MicVlaD
Redacteur
Mijn huidige pc (GTX 1080 Ti / Intel i7-7700K @ 4.20 GHz CPU) is intussen aan de oudere kant en begint ook wat kleinere mankementen te vertonen, laat staan dat het niet kan naar Windows 11 kan updaten, dus ik heb interesse in een volledige vervanging. Het is echter jaren geleden sinds ik me echter bezig hield met de ins en outs van alle mogelijke hardware, dus ik zou aanvullende informatie en mogelijke aanbevelingen appreciëren om zo m’n blind spots te verhelpen. Ook zijn er bepaalde componenten waar ik zo goed als niets over weet of waar ik graag meer over wil weten, dus extra vragen of relevante opmerkingen volgen onder de lijst. De componenten die ik reeds heb genoteerd, zonder dat ze (buiten GPU en CPU) definitieve keuzes zijn:
1) GPU:
Voor de beste prijzen bij x of y shops heb ik nog niet m'n zogenaamde huiswerk gedaan. 'k Weet enkel dat MeGekko vaak wordt aangeraden, en dat er hier soms ook werd verwezen naar Alternate. Nog andere winkels die gemiddeld goed zijn voor pc-gerelateerde aankopen? En mijn excuses trouwens voor de lange uitleg. Ik zal verdere vragen beantwoorden waar nodig, omdat ik ergens toch wel iets over het hoofd heb gezien.
1) GPU:
- Nvidia RTX 5080 of RTX 5070 Ti
- AMD RX 9070 of AMD 9060 XT
- AMD Ryzen 7 9800X3D
- ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI
- Suggesties welkom
- G.Skill DDR5 Trident Z Neo
- Corsair DDR5 Vengeance
- Suggesties welkom
- Corsair RM850x 2024
- Suggesties welkom
- Corsair Nautilus 360 RS Black waterkoeler
- Suggesties welkom
- Kingston NV3 1TB M.2 SSD x2
- Crucial P3 Plus SSD 1TB M.2 PCIe Gen4 NVMe x2
- Suggesties welkom
- Fractal Design Meshify 2 Lite Black TG Light tint
- Fractal Design North Charcoal Black TG Dark
- Suggesties welkom
1) Wat betreft GPU’s: 16 GB VRAM is voor mij een must en bij voorkeur zou ik voor Nvidia opteren wegens bepaalde features en voordelen, ondanks het hogere risico wegens hun recente drivers. Ik ben ook bewust over de PhysX-situatie. AMD-kaarten somde ik daarentegen op puur voor budgettaire redenen. Ongeacht de technologische verschillen tussen de twee firma’s: voor welke merken moet ik oppassen, op het vlak van bekende defecten of slechte reputatie? Instanties zoals hoe de capacitor van een specifiek RTX ASUS-model enkele maanden geleden de kans had om vlam te vatten, of hoe de bouwkwaliteit van een Inno3D-kaart naar verluidt minder stevige materialen gebruikt, bijvoorbeeld. Bonuspunten als een kaart toevallig over 2 HDMI-poorten beschikt, à propos.
2) CPU-keuze lijkt op het eerste gezicht een no-brainer, wanneer ik voor info rondkeek.
3) Over moederborden heb ik zo goed als geen kennis. Deze in de lijst gegooid, deels vanwege de (schijnbaar) degelijke prijs, plus een spel (van een winkel deal) dat me interesseert. Geen idee of het op bepaalde vlakken incompatibel is met de rest van de build.
4) Ik ben bewust dat 64 GB overkill zou zijn voor geheugen, maar ik kan het benutten voor bepaalde software en non-gaming taken. Geen voorkennis over de merken in kwestie en RGB speelt voor mij geen belang. Die G.Skill had blijkbaar (volgens m’n vluchtige search) geen variant zonder lichtjes. Iets dat ik moet weten qua set-up, indien ik deze hoeveelheid zou pakken?
5) Ik herinner me dat er niet zo lang geleden iets aan de hand was met problematische pins. Had dit ook iets met PSU’s te maken? Indien ja of nee, waarvoor moet ik dan opletten als dit nog steeds een factor is? En is 850w genoeg? Liefst zou ik niet veel hoger dan dat gaan.
6) Ik heb geen voorkennis wat betreft cooling. Verwijs gerust maar naar links die de ‘do’s and don’ts’ hierover bespreken; zou handig zijn voor als ik alles zelf in elkaar zou steken.
7) Idealiter zou ik 2 tot 3 SSD’s gebruiken voor verschillende doeleinden, maar ik heb wel 1,5 à 2 jaar geleden een Samsung 870 EVO SATA SSD (1 TB) gekocht tijdens de solden, welke ik weliswaar nog niet gebruikte. Ik vraag het voor de zekerheid: zou dit voor complicaties zorgen met de NVME’s? Kingston en Crucial lijken overigens betrouwbare hardware te zijn, klopt dit?
8) Ten slotte heb ik weinig te zeggen over de cases. Deze zagen er oké uit, maar ik heb de afmetingen nog niet nagekeken. Indien te groot of klein, gelieve andere te vermelden die bovendien ietwat minimalistisch / niet te tacky eruitzien.
Voor de beste prijzen bij x of y shops heb ik nog niet m'n zogenaamde huiswerk gedaan. 'k Weet enkel dat MeGekko vaak wordt aangeraden, en dat er hier soms ook werd verwezen naar Alternate. Nog andere winkels die gemiddeld goed zijn voor pc-gerelateerde aankopen? En mijn excuses trouwens voor de lange uitleg. Ik zal verdere vragen beantwoorden waar nodig, omdat ik ergens toch wel iets over het hoofd heb gezien.
Laatst bewerkt: