgen met de NVME’s? Kingston en Crucial lijken overigens betrouwbare hardware te zijn, klopt dit?​
8) Ten slotte heb ik weinig te zeggen over de cases. Deze zagen er oké uit, maar ik heb de afmetingen nog niet nagekeken. Indien te groot of klein, gelieve andere te vermelden die bovendien ietwat minimalistisch / niet te tacky eruitzien.​

Voor de beste prijzen bij x of y shops heb ik nog niet m'n zogenaamde huiswerk gedaan. 'k Weet enkel dat MeGekko vaak wordt aangeraden, en dat er hier soms ook werd verwezen naar Alternate. Nog andere winkels die gemiddeld goed zijn voor pc-gerelateerde aankopen? En mijn excuses trouwens voor de lange uitleg. Ik zal verdere vragen beantwoorden waar nodig, omdat ik ergens toch wel iets over het hoofd heb gezien.

Laatst bewerkt:
Als je rekening moet houden met jouw wensen ga je niet echt in de buurt komen van €1700.

Heb een lijstje samengesteld met jouw wensen en eisen.

Megekko is vooral gemakkelijk om winkelwagen lijstjes te maken en delen.
Azerty.nl, caps.nl, Alternate.be zijn ook heel goede winkels. Alternate is vaak met sommige componenten wel wat duurder dan NL webshops.

Zelfs met een 5070 Ti scheelt het hooguit €100-200, ongeveer.

Qua PSU zou ik eerder een 1000W kiezen, zo heb je genoeg marge voor komende upgrades, indien gewenst.

Die problemen kwamen vooral van de 12VHPWR connector en zijn mits een aanpassingen van de lengte van de pinnen een pak verbeterd, daarom dat die ook een nieuwe naam hebben gekregen, nl. 12v 2x6.

Qua koeling heb ik een Arctic Freezer III Pro 360 gekozen, die zijn qua prijs/prestaties de beste en de nieuwste ook.

Qua RAM heb ik 64GB DDR5 6000 gekozen van G.Skill zonder RGB.

Qua SSD merk is Lexar wel heel deftig. Nooit problemen mee gehad bij al de systemen dat ik voor forumleden heb gebouwd. Heb er 2 in je lijstje gestoken, je kan deze altijd aanpassen naar enkel een 1TB model, als je wil.

Qua case heb ik de nieuwe Meshify 3 XL gekozen, een Meshify 3 is vrij klein zeker met die grote GPU's van tegenwoordig kan dat maar nipt passen.

Qua GPU heb ik een Inno3D gekozen, qua prijs/prestaties zijn die wel heel deftig. Heb zelf al jaren een Inno3D en net recent ook een 5070Ti ervan en die presteren heel goed, qua koeling kan ik helaas niet over meespreken of die luid zijn onder belasting.

Een GPU met 2x HDMI ga je ofwel niet vinden of heel goed moeten zoeken, fabrikanten betalen de patenten ervoor om deze te mogen gebruiken, de meeste voegen dan ook maar 1 poort toe. Een DP naar HDMI adapter of kabel kan dit wel oplossen.

Als je op max €1700 wil blijven ga je op veel componenten moeten inboeten qua keuzes.

Informatieve samenvatting, hartelijk bedankt. Ik zal er rekening mee houden, want het is inderdaad een zeer hoge prijskaart. Als ik zou willen besparen: samen met de grafische kaart, waar zou het dan het 'beste' zijn, met kwalitatieve bang for buck (relatief gesproken) in het achterhoofd? Eventueel overstappen naar AMD 9060 XT totdat hopelijk ooit de GPU-prijzen een beetje normaliseren, of totdat Nvidia met een stabieler product komt opdagen, ligt logischerwijze voor de hand, en ik zie dat het dan de totaalprijs onder de 2000 krijgt. Wel heb ik nog nooit van merken zoals XFX, Sapphire of PowerColor gehoord, dus zijn er hier namen waarvoor ik moet oppassen?

Die andere winkels zal ik ook eens bekijken, vooral tijdens de solden.

Wat betreft die pinnen: indien er nergens een uitdrukkelijke indicatie (zoals de naam) hierover staat, is dit iets dat ik dan zelf moet aanpassen, zoals gewoonweg nieuwe kabels hiervoor aankopen? Is zo'n correctie dan te verkrijgen via deze pc-winkels?

Jammer over de HDMI-situatie, 'k zal eens rondkijken voor adapters of gewoon de Display Port voor een scherm gebruiken.

Is de 1000w PSU noodzakelijk? Upgrades (met die gelinkte build) zouden hoogstwaarschijnlijk niet voor een lange tijd gebeuren, en ik zag dat de 5070 Ti / AMD RX 9070 ook minder stroom vereisen dan de RTX 5080, mocht ik ooit op korte termijn de 9060 XT vervangen. Geen idee echter of 850w in dat geval te kantje boordje zal zijn voor de resterende componenten, vooral tijdens gaming-sessies.

Beste besparingsopties in het geheel zijn :

1) CPU : ofwel de https://tweakers.net/pricewatch/190...RQ99MMLe0-v-ozsa8F7NC1MuGrOXGKAIaArFNEALw_wcB ofwel de 7800x3D
-> daarmee bespaar je tussen de 300 en de 200€. (nut op 1440p voor de 9800x3d is beperkt, enkel bij strategische games zou er een voordeel kunnen zijn)
2) grafische kaart : 9070XT of de 5070Ti voorzien -> bespaar je rond de 500 - 300€ mee.
3) Geen waterkoeler voorzien -> bespaar je iets van een 50€ mee.
4) andere voeding, maar daar bespaar je 20 - 40€ mee, dus meh.
5) de NVME van 1 TB eruit zwieren, dat is 70€ winst. Voorlopig doen met die van 2TB voor uw games en uw OS. En als in de toekomst er ooit een actie is op NVME's dan bijkopen. En die meenemen naar uw volgende build.
6) maar 32GB voorzien. Maar om eerlijk te zijn ga je daar rond de 60 - 40€ besparen, wat dus ook niet zoveel interessanter is. Al zie ik weinig nut in 64GB in de huidige en toekomstige omstandigheden. Voor normaal gebruik.

Misschien wachten op een amazon prime actie, om te zien of er niet hier en daar niet iets wordt afgenepen.

Een 5060 Ti 16GB aan adviesprijs (459 euro) is op zich ook een oké deal op dit moment als je geld wilt uitsparen. Kost iets meer dan de 9060 XT waar je zelf aan denkt, maar presteert ook een beetje beter dan een 9060 XT. Nvidia's DLSS wordt (althans op dit moment) ook meer ondersteund door games dan AMD's FSR, maar dit zal ook wel beteren in de toekomst voor AMD.

Informatieve samenvatting, hartelijk bedankt. Ik zal er rekening mee houden, want het is inderdaad een zeer hoge prijskaart. Als ik zou willen besparen: samen met de grafische kaart, waar zou het dan het 'beste' zijn, met kwalitatieve bang for buck (relatief gesproken) in het achterhoofd? Eventueel overstappen naar AMD 9060 XT totdat hopelijk ooit de GPU-prijzen een beetje normaliseren, of totdat Nvidia met een stabieler product komt opdagen, ligt logischerwijze voor de hand, en ik zie dat het dan de totaalprijs onder de 2000 krijgt. Wel heb ik nog nooit van merken zoals XFX, Sapphire of PowerColor gehoord, dus zijn er hier namen waarvoor ik moet oppassen?

Die andere winkels zal ik ook eens bekijken, vooral tijdens de solden.

Wat betreft die pinnen: indien er nergens een uitdrukkelijke indicatie (zoals de naam) hierover staat, is dit iets dat ik dan zelf moet aanpassen, zoals gewoonweg nieuwe kabels hiervoor aankopen? Is zo'n correctie dan te verkrijgen via deze pc-winkels?

