Algemene Loopthread

Gisteren Chouffe Trail 28K. Niet te ver, niet waanzinnig heel hoogtemeters. Ik dacht walk in the park. Fout gedacht, nog voor de start plots maagproblemen (nog steeds trouwens), alsof ik de dag ervoor 10 Chouffen gedronken had :puke:. Blijven eten en drinken maar ik kreeg niets van energie in het lijf, ik heb de finish wel gehaald maar het was meer een wandeling dan een trailrun.

Vreselijke dag :lol:

Dit weekend poging tot Val d'Aran 163K.

Woensdag middernacht vertrokken met de auto richting eindbestemming.
Niet zo ver van de start op donderdag in een aangename bnb gebleven.
Vrijdag ochtend wakker worden. Zware keel. Nog helemaal belabberd. Nachtje door rijden was me niet goed bevallen.

Start was vrijdag om 16h in de namiddag.
Normaal bij de start word je meegezogen en voelt het allemaal gemakkelijk. Deze keer niet. Ik was binnen de minuut al buiten adem en benen voelden zwaar.
Op 60km was ik doodop. Heb toen 45 minuten diep geslapen maar voelde helaas geen verschil.

Na 105km tegen mijn goesting gestopt.
De trail/omgeving/parcours, volledig mijn ding. Ik wou nog niet weg. Maar het ging simpelweg niet meer. Finish was me iets te ver om nog door te zetten.

Moest het allemaal zo duur en ver niet zijn ging ik meteen terug.

Peesplaat ontsteking aan beide voeten. Iemand ervaring tijdsduur herstel?

Een marathon eind september mag ik al vergeten 😭
Ik heb last aan mijn hiel sinds begin vorig jaar (Een sprintje met werkschoenen richting de trein en er schoot iets in) en ik heb er nog steeds last van.
Ik heb wel altijd de raad gekregen van te blijven sporten.

Het is toch iets delicaat en hardnekkig.

1 km opwarmen = Ik heb er die ene km nog wat last van, maar nadien voel ik er niks meer van.
Ook soms nog eventjes last, na een lange nachtrust.

Ik kan al eventjes terug stevig doorlopen maar ik moet nu wel een goeie opwarming doen.

PS. Ik heb nu wel 3 weken rust gehad door een kleine operatie, dus op hoop van zege.

Doet er hier nog iemand de X-Traversée in Verbier mee morgen.

Behoorlijk (lees: te) warm momenteel. Mijn hotel is aan het begin van “The Wall of Lourtier” en dat belooft toch een pittig einde van de race te worden…

Bij de val d'Aran was het ook 31° aan de start. Bij het klimmen is het zweten. Maar genoeg drinken en die warmte valt wel goed mee.
Ik had een buff op men hoofd die ik bij elke mogelijkheid nat maakte.

Veel succes maar vooral plezier maken!

5,4 km gelopen. Het ging vlot .. de eerste 3 km ja .., maar ineens van de ene sec op de ene, mijn kaarsje uit.
Ik ben echt op de garagevloer moeten gaan liggen tegen dat ik thuis was.

HR was wel goed, maar 4 weken niet lopen + geen zuurstof in de lucht is ne killer. Ik ben toch wel wat kwijt, de conditie is eigenlijk niet veel verslechterd maar vooral qua 'kracht' is het precies wel even 'weg'.

5,4 km gelopen. Het ging vlot .. de eerste 3 km ja .., maar ineens van de ene sec op de ene, mijn kaarsje uit.

HR was wel goed, maar 4 weken niet lopen + geen zuurstof in de lucht is ne killer. Ik ben toch wel wat kwijt, de conditie is eigenlijk niet veel verslechterd maar vooral qua 'kracht' is het precies wel even 'weg'.
Hier idem, wel wat langer niet meer gelopen door een adembreuk + operatie.

10km lopen lukt wel, maar tempo is volledig weg. Volledig door de hitte natuurlijk en helemaal niet dat ik eigenlijk 8kg te zwaar sta.

