Dit is wel een héél specifieke situatie, heb er voor de zekerheid een belastingsgids bijgehaald, maar die bespreekt natuurlijk niet rechstreeks de situatie van een grootvader die moet betalen voor het kind van een dochter die niet bij haar woont.
Ik zou redelijk zeker dat je voor dit kleinkind geen kinderopvangkosten kan aftrekken, gezien het kind niet fiscaal ten laste is van jou.
Je zou wél het als 80% alimentatiegeld kunnen aftrekken, maar dan moet je daarvoor niet noodzakelijk zélf een attest op jou naam hebben. Het feit dat je een factuur op iemand anders naam betaalt, zolang je maar verplicht bent in het onderhoud te voorzien (wat zo zal zijn gezien de afstamming en het feit dat ze geen inkomen heeft), zal dit ok zijn.
Wél een pdf erbij steken die alles uitlegt mét de betaalbewijzen erbij, de facturen én de berekeningwijze, gezien de niet zo standaard situatie.
Ik stel me wel vragen of de vader (indien die er is) niet eerst aangesproken dient te worden of indien u hier iets van moet bewijzen. Maar dat zal mogelijks enkel een probleem zijn indien die ook kosten wil bewijzen.
Inderdaad. Daarom heb ik ook gebeld met de FOD in Brussel om dit na te vragen.
De fiscalist van de FOD heeft zelfs enkele minuten dit met collega's besproken (zolang wachtmuziekje voor mij ), en gaf aan
* dochter die behoeftig is maw geen eigen inkomen heeft
* onderhoudsverplichting dmv vonnis rechtbank zoveel jaar terug
* ongewenst in verwachting geraakt, keuze kind te houden
* dochter studeert nog en zal naar verwachting binnen enkele maanden afstuderen
* haar vriend/vader van kleindochter, heeft het kind (nog) niet aanvaard (er is ook geen samenwoonst of andere band)
* dochter is niet fiscaal te mijner laste (er is een onderhoudsregeling via vonnis rechtbank, op kindrekening te storten)
* kleindochter is niet fiscaal te mijner laste , ex heeft deze wel ten laste genomen (om belasting lager te krijgen voor haar)
* volgens FOD heb ik een fiscaal attest op mijn naam nodig van kinderopvang kleindochter , maar zou het goed zijn dat ik deze facturen van kinderopvang via de kindrekening voor mijn deel betaald heb (dat is soms 1/3 maar soms ook 1/4 geweest, naargelang de steun van de vader en diens ouders, hoe moet ik dat uitleggen ...)
* betaling op kindrekening staven met bewijzen van deze kosten (dus facturen, ziektebriefjes, kosten medicatie ...)
* regelmatige betaling van deze kosten (dat is ook ok, is niet zo dat ik pas nu betaal, maar is elke maand)
Ben ik misschien iets vergeten hier of zou deze lijst met motivaties duidelijk genoeg zijn zo ?
Bedankt,