Jammer over de HDMI-situatie, 'k zal eens rondkijken voor adapters of gewoon de Display Port voor een scherm gebruiken.

Is de 1000w PSU noodzakelijk? Upgrades (met die gelinkte build) zouden hoogstwaarschijnlijk niet voor een lange tijd gebeuren, en ik zag dat de 5070 Ti / AMD RX 9070 ook minder stroom vereisen dan de RTX 5080, mocht ik ooit op korte termijn de 9060 XT vervangen. Geen idee echter of 850w in dat geval te kantje boordje zal zijn voor de resterende componenten, vooral tijdens gaming-sessies.

Een 9070 is eventueel ook een deftige keuze.

Een 9060XT is wel een serieuze stepdown van een 5080/5070Ti.

Heb wat aangepast aan de lijst zodat je toch onder de €2000 kan blijven en toch nog altijd het maximale uit je budget kan halen.

Zit helaas dan geen 9800X3D bij, maar een 9700X is zelf ook een heel deftige CPU voor algemeen gebruik en gaming.

Eventueel een 7800X3D kan ook nog in het budget passen.

Heb een 2TB SSD eruitgehaald, GPU aangepast, CPU en RAM aangepast.

Voor de rest zou ik niet lager gaan in prijs/kwaliteit.

Dat van die pinnen van de voeding moet je niets zelf aan doen, de fabrikanten hebben die aanpassing al reeds gedaan en onder een andere naam uitgebracht, daarom dat je de term 12vhpwr niet meer ziet omdat 12v-2x6 in de plaats is gekomen.

Op zich zal 850W meer dan voldoende zijn, scheelt hooguit €20-30, zou daar niet echt op besparen dan.

Beste besparingsopties in het geheel zijn :

1) CPU : ofwel de https://tweakers.net/pricewatch/190...RQ99MMLe0-v-ozsa8F7NC1MuGrOXGKAIaArFNEALw_wcB ofwel de 7800x3D
-> daarmee bespaar je tussen de 300 en de 200€. (nut op 1440p voor de 9800x3d is beperkt, enkel bij strategische games zou er een voordeel kunnen zijn)
2) grafische kaart : 9070XT of de 5070Ti voorzien -> bespaar je rond de 500 - 300€ mee.
3) Geen waterkoeler voorzien -> bespaar je iets van een 50€ mee.
4) andere voeding, maar daar bespaar je 20 - 40€ mee, dus meh.
5) de NVME van 1 TB eruit zwieren, dat is 70€ winst. Voorlopig doen met die van 2TB voor uw games en uw OS. En als in de toekomst er ooit een actie is op NVME's dan bijkopen. En die meenemen naar uw volgende build.
6) maar 32GB voorzien. Maar om eerlijk te zijn ga je daar rond de 60 - 40€ besparen, wat dus ook niet zoveel interessanter is. Al zie ik weinig nut in 64GB in de huidige en toekomstige omstandigheden. Voor normaal gebruik.

Misschien wachten op een amazon prime actie, om te zien of er niet hier en daar niet iets wordt afgenepen.
7800X3D genoteerd, lijkt volgens sommige benchmarks niet zó veel slechter te zijn dan de 9800X3D. Zal dat later nog wat beter onderzoeken. En ik leun intussen ook in die richting, wat betreft SSD en geheugen.

Een 5060 Ti 16GB aan adviesprijs (459 euro) is op zich ook een oké deal op dit moment als je geld wilt uitsparen. Kost iets meer dan de 9060 XT waar je zelf aan denkt, maar presteert ook een beetje beter dan een 9060 XT. Nvidia's DLSS wordt (althans op dit moment) ook meer ondersteund door games dan AMD's FSR, maar dit zal ook wel beteren in de toekomst voor AMD.

