toch wel: omkeren bewijslast. Een continue tijdsregistratie die altijd dezelfde uren bevat, zal wss niet aanvaard worden als correcte weergave.
Mja ge kunt nu ook niet een dweil zijn en op uw strepen staan, als uw baas zegt "niet" heb je weinig "bewijskracht"
Dit gaat voor veel sectoren toch iets betekenen hoor.
- Arbeiders die om 07:00u starten, maar om 06:30 of 6:45 aanwezig moeten zijn voor briefing vorige ploeg
- Winkelpersoneel dat werkt tot 18:00u en dan de winkel nog moet fatsoeneren, kassa tellen etc
- kok die om 18:00 begint, maar al om 17:30 moet daar zijn om zijn bv pizza oven al op te warmen
- vrachtwagenchauffeurs wiens uren tellen tot op de parking van het bedrijf, en dan hun camion nog mogen beginnen schoonmaken
...
Gaat het voor de meeste hier op het forum veel verschil maken? Waarschijnlijk niet, maar dit forum is niet representatief voor de beroepsbevolking in dit landje
En dan gaan we eigenlijk er nog continu vanuit dat het over een voltijdse job gaat en overuren, maar er gaan ook enorm veel mensen met een deeltijds uurrooster mee geholpen zijn (en er gaan ook veel werkgevers op vloeken..)
Ik heb als jobstudent genoeg als arbeider gewerkt om te weten dat er daar soms kantjes vanaf gelopen worden en dat je daar als werknemer heel wat minder leverage hebt.
Maar het is toch naief om te denken dat werkgevers die dit nu van hun personeel verwachten een systeem gaan opzetten waar werknemers zich veilig voelen om hun werkelijk gepresteerde uren in te geven?
Zeker omdat de Belgische regering gaat voor een minimum minimorum aanpak waardoor je geen 'sluitend' systeem hoeft in te voeren, maar iets als een papieren blad aan de muur waar de 'uren' worden ingegeven ook al genoeg is? Of denk je dat de typische West-Vlaamse KMO waar je 9 uur per dag werkt, zonder slag of stoot nu een uur overuren per dag gaat uitbetalen?
Geef dan toch tenminste de indruk dat je een systeem wil invoeren dat niet te manipuleren valt, maar dat is duidelijk absoluut niet het doel van de overheid. 'We moeten van Europa dus we gaan hier iets halfslachtigs in een wettekst gieten en voor de rest trekt ge er uw plan mee'.
Probleem is ook dat je hier steeds met one-size-fits-all wetgeving zit. Dat gaat dan van productiejobs aan minimumloon tot hooggeschoolden met een dik pakket en veel vrijheid in hun job.
Ik besef maar al te goed dat je aan de onderkant van de ladder best genoeg veiligheidssystemen inbouwt. Vakbondsafvaardiging, automatische indexatie, uurregistratie (maar dan niet zo'n vrijblijven en manipuleerbaar systeem als wat ze nu gaan verplichten).
Aan de bovenkant van de ladder heb je die problematiek veel minder. Een indexsprong voor hoge lonen? Mobiliteit van hooggeschoolden ligt hoog genoeg dat de meesten dat wel gecompenseerd kunnen krijgen van hun werkgever (behalve de gebaremiseerden, I know. Overheid heeft voor en nadelen). Vakbond? Niemand hier is gesyndiceerd, alles loopt vlot. Uurregistratie? Niemand telt hier uren.
Wat ik mij ook afvraag: wat met impliciete afspraken die nu bestaan? In mijn contract staan flexibele start en einduren, maar in de praktijk wijk ik daar vaak van af. Starten om 10:30 en dan doorwerken tot 18:30, geen probleem hier maar contractueel niet in orde. Thuiswerk moet volgens het contract steeds op voorhand gecommuniceerd en goedgekeurd worden, in de praktijk is het as you please. Volgende week ga ik naar de tandarts en ik doe dat tijdens mijn uren, maakt niemand een probleem van maar staat wederom niet in het arbeidscontract. Af en toe word ik buiten de uren gebeld als er problemen zijn, ik krijg daar een standaard vergoeding voor. Wat valt dan onder 'overuren' en wat onder 'wat gedekt wordt door de vergoeding voor out of hours beschikbaarheid'? Etcetera etcetera.
Veel hooggeschoolden hebben bepaalde flexbiliteiten verworven die niet expliciet ergens beschreven staan. Stricte tijdregistratie zou niet alleen overuren blootleggen, maar ook een niet conformiteit met het arbeidscontract. Ik denk echter dat niemand staat te springen om z'n flexibiliteit op te geven, noch dat werkgevers staan te springen om die flexibiliteit in een arbeidscontract te verankeren.