Alternatieven voor snel internet

Kenpachi

Well-known member
Crowdfunder FE
Mijn ouders verhuren een grote villa met een oprit van 80m. Nu klaagt de nieuwe huurder dat hij Telenet fibernet of gelijkaardig nodig heeft om zijn thuisjob (producer/social media/...) te kunnen beoefenen. Er is echter geen Telenet drop in de woning. Internet is er momenteel met Proximus, dat blijkbaar toch ondermaats zou zijn voor zijn kaliber. Hij spreekt van uploads die uren duren ipv enkele minuten...
Edit: Het zou nu maar een kabel van 5 Ohm zijn, misschien ligt dat mee aan de basis van de beperkte snelheid.

De sleuf trekken van aan de straat is kostelijk en miserie gezien er ook erfdienstbaarheid op is.
Een gestuurde boring zou volgens offerte ook 5-6000€ kosten maar daarbij blijft de oprit wel onaangeroerd. Dat is natuurlijk een zotte prijs voor een huurhuis dat reeds basic internet heeft.
Er is trouwens Telenet in de straat voor alle duidelijkheid.

Mijn ouders willen geen duizenden euro's uitgeven aan een huurder met een éénjarig contract en het huis was reeds 10 jaar verhuurd zonder klachten.
Anderzijds ben ik wel akkoord dat deftig internet meer en meer een must is en dat deze investering het misschien wel waard is op lange termijn. Het is een villa die toelaat om een kantoor in te runnen dus in de toekomst niet ondenkbaar dat hetzelfde probleem zich voordoet.

Ik vraag mij af of we nog opties over het hoofd zien? Is het nog de moeite voor Telenet binnen te leggen? Valt er nog snel internet te halen uit telefoonlijn of gewone kabel? Komt satellietinternet er snel aan?
Gelieve niet teveel te focussen op zijn 'eis' bij een eenjarig contract maar vooral op de oplossing die er toch vroeg of laat eens zal moeten komen.

Laatst bewerkt:
Proximus is "deftig internet". Dat het niet van industriëel kaliber is, dat is waar.
Ik zou de investering absoluut niet maken als verhuurder.

Als dat zo belangrijk is voor hem/haar, was het misschien aan deze persoon om dat op voorhand te controleren.

De theoretische upload snelheid is overigens identiek bij proximus en telenet.

De cijfers heb ik niet, het is ook een gezin dat geen Nederlands, Frans of Engels kan, dus het is met tussenpersoon te doen en het is al moeilijk genoeg zo:) Maar ik wil ze zeker geloven dat het momenteel gene vette is. Als ik ergens zou huren, zou ik ook wel zeer goed internet wensen. Zeker voor deze huurprijs.
De vraag is vooral of er goedkopere alternatieven zijn die we over het hoofd gezien hebben.

Het lijkt me al te zot om in te gaan op zo'n vraag bij een eenjarig contract. Ze hebben alles wat er in het contract staat? Klaar.

Je kan inderdaad eens kijken naar 4G oplossingen zoals Tadaam (van Telenet) of Flybox (Orange).

Echter in theorie lijkt me dat trager dan zelfs de mindere VDSL profielen van Proximus en de limiet is véél krapper. Is het echter VDSL op dat adres?

Via https://www.starlink.com/ je adres gegeven en dan staat er wanneer satelliet ongeveer beschikbaar. Ik vermoed dat dit eind 2021 is. Goedkoop is het niet maar wel qua limiet en snelheid een goed compromis.

Proximus is "deftig internet". Dat het niet van industriëel kaliber is, dat is waar.
Ik zou de investering absoluut niet maken als verhuurder.

Als dat zo belangrijk is voor hem/haar, was het misschien aan deze persoon om dat op voorhand te controleren.

De theoretische upload snelheid is overigens identiek bij proximus en telenet.

Dat is discutabel. Afhankelijk van waar dat huis staat, verbruikers in de straat, en afstand tot de interchange, kan Proximus echt miserabel zijn hoor.

Die gestuurde boring waarvoor moet dat dienen? Kan je niet gewoon een sleuf graven naast de oprit? Moeilijk in te schatten zonder plannen.

Het is misschien de moment voor het trekken van een nieuwe Telenet kabel. Met die dikste coax zit je qua bandbreedte wel goed. Misschien kan je voorstellen van hier kosten te delen?

Het zou inderdaad om een kabel van 75 Ohm gaan dan, ik veronderstel PE14.

De gestuurde boring was om kosten uit te sparen om niet de hele weg open te leggen maar na het horen van de prijs heb ik daar mijn twijfels bij. Het voordeel was vooral om de weg intact te houden in functie van de erfdienstbaarheid. Het is enkel een oprit, geen plaats erlangs.

Bedankt voor de voorstellen alvast. Dat een 4G-router het beter zou doen dan het huidige internet lijkt mij ook wel sterk eerlijk gezegd. Maar ik heb niet de data om te vergelijken.

Gaat dat probleem zichzelf op termijn niet oplossen met de uitrol van 5G?

Je kan die PE14 toch ook perfect in een buis leggen (bovengronds)? Als er een haag staat kan die daar bijvoorbeeld toch perfect achter?

Gaat dat probleem zichzelf op termijn niet oplossen met de uitrol van 5G?
Dat gaat (particulier) nog wel even duren.

EDPnet fibernet fiberXL is 500down/100up, maar dan moet Prox. wel fiber hebben liggen in straat.

Verder heeft die niets te klagen, ge verhuurt toch het huis, niet de internetverbinding. Had hij maar op voorhand moeten controleren.

EDPnet fibernet fiberXL is 500down/100up, maar dan moet Prox. wel fiber hebben liggen in straat.

Verder heeft die niets te klagen, ge verhuurt toch het huis, niet de internetverbinding. Had hij maar op voorhand moeten controleren.
Dan moet ge evengoed van 't straat naar uw gevel gaan.

Dom gezegd, maar is het een verplichting dat die kabel onder de grond hoort? Of is een oplossing alla infrabel ook mogelijk? Een soort kabelgoot naast de oprit (verstevigd dan).

Thinking outside the box aangezien ik daar helemaal geen ervaring in heb, paar Oss kan dat wel een goedkope oplossing zijn? Al dan niet tijdelijk?

Je zou dat bovengronds kunnen leggen. Uiteindelijk hangen die kabels in de meeste steden ook gewoon tegen de gevels geplakt. Maar een propere oplossing is het niet. Dan kan je even goed een geul van een spade diep graven en uw kabel daar in buis leggen.

Terug
Bovenaan