'k Wist eigenlijk niet eens dat ze een Ti-model met 16 GB VRAM voor de 5060 hadden vrijgegeven. Inderdaad niet slecht als ik bij de GPU wat aan de prijs ga snoeien, ten minste als winkels dicht in de buurt daarvan blijven.

9700X CPU zal ik ook eens verder bekijken, net als de 7800X3D. Builds die je linkte zien er in orde uit, en bedankt voor de verklaring omtrent de pins.

Wel nog twee 'stomme' vragen die ik vergat: als een case krap qua ruimte is, zoals hetgeen dat je voorstelde, veroorzaakt zoiets eventueel ook problemen met de heat flow, wanneer een pc op hogere toeren draait? 'k Vermoed dat je het zoiets gezegd zou hebben en ik weet dat het voornamelijk extra prutswerk zou creëren om de componenten in elkaar te steken, maar het kwam net in me op. En kun je een 1000w eventueel naar 850w underclocken, via drivers of wat dan ook? 'k Wil namelijk de elektriciteitsrekening niet te drastisch verhogen, tenzij ik de stroomtoevoer hier dwaas overschat.

Airflow is moeilijk te voorspellen -- in 't algemeen zal het helpen als je een tunnel kan vormen tussen binnenkomende koele lucht, dan de hittebron, en dan meteen die warme lucht afvoeren naar buiten, met zo weinig mogelijk obstakels in die tunnel (kabels en dergelijke) en een zo hoog mogelijke lucht doorvoersnelheid door die corridor (zonder storend geluid). Bij gewone cases zoals die Meshify hoef je daar niet van wakker te liggen.

Een psu verbruikt enkel wat de componenten verbruiken, dus een hoger maximum wattage heeft eigenlijk geen invloed op het verbruik, maar een psu heeft wel een bepaalde efficiëntie curve waarbij het beter is als je verbruik meestal in de (brede) range zit waarin ze het efficiëntst is. Maar we spreken waarschijnlijk over erg kleine verschillen want 't is niet dat je hier de extremen opzoekt.

Zolang je een kwaliteitsvoeding kiest, maakt het niet veel uit en de voorgestelde 1000W ipv 850W is eerder om eventuele latere upgrades op te vangen, vooral de highend gpus zijn nog steeds energieslurpers.

Nog wat stomme vragen wat betreft GPU's: ik heb de opties die in deze thread werden opgesomd even verder bekeken qua benchmarks en beschikbare modellen op onder meer MeGekko, en er viel mij iets op. Sommige rebrands hebben bijvoorbeeld meerdere types van 'hetzelfde' model, maar wat zijn de concrete verschillen? Bijvoorbeeld:

ASUS RTX 5070 Ti PRIME 16G vs ASUS RTX 5070 Ti TUF 16G-GAMING
MSI RTX 5060 Ti 16G VENTUS 2X OC PLUS vs MSI RTX 5060 Ti 16G GAMING OC

Soms lijkt het louter vanwege de aanwezigheid van LED-lichten te zijn, en natuurlijk is er ook sprake van andere afmetingen, maar is de belangrijkste factor vooral de maximale GPU-snelheid tussen de twee voorbeelden? Dergelijke taferelen heb ik ook bij de AMD-kaarten gezien.

Vervolgens: zou er een extra reden zijn waarom een benchmark zoals deze van GamersNexus specifiek de ASUS RTX 5070 Ti Prime vermeldde? 'k Dacht aanvankelijk dat het (met z'n 2482 MHz) misschien de snelste van die modellen kon zijn, maar zowel de ASUS TUF-kaart (2610 MHz) als de MSI 16G GAMING TRIO OC-kaart (2580 MHz) doen het op papier dan beter, dit in ongeveer dezelfde price range. Ik vermoed dat het gewoon een praktische reden zal zijn; iets wat ze misschien reeds voor handen hadden of al in één van hun pc's was geïnstalleerd, dus ik vraag het vooral indien net dat model toevallig bekend staat als de beste bang for buck ofzo.

