Algemene hygiëne bij mannen

MrCipo

Well-known member
Ik wou even binnen het onderwerp algemene hygiëne bij mannen 2 zaken aanhalen.

- nadruppelen bij mannen
- opstapelen van navelpluchen bij mannen

Professioneel gezien onderzoek ik vaak mannen die in hun ondergoed op een onderzoekstafel liggen en dan vallen mij bepaalde zaken toch op waardoor ik bij mijzelf daar toch meer aandacht aan besteed.

Het fenomeen van nadruppelen zal bij iedereen wel gekend zijn.
Na een toiletbezoek blijft er wat urine achter in de onderbroek omdat je nog niet genoeg uitgeplast was of te snel was.
Het resultaat is dat er in de onderbroek een natte kring achterblijft, of dat die onderbroek redelijk hard begint te ruiken na bepaalde tijd.

Het is te vermijden door al zittend te plassen en geduldig te zijn. Na het uitplassen kan je ook nog manueel druk uitoefenen van perineum tot eikel om de laatste druppel eruit te krijgen. Accidentjes kunnen uiteraard nog altijd voorkomen.

De navelpluchen kan ik minder goed begrijpen. Hoe kan het toch zijn dat dit bij sommige mannen opstapelt? Zien ze dat niet? Wassen ze zich daar niet? Ik ben er zeker van dat hier nu mannen zullen lezen die het bij zichzelf ontdekken. Nog nooit eerder opgevallen? Bij vrouwen heb ik het nog nooit gezien, geen idee hoe dit komt…

Beide fenomenen zie ik toch dagelijks passeren. Misschien dat een ander zich daar minder van aantrekt, maar bij mezelf zou ik het toch heel vervelend vinden…

- nadruppelen bij mannen

Professioneel gezien onderzoek ik vaak mannen die in hun ondergoed op een onderzoekstafel liggen en dan vallen mij bepaalde zaken toch op waardoor ik bij mijzelf daar toch meer aandacht aan besteed.

Het fenomeen van nadruppelen zal bij iedereen wel gekend zijn.
Na een toiletbezoek blijft er wat urine achter in de onderbroek omdat je nog niet genoeg uitgeplast was of te snel was.
Het resultaat is dat er in de onderbroek een natte kring achterblijft, of dat die onderbroek redelijk hard begint te ruiken na bepaalde tijd.

Het is te vermijden door al zittend te plassen en geduldig te zijn. Na het uitplassen kan je ook nog manueel druk uitoefenen van perineum tot eikel om de laatste druppel eruit te krijgen. Accidentjes kunnen uiteraard nog altijd voorkomen.

De navelpluchen kan ik minder goed begrijpen. Hoe kan het toch zijn dat dit bij sommige mannen opstapelt? Zien ze dat niet? Wassen ze zich daar niet? Ik ben er zeker van dat hier nu mannen zullen lezen die het bij zichzelf ontdekken. Nog nooit eerder opgevallen? Bij vrouwen heb ik het nog nooit gezien, geen idee hoe dit komt…

Beide fenomenen zie ik toch dagelijks passeren. Misschien dat een ander zich daar minder van aantrekt, maar bij mezelf zou ik het toch heel vervelend vinden…
Zitten plassen en afkuisen = geen stinkend kringetje.

Pluchen is hier afhankelijk van welke t-shirt/pull ik aandoe.
Sommige hebben het niet, andere na een dag dragen een ´grote´ pluche. Douche minstens dagelijks.

Met gewoon wassen krijg je dat er niet altijd uit, toch niet bij mij (en ik douche 2 keer per dag).

En op zich denk ik niet dat het onhygienisch is dat dat er een dag in blijft zitten, net zoals té hard frotten op je lichaam vaak ongezonder is dan een "rappe" douche.

Zou het verschil man/vrouw ook niet te maken hebben met het soort kleren die gedragen worden? Vrouwen dragen vaker onder hun (zichtbare) bovenkleding een topje die uit een ander materiaal gemaakt is dan een t-shirt.