Ik ken dat gevoel. Eerste 3-4 km lopen lekker en daarna ineens kaars uit. Bij mij zowel in de benen als ademhaling.
Moet gezegd dat mijn fysiek allesbehalve goed is momenteel, maar we werken eraan..

Laat ons gewoon ook de open deur intrappen en zeggen dat het alles behalve ideaal loopweer is. Het is geen schande om nu de tempo’s/kilometers lager te zetten.

Bij de val d'Aran was het ook 31° aan de start. Bij het klimmen is het zweten. Maar genoeg drinken en die warmte valt wel goed mee.
Ik had een buff op men hoofd die ik bij elke mogelijkheid nat maakte.

Veel succes maar vooral plezier maken!
Wat kan je meegeven over de techniciteit en loopbaarheid van Val d'Aran? Ik zou me willen inschrijven voor 2027 maar twijfel tussen VDA (163km en 10.000D+) en de CDH (110km en 6.400D+). Het zou dan wel mijn eerste 100 mijler worden als ik voor de VDA ga en de afstand boezemt me wat schrik in. Bij de CDH zou ik geen grote problemen verwachten.

Ik heb dus het voorbije weekend de X-Traversée in Verbier uitgelopen.
Een aantal bedenkingen:
- Wat een prachtige omgeving zijn die Zwitserse Alpen toch. Ongelooflijk.
- Veel ambiance in de dorpen onderweg en bij de aankomst in Verbier. Veel kameraderie tussen de ultralopers. Veel Belgen.
- UTMB organisatie dus alles is goed geregeld.
- Geen dropbag. Of volgens hen wel, maar die is bij de aankomst beschikbaar, dus zo goed als nutteloos. Dit was een groot probleem voor me want in combinatie met veel "mandatory gear" betekende het te weinig plaats voor eten en gellekes.
- Het weer vormde een bijkomende uitdaging. Eerste beklimming, zeer warm en in de volle zon. Daarna kwamen zware onweders aanzetten. 2 grote en langdure onweders gehad met veel regen, hagel en bliksem en donder. Heel wat lopers met onderkoelingsverschijnselen gezien en ook behoorlijk wat mensen de handdoek in de ring zien gooien.
- Naar de beklimming van één van de cols was er een enorme opstopping door een zeer kort maar technisch stukje, waar mensen tot 1u tijd hebben verloren. Dat moet beter kunnen qua parcours.
- De deelnemers van de X-Alpine liepen mee het grootste stuk van het X-Traversée parcours (nadat zij al een 60km in de benen hadden). Dat zorgde soms voor teveel drukte want deze lopers kwamen bovenop de 1.500 deelnemers van de X-Traversée, wat ook al zeer veel is.
- Ik kreeg mijn temperatuur niet onder controle (altijd te warm of te koud, te nat van de regen of te nat van het zweten) en ook voeding en hydratatie was een groot probleem. Gedeeltelijk mijn eigen fout, maar ook doordat ik gellekes wou sparen want niet genoeg door gebrek aan dropbag. Dit is waarschijnlijk mijn grooste les uit de X-Traversée.
- De afdalingen waren voor mij moordend en daar heb ik het meeste tijd verloren. Zeker de technische afdalingen 's avonds en 's nachts. Om gek te worden.
- "The Wall" viel voor mij beter mee dan gevreesd. Ja het komt pas na 66km. Het is 1200m omhoog over een afstand van 6km, waarvan 1000m eigenlijk op een afstand van iets minder dan 4km. Dus het is 2u tot 2,5u afzien maar als je blijft bewegen kom je er wel. De afdaling na "The Wall" daarentegen...
- Gefinisht in net geen 19u30 minuten. Ik had minstens 2u beter gehoopt. But that's life and that's trailrunning I guess...

Hier terug op goede weg: hielspoor lijkt definitief opgelost: 2 weken Oostenrijk met 8000 hm en veel wandelen/lopen en niets last gehad, dus opnieuw ingeschreven voor een ultra: Gtlc winter - 66km (beetje schrik van cutoffs op die 80km)

Wat kan je meegeven over de techniciteit en loopbaarheid van Val d'Aran? Ik zou me willen inschrijven voor 2027 maar twijfel tussen VDA (163km en 10.000D+) en de CDH (110km en 6.400D+). Het zou dan wel mijn eerste 100 mijler worden als ik voor de VDA ga en de afstand boezemt me wat schrik in. Bij de CDH zou ik geen grote problemen verwachten.
Als ik het opzoek is Verbier technischer dan Val d'Aran dus dat zal wel moeten lukken. Ik vond het allemaal wel goed meevallen.

Maar hoe technischer hoe fijner voor mij. Het hoort bij het hele avontuurlijke pakket voor mij.

Zelf nog niet op uit wat ik volgend jaar doe. Misschien nog eens de Lemix (135km met 13500hm in de Alpen). Verbier stond ook op mijn 'interessant' lijstje... Als de heup niet te hard tegen werkt welliswaar.

Als ik het opzoek is Verbier technischer dan Val d'Aran dus dat zal wel moeten lukken. Ik vond het allemaal wel goed meevallen.

Maar hoe technischer hoe fijner voor mij. Het hoort bij het hele avontuurlijke pakket voor mij.

Zelf nog niet op uit wat ik volgend jaar doe. Misschien nog eens de Lemix (135km met 13500hm in de Alpen). Verbier stond ook op mijn 'interessant' lijstje... Als de heup niet te hard tegen werkt welliswaar.
Klinkt positief over Val d'Aran.
Hoe was de drukte op het trail?
Ik heb op zich niets tegen technische stukken, maar ik moet nog (een pak) beter worden op technische afdalingen. Ik verlies daar uren tijd...
Ja de X-Alpine in Verbier oefent ook een zekere aantrekkingskracht uit bij mij. Maar er waren op de X-Alpine meer dan 50% DNF dit jaar. Dat is gewoon brutaal. Die lopers hebben natuurlijk in hun 2e dag het slechte weer gehad dat de mensen van de X-Traversée hadden toen ze nog (relatief) fris waren.

Is er iemand die de Grizzly100 in Voeren eind oktober loopt? Dat gaat mijn laatste (grote) wapenfeit van dit jaar zijn, daarnaast enkel mogelijks nog een paar korte trails (minder dan 30km).

Is er iemand die de Grizzly100 in Voeren eind oktober loopt? Dat gaat mijn laatste (grote) wapenfeit van dit jaar zijn, daarnaast enkel mogelijks nog een paar korte trails (minder dan 30km).

Ik overweeg de Ultra Bear 60K te doen maar twijfel nog. Wat last van decompressie dus geen idee of ik opgeladen geraak tegen eind oktober.

GTLC 65 kan ook maar dat is een pak brutaler qua hoogtemeters en een maand later, dus laat finishen en dan nog terug naar huis vind ik minder interessant.

Nee, hier dus gekozen voor die GTLC65, Voeren ondertussen al 3x gedaan, tijd voor eens iets anders.

Be prepared voor een pak stenen op de paadjes daar in Voeren, ik vloek er elk jaar terug opnieuw op :)

Ik zou wel eens de Bxl Ecotrail 80K kunnen doen in september. Ooit al gelopen maar is meer dan 10 jaar geleden en het parcours is precies toch helemaal anders. 1200 D+ dus zal heel beloopbaar zijn.
Langste run dit jaar is met moeite een halve marathon maar das omdat ik gewoon de tijd niet heb voor lange trainingen, niet omdat de benen niet kunnen.

GTLC lijkt ook leuk! Nog nooit gedaan :-).

Ik ben benieuwd voor de Grizzly. Iemand met wie ik tijdens de X-Traversée praatte zei vooral dat er zeer veel modder was vorig jaar.

Terug
Bovenaan