Bij Asus is de Prime het instapmodel, dus basic koeler en lagere clocks. TUF is het tussensegment van die reeks, betere koeler en hogere clocks. Strix is het top segment van die reeks, beste koeler, hoge clocks, (vaak) betere OC clocks en meer headroom voor OC'en.

Idem voor MSI met de Inspire, Ventus en Gaming Trio. In die volgorde orde.

Inno3D heeft ook verschillende modellen. X3, X4, iChill, iChill Frostbite.

Heb zelf ook een Inno3D X3 OC want de koeler maakte voor mij niets uit. Die is vervangen door een waterblok. Heb gewoon de goedkoopste op dat moment gekozen.

Sapphire doet dat ook met de Pure, Pulse en Nitro+.

Vaak is het, hoe goedkoper de kaart, hoe simpelere de koeler.

PCB is onderliggend toch meestal hetzelfde. Is vooral de clocks, koeler en prestaties dat anders zijn.

Die reviewers krijgen vaak gewoon een kaart opgestuurd om te testen en benchmarken. Meestal kunnen ze ook niet kiezen. Maar sommige krijgen soms wel elk model van bepaalde reeksen opgestuurd.

Laatst bewerkt:
De specs op winkelwebsites kloppen ook niet altijd -- op de site van ASUS zie je bij die TUF kaart 2 hdmi sloten tov de enkele bij de Prime kaart. Op Megekko staat telkens 1 hdmi poort vermeld.

Vragen over cases. Ten eerste: de voorgestelde Fractal-modellen staan me over de algemene lijn wel aan, maar achteraf bekeken zou ik er liever iets willen zonder een glazen zijpaneel. Bij de Meshify 3 XL bieden ze gelukkig metaal aan, maar is de vervanging van de North fatsoenlijk of kwetsbaar?

Ten tweede: 'k heb voor de zekerheid eens afgemeten waar ik de pc eventueel zou kunnen zetten, en voor de extra fans aan de voorkant (van die twee cases) zou er misschien niet zoveel ademruimte zijn in bepaalde plaatsen. Blazen die fans toevallig naar de achterkant van de case, of is dit gemiddeld een extra ventilatie-uitgang om zo de hitte beter te verspreiden? Ik verwacht alvast het laatste.

Ten derde: mijn excuses alvast dat ik hierdoor een beetje kieskeurig ben, maar afhankelijk van de antwoorden omtrent het bovenstaande, ben ik misschien op zoek naar alternatieven. Extra relevante vereiste: USB slots, power-knop, et cetera liefst aan de voorkant of bovenkant. Aan de onderkant zou logischerwijze het slechtste zijn voor mij. Voorbeelden van 'gepaste' cases die ik zag, maar geen idee of ze ergens tekort schieten:

Die North gaat waarschijnlijk wel wat meer stof binnentrekken doordat die case overal mesh panelen heeft en niet overal filters ervoor heeft.

Die voorste fans blazen vooral naar achter toe, de GPU zal die lucht dat opvangen en wat meer naar boven blazen. Idem voor een AIO koeler, die zal dan de lucht bovenaan uitblazen. Een luchtkoeler zal de verse lucht meer naar achteren blazen waardoor de achterste fan de warme lucht uit de case zal blazen achteraan.

Define 7 is een heel goede case, gemakkelijk om in te bouwen en heel stil door z'n dempingspanelen vanbinnen. Ook wel wat ouder aan't worden (begint stilaan aan zijn 7de jaar), maar hoeft niet onder te doen aan de nieuwere modellen, mits je die mesh panel bovenaan gebruikt voor bovenaan wat meer lucht weg te blazen. Dat dicht paneel is ook niet slecht maar houdt wat warmte tegen.

Pop XL heeft een meer goedkopere afwerking en dat zie je wel. Geeft niet weg van het feit dat die case voor die prijs heel deftig is. Zeker met die voorgeïnstalleerde fans.