Ik mag een uur op wc zitten, wat ik soms ook doe als ik een goed boek aan het lezen ben, en toch gaan er alsnog een paar druppels uitkomen bij het rechtstaan en optrekken van de broek. Ik denk dat ik gewoon zwakke spieren heb daar. Wat zijn dat bekkenbodemspieren ofzo?
Ik doe wel een verse onderbroek aan als ik naar de dokter moet en die moet daar zijn per toeval.

navelpluchen is ook iets wat hier dagelijks voorkomt, maar dat is een gewoonte als ik op wc zit dat er even uit te halen en mee door te spoelen.

- nadruppelen bij mannen
Ik vermoed dat dat toch niet de twee meest storende hygiënepunten zijn? Ik denk aan teveel beharing, lichaamsgeur, ... zijn dat geen zaken die veel meer opvallen?

Bij sommige t-shirts, zeker nieuwe, moogt ge zoveel navelpluche eruithalen als ge wil, na een half uur zit er "verse".
Qua nadruppelen: Dat zal bij sommigen wel iets anatomisch zijn zeker? Al zijn er ongetwijfeld ook een hoop mannen die zich geen fluit (pun intended) aantrekken van algemene hygiëne.

Los daarvan, op een onderzoekstafel heb je mensen in alle soorten en maten. Hoort erbij. Bij de ene is het een gebrek aan hygiëne, anderen kunnen er niks aan doen. Eigenlijk hoor je daar in uw positie geen oordeel over te hebben.

Navelpluchen komen volgens mij door het schuren van de buikbeharing tegen de t-shirt waarbij stof zich verzamelt in de navel. Afhankelijk van wat ik draag heb ik dat tegen het einde van de dag ook. Bij het douchen wordt dat gewoon verwijderd, maar bij een eventueel doktersbezoek in de loop van de dag is de kans groot dat er een ophoping van stof is in mijn navel van die dag zelf.

Goh... ik denk dat een 100% zuivere onderbroek quasi onhaalbaar is. Elke dag verversen en dan is het grootste probleem van de baan.

Er vallen ook dode huidcellen van de balzak of anus. Eigenlijk zouden we dan allemaal een bidet moeten aanschaffen.

Echte stank komt volgens mij pas van uren / dagen het zaakje te laten broeden en het spel niet fatsoenlijk te kuisen.

Navelpluche is dan ook wat minder "iiieeeuw" dan opgedroogde of nog natte urinevlekken in een onderbroek. Staand plassen is inderdaad niet de beste methode (je hebt daar bvb. geen toiletpapier hangen om vocht af te deppen) maar ik zie het ook niet meteen gebeuren dat de helft van de bevolking plots zittend gaat plassen en dat urinoirs gaan verdwijnen.

Een bidet is bijvoorbeeld ook beter dan toiletpapier, maar dat is hier ook niet ingeburgerd.

Echte stank komt volgens mij pas van uren / dagen het zaakje te laten broeden en het spel niet fatsoenlijk te kuisen.
Bij mij begint dat toch veel sneller al te stinken, al kan dat ook een gevoel zijn. Ik voel mij echt vies als ik bv. naar een urinoir ben geweest en niet heb kunnen droogdeppen met een papiertje.

Lol die navelpluchen gaat bij mij echt heel snel hoor. Ik kan die er nu uit halen en binnen 20 minuten is dat gewoon terug opgevuld. Als je natuurlijk nog een kinderlichaam of vrouwenlichaam hebt en geen beharing op je buik, dan zullen daar geen pluchen in komen.

Zoals hierboven aangehaald komen navelpluches heel snel voor bij de meeste mannen.

Als de rest van hun persoonlijke hygiëne in orde is - waar stoor je je nu toch aan?

Ik weet niet wat je beroep is maar enig relativeringsvermogen hiervoor lijkt wel nodig te zijn.

Navelpluchen, dat heb ik moeten opzoeken. Het is blijkbaar een ding :laugh:

Van wat krijg je dat? Ik heb wat haar onder de navel, bijna niets erboven, maar ik heb dat nog nooit in mijn leven gezien, ook niet bij anderen.
Nog nooit ergens ter sprake gekomen zelfs.

