Algemene Loopthread

Oplossing voor alle loopissues. Zo ver zou ik toch niet gaan :p

Uiteraard maar om te lachen e :D, voor mij was het in ieder geval een absolute gamechanger. Al is het niet enkel het feit dat schoenen Zero-drop zijn want Altra heeft bvb ook echte klompen. Het is bij mij eerder de combo Zero-drop en niet al te zware demping die werkt.

Uiteraard maar om te lachen e :D, voor mij was het in ieder geval een absolute gamechanger. Al is het niet enkel het feit dat schoenen Zero-drop zijn want Altra heeft bvb ook echte klompen. Het is bij mij eerder de combo Zero-drop en niet al te zware demping die werkt.
Denk dat veel mensen wel baat hebben bij minder demping. Maar van veel demping naar weinig is wel riskant, dat moet je wat opbouwen want anders lig je snel in de lappenmand :P

Ik heb eens mijn Strava bekeken:

Cadans tijdens trainingen (van tempo tot lsd): cadans meestal rond de 175.

Wedstrijden:
Tijdens marathon (4min50/km tempo): 179 spm

Tijdens 10km (3min45/km): 180 spm.

Groot verschil in snelheid maar wel zelfde cadans. Paslengte wordt dus gewoon groter naarmate ik de snelheid verhoog.

Dat varieert echt ongelofelijk van persoon tot persoon, maar toch lopen zo goed als alle marathonprofs aan die 180-183spm. Lichaamslengte speelt uiteraard ook een rol, zij het beperkt. Ik meet bv 1m92 en zou zelfs dan theoretisch idealiter aan minstens 170-175 spm moeten lopen. Laat mij zeggen dat ik daar bij een snelheid van 3:35/km voor de langere intervalsessies al hoegenaamd niet aan geraak.

En dat vind ik maar normaal ook. Als een prof van 1m65 aan 2:55/km loopt tegen 182 spm, ga je mij niet wijsmaken dat ik tegen een veel lagere snelheid daar ook in de buurt moet geraken. Ik ervaar dat allemaal als pseudo-wetenschap in alle eerlijkheid.

Vraagje voor de meer ervaren lopers:
Kan ik mijn beginsnelheid trainen? Heb precies het gevoel dat ik altijd eerst kwartier er moet inkomen (lees tempo van 6:30 en trager ) om dan eigenlijk naar 6:00 en sneller te lopen...
Gaat over 5 en 10km.

Had nu vandaag een uur gelopen, gemiddelde van 6:06, maar int begin moeilijk om in gang te geraken. En op het einde ging het vlot?

Ben wel een fietser ( winter loper ) als dat er iets toe doet.

Moeten is ook veel gezegd, hè. Paslengte past ook helemaal binnen je volledige looptechniek. Alleen focussen op paslengte is daarom niet heel nuttig. Sowieso is er veel onenigheid over of je looptechniek nog kunt aanpassen als een volwassen mens al een aantal jaar loopt. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de nieuwe techniek theoretisch dan wel efficiënter is, maar dat het nooit zo natuurlijk gaat aanvoelen als de techniek die je daarvoor had, en je daardoor uiteindelijk net minder efficiënt loopt.

Paslengte is vooral van tel bij het vermijden van blessures. Als je kijkt naar die natural running, barefoot running, en dat helemaal toepast, dan loop je automatisch met een kortere pas. Je zet je voet dan nooit ver voor je zwaartepunt, omdat je dan een klap krijgt en eigenlijk "remt" bij elke pas. Je zet je voet onder je zwaartepunt, maar moet dan wel ook licht mee voorover hellen, zodat je ahw voorover valt. En dan "hoort" er ook bij dat je gaat voorvoetlanden. Ze vergelijken het dan altijd met een step: Daarop ga je ook nooit je voet heel ver voor je zetten en met de hiel eerst op de grond. Dan sta je weer stil. Je zet die net onder je, en bijna achter je, terwijl je voorover leunt.

Als je nu een hiellander bent, en je hebt nooit problemen gehad, je hele gestel is erop afgesteld, waarom zou je dan dat helemaal gaan omgooien om kortere passen te halen? De kans is heel groot dat je er geen efficiëntiewinst uithaalt, omdat je hele lichaam is afgesteld op die andere vorm.

Ik zit rond de 180 met mijn passen als ik op snelheid ben (beperkte snelheid in vergelijk met anderen hier :D ) , 4:30. Maar ik heb wel altijd de loopvorm gehad die past bij dat barefoot running, en heb daar specifiek ook nog op getraind zonder alles om te gooien. Maar dus wel een pas of 5-10 meer, en dat is echt al een hele klus.

@Chelark007 : Eerlijk gezegd klinkt dat eerder gewoon als opwarmen? Kilometertje opwarmen, en dan draait alles vlot. Ik warm op aan 6:30/7:00, maar vooral op hartslag. En dan pas beginnen. Dan blijft mijn HR ook veel stabieler gedurende het hele loopje dan wanneer ik forceer vanaf het begin.

Ik zit rond de 180 met mijn passen als ik op snelheid ben (beperkte snelheid in vergelijk met anderen hier :D ) , 4:30. Maar ik heb wel altijd de loopvorm gehad die past bij dat barefoot running, en heb daar specifiek ook nog op getraind zonder alles om te gooien. Maar dus wel een pas of 5-10 meer, en dat is echt al een hele klus.

[
Dat wilt in feite ook zeggen dat je te weinig kracht in uw benen hebt. Want als je afzet moet je normaal uwzelf voortstuwen. Veel keer per minuut uwzelf voortstuwen wilt zeggen meer afstand afleggen en dus sneller lopen.

Lagere cadans wordt vaak in dezelfde adem genoemd met langere paslengte, overstriding en landen voor uw zwaartepunt. Maar dat is niet altijd het geval. Als jij meer kracht bij het afzetten zet dan kan je perfect onder uw zwaartepunt op uw voorvoet landen en toch snel gaan. Uiteindelijk is dat ook wat de topatleten doen, veel kracht, hoge cadans en toch landen onder zwaartepunt.

Een hoge cadans met lage kracht is wat vaak het huppelen genoemd wordt. Dat je dus veel passen zet en je niet hoog van de grond komt. Wat dus maakt dat je kleine stappen zet. Tot je dan eens een cross gaat meelopen, dan merk je snel dat die looptechniek niet goed werkt :P

Dat wilt in feite ook zeggen dat je te weinig kracht in uw benen hebt. Want als je afzet moet je normaal uwzelf voortstuwen. Veel keer per minuut uwzelf voortstuwen wilt zeggen meer afstand afleggen en dus sneller lopen.

Lagere cadans wordt vaak in dezelfde adem genoemd met langere paslengte, overstriding en landen voor uw zwaartepunt. Maar dat is niet altijd het geval. Als jij meer kracht bij het afzetten zet dan kan je perfect onder uw zwaartepunt op uw voorvoet landen en toch snel gaan. Uiteindelijk is dat ook wat de topatleten doen, veel kracht, hoge cadans en toch landen onder zwaartepunt.

Een hoge cadans met lage kracht is wat vaak het huppelen genoemd wordt. Dat je dus veel passen zet en je niet hoog van de grond komt. Wat dus maakt dat je kleine stappen zet. Tot je dan eens een cross gaat meelopen, dan merk je snel dat die looptechniek niet goed werkt :p

Je geeft hier nochtans gewoon de definitie van paslengte. Toch?

Je geeft hier nochtans gewoon de definitie van paslengte. Toch?
Ja uiteraard :P
Maar een grotere paslengte kan er ook voor zorgen dat je voor uw zwaartepunt land, dan overstride je dus. Grotere paslengte wilt ook zeggen dat je meer kracht uit de benen nodig hebt om toch nog correct te landen.

Eerste 'loopje' na 7 maanden sukkelen met de rug afgerond, heb geprobeerd tips van de kine toe te passen en gezien mijn conditie naar het equivalent van dat van een hangbuikzwijntje is gedaald en ik dus een heel pak trager heb moeten lopen viel er gemakkelijker mee om te gaan. Ik ben begonnen aan een bescheiden 7:00 maar desondanks ging mijn hartslag daar al bij in het rood dus gezakt naar 7:30/8:00 met af en toe wat wandelen tussen omdat ik absoluut geen risico's wou nemen. Toch wat verrast hoe hoog mijn hartslag ging bij zelfs die snelheden en het was al een uitdaging om dat nog te 'lopen' ipv snelwandelen. Momenteel geen last maar zal pas morgen deftig kunnen evalueren of ik geen last heb, zo niet ben ik al heel blij terug te kunnen lopen ook al was het maar 4km aan een tempo van 8:00 :).

Vandaag voor het eerst sinds zeer lang nog eens een langere afstand voluit gelopen om de benen te testen.
Nieuw PR op de HM (1u30'24"), dus dat was ver boven de verwachtingen en dus ook een heel goed gevoel aan over gehouden. :D

Dit ondanks dat mijn weekomvang voorlopig nog vrij beperkt is (zeker als je vergelijkt met eerdere trainingsperiodes, waar ik nu kies voor meer afwisseling (fietsen als crosstraining, meer coretraining & flexibiliteit inlassen, wandelingen als actief herstel, ... Dit alles lijkt dus toch ook zeker bij te dragen aan de vorm. Die sub 90' komt er dus nog wel.

Knappe prestaties boys!

Net gaan loslopen voor morgen, voel me echt goed. Klaar om nog eens (heel diep te gaan), compleet verbod om te genieten van de omgeving (gelukkig is het daar niet geweldig mooi), volledige focus op de inspanning.

Net gezien dat Robin een activiteit op Strava heeft gepost 😳.

Dit weekend mezelf nog eens getest, dit keer op de 9km (in werkelijkheid 8,5) Naturarun in Westmalle. Deftig tempo kunnen houden (4.16/km) en uiteindelijk gefinished in 36m36s. Momenteel een gedeelde eerste plaats, al zag ik de echt goeie lopers de 21km versie lopen. :smile:
Vandaag zijn er wat knallers gepasseerd precies :eek:

Vraagje voor de ervaren lopers die grote afstanden lopen:

Ik heb gisteren voor de eerste keer 30km gelopen (mijn vorig record stond op 26km). De eerste 20km verliepen goed aan een mooi consistent tempo maar daarna een gekend probleem:
Verzuring in de benen en het tempo daalde meer en meer.
Ik merkte nadien ook witte puntjes op mijn armen en looptenue. Ik vermoed zout?
Hebben jullie voor grote afstanden een camelbak mee en wat van eten?
De ultieme ambitie zou een marathon zijn maar lijk ik nog ver van weg als ik halverwege al doodop ben.

Weer een weekje van 60km afgesloten met 18km aan 4:23 gisteren en 10km aan 4:25 vandaag. Maandje wachten voor nieuwe PR's nu, volgende doelstelling is sub 42 min de 10k.

Wel wat last van pijn in de heupen, maar vooral na het lopen en niet tijdens. Had ik lang geleden ook al maar leek weg sinds ik deftige schoenen (bij Runners Lab na looptest) ben gaan halen. Begint nu wat meer terug te komen.. Mss toch maar eens naar laten kijken.

Vraagje voor de ervaren lopers die grote afstanden lopen:

Ik heb gisteren voor de eerste keer 30km gelopen (mijn vorig record stond op 26km). De eerste 20km verliepen goed aan een mooi consistent tempo maar daarna een gekend probleem:
Verzuring in de benen en het tempo daalde meer en meer.
Ik merkte nadien ook witte puntjes op mijn armen en looptenue. Ik vermoed zout?
Hebben jullie voor grote afstanden een camelbak mee en wat van eten?
De ultieme ambitie zou een marathon zijn maar lijk ik nog ver van weg als ik halverwege al doodop ben.
Hoe verder ik loop hoe trager ik gewoon moet vertrekken. Waarschijnlijk gewoon te snel vertrokken voor die afstand. Geen paniek, gewoon rustig blijven opbouwen. 30K is echt al een mooie afstand.

Ook leer je wel wat je van voedsel en drank nodig hebt.
Eigenlijk moet je een beetje zoeken wat het beste bij jou past.

Water en gels, water en koekjes, wraps met bananen, nootjes, energiedrank, .... eindeloze mogelijkheden.

Terug
Bovenaan