{BK}Black Devil
Well-known member
Verschiet ervan hoe laag jullie elektriciteit en gas is ? Elektriciteit is hier 70, gas 100 nu. Ook eten 200 euro is toch wel echt minimum
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Wel opgelet met opzeggen van je prive hospitalisatie verzekering... als je binnen X jaar weer aansluit, kan je maandkost (zeer) hoog oplopen, zeker als je al wat ouder bent. Je weet tenslotte niet hoe lang je bij je huidige werkgever blijft.Als je hospitalisatieverzekering van het werk hebt kan je uw privé opzeggen met de reden dat je dubbel verzekert bent. Soms krijg je uw betaalde premie terug.
Verschiet ervan hoe laag jullie elektriciteit en gas is ? Elektriciteit is hier 70, gas 100 nu. Ook eten 200 euro is toch wel echt minimum
Welja geen zonnepanelen hier, was epc f en geen warmtepomp.Ik eigenlijk het omgekeerde, ik verschiet ervan waarom elektriciteit en gas zo hoog is bij sommigen terwijl ze zonnepanelen, warmtepompen en EPC A hebben.
Wat was dan de point van al die investeringen? Of je woont in een ruim huis, kan zijn.
Alvast bedankt iedereen voor de vele inzichten. Ik heb wat rekensommen gemaakt aan de hand van een paar online simulaties qua hypotheek rentes. Als ik daar de gemiddeldes van neem zou ik maandelijks na aftrek van de hypotheek en bovengenoemde vaste kosten tussen de 488 en 612 euro overhouden.
Nog niet bij de banken zelf, welk een simulatie bij de 2 banken waar ik momenteel zit (ING en KBC). Mijn eigen inbreng is wel vrij significant.Ben je al bij banken langs geweest ? Kan me moeilijk inbeelden dat de banken staan te springen om leningen van 1000 euro te geven op een inkomen van iets boven de 2000. Of het zal aan hoge rente zijn of met een serieuze eigen inbreng.
Toch eens horen, de banken mogen niet over een bepaalde drempel komen van je verhouding inkomen en afbetaling, zelfs al heb je een gigantisch eigen inbreng. Ben zelf aan het horen voor een lening van 200.000 EUR voor de aankoop van een pand van 450.000 EUR. Gezien de bank de huurinkomsten van dat appartement niet mag rekenen als inkomsten en een groot deel van mijn inkomsten als dividenden worden uitbetaald was het toch niet zo simpel om die lening goedgekeurd te krijgen.Nog niet bij de banken zelf, welk een simulatie bij de 2 banken waar ik momenteel zit (ING en KBC). Mijn eigen inbreng is wel vrij significant te noemen.
Dat klopt niet denk ik, de banken moeten intern (en extern voor de bankregulator) kunnen aantonen dat ze hun checks hebben gedaan dat iemand zijn lening kan afbetalen met zijn inkomen. Ze verliezen niet hun recht op het onroerende goed als onderpand als ze hieraan verzaakt hebben.Blijkbaar zou de bank, indien je niet betaalt en je verhouding inkomsten vs. afbetaling zat scheef, geen recht hebben om het pand te verkopen om zo hun geld terug te krijgen omdat ze hun due diligence dan niet deftig gedaan hebben.
Tjah, ik kan je via PB de gegevens van mijn bankier geven, dan kan je dat aan hem vertellen, hij heeft nochtans 30+ jaar ervaring en op dat vlak vertrouw ik hem 100%.Dat klopt niet denk ik, de banken moeten intern (en extern voor de bankregulator) kunnen aantonen dat ze hun checks hebben gedaan dat iemand zijn lening kan afbetalen met zijn inkomen. Ze verliezen niet hun recht op het onroerende goed als onderpand als ze hieraan verzaakt hebben.
Dividenden, huurinkomsten, ... tellen mee als quasi-inkomen, maar worden niet als volwaardig inkomen beschouwd. Weet dat Belgische banken al heel meegaand zijn in het verstrekken van hypothecaire leningen aan particulieren, zeker als je de vergelijking maakt met andere landen qua requirements en kost. Je kan moeilijk verwachten dat ze daar nog eens verder ingaan terwijl de slinger al redelijk ver is doorgeslagen in BE.

Ik geloof gerust dat je bankdirecteur je dat gezegd heeft hoor, ik zeg je gewoon dat een bank niet zo snel haar hypotheekrecht verliest als ze haar due diligence niet voldoende heeft uitgevoerd. De uiteindelijke verantwoordelijkheid qua terugbetalingen (en de inschatting van de betalingscapaciteit) ligt bij de kredietnemer, niet bij de kredietverstrekker.Tjah, ik kan je via PB de gegevens van mijn bankier geven, dan kan je dat aan hem vertellen, hij heeft nochtans 30+ jaar ervaring en op dat vlak vertrouw ik hem 100%.
Klopt, die coëfficienten kunnen verschillen per bank, maar uiteindelijk gaat het principe hetzelfde blijven. Ze mogen het niet beschouwen als 100% inkomsten.De huurinkomsten kunnen bij die bank (Argenta) niet meegeteld worden indien je nog geen huurcontract hebt. Heb je dat wel, dan tellen ze die inkomsten voor 70% mee. De inkomsten uit dividenden tellen ze niet aan 100% mee omdat deze niet 100% gegarandeerd zijn, ook al is dit de "fiscale optimalisatie" van een zelfstandige. Deze twee beperkingen zijn van de bank zelf en volledig intern.
Klopt niet hoor. Ze moeten hun due diligence doen, maar ze verliezen niet hun hypotheekrecht. Je zou een hele rechtszaak kunnen starten tegen je bank en een rechter proberen te overtuigen dat je bank jou tegen jezelf had moeten beschermen, maar ik betwijfel of een rechter hierin zou meegaan.Dat de bank geen recht heeft om beslag te leggen op je pand indien je het krediet niet kan terugbetalen maar je dat in hindsight eigenlijk onmogelijk had kunnen doen met je verhouding inkomsten/terugbetaling is nu eenmaal gewoon zo en heeft niets met de bank zelf te maken. Er zou voldoende rechtspraak zijn waarbij de bank het pand van een kredietnemer niet mocht aanslagen en verkopen, omdat de bank op voorhand dat had moeten zien aankomen.
Alé, of mijn bankdirecteur liegt natuurlijk tegen mij, al geloof ik daar niks van![]()
Heb het even aan onze kameraad gevraagd:Ik geloof gerust dat je bankdirecteur je dat gezegd heeft hoor, ik zeg je gewoon dat een bank niet zo snel haar hypotheekrecht verliest als ze haar due diligence niet voldoende heeft uitgevoerd. De uiteindelijke verantwoordelijkheid qua terugbetalingen (en de inschatting van de betalingscapaciteit) ligt bij de kredietnemer, niet bij de kredietverstrekker.
Klopt, die coëfficienten kunnen verschillen per bank, maar uiteindelijk gaat het principe hetzelfde blijven. Ze mogen het niet beschouwen als 100% inkomsten.
Klopt niet hoor. Ze moeten hun due diligence doen, maar ze verliezen niet hun hypotheekrecht. Je zou een hele rechtszaak kunnen starten tegen je bank en een rechter proberen te overtuigen dat je bank jou tegen jezelf had moeten beschermen, maar ik betwijfel of een rechter hierin zou meegaan.
IK:
Klopt het dat een bank die een krediet geeft aan een persoon (voor de aankoop van een woning) zijn recht kan zien vervallen van inbeslagname van het pand en gedwongen verkoop indien blijkt dat deze op voorhand niet voldoende de balans tussen inkomsten en maandelijkse aflossing van de persoon heeft gecontroleerd? Bleek dat de maandelijkse aflossing in verhouding met de inkomsten te hoog zat
ChatGPT:
Goede en heel relevante vraag, X — en ja, wat je beschrijft raakt aan een belangrijk principe in het Belgisch recht: de zorgplicht van de kredietgever.
Laten we het even juridisch correct en duidelijk schetsen:
1. De wettelijke basis
Volgens Boek VII van het Wetboek van Economisch Recht (WER), meer bepaald de bepalingen inzake hypothecair krediet aan consumenten, rust er een verantwoordelijkheids- en informatieplicht op de kredietgever (de bank).
De kern zit in artikel VII.77 en VII.78 WER:
De kredietgever moet vóór het sluiten van de overeenkomst een zorgvuldige beoordeling maken van de kredietwaardigheid van de consument, op basis van voldoende informatie over zijn financiële situatie.
2. Wat gebeurt er als de bank dat niet doet?
Indien de bank haar kredietwaardigheidsbeoordeling niet correct uitvoert — bijvoorbeeld door een lening toe te kennen waarvan de maandelijkse aflossing duidelijk te hoog is in verhouding tot de inkomsten van de kredietnemer — dan kan dat juridische gevolgen hebben:
➤ a. Burgerlijke sancties:
De kredietnemer (consument) kan:
- De nietigheid van (delen van) de kredietovereenkomst inroepen, of
- Schadevergoeding eisen, of
- Een vermindering van de verschuldigde bedragen vorderen (rechter kan tussenkomen om de voorwaarden te herzien).
➤ b. Beperkingen op de rechten van de bank:
De rechter kan oordelen dat de bank:
- Geen recht heeft op de contractuele intresten, of
- Geen uitvoeringsmaatregelen (zoals inbeslagname of gedwongen verkoop) mag uitvoeren zolang de onrechtmatigheid niet is rechtgezet.
Er is geen automatische vervallenverklaring van het recht op hypotheek of inbeslagname, maar de rechter kan de uitvoering temperen of beperken wanneer blijkt dat het krediet onverantwoord werd toegekend.
3. Concrete praktijk (rechtspraak)
In de rechtspraak zien we dat:
- Rechters regelmatig streng optreden tegen banken die hun plicht tot kredietwaardigheidsbeoordeling hebben verzaakt.
- In sommige gevallen werd de tenuitvoerlegging van een hypotheek of beslag tijdelijk opgeschort of de vordering van de bank herleid.
Een voorbeeld (rechtspraak Antwerpen, 2020):
Een bank had een lening toegekend met een schuldgraad > 70% van het inkomen. De rechter oordeelde dat dit onverantwoord was en beperkte de bank haar recht op contractuele intresten en dwong een herziening van de terugbetalingsmodaliteiten af.
4. Samenvattend antwoord
Ja, als een bank een hypothecair krediet toestaat zonder voldoende te controleren of de maandelijkse aflossingen haalbaar zijn in verhouding tot de inkomsten, dan kan dat gevolgen hebben voor haar recht om later het pand te laten verkopen of beslag te leggen.
Dit is echter geen automatisch verval van recht, maar de rechter kan het recht van inbeslagname beperken of opschorten op grond van misbruik of schending van de zorgplicht.
Netto is 2200€ excl. maaltijdcheques.Een hypotheek van 1000€ op een loon van 2300€ (dat maak ik eruit) met nog eens MC en auto gaat mogen en valt nog binnen de norm.
Zeker als je wat spaargeld kan inleggen en bewezen hebt te kunnen sparen, en als je maar 1000€ nodig hebt voor een A-label woning zal je allicht wel wat inleggen.
Is dat allemaal ideaal? Nee, maar als er nog promotie inzit op termijn nu ook niet echt een issue. Heb ooit in die situatie gezeten (945€ hypotheek op 2300€ netto, met een kind in co-ouderschap) en vandaag de dag steek ik een 30k/jaar aan de kant.
Netto is 2200€ excl. maaltijdcheques.
Alvast bedankt iedereen voor de vele inzichten. Ik heb wat rekensommen gemaakt aan de hand van een paar online simulaties qua hypotheek rentes. Als ik daar de gemiddeldes van neem zou ik maandelijks na aftrek van de hypotheek en bovengenoemde vaste kosten tussen de 488 en 612 euro overhouden.
Heb het nagekeken, het was 985 euro op 2300 netto + MC's, auto, en alle andere extra's. Ik heb toen ook getwijfeld, maar het huis was 14 dagen bewoond (samen gebouwd met ex) en al de andere kosten waren toen laag. Had toen iets van, als het niet lukt verkoop ik wel.
Over 5 jaar kijk je eens smalend terug op je situatie. Als ik hier kijk wat je moet betalen voor een klein (150m2) huis dat A-label heeft, dan zit je al ver boven de 1000 euro. In Limburg...
Hangt van veel factoren af natuurlijk. Vooral: wat is een realistische curve voor je loonverloop? 2300 als pas afgestudeerde universitair vs 2300 als arbeider die de nacht doet in een magazijn, de verwachte loonstijging op 5/10/15 jaar is helemaal anders.
Je prikt je ook vast op die afbetaling. Als je op de limiet leent kan je eigenlijk enkel van werk veranderen als je je verbetert qua loon. Je kan niet zomaar beslissen om het rustiger aan te gaan doen, een volledig nieuw carrierepad inslaan, de sprong naar zelfstandige wagen etc.
Om nog maar te zwijgen over de afbetaling als je een wankele gezondheid hebt.
Hangt van veel factoren af natuurlijk. Vooral: wat is een realistische curve voor je loonverloop? 2300 als pas afgestudeerde universitair vs 2300 als arbeider die de nacht doet in een magazijn, de verwachte loonstijging op 5/10/15 jaar is helemaal anders.
Je prikt je ook vast op die afbetaling. Als je op de limiet leent kan je eigenlijk enkel van werk veranderen als je je verbetert qua loon. Je kan niet zomaar beslissen om het rustiger aan te gaan doen, een volledig nieuw carrierepad inslaan, de sprong naar zelfstandige wagen etc.
Om nog maar te zwijgen over de afbetaling als je een wankele gezondheid hebt.
Dat is op het randje, maar als je dat zelf beseft en daar naar leeft lukt dat wel. De zotte kosten laat je eraf, enkel goedkoop internetabbo (TV is niet nodig, heb ik ook niet meer) etc. Dat is de eerste 3 jaar wat tandjes bijten, maar dat is als single de enige mogelijkheid. Beter dat dan 1000 in huur te betalen en met lege handen achterblijven.
Enige raadzame is zo snel mogelijk terug een buffer aanleggen om (kleine) problemen te kunnen opvangen.
*edit*
Heb het nagekeken, het was 985 euro op 2300 netto + MC's, auto, en alle andere extra's. Ik heb toen ook getwijfeld, maar het huis was 14 dagen bewoond (samen gebouwd met ex) en al de andere kosten waren toen laag. Had toen iets van, als het niet lukt verkoop ik wel.
Over 5 jaar kijk je eens smalend terug op je situatie. Als ik hier kijk wat je moet betalen voor een klein (150m2) huis dat A-label heeft, dan zit je al ver boven de 1000 euro. In Limburg...