Amerikaanse ambassadeur White mengt zich in BE: besnijdenissen & Rousseau

Ey Yo Frank heeft geen punten gescoord bij de ambassadeur precies
Ik kan mij zo inbeelden dat Vandenbroucke een halve zenuwinzinking krijgt als hij met zo'n imbeciel de ruimte moet delen :laugh: die twee zijn echt elkaars antithesis.

Gevraagd naar een reactie zegt Kamerlid Michael Freilich (N-VA), voormalig hoofdredacteur van Joods Actueel, dat het niet zijn rol is om de stijl van de ambassadeur te becommentariëren: “Maar je kunt wel zeggen dat hij de knuppel in het hoenderhok heeft gegooid. De joodse gemeenschap wil een wetgevend kader waarin de joodse tradities worden gerespecteerd.” Volgens Freilich deed White de uitspraken na contact met de joodse gemeenschap, ter voorbereiding van zijn bezoek aan Antwerpen.

Freilich was afgelopen mei net in Washington toen de huiszoekingen bij de moheels plaatsvonden: “Ik ben daar toen op aangesproken, en heb hen gevraagd om ons bij te staan om een correcte wetgeving te vinden, aangezien besnijdenis ingeburgerd is in de Verenigde Staten.” Hij ontkent evenwel dat hij de Amerikaanse regering heeft gevraagd om druk te zetten op België.

Bron: https://www.standaard.be/binnenland...nijdenissen-grens-overschreden/132810170.html

En het is toch ook weer niet toevallig dat het Freilich is die betrokken is en geen veroordeling over zijn lippen kan krijgen. Wat N-VA ooit bezielde om die man binnen te halen ... enfin, stemmen ronselen natuurlijk, maar dat is toch ook gewoon een religieuze hardliner zonder respect voor de scheiding tussen kerk en staat. Ik kan dat moeilijk rijmen met veel van waar de partij anders wel voor staat.

Laatst bewerkt:
Wat een walgelijke praktijk ook die niet-medische besnijdenis van pasgeborenen. Blijkbaar werd dat ook nog eens volledig terugbetaald tot vorig jaar door het RIZIV, vanaf 2026 wel niet meer gelukkig. Hopelijk wordt het omgekeerde effect bereikt en opent het een debat om de regelgeving hieromtrent te verstrengen.

Die White brengt ook de Trumpiaanse manier van diplomatie met zicht mee.
Vergeet normale diplomatie met via normale diplomatieke kanalen.

Gewoon uw modder gelijk op sociale media smijten, en dan verontwaardigd zijn dat er antwoord komt.

Voor mij mogen ze die zijn credentials buitensmijten en hem op het vliegtuig zetten. Het is zo al moeilijk geboeg om die boertige diplomatie/politiek buiten te houden.

White... Lijkt wel weggelopen uit een typische Amerikaanse soap. 😅😅 Wat komt die zich moeien... Trump heeft duidelijk het gesprekje met Filip en Bart nog niet verteerd.

Wat een walgelijke praktijk ook die niet-medische besnijdenis van pasgeborenen. Blijkbaar werd dat ook nog eens volledig terugbetaald tot vorig jaar door het RIZIV, vanaf 2026 wel niet meer gelukkig. Hopelijk wordt het omgekeerde effect bereikt en opent het een debat om de regelgeving hieromtrent te verstrengen.

Waarbij ze na de besnijdenis het bloed met de mond opzuigen, en er blijkbaar al meerdere kinderen ernstige infecties zijn opgelopen hierdoor, of zelfs gestorven.

"metzitzah b'peh"

Tenenkrullende rant nu op White z'n X account 🥱 🤭
Heeft precies echt geen idee wat de zaak juist inhoudt en hoe het er bij ons aan toegaat. En als ik @Loser mag geloven was het een klacht uit de joodse gemeenschap zelf tegen die 3 mohels?
Klopt, ja. Ik heb het ook moeten opzoeken na dit nieuwsbericht, omdat ik er nog niet van gehoord had. Maar op 14/05/2025 heeft de politie dus huiszoekingen gedaan in het kader van illegale besnijdenissen. Op vraag van Moshe Friedman, een Antwerpse Jood.

