Algemene Loopthread

De knie voelt wat overbelast aan, dus 1 of 2 loopjes overslaan. Iemand tips voor vervangende oefeningen?

Een vraagje: ik ben pas beginnen met lopen (een variant op start to run). Ik heb veel moeite met opbouwen naar 5km terwijl ik de indruk heb dat veel mensen 'zo' (zonder training) al 5km kunnen lopen. Klopt dit? Reden waarom het zo lang duurt bij mij is dat ik maar tijd vind om 2x per week te gaan lopen terwijl 3x blijkbaar toch een minimum (en tegelijkertijd ook wel oké frequentie) is.

Een vraagje: ik ben pas beginnen met lopen (een variant op start to run). Ik heb veel moeite met opbouwen naar 5km terwijl ik de indruk heb dat veel mensen 'zo' (zonder training) al 5km kunnen lopen. Klopt dit? Reden waarom het zo lang duurt bij mij is dat ik maar tijd vind om 2x per week te gaan lopen terwijl 3x blijkbaar toch een minimum (en tegelijkertijd ook wel oké frequentie) is.
Alles op z'n tijd, had je voordien al iets van sport gedaan?

Twee keer per week moet voor 5km echt wel voldoende zijn. Hanteer je een bepaald temp?

Sommige mensen kunnen dat, maar hebben dan vaak 2 dagen stijve benen of lopen tegen blessures aan als ze dat opeens 3x per week gaan doen. Bouw maar rustig op, da’s gewoon beter.

We zijn hier met genoeg die weken hebben opgebouwd naar een eerste 5km en nu halve of hele marathons kunnen lopen ;)

Als het niet zomaar lukt, kan je best proberen iets trager te lopen. Ik ben nu bezig met opbouwen na een blessure en loop 2 keer per week net geen 5 kilometer.

Hiervoor liep ik 60 kilometer per week en deed ik ook andere sporten. De eerste keer dat ik terug 5 kilometer liep, ging ik bijna 2 minuten per kilometer trager dan aan dezelfde hartslag enkele maanden terug, en dan heb ik me in tussentijd nog beziggehouden met sporten. Ik ken m'n lichaam op dat vlak en weet dus ongeveer wel wat ik soepel 5 kilometer lang volhoud. Voor nieuwe lopers is dat moeilijker in te schatten.

De eerste weken bouw je echt heel snel conditie op. Je kan om beter te worden normaal veel beter (heel) traag lopen en je afstand geleidelijk opbouwen dan je snelheid te willen opbouwen en na 2-3 kilometer steeds tegen je limiet te zitten.

Laatst bewerkt:
Voila: vandaag bij Runners lab geweest.

De schoen voor de lange duurlopen en de recuperatielopen is geworden: De hoka one one Ahari 5. De brooks glycerin gts op een tweede plaats maar ik vond precies dat de zool teveel samengedrukt kon worden. En de new balance op een derde plaats. Niet gezien welk model die laatste was.

De schoen voor de snellere tempoduurlopen, intervaltrainingen en de toekomstige aanvallen om mijn tijd te verbeteren op alles tot de halve marathon: de Onrunning cloudflow. Ikzelf kende het merk niet. Hier eindigde de new balance als tweede en de Brooks Adrenalin als derde.

Ik had het gevoel dat de onrunning mijn voet beter deed afrollen en rechter hield waarbij de NB precies mijn rechtervoet deed inklappen.

Mooi, mooi, veel plezier ermee!

Ik heb deze week ook 2 nieuw paar (trail)schoenen gekocht.

Eerst en vooral een paar EVADICT MT CUSHION, €75 betaald (nog €15 korting wegens solden). Ondertussen al 2 x mee gelopen, waarvan vandaag een iets langer tochtje op technisch terrein en ik moet zeggen dat ik zeer aangenaam verrast ben. Over de duurzaamheid kan ik uiteraard nog niet oordelen, maar qua bescherming, demping, gevoel, enz. is dit gewoon top. Dit wordt normaal ook mijn schoen voor de TDS.

Het tweede paar is een paar Speedgoat 4 van HOKA. Hier loop ik nooit ultra’s mee, dat weet ik nu al, maar omdat zeer veel kameraden daarmee lopen wilde ik het ook eens een kans geven. Deze week op congé maar eens een paar loopjes mee doen om te zien of het op iets trekt.

Mijn training voor de TDS verloopt ondertussen zeer goed. Deze week al 166km in de benen, met de nodige hoogtemeters en techniciteit, morgen komen er nog wel 35km bij normaal gezien. De eerste 200km trainingsweek van het jaar zal zo een feit zijn.

Eerste maanden dat ik aan het lopen startte, was het voor mij ook krasselen om aan 5k te geraken zonder eens te stoppen. Maar dat hoort er allemaal bij. Probeer dan wel gewoon nog te wandelen ipv stil te staan als het even niet meer lukt. Probeer een vast toertje te zoeken en probeer telkens wat verder te lopen tot het niet meer lukt. Dat zal wel motivatie geven. En je zegt het zelf: probeer de frequentie erin te houden. Belangrijk dat je regelmaat inbouwt. En als 5km lopen lukt, mik dan al eens op een paar kilometer meer. Dan zal je nadien de 5km ook beter verteren.

Voor mij duurde het 10 weken met interval trainingen. Sommigen zullen dat op 1 week kunnen en anderen op 20 weken. Gewoon verder doen! Ik heb nu, ongeveer 20 weken na mijn eerste run, 10km gehaald.

De knie voelt wat overbelast aan, dus 1 of 2 loopjes overslaan. Iemand tips voor vervangende oefeningen?
Fietske pakken, zien dat uw verzet niet te hoog is en dat uw positie niet te belastend is voor uw knie. Heb zelf last van een shin splint door slecht op te warmen voor een lang loopje en onderhoud de conditie momenteel even op de fiets. Zien dat uw hartslag gelijk loopt met een loopje van dezelfde duur/intensiteit en ge zit goed.

Zodra ik iets voel van pijntjes, licht of zwaar, pak ik even de fiets of skip ik een sessie. Ben aan het overwegen om één loopje per week permanent te vervangen met de fiets.

Als het probleem terugkomt ook even langs de kine gaan voor een diagnose en de juiste preventieve oefeningen mee te krijgen.

Eerst en vooral veel succes gewenst! Ten tweede moet je u niet blind staren op wat anderen doen. Als je slechts 2 x per week kan lopen is dat al veel beter dan niet te lopen en daarmee kan je zeker 5km lopen na een tijdje. Het duurt misschien iets langer, maar dat mag geen probleem zijn.

Zoals anderen al hebben aangegeven is het aan te raden om traag genoeg te lopen tijdens uw opbouw (en nadien). Het mag zelfs een pak trager zijn dan wat “natuurlijk” aanvoelt, de progressie zal zo ook komen en dan vermijd je overbelasting. Ik neem aan dat uw programma (variant op start to run) wel aangeeft dat je niet te snel mag lopen.

3x in de week is wel optimaal om vooruitgang te boeken dat klopt, maar met 2x lukt het ook hoor.
De vraag is eerder hoe je traint. Je mag niet te snel lopen en moet in feite eerst uw belastbaarheid trainen. Dat wilt zeggen uw lichaam gewoon laten worden aan de repeterende impact van lopen. Uw conditie zal automatisch verbeteren.

De eerste loodjes wegen altijd het zwaarst.

Het is uiteindelijk 28:34 geworden :). Mezelf genaaid door de eerste 2km te snel te lopen…
Nu een weekje relatieve rust en nadien trainen voor de 10km.

Proficiat! Succes met de training voor de 10km.

Zoals voorzien vorige week dus 200km afgehaspeld op congé, met de nodige variatie en vooral hitte, waar ik ontzettend van houd. Deze ochtend ook weeral 14km gaan lopen om de week te starten en de benen voelen super fris aan, we gaan dus nog even verder met het hoge volume.

De opwinding voor de TDS binnen een dikke maand begint ondertussen te kopen. Mannekes, wat heb ik daar zin in!

Eerst niet, dan wel.
Hm. Had last van scheenbeen links maar juist boven de enkel.

Gisteren eruit gelopen op het gemak en vandaag interval zonder problemen kunnen doen. Ben vrijdag zo opgestaan. Maar kan lopen zonder pijn of ongemak.

Voor degene die al eens bij alltricks besteld hebben, duurt dat altijd zo lang?

Wordt via mondial relay verstuurd maar jongens toch, zou normaal vrijdag geleverd moeten worden maar staat nog steeds op de zelfde status...

Op sportief vlak wordt het pittig deze week, vandaag steve progressieve interval, 21km in blocks en dan nog een LSD bij deze temperaturen, zweten :eek:

Voor degene die al eens bij alltricks besteld hebben, duurt dat altijd zo lang?

Wordt via mondial relay verstuurd maar jongens toch, zou normaal vrijdag geleverd moeten worden maar staat nog steeds op de zelfde status...

Ik bestel de laatste 2 jaren 80% van al mijn loopgerief op alltricks en heb nog nooit echt lang moeten wachten (meestal een dag of 3 à 4 schat ik).

Ik heb wel al 1x gehad dat mijn status ook bleef hangen en heb hen toen gecontacteerd, bestelling was van de aardbodem verdwenen. Super snel antwoord gekregen en heel snel verder geholpen. Als het lang duurt zou ik hun klantenservice gewoon even contacteren, dan weet je het meteen.

Ik denk wel dat het door de grote drukte van de solden misschien iets langer kan duren.

Zijn shin splits pijnlijk tijdens het lopen?
In het beginstadium niet echt, dan voelt dat hooguit wat stijfjes aan, af en toe krijg je dan wel wat steken. Als je erop drukt doet het wel wat pijn.
Blijf je er echter mee doorlopen dan is dat echt om van in je broek te pissen.

Hm. Had last van scheenbeen links maar juist boven de enkel.

Gisteren eruit gelopen op het gemak en vandaag interval zonder problemen kunnen doen. Ben vrijdag zo opgestaan. Maar kan lopen zonder pijn of ongemak.
Gewoon voorzichtig zijn. Misschien een weekje rust inlassen moest het terugkomen of moest je het toch terug beginnen voelen tijdens het lopen. Je wil echt géén shin splints krijgen in een erg(er) stadium.

Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met Nike Infinity Flyknit 2 als daily trainer of voor LSD? Ze staan in solden. Ik zag dat die tong van de schoen makkelijk kon afscheuren?

M'n Hoka Rincon 2 geven toch net iets te weinig steun voor loopjes van +20km.

Ik ontzie het een beetje om naar Runners' lab te gaan. Meestal ga ik gewoon af op reviews en ik neem altijd maat 44. Het is nog nooit echt zwaar tegengevallen.

Andere suggesties altijd welkom.

Terug
Bovenaan