Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Navelpluchen, dat heb ik moeten opzoeken. Het is blijkbaar een ding
Van wat krijg je dat?
Als je natuurlijk nog een kinderlichaam ... hebt dan zullen daar geen pluchen in komen.
Dit vooral. Ook wel last van in de wintermaanden. In zomermaanden als alles glad geschoren is geen pluche te vinden.Is dus een probleem voorbehouden aan echte mannen
Als je twee minuten staat te schudden gaat men wel eens denken dat je met iets anders bezig bent.ik zit 95% van de tijd zittend, op het werk en thuis alvast altijd. En dan nog steeds ook eens wat afdeppen met een beetje wc-papier.
Als ik al eens rechtop sta (café, voetbalstadion, etc..) dan mag ik daar nog twee minuten staan schudden, er komt altijd een laatste druppeltje in mijn onderbroek.
Navelpluche is mij totaal onbekend

Ik sta wel niet afgetraind, zuiver krachtsport. Nu goed, vroeger zeker "buikiger" en toen merkte ik het minder op, al kan dat gewoon een vorm van bias zijn.Ah, maar jij was sportief dacht ik (nog steeds?).
Ik vermoedde dat het misschien iets voor de eerder buikige medemens was, maar wilde dat nog niet insinueren
Maar dat zou mij verwonderen, want ik ben ook een jaar buikig geweest en niets van navelpluche gemerkt.
Ik heb daar tot op vandaag ook nog nooit van gehoord. Ik heb geen haar op borst/buik. Niets. Een mini streepje onder de navel. Nog nooit last van gehad.Navelpluchen, dat heb ik moeten opzoeken. Het is blijkbaar een ding
Van wat krijg je dat? Ik heb wat haar onder de navel, bijna niets erboven, maar ik heb dat nog nooit in mijn leven gezien, ook niet bij anderen.
Nog nooit ergens ter sprake gekomen zelfs.
Dus vorm van de navel en de beharing spelen een grote rol, twee factoren die in het "voordeel" van mannen spelen.Yes, there is scientific and anecdotal information about why some men—more often than women—accumulate textile fibers, lint, and other debris in the belly button. Here are the main factors that explain it:
1. Body Hair Direction and Quantity
- Main cause: Belly button lint is primarily made of tiny fibers from clothing that get trapped in the body hair around the abdomen.
- Mechanism: Hairs on the stomach grow in a direction that naturally channels loose fibers toward the navel. This is more common and prominent in men due to thicker and coarser body hair.
- A 2009 study by Austrian chemist Dr. Karl Kruszelnicki found that abdominal hair acts like a conveyor belt, moving fibers into the belly button.
2. Skin and Navel Shape
- People with deeper or inward-facing navels are more likely to collect lint, as it has a place to settle and accumulate.
- A shallow or protruding navel is less prone to this issue.
3. Clothing Material and Friction
- Soft fabrics like cotton shed small fibers with wear.
- Friction between clothing and skin (especially tight clothing or movement) releases more fibers, which then migrate to the belly button area.
- Lint is often the same color as the shirt worn most frequently, confirming that it's primarily textile in origin.
4. Hygiene and Sweat
- Sweat and natural oils can help fibers stick to the skin and make their way into the belly button.
- Poor hygiene can worsen accumulation, but even very clean individuals may still collect lint due to the above mechanisms.
5. Sex Differences
- Men are more likely than women to have abdominal hair and deeper navels, both of which increase belly button lint accumulation.
- Women with less abdominal hair are much less likely to experience this phenomenon.
Summary
Men accumulate textile fibers and debris in the belly button primarily due to body hair acting as a fiber collector, aided by navel shape, clothing material, and friction. It’s a harmless but curious byproduct of anatomy and daily wear.
Let me know if you'd like references or if you're curious about how to reduce or prevent it.
1 of 2 keer schudden... anders ist ermee spelen....Als je twee minuten staat te schudden gaat men wel eens denken dat je met iets anders bezig bent.![]()
Dit dus. Ik peuter dat er wel telkens uit maar ik kan soms douchen, kledij aandoen, amper een half uur later gaan slapen en ik heb alweer pluchen in mijne navel.Ik douche mij elke dag, toch zit ik in de avond weer met oluche in mijn navel door mijn tshirt. Wat heeft dat met slechte hygiëne te maken?
En onderbroek ververs je toch elke dag?
Ik zit 100% als ik zit hoor.ik zit 95% van de tijd zittend, op het werk en thuis alvast altijd. En dan nog steeds ook eens wat afdeppen met een beetje wc-papier.
Als ik al eens rechtop sta (café, voetbalstadion, etc..) dan mag ik daar nog twee minuten staan schudden, er komt altijd een laatste druppeltje in mijn onderbroek.
Navelpluche is mij totaal onbekend
Je moet daarvoor wel bovenkledij dragen hé, Rambo.Ik heb in heel mijn leven nog geen navelplushen gehad ik wist zelfs niet dat dit een ding was.
Terug iets geleerd door BG.
Idem. Ik ben echt verbaasd dat dat zo'n ding isIk heb in heel mijn leven nog geen navelplushen gehad ik wist zelfs niet dat dit een ding was.
Terug iets geleerd door BG.

Je moet daarvoor wel bovenkledij dragen hé, Rambo.