Deze drie mohelen zouden bekendstaan om hun praktijken. Dat vergeet White precies een beetje, of hij heeft het niet goed gelezen. Ik weet niet 100% hoe het zit, en zou het eens moeten vragen, maar volgens mij zijn er genoeg mohelen die wel degelijk medisch opgeleid zijn en het fatsoenlijk doen, alleen waren deze drie precies een beetje doe-het-zelvers.

Edit: Ah, het oorspronkelijke onderzoek gevonden:

Blijkbaar gebeuren die illegale besnijdenissen vooral in Antwerpen. Daar moet een circuit van radicale rabbijnen zijn die ertoe aanzetten, met (minstens oa) die drie mohels. Wel grappig, het onderzoek is dus in gang gezet mede na beelden in Shalom Allemaal, waar een jongetje besneden werd.

Friedman is wel bekend als een... eigenzinnige Jood die niet vies is van een conflict met de diehards aan de andere zijde.

Het niet meer toelaten, ook niet door medisch opgeleide mensen, zou wel degelijk een discriminerende maatregel zijn en zou je antisemitisch (en anti-islamitisch) kunnen noemen. De vraag is welke medische opleiding en erkenning er nodig is hiervoor, en of die mohelen die hebben. De terugbetaling is hier ook niet aan de orde, want deze mohelen deden alles in de duik, blijkbaar.

Hypocrisie tot en met, zichzelf beschrijven als toegewijd katholiek... Dan klopt er toch het één en ander niet ana zijn levenswandel/stijl.

Het niet meer toelaten, ook niet door medisch opgeleide mensen, zou wel degelijk een discriminerende maatregel zijn en zou je antisemitisch (en anti-islamitisch) kunnen noemen.

Laat ons alsjeblieft niet meegaan in het discours dat alles wat religies limiteert meteen ook antisemitisch of islamofoob of ... is. We gaan mensen die vinden dat niet-omkeerbare medische ingrepen op kinderen zuiver voor religieuze redenen en waarin het kind geen enkele beslissingsrecht heeft, echt niet gaan wegzetten als antisemitisch. Hetzelfde geldt voor wie inzit met dierenleed en daarom tegen onverdoofd slachten is. Hetzelfde geldt voor wie pro-abortus is, omdat ze vinden dat vrouwen baas moeten zijn over eigen lijf, of pro-euthanasie of ... Hetzelfde geldt ook voor wie strijdt voor vrouwenemancipatie en daarom pleit voor een hoofddoekverbod. Dat is niet standaard of de-facto islamofoob. Dat gaat om rechten van kinderen, vrouwen, mensen die ondraaglijk lijden, dieren, ... te laten primeren boven religieuze voorschriften. Als je die zaken gaat wegzetten als antisemitisch, islamofoob, whatever de term is voor de christenen, dan kan je straks ook beweren dat wie pleit voor de rechten van LGBTQ antisemitisch en islamofoob is. Het is ook diezelfde slippery slope die er voor zorgt dat Israël kritiek op een genocide en op haar apartheidsregime nog altijd te vaak succesvol weet weg te zetten als antisemitisme. Laat ons dat dus alsjeblieft niet beginnen napraten.

Nu, besnijdenissen zijn toegestaan in België, mits ze door een arts worden uitgevoerd. Er is niets dat Joden, of mohels, weerhoudt om arts te worden. Waar een deel van de Joodse gemeenschap naartoe wil, en waar White voor pleit, is dat mohels geen artsen meer moeten zijn, en dat een officiële medische opleiding dus niet meer nodig is. Het maakt ons niet antisemitisch als we daar als maatschappij categoriek neen op zeggen.

Er lopen een aantal discussies door elkaar.

1/ Mogen niet-medisch geschoolde personen (die Mohels) een chirurgische ingreep uitvoeren?
Ik twijfel niet aan de ervaring van die gasten, maar is toch duidelijk geval van "onwettig uitoefenen van de geneeskunde"? Ik zie niet goed in hoe dit rechtgezet kan worden in een wetgevend kader. De regels hierover zijn heel duidelijk, de verpleegsters op school mogen mijn kind niets van medicatie geven want geen dokter, maar dan zou een of andere pipo wel mogen besnijden? Weinig waarschijnlijk dat dit ooit zal kunnen.
Ik snap het probleem ook niet. Er zijn voldoende (joodse) dokters in Antwerpen, die perfect dergelijke operaties kunnen uitvoeren. Dit brengt ons bij het échte probleem:

2/ De manier waarop.
Joden en hun tradities. Volgens de puristen moet de mohel na het uitvoeren van de besnijdenis het bloed opzuigen met zijn mond (??). Natuurlijk niet echt steriel, dus hier hangen allerhande risico's aan vast.
Ik vermoed dat maar weining Antwerpse dokters hier willen aan meedoen, en ik denk dus dat dit de reden is van het "in den duik" werken met mohels, omdat die wél op deze manier willen werken.
The process has the mohel place his mouth directly on the infant's genital wound to suck blood away from the cut. Many circumcision ceremonies no longer use metzitzah b'peh,[81] but Haredi Jews continue to perform it. In the middle of the 19th century it was recognized that cases of syphilis, tuberculosis, and diphtheria were being transmitted between mohel and infant by this procedure. The practice also poses a risk of spreading herpes to the infant. Proponents maintain that there is no conclusive evidence that links herpes to Metzitza,and that attempts to limit this practice infringe on religious freedom.

En dat vind ik dus nog het strafste aan die Ambassadeur White, dat hij dus zeer twijfelachtige technieken voor besnijdenis goedkeurt en zelfs promoot....

Het niet meer toelaten, ook niet door medisch opgeleide mensen, zou wel degelijk een discriminerende maatregel zijn en zou je antisemitisch (en anti-islamitisch) kunnen noemen. De vraag is welke medische opleiding en erkenning er nodig is hiervoor, en of die mohelen die hebben. De terugbetaling is hier ook niet aan de orde, want deze mohelen deden alles in de duik, blijkbaar.
Mijn comment was ook meer algemeen bedoeld en niet op deze zaak specifiek. Je gaat inderdaad in het vaarwater komen van religieuze vrijheid vs. de fysieke integriteit van kinderen, maar naar mijn mening zou die laatste altijd de bovenhand moeten hebben. Enfin, snijden in geslachtsorganen van kinderen, een proces dat onomkeerbaar is met gevolgen voor de seksuele beleving enkel uit religieuze overtuiging vind ik nogal middeleeuws.

Op die manier gaan we niet snel terug vriendjes worden.
Dat de vriendschapsband bijna(?) opgeblazen werd is al een zorgelijke kwestie op zich en was op geen enkele bingokaart terug te vinden. De manier waarop (Groenland) doet het nog zwaarder doorwegen.
Dat men daarnaast in het Veiligheidsplan van de VS de nadruk legt op het uit mekaar spelen van de EU en de bijhorende regels voelt niet echt vriendschappelijk aan. Deze ambassadeur geeft duidelijk aan wat men verwacht: "Follow our great president."
Dan liever geen vriendjes zijn.

En de Rus, die blijft volledig buiten schot.

Er lopen een aantal discussies door elkaar.

1/ Mogen niet-medisch geschoolde personen (die Mohels) een chirurgische ingreep uitvoeren?
Ik twijfel niet aan de ervaring van die gasten, maar is toch duidelijk geval van "onwettig uitoefenen van de geneeskunde"? Ik zie niet goed in hoe dit rechtgezet kan worden in een wetgevend kader. De regels hierover zijn heel duidelijk, de verpleegsters op school mogen mijn kind niets van medicatie geven want geen dokter, maar dan zou een of andere pipo wel mogen besnijden? Weinig waarschijnlijk dat dit ooit zal kunnen.
Ik snap het probleem ook niet. Er zijn voldoende (joodse) dokters in Antwerpen, die perfect dergelijke operaties kunnen uitvoeren. Dit brengt ons bij het échte probleem:

2/ De manier waarop.
Joden en hun tradities. Volgens de puristen moet de mohel na het uitvoeren van de besnijdenis het bloed opzuigen met zijn mond (??). Natuurlijk niet echt steriel, dus hier hangen allerhande risico's aan vast.
Ik vermoed dat maar weining Antwerpse dokters hier willen aan meedoen, en ik denk dus dat dit de reden is van het "in den duik" werken met mohels, omdat die wél op deze manier willen werken.

En dat vind ik dus nog het strafste aan die Ambassadeur White, dat hij dus zeer twijfelachtige technieken voor besnijdenis goedkeurt en zelfs promoot....
Een van de grootste chassidim-gemeenschappen ter wereld wonen in Antwerpen (na Parijs, Londen en NY). En voor wie die ultraorthodoxen nog niet ver genoeg gaan, zijn er hier nog fundamentalistischere bewegingen te vinden, zoals de Pshevorsk, heb ik me laten vertellen. Inderdaad zijn die radicale methodes juist de probleemgevallen. Strookt ook met wat Friedman zegt, dat het elders ter wereld helemaal zo niet gebeurd, in een kelder in de duik.

Mijn vraag is: is geen enkele mohel medisch geschoold? Ik weet dat niet, daarvoor ken ik de regels noch de situatie genoeg. Maar aangezien hier zooo veel Joden wonen, lijkt het me niet zo gek dat er wel een normale manier is om het te doen, en de ultraorthodoxe. Dat er joodse dokters zijn die zowel erkend zijn in hun beroep, als 'gemachtigd' om het ritueel uit te voeren.

Eenmaal men gaat schermen met geloof, eender welk, is de discussie verloren, het logisch verstand wordt in de vuilbak gegooid.

Onvoorstelbaar welke hoeveelheid energie er wordt gestoken in dergelijke zaken

Mensdom doet zijn naam terug alle eer aan.

Mijn vraag is: is geen enkele mohel medisch geschoold? (..) Dat er joodse dokters zijn die zowel erkend zijn in hun beroep, als 'gemachtigd' om het ritueel uit te voeren.
O, maar dat is net mijn punt. Natuurlijk zijn er voldoende dokters die dit doen. Maar geen die daar met die mond de wonde gaan uitzuigen (kennen de risico's...). Maar in de traditionelere/orthodoxere groepen wil men dit net, en dan moeten ze wel met ongeschoolde mensen werken...

Laat ons alsjeblieft niet meegaan in het discours dat alles wat religies limiteert meteen ook antisemitisch of islamofoob of ... is. We gaan mensen die vinden dat niet-omkeerbare medische ingrepen op kinderen zuiver voor religieuze redenen en waarin het kind geen enkele beslissingsrecht heeft, echt niet gaan wegzetten als antisemitisch. Hetzelfde geldt voor wie inzit met dierenleed en daarom tegen onverdoofd slachten is. Hetzelfde geldt voor wie pro-abortus is, omdat ze vinden dat vrouwen baas moeten zijn over eigen lijf, of pro-euthanasie of ... Hetzelfde geldt ook voor wie strijdt voor vrouwenemancipatie en daarom pleit voor een hoofddoekverbod. Dat is niet standaard of de-facto islamofoob. Dat gaat om rechten van kinderen, vrouwen, mensen die ondraaglijk lijden, dieren, ... te laten primeren boven religieuze voorschriften. Als je die zaken gaat wegzetten als antisemitisch, islamofoob, whatever de term is voor de christenen, dan kan je straks ook beweren dat wie pleit voor de rechten van LGBTQ antisemitisch en islamofoob is. Het is ook diezelfde slippery slope die er voor zorgt dat Israël kritiek op een genocide en op haar apartheidsregime nog altijd te vaak succesvol weet weg te zetten als antisemitisme. Laat ons dat dus alsjeblieft niet beginnen napraten.

Nu, besnijdenissen zijn toegestaan in België, mits ze door een arts worden uitgevoerd. Er is niets dat Joden, of mohels, weerhoudt om arts te worden. Waar een deel van de Joodse gemeenschap naartoe wil, en waar White voor pleit, is dat mohels geen artsen meer moeten zijn, en dat een officiële medische opleiding dus niet meer nodig is. Het maakt ons niet antisemitisch als we daar als maatschappij categoriek neen op zeggen.

Helemaal mee eens. Religie is in onze maatschappij ondergeschikt aan algemene rechten en wetenschappelijke inzichten en laten we dat vooral zo houden. Da's het fundament van hoe onze rechtstaat is opgebouwd. Ze hebben genoeg bewegingsruimte binnen de wetgeving. Het is aan alle godsdiensten, zowel de katholieken, joden, moslims als die van 't Vliegend Spaghettimonster, om zich daar bij neer te leggen.

Ik zie die Amerikaanse regering wel luidop jammeren dat Europa wordt overgenomen door godsdienst x maar dan wel eisen dat er voorkeurswetten komen voor godsdienst y. Ja loop een eind weg jongens.

Binnenkort zal de gemiddelde conservatieve Amerikaan wel weer een hoop halve waarheden en hele leugens rond deze zaak en ons land mogen lezen en zien op Fox en andere "right-leaning" (social) media.

Is er iemand die weet waarom Vandenbroucke geweigerd heeft de hand te schudden en niet samen met die ambassadeur op de foto wou?
Want er spelen blijkbaar 2 dingen in het betoog van de ambassadeur:

1. Het onderzoek naar de Mohels dat hem niet zint.
2. Vandenbroucke moet het ontgelden.

Frank vandenbroucke staat er ook wel om bekend dat hij "very rude and quite obnoxious" is...

"I was told he does not like my great President.", so what? Welk belang heeft dat hier?
Altijd weer Trump er bij trekken.

En ziet hij dan zelf niet de contradictie die hij in 2 zinnen achter mekaar zegt?
In NO way, shape or form have we ever suggested that a political person in the Gov’t should interfere in a judicial case.
That said, the case should be immediately dropped.

En inderdaad de klacht komt uit Joodse hoek: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/0...rzoekt-mogelijk-illegale-besnijdenissen-in-j/
Naar aanleiding van onder meer een klacht van de Antwerpse Jood Moshe Friedman, is het Antwerps parket gestart met het onderzoek naar de vermoedelijke illegale besnijdenissen.
"Binnen de wereldwijde Joodse gemeenschap, wordt de praktijk niet aanvaard, zelfs niet door orthodoxe Joden", zegt de Antwerpenaar nog.
Dat wat is nu antisemitisme?
Dus een klacht tegen Joden is antisemitisme, maar is een klacht van een Jood negeren dat ook niet?
Damned if you do, damned if you don't....

Is er iemand die weet waarom Vandenbroucke geweigerd heeft de hand te schudden en niet samen met die ambassadeur op de foto wou?
Want er spelen blijkbaar 2 dingen in het betoog van de ambassadeur:

1. Het onderzoek naar de Mohels dat hem niet zint.
2. Vandenbroucke moet het ontgelden.
Gokje: zoals de Amerikanen zeggen: "Every accusation is a confession".
Het zou me niet verbazen dat White Vandenbroucke beledigd heeft en dat die daarom niet handjes wou schudden met White.

Terug
Bovenaan