Algemene Loopthread

Mijn tijd is ook aangepast van 1u13 naar 1u13min41 sec :shutup: Maar anderzijds heeft die 'foute' tijd me wel vertrouwen gegeven om voluit te gaan voor die sub 2u32 op de marathon een paar maanden later, dus kan op zich niet klagen! In het najaar nog eens proberen sub 1u13 te gaan dan!

Ik ben op een maand tijd gegaan van hier naar mogelijk nooit meer lopen. Ik had al een tijdje een gevoeligheid op de zijkant van mijn enkel. Ik had al een echo staan, maar een keer op de rollen fietsen heeft alles in stroomversnelling gebracht. Het bleek niet een pees maar een zenuw te zijn die zo dik staat. Ik heb nu dus al 1.5 week zenuwpijn. Het is gelukkig geen tumor, maar het ziet er wel heel belabberd uit. Mentaal gaat het eigenlijk nog het slechter. Sporten is deel van de coping voor een druk leven en nu is er ineens een gigantisch zwart gat.
En een zuivere overbelastingsblessure die zou moeten overgaan met tijd en rust, of is er meer aan de hand?

Ik ben op een maand tijd gegaan van hier naar mogelijk nooit meer lopen. Ik had al een tijdje een gevoeligheid op de zijkant van mijn enkel. Ik had al een echo staan, maar een keer op de rollen fietsen heeft alles in stroomversnelling gebracht. Het bleek niet een pees maar een zenuw te zijn die zo dik staat. Ik heb nu dus al 1.5 week zenuwpijn. Het is gelukkig geen tumor, maar het ziet er wel heel belabberd uit. Mentaal gaat het eigenlijk nog het slechter. Sporten is deel van de coping voor een druk leven en nu is er ineens een gigantisch zwart gat.
Ik heb een collega die ook heel zen leven gelopen heeft en is er nu 44 en heeft te veel pijntjes dus moet noodgedwongen er mee stoppen. Probeert het nog maar wedstrijden zitten er niet meer in en zelfs es gewoon in het bos lopen is te pijnlijk. Was ook zen uitlaatklep. Is er ni echt open over maar lijkt mij heel down of half depressief van ni meer te kunnen lopen.

Zelf ook 8 maanden een hielspoor gehad waardak dacht dat het ook voor mij gedaan was met lopen. En een hielspoor wil ook zeggen geen voetbal, badminton, padel, etc... Ik werd ongelukkig van niks meer te kunnen doen. Gelukkig ging het over maar begrijp da perfect. Zonder sport valt er direct zoveel weg in je leven. Zolang ge andere sporten nog kunt doen ca va, maar sommige blessures betekenen direct een kruis over een heel aantal sporten.

Nu snap ek ook waarom zoveel oude mannen grumpy zijn. Die hebben gewoon geen sport of andere uitlaatklep meer.

Laatst bewerkt:
Ik heb al sinds februari vorig jaar last aan de hiel (dus al 16 maanden), sinds ik mij geforceerd hebt tijdens een sprintje richting den trein (heel stom). Het is soms beter, soms slechter. Maar gemiddeld genomen is het elke maand lichtjes beter.

Het is nooit echt ernstig geweest maar wel heel vervelend. Het doet al even geen pijn meer, maar ik voel nog altijd 'iets' tijdens de opwarming.
Ik ben nooit gestopt met lopen waardoor de genezing tergend traag verloopt. Het is een vervelende en hardnekkige blessure.

Ik heb een collega die ook heel zen leven gelopen heeft en is er nu 44 en heeft te veel pijntjes dus moet noodgedwongen er mee stoppen. Probeert het nog maar wedstrijden zitten er niet meer in en zelfs es gewoon in het bos lopen is te pijnlijk. Was ook zen uitlaatklep. Is er ni echt open over maar lijkt mij heel down of half depressief van ni meer te kunnen lopen.

De klassieker in zo’n geval is overschakelen naar de fiets. Veel minder belastend voor het lichaam.

Iemand die ik ken was vroeger revalidatiearts en die heeft toch ooit eens een ultraloper gehad die zelfmoord heeft gepleegd nadat hij het nieuws kreeg dat hij nooit meer zou kunnen hardlopen. Kerel had dan nog een vrouw en kinderen ook…
Nuja, bij ultralopers zijn er nogal wat ‘binaire persoonlijkheden’ of hoe moet je dat noemen. Ook aardig wat mensen die verslavingsgevoelig zijn.

Straks Bilzen run 10 km lopen. 50 min is de richttijd maar vrees dat het teveel hoogtemeters zijn.
Alles onder het uur is goed, ga me niet kapotmaken na enkele maanden training.

De klassieker in zo’n geval is overschakelen naar de fiets. Veel minder belastend voor het lichaam.
Das idd ne klassieker maar zelf vind ek daar ni zoveel aan. Als het goed weer is doek da wel es graag maar om 1 of 2 keer per week te gaan fietsen, heb ik echt de motivatie ni voor. Het enigste dat mij motiveert om te gaan fietsen is als ek ergens op een mooie locatie in het zuiden van Europa (Italië, zuid-frankrijk, Canarische eilanden of Spanje mainland) zit, dan wel. Maar hier tussen de velden op een doorsnee grijze dag, kan ik mij echt ni voor opladen.

Ik kan perfect gaan lopen bij goed of slecht weer, winter of zomer, daar heb ik altijd motivatie voor, maar bij fietsen heb ik da ni. Nuja, als ge niks anders meer hebt, moet ge pakken wat ge kunt zeker?

Ben tevreden, op naar de 45 min voor de 10k.
Dat is mij nooit gelukt. Ik ben in 2017 onder de 46 min gedoken en toen kreeg ik plots last van epileptische aanvallen.
Ik ben nooit meer in de buurt gekomen. Jammer want dat is toch zo'n beetje een magische grens hé.

De zenuw is nog intact en er is voorlopig geen ingreep nodig. Er zijn wel wat opties gaande van inspuiting tot ingreep om de druk/frictie te verminderen. Ik was al met kiné bezig (een mens moet iets van beweging doen) dus dat gaan we even zijn werk laten doen. Ik moet zelf aanvoelen wanneer ik terug kan proberen lopen en moet ook de irritatie zelf goed aanvoelen. Dat klinkt allemaal zo vaag en waar ik vroeger door heel wat kwaaltjes heb gesport, zou ik nu meer aan de voorzichtige kant van het spectrum moeten blijven. Benieuwd hoe dat me gaat afgaan, maar het is alleszins de beste uitkomst die er was.

Zelf ook 8 maanden een hielspoor gehad waardak dacht dat het ook voor mij gedaan was met lopen. En een hielspoor wil ook zeggen geen voetbal, badminton, padel, etc... Ik werd ongelukkig van niks meer te kunnen doen. Gelukkig ging het over maar begrijp da perfect. Zonder sport valt er direct zoveel weg in je leven. Zolang ge andere sporten nog kunt doen ca va, maar sommige blessures betekenen direct een kruis over een heel aantal sporten.

Nu snap ek ook waarom zoveel oude mannen grumpy zijn. Die hebben gewoon geen sport of andere uitlaatklep meer.
Mijn plan is: als ik ooit structureel geblesseerd ben, dan grijp ik naar de fiets.

Onder de 40min heb je toch wel iets ofwat aanleg nodig, maar wel voor een groot deel haalbaar mits voldoende en correcte training.

Sub30 dan spreek je toch al over een aanzienlijke dosis talent.

Ik wist dat die ging komen maar voor onder de 30 minuten heb je talent nodig en moet je zwaar trainen. Onder de 40 minuten hoef je niet getalenteerd te zijn
Het is gewoon maar om aan te tonen dat iedereen voor zijn eigen maar moet bepalen wat voor hem persoonlijk een "magische" grens is. Voor een toploper zal dat miss 28 min, voor een andere persoon zal het pogelijks al een hele overwinning zijn om ooit onder het uur te lopen op een 10k.

Als je onder de 40min geraakt ben je toch al een goede loper, en zelfs onder de 45minuten is al behoorlijk.
Onder de 30min op 10km dan ben je al een topper, voor de gewone sterveling is dat zelfs onhaalbaar, terwijl met wat gerichte training 40min/10k wel te doen moet zijn (op voorwaarde dat je geen gezondheidsproblemen, overgewicht of blessures hebt).
De meeste lopers zijn gewoon recreatieve lopers en die zijn al blij als ze onder een uur geraken (als hun tijd hen al kan veel schelen)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan