Amerikaanse ambassadeur White mengt zich in BE: besnijdenissen & Rousseau

"Bij 75% van de mannen geen probleem".

Ja mannekes 😅
Ik lees dat nu wel als "bij 75% van de mannen uitgevoerd en dat zonder problemen". In de VS is besnijdenis heel ingeburgerd zover ik weet, ook al zijn dat zeker niet allemaal joden (of moslims).

Maar dat zal dan wel voornamelijk in een ziekenhuis gebeurd zijn, niet door een of andere "geestelijke" die dat nog doet zoals in de tijd van het Oude Testament.

Ik lees dat nu wel als "bij 75% van de mannen uitgevoerd en dat zonder problemen". In de VS is besnijdenis heel ingeburgerd zover ik weet, ook al zijn dat zeker niet allemaal joden (of moslims).
Ah ok, dat klinkt logischer.
Ik interpreteerde het wellicht, hopelijk, verkeerd.

Imo mag NVA hier wel eens met een duidelijk standpunt komen en wanneer dat niet strookt met wat Freilich zijn visie is moet die maar zijn conclusies trekken. Dit zijn gewoon zaken die niet kunnen.

Imo mag NVA hier wel eens met een duidelijk standpunt komen en wanneer dat niet strookt met wat Freilich zijn visie is moet die maar zijn conclusies trekken. Dit zijn gewoon zaken die niet kunnen.
Ideaal moment voor Van Peel om nog eens uit de verf te komen imo. Zij is de voorzitter, dit is haar type dossier, en BDW zal er zich met het oog op Antwerpen wellicht liever niet te opzichtig mee willen moeien (en al zeker niet zijn skivakantie voor willen onderbreken, wat ik hem niet kwalijk neem).

Ideaal moment voor Van Peel om nog eens uit de verf te komen imo. Zij is de voorzitter, dit is haar type dossier, en BDW zal er zich met het oog op Antwerpen wellicht liever niet te opzichtig mee willen moeien (en al zeker niet zijn skivakantie voor willen onderbreken, wat ik hem niet kwalijk neem).
Of het ideaal is weet ik niet maar ik vind hoe meer ik erover nadenk dat Freilich hier gewoon blijk geeft van geen respect te hebben voor het democratisch proces hier in Belgie. Nergens is het te verantwoorden dat voor interne aangelegenheden men in andere landen gaat lobbyen om druk te zetten op dat land, al zeker niet als parlementariër, als je het niet eens bent zet je dat gewoon op de agenda van het parlement en wanneer daar een beslissing over valt door het parlement heb je je daar aan te houden.

Freilich, Bill White, Regina Sluszny en wie dan ook zullen toch moeten aanvaarden dat België een rechtsstaat is en dat dat geen lege term is. Het gerecht moet z'n werk kunnen doen zonder politieke druk. Als hen dat niet aanstaat, staat het hen vrij om andere oorden op te zoeken waar dat allemaal wel kan.

Voor Freilich mag dit politieke gevolgen hebben. Als leidende partij op federaal en Vlaams niveau is NVA het aan zichzelf en de burger verplicht om hierover een duidelijk standpunt in te nemen.

Blijkt dat Freilich (op één of andere manier) de Amerikanen bij de zaak betrokken heeft.
Sammy Mahdi verwoordt het hier wel juist:

l4X3QNQ.png

Lees ik dat nu goed dat een politicus in de VS gaat zitten zagen over een probleem dat het vermelden niet waard is op het internationale toneel? En die domme Amerikanen reageren daar dan nog eens op :wallbash:

Levenslang verbod om ooit nog iets anders uit te voeren dan zwerfvuil verzamelen, als dat de trend is van beleid voeren leg ik mijn lot nog liever in de handen van mijn Bella, momenteel hoogzwanger en een goede 800kg zwaar.

Of het ideaal is weet ik niet maar ik vind hoe meer ik erover nadenk dat Freilich hier gewoon blijk geeft van geen respect te hebben voor het democratisch proces hier in Belgie. Nergens is het te verantwoorden dat voor interne aangelegenheden men in andere landen gaat lobbyen om druk te zetten op dat land, al zeker niet als parlementariër, als je het niet eens bent zet je dat gewoon op de agenda van het parlement en wanneer daar een beslissing over valt door het parlement heb je je daar aan te houden.
Ja, inderdaad. Hij is parlementslid en in een uitstekende positie om dit intern aan te kaarten.
Maar nee, hij vond het nodig om via het buitenland druk te zetten. Schandalig!

Lees ik dat nu goed dat een politicus in de VS gaat zitten zagen over een probleem dat het vermelden niet waard is op het internationale toneel? En die domme Amerikanen reageren daar dan nog eens op :wallbash:
Neen, dit is ons eigen parlementslid dat de VS munitie gaat geven voor hun anti-EU/cultuuroorlog.

