De voorzitter van een van je coalitiepartners wordt bedreigd met een inreisverbod, en een van je ministers wordt frontaal aangevallen. Dat hij privé weinig geeft om VDB, daar maak ik me weinig illusies over, maar in se is dit ook een aanval op zijn regering. Het is dan ook nog eens een parlementslid van zijn eigen partij, die hij volgens mij zelf heeft binnengehaald indertijd, die - allicht - aan de basis ligt van deze rel. Het is natuurlijk wat Trump beoogt, maar als De Wever zijn minister en coalitiepartner hier niet in bescherming neemt, dan speel je met het voortbestaan van deze regering. Zeker gezien Bouchez, uiteraard - er zijn geen laagtes waartoe die man niet bereid is om af te dalen -, al mee op de kar gesprongen is van White om Vooruit te bashen.Ik zou De Wever hier mijlenver van weghouden indien mogelijk, niemand heeft zin (langs Belgische zijde) of is gebaat met verdere escalatie tot in de hoogste kringen - en voor wat, je haalt je slag nooit thuis (wat kunnen we eigenlijk bereiken hier - ik zie het zelfs niet) want zoals he aangeeft: eigen leefwereld. Het gerechtelijk onderzoek loopt - daarmee is de lading eigenlijk gedekt voor wat er toedoet: inmenging wetten/maatschappij .. - de rest is emotie en zoeken naar aandacht - het is een ambassadeur van de VS, de Joodse gemeenschap is rechtstreeks betrokken partij - een grotere garantie op aandacht bestaat er niet.
Edit - imo leuke opdracht voor minister van buitenlandse zaken, dat behoort tot zijn takenpakket.
Alleen al het feit dat White zich actief bemoeit met onze rechtsgang, en actief probeert de publieke opinie te sturen en hier dus een actieve, politieke rol opneemt, en daarbij alle diplomatische normen met de voeten treedt, zorgt er voor dat De Wever moet reageren. Maar hij moet ook zijn regering beschermen.
Maar daarna moet de kous wel af zijn, want opnieuw, aandacht is het manna van Trump en zijn cronies als White.