Silent Base 601 is zeker 1 van de betere Be Quiet cases, maar door z'n dicht boven paneel kan die wel de highend onderdelen wat verstikken omdat de lucht niet snel genoeg wegkan. Vroeger een Silent Base 600 gehad en was een deftige case maar de case temps waren wat te hoog voor mij.

Silent Base 802 is zeker een goede opvolger voor de 800. Daar deze nu met een mesh top paneel komt is die zeker ook een deftige keuze.

Laatst bewerkt:
Stapsgewijs al een paar onderdelen in huis gehaald, maar het liep wat vertraging op omdat ik het de laatste weken even druk had met andere zaken. Toch heb ik (alweer) extra vragen, want ik heb paar dingen opgemerkt.

1) Scheelt er iets aan dit model van de RTX 5080? Normaliter zou de standaard prijs sowieso te hoog zijn, maar met de korting die ze hier aanbieden, zou ik dit misschien overwegen in plaats van een 5070 Ti, indien ik die richting uit zou gaan. Het enige dat ik tijdens m'n searches heb gezien, is dat het één van de zwakkere 5080's is (maar wel beter dan die andere nvidia-kaarten die ik in m'n oorspronkelijke post opsomde), en dat het van nature dezelfde potentiële problemen deelt met de rest van de 5000 GPU-lijn.​
2) Wat is een goede moederbord van MSI? Het ASUS-model dat ik kocht, heb ik intussen geretourneerd wegens vaak voorkomende klachten omtrent sommige features, de veiligheid ervan plus hun beruchte koppigheid wat betreft RMA's, en nu blijkt dat de moederborden van Gigabyte ook serieuze gaten in hun security hebben. Ik weet dat de firma heeft beweerd dat enkel de oudere modellen getroffen zijn – 'slechts' 240+ exemplaren blijkbaar – en dat ze updates zullen voorzien, maar het vertrouwen is wel een beetje zoek hierdoor.​
3) Enige suggesties voor een degelijk toetsenbord? Ik heb het 'geluk' dat de mijne stilletjes aan kapot gaat. Criteria: AZERTY indien mogelijk, liefst met numpad, eventueel mechanical – waar kan ik trouwens iets lezen over de verschillen tussen de soorten switches? – en niet te duur. Draadloos vind ik ten slotte maar niets, LED is geen must (maar ik zal misschien noodgedwongen moeten verdragen) en dit is een aparte aankoop die niet onderworpen zal zijn aan m'n pc-budget.​

Nogmaals bedankt voor alle hulp.

Er scheelt niets met die 5080, is gewoon de inkoopprijs die lager is en daardoor kunnen ze die kaarten aan een 'lagere' prijs aanbieden als promo.

Een Ventus is meer het instap model van de MSI modellen. Maar zwak is die zeker niet.

Heb mijn 5070Ti nu een goeie maand en heb geen problemen. Over de hele lijn presteert die zoals het moet.

Het beste prijs/prestatie-gericht moederbord van MSI is de MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI. Over de hele lijn is dat gewoon een no-nonsens bord met alles er op en eraan.

Bij Cherry zelf kan je veel switches vergelijken, er zijn er wel 1000'den die ook niet-Cherry zijn. Qua keuze van switches maakt dat alles wel wat moeilijker wat je prefereert.

De draadloze keyboards van tegenwoordig met 2.4GHz verbinding zijn wel heel deftig. Heb zelf net geüpgrade naar een draadloze muis en kb en merk geen verschil van snelheid en respons t.o.v. de bekabelde versies. Maar to each their own.

Moest je eventueel interesse hebben, ik verkoop (in B&S) een Low Profile Mechanisch gaming keyboard in BE AZERTY. De MSI Vigor GK50 Low Profile. LEDs zijn ook instelbaar van kleur maar kan je ook uitschakelen, indien gewenst.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan