Algemene Loopthread

Ja, natuurlijk crazy, hè... en daar zullen wel fouten zijn gebeurd.
Maar een groot deel van de commentaar is ook wel gewoon waar ìk me dan weer aan stoor, itt aan Golazo ofzo: Dit is een natuurloop. Het is een wandel- en loopevenement, je doet de website open en je ziet "ga voor slow sports", "geniet van de natuur", "je hond is welkom". Het heet letterlijk een belevingsloop.

Dat is nooit een marathon geweest om een snelle tijd op neer te zetten, maar om door Park Hoge Kempen te lopen. Heel waarschijnlijk was er te veel volk toegelaten, inderdaad. Maar een deel van de commentaren is: veel te glad, veel te veel modder en miserie. Ja... Die zat misschien beter op een stratenloop.

Het is met veel van die commentaren op wedstrijden. Elke wedstrijd is ook wel wat hij is. Dat is als naar de 10M gaan en klagen over drukte of amateurs op de weg. Of naar een Stratenloop en klagen over te weinig randanimatie en volk langs de baan. Of naar de Urban Trail & Walk gaan om mensen aan de kant te stoempen voor je tijd.
Je zou van een professionele organisatie als Golazo wel mogen verwachten dat als je 5000? (of meer?) deelnemers hebt en er zijn stukken parcours single track, dat je dan een aangepaste start procedure hebt waarbij snellere lopers vooraan starten en trage achteraan met voldoende tijd tussen de waves.

20 minuten aanschuif op een single track bij een massa-event is gewoon amateuristische organisatie. En het is nu niet alsof Golazo geen ervaring heeft met massa-events hé? Gewoon cheap-ass te weinig geld in de organisatie van het event wil steken ja.

Twintig minuten is ook gewoon belachelijk lang ... :lol:

Een beetje aanschuiven tot daar en toe maar twintig minuten, das gewoon amateurisme.

Hahaha, 20 minuten :scream:
Klagen over modder of gladde stukken is belachelijk natuurlijk, want je loopt door de Hoge Kempen.
Maar dat het zo druk is dat ge letterlijk stilstaat in een file op het parcours, dat is wél belachelijk.
En toch gaat dat event volgend jaar weer uitverkocht zijn en gaat Golazo cashen. Zoals op al hun events.

Uit HLN van enkele dagen ervoor:

Dit weekend zakken niet alleen wandelaars en lopers uit Limburg af naar Maasmechelen, ook deelnemers uit andere provincies en zelfs uit de buurlanden tekenen present voor de zesde editie van de Nationaal Park Marathon Hoge Kempen. In totaal staan 7.800 sportievelingen aan de start, verdeeld over vier afstanden. “De combinatie van adembenemende uitzichten, een pontonbrug en mijnterrils maakt dit parcours uniek en uitdagend”, zegt burgemeester Raf Terwingen.

Adembenemend, ja!

Ik ben voor wedstrijdschoenen geweest. Ik had voorheen de HOKA Carbon x 3, maar ik had explicitiet gevraagd om nu het randje op te zoeken wat voor mij kan. Ik heb wel wat schoenen geprobeerd, sommige waren totaal niks voor mij (Adizero Adios Pro 4) en uiteindelijk waren er 2 over: Saucony Endorphin Elite 2 en HOKA Rocket X 3. Ik heb nog nooit zo'n zachte foam gevoeld als die Saucony (gewoon met de vingers vlot in te duwen), maar die liepen echt geweldig. Ik ben uiteindelijk voor de HOKA's gegaan omdat die geen 300 euro waren (€250 :unsure: ) en het verschil in lopen minimaal was.

(Ik ben nog altijd aan het twijfelen of ik toch niet de Saucony moest nemen, want die waren wel mooier en zo zacht was wel eens iets volledig nieuw.)

Laatst bewerkt:
Ik doe zondag ook mee, gisteren ingeschreven. Het wordt mijn eerste race :shy: Sub 1u45 moet normaal lukken, onder de 1u40 waarschijnlijk net niet want geen trainingsplan gevolgd (nog nooit niet).
Wave 2 start helaas pas om 11u40 dus nu stel ik me de vraag wanneer ik die ochtend het best eet? Rond 8u oatmeal met een lepel confituur en om 11u een banaan? Ik ben het niet gewoon om zo laat te gaan lopen en meestal eet ik niets op voorhand of hoogstens een banaan, vandaar de vraag.

en ik zou het ook eens testen op voorhand: ga eens lopen rond 11u40 en eet zoals je op die dag zal eten.
(Hoeft daarna niet de volledige afstand te lopen)

Zelf niet direct veel last van een ontbijt, dus ik eet veel later. Maar ik loop meestal ook niet voor een tijd, dus mijn start is redelijk rustig.

vandaag echt perfect weer, zonnetje, niet te warm, niet te koud, geen zon, heerlijk. net na het werk ca 20km (horlog op gegeven vergeten terug op te zetten na verkeerslicht) gelopen, nog "nieuwe" wegen ontdekt.

3u voor de start eten. 500ml sportdrank tot de start. 15min voor de start nog een gel. Dat is mijn routine.
De mijne is heel gelijkaardig, al zal ik dan wel geen oatmeal eten 3u ervoor... Ik hou het meestal bij witte sandwiches met gelei. Bij een loop waarbij ik heel dicht bij huis ben, en het dus kan maken om pas laat te vertrekken, zou het mij minder uitmaken. Maar ik vind havermout toch bijzonder gevaarlijk op dat moment :D

3u voor de start sandwiches met gelei (met water)
1u ervoor banaan & flesje aquarius
15min ervoor gel en caffeïnekauwgom.

Laatst bewerkt:
De mijne is heel gelijkaardig, al zal ik dan wel geen oatmeal eten 3u ervoor... Ik hou het meestal bij witte sandwiches met gelei. Bij een loop waarbij ik heel dicht bij huis ben, en het dus kan maken om pas laat te vertrekken, zou het mij minder uitmaken. Maar ik vind havermout toch bijzonder gevaarlijk op dat moment :D
Ik zou zelf ook nooit zoveel vezels eten de ochtend van een race.

Inderdaad -> Hier is het koffie + pannenkoeken met suiker, of pasta met suiker, of honey pops met melk.

we sowieso wat tassen koffie om daarna op het toilet de extra grammetjes kwijt te spelen :biglaugh:

Ik eet altijd havermout voor een race, big whoop. Dan bij de start nog iets van een banaan ofzo. Goed hydrateren op voorhand (in mijn geval dus gewoon een fles water uitdrinken). Zero gellekes. Sportdrank enkel als het op de bevoorrading staat.

Ooit éénmaal aan carbloading gedaan voor een marathon, en dan had ik last van mijn maag omdat ik geen carbloading gewoon was. Sindsdien gewoon de week voor de marathon wegblijven van de vettigheid, beetje meer kip enzo in de maaltijden steken, werkt ook goed.

Reality check: iedereen hier is amateur/recreant. Je kan de beste tijd proberen halen maar in the long run (pun intended) maakt het echt geen zak uit of je nu 1 minuut sneller of trager bent, behalve voor ons eiger ego.

Ik eet altijd havermout voor een race, big whoop. Dan bij de start nog iets van een banaan ofzo. Goed hydrateren op voorhand (in mijn geval dus gewoon een fles water uitdrinken). Zero gellekes. Sportdrank enkel als het op de bevoorrading staat.

Ooit éénmaal aan carbloading gedaan voor een marathon, en dan had ik last van mijn maag omdat ik geen carbloading gewoon was. Sindsdien gewoon de week voor de marathon wegblijven van de vettigheid, beetje meer kip enzo in de maaltijden steken, werkt ook goed.

Reality check: iedereen hier is amateur/recreant. Je kan de beste tijd proberen halen maar in the long run (pun intended) maakt het echt geen zak uit of je nu 1 minuut sneller of trager bent, behalve voor ons eiger ego.
Het vermijden van die vezels is voor mij ook niet om 1 minuut sneller te zijn (al vind ik 1 minuut al veel, afhankelijk van welke race), maar om niet met bruine benen over de streep te moeten komen :D

Het gaat voor mij dan ook niet om carboloading, maar puur om genoeg kcal binnen te krijgen met zo weinig mogelijk vezels. En dan liefst geen te groot hongergevoel, want dat is ook niet leuk. Dat opgenomen krijgen, en in balans houden met een maag die niet op slot gaat, is voor mij de kunst voor een start. Voor mij werken de sandwiches daar goed voor. Ik drink wel graag veel op voorhand, en doe er dan ook een beetje sportdrank bij, om zeker niet te verwateren. Het gelletje laat ik afhangen van hoe hard ik al van bij de start wil gaan. Bij een 5k is dat anders dan bij een HM.

En dan niets tijdens de race?
Dat is meer variabel afhankelijk van de race.

Er is niemand die zegt dat wat voor jou werkt niet oké zou zijn om te doen. Er is niemand die eender wat oplegt en er worden vooral eigen ervaringen gedeeld. You do you.

Reality check: mensen die lang aan duursport doen halen vooral plezier uit het toeleven naar een doel. Dat gaat voor mij gepaard met een trainingsopbouw, voedingsplan trainen en een gestructureerde taperweek met afsluitend een ochtendritueel voor de race. Het is in het leven vooral fijn om doelen te hebben en het is leuker om dat doel wel te halen dan niet. Dat is nog iets anders dan wat jij beschrijft alsof iedereen hier zich vergelijkt me professionals en de marginal gains nastreeft. Anders zou het in deze thread maar stilletjes zijn als we enkel dan mogen posten.

Dat is meer variabel afhankelijk van de race.

Er is niemand die zegt dat wat voor jou werkt niet oké zou zijn om te doen. Er is niemand die eender wat oplegt en er worden vooral eigen ervaringen gedeeld. You do you.

Reality check: mensen die lang aan duursport doen halen vooral plezier uit het toeleven naar een doel. Dat gaat voor mij gepaard met een trainingsopbouw, voedingsplan trainen en een gestructureerde taperweek met afsluitend een ochtendritueel voor de race. Het is in het leven vooral fijn om doelen te hebben en het is leuker om dat doel wel te halen dan niet. Dat is nog iets anders dan wat jij beschrijft alsof iedereen hier zich vergelijkt me professionals en de marginal gains nastreeft. Anders zou het in deze thread maar stilletjes zijn als we enkel dan mogen posten.

Ik verwijs naar de originele post:

Ik doe zondag ook mee, gisteren ingeschreven. Het wordt mijn eerste race :shy: Sub 1u45 moet normaal lukken, onder de 1u40 waarschijnlijk net niet want geen trainingsplan gevolgd (nog nooit niet).
Wave 2 start helaas pas om 11u40 dus nu stel ik me de vraag wanneer ik die ochtend het best eet? Rond 8u oatmeal met een lepel confituur en om 11u een banaan? Ik ben het niet gewoon om zo laat te gaan lopen en meestal eet ik niets op voorhand of hoogstens een banaan, vandaar de vraag.

Staat letterlijk dat het de eerste wedstrijd is, doel 1h45 (respectabel maar blijft niveau recreant).
En dan beginnen we over gelletjes pre-race, zeker geen havermout, etc.

Je kan je eigen ervaringen delen maar echt helpen doen we die mens daar toch niet mee. Zijn planning lijkt me niet slecht, als hij last heeft van de havermout doet hij de volgende keer gewoon wat anders.

Ik verwijs naar de originele post:

Staat letterlijk dat het de eerste wedstrijd is, doel 1h45 (respectabel maar blijft niveau recreant).
En dan beginnen we over gelletjes pre-race, zeker geen havermout, etc.

Je kan je eigen ervaringen delen maar echt helpen doen we die mens daar toch niet mee. Zijn planning lijkt me niet slecht, als hij last heeft van de havermout doet hij de volgende keer gewoon wat anders.
Iemand vraagt tips en kan alsnog zijn eigen goesting doen met de gegeven tips nadat hij verschillende tips van verschillende mensen krijgt? Je zoekt spijkers op laag water.

Voornamelijk doen wat je gewoon bent, nog nooit gelopen op pannekoeken, sandwiches of havermout => niet voor een voor u belangrijke wedstrijd uitproberen.

Iemand vraagt tips en kan alsnog zijn eigen goesting doen met de gegeven tips nadat hij verschillende tips van verschillende mensen krijgt? Je zoekt spijkers op laag water.

Ik wil gewoon vermijden dat iemand die net z'n eerste wedstrijd loopt gaat beginnen twijfelen of hij een kwartier voor de start een gelletje zou nemen of niet.
Sowieso ga ik hier altijd dwarsliggen als het op de 'gellification' van hardlopen aankomt :woohoo:

Terug
Bovenaan