Lol die navelpluchen gaat bij mij echt heel snel hoor. Ik kan die er nu uit halen en binnen 20 minuten is dat gewoon terug opgevuld. Als je natuurlijk nog een kinderlichaam of vrouwenlichaam hebt en geen beharing op je buik, dan zullen daar geen pluchen in komen.
Same. 's avonds check ik dat nog wel eens en haal ik dat weg. Maar ik ga niet door heen de dag 20 keer controleren of er zich wat pluis in m'n navel heeft verzameld.

Ik vermoed dat dat toch niet de twee meest storende hygiënepunten zijn? Ik denk aan teveel beharing, lichaamsgeur, ... zijn dat geen zaken die veel meer opvallen?
Ik vind lichaamsbeharing nu ook niet echt onhygiënisch hoor. Lichaamsgeur eerder wel, al kan je daar ook niet altijd zelf aan doen.
Een collega van me zit zomer en winter in korte broek op kantoor maar toch zweet die mens snel. Als het dan wat warmer wordt dan kan dat wel eens leiden tot een geurtje. Maar die komt met de fiets en doucht zich voor het aan z'n bureau gaat zitten.
Wie ben ik dan om te zeuren over die z'n hygiëne?

Mensen zijn tegenwoordig ook gewoon snel vies van iets imo. En dat gaat niet alleen over menselijke hygiëne maar bv ook over eten.
Een tijdje geleden met vrienden op weekend geweest en daar bv gemerkt dat bepaalde mensen het ook moeilijk hebben met het aanraken van vlees bij het koken.

Zoals hierboven aangehaald komen navelpluches heel snel voor bij de meeste mannen.

Als de rest van hun persoonlijke hygiëne in orde is - waar stoor je je nu toch aan?

Ik weet niet wat je beroep is maar enig relativeringsvermogen hiervoor lijkt wel nodig te zijn.
En gezien mijn vraagstelling wist ik dus niet dat dit op 1 of 2 uur zich al kan opstapelen.
Bij deze weet ik dat dus...

Navelpluche is dan ook wat minder "iiieeeuw" dan opgedroogde of nog natte urinevlekken in een onderbroek. Staand plassen is inderdaad niet de beste methode (je hebt daar bvb. geen toiletpapier hangen om vocht af te deppen) maar ik zie het ook niet meteen gebeuren dat de helft van de bevolking plots zittend gaat plassen en dat urinoirs gaan verdwijnen.

Een bidet is bijvoorbeeld ook beter dan toiletpapier, maar dat is hier ook niet ingeburgerd.
Ik vond die navelpluche meer "iiieeuw" omdat een opgedroogde of natte urinevlek in mijn beleving sneller voorkwam en onoverkomelijk was dan die navelpluche.
Maar dat blijkt dus niet te kloppen.

Ik douche mij elke dag, toch zit ik in de avond weer met oluche in mijn navel door mijn tshirt. Wat heeft dat met slechte hygiëne te maken?

En onderbroek ververs je toch elke dag?

Het is wel grappig dat die navelpeluche kennelijk een algemeen fenomeen is, hier ook trouwens. Combinatie kledij en vorm van buik/navel zeker, maar inderdaad: op een (halve) dag heb je dat, al meermaals per dag wat verwijderd als ik iets nieuws aanheb dat wat pluist.

Zittend naar de WC gaan is algemeen het gezondste en meest hygiënische, ook bij mannen, en ik heb die problematiek sowieso minder.

Ik douche mij elke dag, toch zit ik in de avond weer met oluche in mijn navel door mijn tshirt. Wat heeft dat met slechte hygiëne te maken?

En onderbroek ververs je toch elke dag?
Voor iemand die het dagelijks bij zichzelf ziet, lijkt dat dus inderdaad heel normaal.

Ik heb bij mezelf nog nooit zo'n pluche gezien.

Dus in mijn beleving, wanneer ik dat bij een andere man zie, dan ging ik ervan uit dat dit zich daar al dagen heeft opgehoopt.
Maar dat blijkt dus niet te kloppen.

Terug
Bovenaan