Algemene Loopthread

Precies veel mensen die nog nooit de 10miles gelopen hadden :p

Waves die op niks slaan, yep typisch 10miles
Trage lopers en wandelaars die de boel blokkeren, yep volledig 10 miles
Lange wachtrijen en precies zeer matige organisatie, yep typisch 10 miles.
Ghoja, ik vond het dit jaar erg irritant. Vorige editie ook in wave 1 gestart met een gelijkaardig doel voor ogen en toen had ik helemaal niet de problemen die ik nu ondervond. Het was alsof er een hoop debielen meedeed die dachten "corona is gedaan, hoera voor loopwedstrijden!" maar precies tijdens corona ook anderhalf jaar looppauze genomen hebben :sop:

Vraagje hier: is er ergens een site ofzo die bijhoudt wanneer registraties opengaan voor grote loopevents? Of hoe blijven jullie daarvan op de hoogte?

Ik zou bvb. volgend jaar graag de marathon van Rotterdam meedoen. Maar dacht dat die ook vrij snel opvult (editie van dit jaar is ook al lang uitverkocht) dus ik wil dat neit missen.

Vraagje hier: is er ergens een site ofzo die bijhoudt wanneer registraties opengaan voor grote loopevents? Of hoe blijven jullie daarvan op de hoogte?

Ik zou bvb. volgend jaar graag de marathon van Rotterdam meedoen. Maar dacht dat die ook vrij snel opvult (editie van dit jaar is ook al lang uitverkocht) dus ik wil dat neit missen.
Misschien via de goeie ouderwetse nieuwsbrieven? :p

Toch wel raar dat strava bv zo'n feature nog niet geïmplementeerd heeft? Gewoon kalenderke waarop ge geverifieerde organisatoren events laat aanmaken per regio, sport en niveau?

Precies veel mensen die nog nooit de 10miles gelopen hadden :p

Waves die op niks slaan, yep typisch 10miles
Trage lopers en wandelaars die de boel blokkeren, yep volledig 10 miles
Lange wachtrijen en precies zeer matige organisatie, yep typisch 10 miles.

Eerlijk gezegd snap ik de aantrekking niet van de 10 miles. Het zou moeten zijn omdat mensen is graag door de Kennedytunnel lopen, maar het is wel 16km dat je moet afleggen. Toch vreemd als je met moeite 10km op een vlak parcours kan afleggen. Enkel als je in het pro vak start kan je daar een deftige tijd lopen. Start je elders dan wordt je op één of andere manier altijd wel gehinderd.
20 km van Brussel is nog erger.. daar wordt je continu gehinderd.. als je pech hebt trappen ze op uw hielen of lig je tegen de grond. Mijn besttijd daar is 1u46min. exact. Op de Ten Miles een paar jaar geleden 1u17min.

Tegenwoordig blijf ik daar weg.. enkel nog lopen voor de gezondheid en niet meer om af te zien of om PR's..

Begon als een korte post, maar het werd een random train of thought over lopen en andere dingen:

Twee weken terug ben ik de vrijdag echt ziek wakker geworden, wijselijk besloten niet te gaan werken en naar de dokter gegaan. Die dacht dat het een gewoon wintervirus ging zijn, maar ik heb me voor de zekerheid toch eens laten testen, en lap, positief. Een paar dagen goed ziek geweest en in die tijd samen met mijn vriendin in isolatie gegaan op het appartement van haar ouders aan zee.

Ik had mijn fiets niets mee, maar had gelukkig wel men loopschoenen nog last minute in mijn rugzak gesmeten voor wanneer ik me weer beter voelde. Ik kon gelukkig van thuis uit werken en had dus ook wat meer tijd om nog eens te lopen. Ik heb de laatste 6 weken slechts een schamele 5km / week gelopen (ook wel deels bewust, omdat ik echt eens wil proberen heeeeel traag terug op te bouwen om geen blessures op te doen). Vorige week dan de laatste dagen aan zee nog in totaal 12.5 km gelopen en ik heb mezelf voorgenomen om nu vast te houden aan min 10km per week en zo weer verder op te bouwen. Hoe lang ik het ga volhouden zien we weer wel. Nu ik met corona thuiswerk heb ik veel tijd om na het werken nog snel eens te lopen, maar normaal pendel ik 2x 35km met de fiets heen & terug en dan is de fut om in de week te lopen er wel wat uit :D

Vrij onsamenhangende tekst om het volgende te zeggen: aan zee toch weer wat de goesting gevonden om het lopen wat op te pikken (echt heerlijk kunnen lopen tussen de duinen). 't Is wel nog steeds met een heilige schrik voor blessures, ik heb met momenten hele hoge volumes kunnen verwerken zonder last (tot 70~100km/week), maar op andere momenten dan weer van de ene ontsteking naar de andere gesukkeld. Als ik nu na traag opbouwen weer blesseer, ga ik toch eens steunzolen proberen (zoals x aantal maanden geleden overlegd met de sportarts & podoloog). Qua ambities voor PR's en snelle tijden hou ik het dus laag, daar heb ik me in 2020 & het voorjaar van 2021 al genoeg bewezen voor mezelf :p Nu zou ik graag opnieuw met een dikke conditie de winter door komen om te pieken richting zomer (stiekem droom ik om eens een kermiskoers te kunnen meepikken en uitrijden...).

Ook wel een goed excuus om binnenkort nog eens achter nieuw schoeisel te gaan :evil: Mizuno's zijn ondertussen al meer dan een jaar oud en hebben toch al een dikke 600km achter de kiezen dus het is gepermitteerd :p

Chapeau iedereen hier met de tijden op de 10miles btw, 'k ben er effenaf jaloers op!!

Ik wou volgend jaar in april mss mee doen aan de 10 miles. Natuurlijk kijk ik dat wel een maand op voorhand of het haalbaar is. Ik loop geen wedstrijd van 16km als ik er maar 12 kan lopen.

Dat gezegd zijnde, voor mij is 10km haalbaar, vandaar liep ik mee met Dwars dor Hasselt, maar ik loop (nog) niet zo snel. Omdat er toch wel wat frustratie lijkt te zijn op trage lopers vraag ik me nu wel af wat de algemene mening is hier. Zijn trage lopers welkom? Ik spreek dan over 6:40min/km. Wat kan ik doen om anderen zo weinig mogelijk te belemmeren? Kan ik mijn wave zelf kiezen?

Dat mensen die na 5km al wandelen een grote frustratie zijn begrijp ik perfect! Maar als relatief beginnende loper, vind ik het niet erg om bij de laatste lopers binnen te komen en het geeft ook een doel om naar toe te werken.

Ik wou volgend jaar in april mss mee doen aan de 10 miles. Natuurlijk kijk ik dat wel een maand op voorhand of het haalbaar is. Ik loop geen wedstrijd van 16km als ik er maar 12 kan lopen.

Dat gezegd zijnde, voor mij is 10km haalbaar, vandaar liep ik mee met Dwars dor Hasselt, maar ik loop (nog) niet zo snel. Omdat er toch wel wat frustratie lijkt te zijn op trage lopers vraag ik me nu wel af wat de algemene mening is hier. Zijn trage lopers welkom? Ik spreek dan over 6:40min/km. Wat kan ik doen om anderen zo weinig mogelijk te belemmeren? Kan ik mijn wave zelf kiezen?

Dat mensen die na 5km al wandelen een grote frustratie zijn begrijp ik perfect! Maar als relatief beginnende loper, vind ik het niet erg om bij de laatste lopers binnen te komen en het geeft ook een doel om naar toe te werken.

Misschien zijn we wel wat te streng geweest in het commentaar geven op trage lopers, dus wil ik toch enkele zaken beklemtonen.

Mijn ergernis is niet zozeer dat er trage lopers zijn, zoals op de 10 miles in Antwerpen bvb. Ik weet ook wel dat ik daar geen toptijd loop als ik in wave 3 start. Mijn ergernis is vooral naar de mensen toe die echt niet vooruit gaan en starten op plaatsen waar ze niet horen om zo anderen te hinderen. Nog erger vind ik persoonlijk mensen die 2u10+ doen over die 10 miles, dat gaat nergens meer over. Die mensen moeten niet lopen, punt. Maar dat is niet te vergelijken met 6:40/km lopen zoals jij voor alle duidelijkheid.

Schrijf u gerust in en doe vooral zo verder! Gewoon starten waar je qua tempo +/- thuishoort en dan zal jij ervan genieten zonder anderen te hinderen.

Lopen moet geen elitaire sport zijn, maar het moet wel “lopen” blijven, als je na 5km op een 10 miles moet stappen, hoor je daar niet thuis.

Exact wat Karry zegt. Geen idee op basis van wat waves bepaald worden (ik dacht op basis van de verwachte eindtijd die je invult), maar wat er zondag in wave 1 soms aan de start stond en dan ook nog eens quasi helemaal vooraan, dat sloeg echt alles.
En eventueel de ongeschreven loopregel in acht nemen "snelle lopers kunnen inhalen langs links". Dat was zondag ook niet echt het geval :D

Als je u de snelste loper op aarde wil voelen dan is het wel de moeite om helemaal vooraan te starten in wave 3 te lopen en dan mijn tempo van zondag (3:55) te lopen. Dan haal je echt honderden, zo niet duizenden lopers in, apart gevoel 😂. Zeer nefast voor de eindtijd wel.

Ik moest vol in de remmen want de mensen wandelen niet door, meteen na de finish...

jpgedkp9.jpeg

Voor de volgende editie in de lente is mijn doel sub 1u. Zondag heb ik niet doorgelopen voor zij die mijn vorige post niet gelezen hebben.

Misschien zijn we wel wat te streng geweest in het commentaar geven op trage lopers, dus wil ik toch enkele zaken beklemtonen.

Mijn ergernis is niet zozeer dat er trage lopers zijn, zoals op de 10 miles in Antwerpen bvb. Ik weet ook wel dat ik daar geen toptijd loop als ik in wave 3 start. Mijn ergernis is vooral naar de mensen toe die echt niet vooruit gaan en starten op plaatsen waar ze niet horen om zo anderen te hinderen. Nog erger vind ik persoonlijk mensen die 2u10+ doen over die 10 miles, dat gaat nergens meer over. Die mensen moeten niet lopen, punt. Maar dat is niet te vergelijken met 6:40/km lopen zoals jij voor alle duidelijkheid.

Schrijf u gerust in en doe vooral zo verder! Gewoon starten waar je qua tempo +/- thuishoort en dan zal jij ervan genieten zonder anderen te hinderen.

Lopen moet geen elitaire sport zijn, maar het moet wel “lopen” blijven, als je na 5km op een 10 miles moet stappen, hoor je daar niet thuis.
Ik frustreerde mij daar enkele jaren geleden, ook mee. Zo 1 keertje "vader, moeder en 3 kleine kindjes" die al slenterend/wandelend mij ophielden. Ik liep dan aan <5min/km en in een goed ritme, en ik liep dan (bleek achteraf) de volgende km aan een snelheid trager dan 7+min/km ... ritme weg ... benen afgesneden en finito.

En dan een paar keer roepen om opzij te gaan --> Géén enkele reactie van dat gezin, ik heb letterlijk tegen dat gezin moeten beuken met mijn lichaam om er door te geraken.

Dan denk ik echt: Als je niet opzij wil gaan of het interesseert u niet, blijf dan fucking thuis.

Ik heb géén probleem met tragere lopers, maar heb toch een beetje respekt en zie dat je ruimte laat voor andere lopers, ipv de hele weg in te palmen. (zeker in de smalle straten in het dorp/stad).

Ik moest vol in de remmen want de mensen wandelen niet door, meteen na de finish...

jpgedkp9.jpeg

Voor de volgende editie in de lente is mijn doel sub 1u. Zondag heb ik niet doorgelopen voor zij die mijn vorige post niet gelezen hebben.
Voor niet door te lopen vind ik dat al een straffe eindtijd.. Mijn eindtijd met doorlopen is 1:17:43s. in 2017

jpgedkp9.jpeg

Haha, dat klopt helemaal. Echt zeer veel volk dat de finish passeert en dan letterlijk denkt: “Hier ga ik even stilstaan en rondkijken se”, tant pis voor die honderden die achter mij aankomen 😂.

Ik heb mij bewust kalm gehouden tijdens het tweede deel omdat ik mij niet wilde opwinden, maar toch ook regelmatig volk dat geen besef heeft van het feit dat er snellere lopers aankomen.

Nogmaals, de 10 miles in Antwerpen loop je niet voor een snelle tijd, zolang je “loopt” heb ik daar begrip voor.

Nu we toch over de 10 miles bezigzijn, niemand gezien die ‘all-out’ gegaan is? Volledige uitrusting inclusief camelbak?
Ik ben er zo ooit is eentje tegengekomen op een 10K wedstrijd. Was nota bene twee keer een rondje van 5K met bevoorrading aan de finish ook nog...en twas een avondloop dus ook geen subtropische omstandigheden.

Geen probleem met trage lopers trouwens. Als ik meeloop met mevrouw Parabellum dan komt mijn hartslag met moeite boven de 110. Maar als mevrouw Parabellum ooit besluit deel te nemen aan een wedstrijd moet ze wel vanachter starten.

Nu we toch over de 10 miles bezigzijn, niemand gezien die ‘all-out’ gegaan is? Volledige uitrusting inclusief camelbak?
Ik ben er zo ooit is eentje tegengekomen op een 10K wedstrijd. Was nota bene twee keer een rondje van 5K met bevoorrading aan de finish ook nog...en twas een avondloop dus ook geen subtropische omstandigheden.

Geen probleem met trage lopers trouwens. Als ik meeloop met mevrouw Parabellum dan komt mijn hartslag met moeite boven de 110. Maar als mevrouw Parabellum ooit besluit deel te nemen aan een wedstrijd moet ze wel vanachter starten.

Absoluut! Ik heb mannen zien lopen bij wie er volgens mij meer in het rugzakje zat dan het verplicht materiaal op de Legends Trail eind Februari.

Er zijn ook wel mannen die doen wat ik doe, namelijk 11km tot aan de start, 10 miles lopen en dan weer naar huis. Die mogen een rugzakje dragen van mij. Maar die hebben dan weer een ander figuur dan de meesten die met een Camelbak lopen 😂.

Echt té veel camelbaks gezien. Precies tegenwoordig meer dan de afgelopen jaren. Ofwel valt me dat nu extra op omdat ik er ook eentje heb voor de trails.

Terug
Bovenaan