Veel hangt af van wat hij precies gezegd heeft tegen wie en in welke context, dat maakt wel nog een verschil tussen "druk zetten", wat een parlementslid niet mag, of louter "advies inwinnen bij ervaringsdeskundigen", maar slim is het zeer zeker niet.

Veel hangt af van wat hij precies gezegd heeft tegen wie en in welke context, dat maakt wel nog een verschil tussen "druk zetten", wat een parlementslid niet mag, of louter "advies inwinnen bij ervaringsdeskundigen", maar slim is het zeer zeker niet.
Lol. Potato, potahto. Dat soort semantische relativering helpt hier echt niet. Of je het nu “druk zetten” noemt of “advies inwinnen”, het blijft problematisch. Een Belgische parlementair heeft niets te zoeken bij een uitgesproken MAGA-politicus om binnenlandse Belgische dossiers te gaan “polsen”.

Diplomatie verloopt via de regering en officiële kanalen, niet via individuele parlementsleden die op eigen houtje buitenlandse politieke druk proberen te mobiliseren. Als hij vindt dat een beslissing fout is, dan voer je dat debat hier, in het parlement of via de bevoegde ministers, en al zeker niet via Washington.

Zelf op de amerikaanse forum waar ik zit vragen de amerikanen zich af wat Israël van Amerika weet.

En nu beginnen ze zelf Is andere landen hun zever door te drukken.

Neen, ik ben het hier echt categoriek mee oneens. Het kan perfect zijn dat het binnen het huidige wetgevende kader discriminerend is, maar dan schort er iets met het huidige wetgevende kader. Als we de fysieke integriteit en wilsbekwaamheid van kinderen op een medisch onomkeerbare ingreep niet kunnen beschermen omdat we anders bepaalde religies discrimineren, dan wil dat zeggen dat we nog altijd niet ten volle een seculiere maatschappij zijn. Het onverdoofd slachten is trouwens echt geen goed voorbeeld, want ook daar raak je bepaalde geloven onevenredig mee, en het is voor velen binnen die geraakte geloofsgemeenschappen nog altijd absoluut niet zo dat je de geloofsregels perfect kan volgen door verdoofd te slachten.

Maar het stoot me vooral voor de borst dat je stelt dat je dit antisemitisch kan noemen. Neen, dat kan je niet. Dat kan alleen wanneer de beweegreden zou zijn om doelbewust het Joodse geloof te hinderen. Mensen die pleiten voor een verbod op niet-medisch noodzakelijke besnijdenissen op kinderen, omdat ze inzitten met de kinderen, kan je niet antisemitisch noemen.

Persoonlijk zou ik de wetgeving behouden zoals ze is, dus toegelaten mits uitgevoerd door een arts. In een ideale wereld is het verboden, maar je weet dat ze het dan toch in de duik gaan doen, met alle gevolgen voor de kinderen van dien. Zelfs onder de huidige regels zijn er die toch nog proberen er van onderuit te geraken, dan moet je in het belang van het kind denken en er voor zorgen dat het zo veilig mogelijk gebeurt. Da's dezelfde reden waarom ik ambigu ben over het hoofddoekenverbod op scholen etc. Principieel ben ik pro zo'n verbod, maar de realiteit is dat je veel vrouwen en meisjes op die manier in plaats van ze te helpen, ze net dubbel gaat straffen. Als het gaat om meerderjarige vrouwen, moeten zij in het openbaar (maar daarom niet in elke functie) wel gewoon de vrijheid hebben om te dragen wat ze willen (zolang ze niet onherkenbaar worden).
We leven wel in een volledig seculiere maatschappij, maar dat betekent niet dat er geen ruimte mag geboden worden aan religie. Zeker niet aan die erkende religies die we hebben, toch? De integriteit en wilsbekwaamheid van kinderen, dat is een gevaarlijk hellend vlak om je op te bevinden, hè. Ik ben het met je eens, ik zou het niet met mijn kind doen en ik zie ook geen redenen om het wel te doen. Ik zou het ook pas liefst zien bij pakweg het vormsel. Maar ik denk wel dat ik het liefste heb dat het ten eerste màg in mijn samenleving en ten tweede dat àls het gebeurt, het wel gebeurt door medisch gekwalificeerde mensen.

Bij een verbod om niet-medische besnijdenissen, ga je dan plots de integriteit en wilsbekwaamheid van kinderen, en hun gezondheid geholpen hebben in totaal? Of net niet, doordat alles plots verdoken moet gebeuren? Dat vind ik een moeilijke. Maar ik zie dat je datzelfde ook vindt.

Ik vind het onverdoofd slachten helemaal niet zo'n rare vergelijking. Ik vind dat dat niet toegelaten mag worden, omdat er ook een manier bestaat die voor gelovigen wel aanvaardbaar is. Dat er dan een kleine groep radicalen is die het absoluut zus-en-zo moet hebben, vind ik geen reden om geen halalvlees meer toe te staan, maar òòk geen reden om onverdoofd slachten plots toe te laten. Daar weegt het dierenleed niet tegenop. Net zoals de niet-medische besnijdenis voor mij wel kan, uitgevoerd door een medisch gekwalificeerd persoon, maar als een kleine groep radicalen wil dat het bloed opgezogen wordt, lijkt me dat onverenigbaar en een infectiegevaar dat niet opweegt tegen dat recht. Daarvoor zou ik de besnijdenissen niet afschaffen, maar zou ik het ook niet plots gaan toelaten.

Wat het juridische betreft, en waar je het meeste aanstoot aan neemt: Ik zei dat je een wet die niet-medische besnijdenissen verbiedt discriminerend en antisemitisch kon noemen. En dat is oa afhankelijk van de maatschappij en de reden waarmee ze uitgevoerd wordt. Diezelfde wet in handen van een antisemitisch regime, is gewoon een antisemitische wet. Jij maakt ervan: verbod op niet-medische besnijdenissen op kinderen, dat stond er al niet. En omdat ze inzitten met de kinderen: als een arts het uitvoert, is er weinig risico.

Die discussie over het al dan niet verbieden van niet-medische besnijdenissen is hier eigenlijk - ik ga niet zeggen irrelevant, maar niet de kern van de zaak he. De gerechtelijke procedure gaat over mogelijke inbreuken op de voorwaarde dat het door een arts wordt uitgevoerd. Dat is van een heel andere orde. Ik zie niet in hoe daar enige onduidelijkheid of discussie over kan bestaan, het gebeurt door een arts of het gebeurt niet, punt. We leven hier toch in 2026?

Lol. Potato, potahto. Dat soort semantische relativering helpt hier echt niet. Of je het nu “druk zetten” noemt of “advies inwinnen”, het blijft problematisch.
Uiteraard is het problematisch, omdat hij daar was als parlementslid, maar het maakt een verschil tussen gewoon problematisch, of heel, heel erg problematisch. Zonder de details te kennen heeft het weinig zin om die zelf in te vullen imo. Ik relativeer helemaal niets, het is oerdom.

Een Belgische parlementair heeft niets te zoeken bij een uitgesproken MAGA-politicus om binnenlandse Belgische dossiers te gaan “polsen”.
Diplomatie verloopt via de regering en officiële kanalen, niet via individuele parlementsleden die op eigen houtje buitenlandse politieke druk proberen te mobiliseren. Als hij vindt dat een beslissing fout is, dan voer je dat debat hier, in het parlement of via de bevoegde ministers, en al zeker niet via Washington.
Ik ben dit met je eens, maar ten eerste gaat het niet eens over een parlementsbeslissing dus ook langs die weg heeft hij daar niets op te zeggen. Ten tweede is er op zich geen inherent probleem met polsen in het buitenland over "maatschappelijke" dossiers, maar zoals ik zeg dus niet over gerechtelijke procedures (en dat zal moeten blijken), niet in de hoedanigheid van parlementslid, en al zeker niet zonder rugdekking van de fractie in kwestie.

Ik wacht toch op een reactie van Valerie van Peel nu.
Ik ook.

Die discussie over het al dan niet verbieden van niet-medische besnijdenissen is hier eigenlijk - ik ga niet zeggen irrelevant, maar niet de kern van de zaak he. De gerechtelijke procedure gaat over mogelijke inbreuken op de voorwaarde dat het door een arts wordt uitgevoerd. Dat is van een heel andere orde. Ik zie niet in hoe daar enige onduidelijkheid of discussie over kan bestaan, het gebeurt door een arts of het gebeurt niet, punt. We leven hier toch in 2026?
De vraag is daar ook wel of er een groot risico is. Ik zie dat buurlanden als Duitsland en het VK wel toelaten dat dit gebeurt door niet dokters (In Duitsland moet je een specifieke training volgen). Frankrijk en Nederland (sinds kort) eisen dat een arts de procedure uitvoert net zoals België. Duitsland en de UK lijken me geen cowboylanden op dat vlak dus zo vanzelfsprekend dat het niet kan zonder dokter lijkt het me niet te zijn.

Ik hoop oprecht dat dit gewoon enorm knullig verwoord is.
Er zijn heel veel zaken die je kunt verbieden of verplichten op die manier, bedoel ik :D
Zoals vaccins (zowel verbieden als verplichten), dopen...

Er is volgens mij hier niemand die iets anders beweert. Alleen de Amerikaanse ambassadeur heeft niet door dat dààr het verschil nu eenmaal zit. En Freilich, die de advocaat hier lijkt te willen zijn van de Chassidische Joden en hun gebruik van dat opzuigen van het bloed.

Edit: en ik denk dat in Duitsland een mogelijk discriminerende wet tegen het Joodse geloof extra moeilijk ligt

Terug
Bovenaan