Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Het is eenzelfde vorm van gelijkheid. De NBA is een plek waar je enorm goed kan verdienen. Bepaalde mensen zijn daar meer aanwezig omdat zij doorheen hun jeugd en cultuur meer aandacht besteden aan dit specifiek iets. Also zal er genetisch extra aanleg zijn.Dat ongelijkheid gaat toenemen vind je vermoed ik zelf ook niet positief. Je kan dat niet counteren met "en basketbal dan" alsof ongelijkheid daarin alle andere vormen van ongelijkheid goed maakt.
Dit klopt niet. African Americans zijn gemiddeld groter en zitten vaker in sporten in de VS omdat de sociale structuur het daar ook zo gemaakt heeft dat je alles op je sport moet zetten om een beurs te krijgen, omdat het anders niet lukt. Dat de zwarte populatie disproportioneel arm is, is een feit. Een deel van de prevalence van zwarten in sport daar, komt net door de ongelijkheid die er al is aan universiteiten.Het is eenzelfde vorm van gelijkheid. De NBA is een plek waar je enorm goed kan verdienen. Bepaalde mensen zijn daar meer aanwezig omdat zij doorheen hun jeugd en cultuur meer aandacht besteden aan dit specifiek iets. Also zal er genetisch extra aanleg zijn.
Aziaten zijn meer aanwezig op Ivy League Uni's omdat er een cultuur heerst van studeren en once again zal er genetisch misschien meer aanleg zijn.
Het gaat niet over "en basketbal dan", het gaat er over dat het niet eerlijk is om iemand zijn eerlijke kans af te nemen omdat je op basis van 1 ding gelijkheid wil. Het is absurd dat we het oké vinden dat iemand die objectief een betere kandidaat is, niet de kans zou moeten krijgen omdat er diversiteit-cijfers gehaald moeten worden.
Dit is gewoon niet correct. Als je goede SAT's haalt kan je nog steeds een beurs krijgen. Het komt gewoon minder vaak voor. En natuurlijk is het cultuurlijk cooler om een nfl, nba of wat dan ook atleet te worden ipv een high-level business analyst of wat dan ook. Welke millenial wil nu niet bekend worden (zie je in België ook meer en meer)en zitten vaker in sporten in de VS omdat de sociale structuur het daar ook zo gemaakt heeft dat je alles op je sport moet zetten om een beurs te krijgen, omdat het anders niet lukt.
Net hetzelfde met Hispanics. Hoor je ook veel minder van. Ze zijn ook veel minder aanwezig in IL's, hoor je ook niets van.Dat de zwarte populatie disproportioneel arm is, is een feit.
Waarom niet? Je mag het voor mij overal vergelijken. Ik wil de beste persoon voor de opdracht. Zowel in sport wil ik dat de beste atleet in het team mag. Educatief wil ik dat de beste student in het team mag. Work-wise wil ik ook de beste manager boven mij en de beste collega langs me. Ongeacht ras, afkomst of economische status.En geloof me, die vergelijking wil je zéker niet doortrekken.
Ik begrijp de hele discussie rond ongelijkheid en ben ervoor dat we het maximum uit elk kind, ongeacht kleur, afkomst of wat dan ook halen. De realiteit is dat je dat niet moet doen door op de universiteit zwakkere kandidaten voor te laten kruipen op sterkere kandidaten. Je moet dat doen door die jongens en meisjes goed basis- en middelbaar onderwijs te laten volgen en ze zo goed mogelijk te begeleiden.Meeste Asian-Americans zijn voor affirmative action. Is ook helemaal geen homogene groep zoals mensen hier doen uitschijnen, nl. slecht nieuws voor mensen uit bv. Zuidoost Azië. Ik zie trouwens ook niet wat er zo gekleurd is aan het artikel want dit is wel degelijk een issue tussen progressief en conservatief in de VS. Supreme Court stemde ook langs ideologische lijn.
Goeie SAT's haal je niet vanuit een sociaal achtergestelde situatie, statistisch gezien.Dit is gewoon niet correct. Als je goede SAT's haalt kan je nog steeds een beurs krijgen. Het komt gewoon minder vaak voor. En natuurlijk is het cultuurlijk cooler om een nfl, nba of wat dan ook atleet te worden ipv een high-level business analyst of wat dan ook. Welke millenial wil nu niet bekend worden (zie je in België ook meer en meer)
Net hetzelfde met Hispanics. Hoor je ook veel minder van. Ze zijn ook veel minder aanwezig in IL's, hoor je ook niets van.
Waarom je de vergelijking niet wilt maken tussen atletiek en universiteiten? Omdat je zegt dat dat eerste voor het grootste stuk genetisch is. En daarmee zou je dus ook zeggen dat zwarten genetisch ofwel te dom zijn, ofwel niet genoeg doorzettingsvermogen hebben voor universiteiten. Wat een rédelijk racistische bewering zou zijn zonder grond. Dus nee, die vergelijking wil je niet maken, denk ik.Waarom niet? Je mag het voor mij overal vergelijken. Ik wil de beste persoon voor de opdracht. Zowel in sport wil ik dat de beste atleet in het team mag. Educatief wil ik dat de beste student in het team mag. Work-wise wil ik ook de beste manager boven mij en de beste collega langs me. Ongeacht ras, afkomst of economische status.
Ik kan me wel inbeelden dat als je uit een gezin komt waar onderwijs niet echt van belang is, dat je waarschijnlijk zelf minder tijd zal investeren in studies. En ter gevolg natuurlijk minder goed zal presteren op school. Echter blijft mijn vraag dan nog, moet iemand die wel uit een omgeving komt waar hij/zij veel studeerde, de kans ontnomen worden op basis van zijn/haar etniciteit?Goeie SAT's haal je niet vanuit een sociaal achtergestelde situatie, statistisch gezien.
Typisch wan-argument. Nee ik zeg niet dat zwarten (de term zwarten is zelf al op het randje but hey) te dom zijn of niet genoeg doorzettingsvermogen hebben. Ik zeg wel dat Aziaten doorgaans slimmer zijn en meer doorzettingsvermogen hebben, beiden op academisch vlak. En als dat zo is, dan zeg ik als zelf niet educatief presterende blanke man, dat een Aziaat meer recht heeft op die Ivy-league plek dan welke andere persoon ongeacht ras, afkomst of wat dan ook.En daarmee zou je dus ook zeggen dat zwarten genetisch ofwel te dom zijn, ofwel niet genoeg doorzettingsvermogen hebben voor universiteiten.
Heb je het over IQ?Ik zeg wel dat Aziaten doorgaans slimmer zijn
Niet perse, maar die cijfers kunnen we ook gebruiken:Heb je het over IQ?
Zo simpel is het nochtans.Antwoord eens rechtstreeks op wat ik zeg ipv met zo een standaard line te komen.
Niet perse, maar die cijfers kunnen we ook gebruiken:
"In the US and around the world, East Asians and their descendants average an IQ of about 106, Europeans and their descendants about 100, and Africans and their descendants about 85"
![]()
Brain size, IQ, and racial-group differences: Evidence from musculoskeletal traits
A review of the world literature on brain size and IQ by Rushton [Rushton, J. P. (1995). Race, evolution, and behavior: a life history perspective. Ne…www.sciencedirect.com
Welke anders aangezien ‘niet per se’?Niet perse, maar die cijfers kunnen we ook gebruiken:
"In the US and around the world, East Asians and their descendants average an IQ of about 106, Europeans and their descendants about 100, and Africans and their descendants about 85"
![]()
Brain size, IQ, and racial-group differences: Evidence from musculoskeletal traits
A review of the world literature on brain size and IQ by Rushton [Rushton, J. P. (1995). Race, evolution, and behavior: a life history perspective. Ne…www.sciencedirect.com
Want Ivy-league scholen zijn de enige die kwaliteitsvol onderwijs bieden?Zo simpel is het nochtans.
Toegang tot kwaliteitsvol onderwijs is een van de grootste oorzaken van de socio-economische raciale dispariteit in de VS. Toegang tot de NBA is dat niet.
Ik moet zeggen dat het voor mij oprecht grappig is hoe dit gesprek loopt. Ik heb niets gezegd wat racistisch is, maar meteen zijn er dingen "gevaarlijk" en moet ik opletten. Mijn punt vanaf het begin was en blijft: De beste kandidaat wint, ongeacht huidskleur. Baseren op feitelijk onderzoek is geen gevaarlijke denkpiste. Er zijn verschillen in mensen, biologisch, neurologisch, ... en ik ga daar niet van wegrennen omdat ik wil dat elke instelling (waar mensen graag deel van willen zijn) een perfecte mengeling moet zijn.Ik hoop dat je zelf ook inziet wat voor een gevaarlijke denkpiste dat is en ik hoop van harte dat je het niet aanhaalt om raciaal beleid op te baseren of goed te praten waarom bepaalde minderheden terecht minder kansen krijgen.
Inzet, karakter, ... niet elk persoon met een hoog IQ is academisch geweldig en niet elk persoon met een minder IQ is een dwaas.Welke anders aangezien ‘niet per se’?
Het was een antwoord op Janus die vroeg als ik IQ bedoelde.Je doet nu alsof ik dat argument heb aangehaald… dat was jij wel
Doe niet belachelijk. Dit is zo absurd makkelijk. Ik haal hier een perfect geldig argument aan, in plaats van dat argument even te bekijken begin je het hier meteen af te schilderen als "zuiver racistisch". Ronduit belachelijk, oprecht. Als ik hier zei "Elke zwarte is een idioot", fair point en ban me dan aub. Maar ik haal hier aan dat bepaalde groepen cultureel meer belang hechten aan bepaalde dingen. En als die er dan voor zorgen dat ze later in het leven op andere paden belanden dan is dat een logisch gevolg van eigen gedrag. Ongeacht omstandigheden.Ik heb je nog de kans gegeven dat zuiver racistische argument links te laten ligge
Ik moet zeggen dat het voor mij oprecht grappig is hoe dit gesprek loopt. Ik heb niets gezegd wat racistisch is, maar meteen zijn er dingen "gevaarlijk" en moet ik opletten. Mijn punt vanaf het begin was en blijft: De beste kandidaat wint, ongeacht huidskleur. Baseren op feitelijk onderzoek is geen gevaarlijke denkpiste. Er zijn verschillen in mensen, biologisch, neurologisch, ... en ik ga daar niet van wegrennen omdat ik wil dat elke instelling (waar mensen graag deel van willen zijn) een perfecte mengeling moet zijn.
Feitelijk incorrect wat je zegt.Zodra je genetische kwaliteiten aan ras gaat koppelen, en zelfs zo ver gaat als intelligentie en karaktereigenschappen onlosmakelijk aan rassen koppelen, is dat racistisch
Waar vroeg iemand om cijfers?Als er om cijfers gevraagd wordt
"inzet, karakter..." Cijfers over inzet en karakter heb ik nog niet echt gezien. Misschien omdat dat niet bestaat?
Je haalde niet aan dat een bevolkingsgroep "cultureel meer belang hecht aan", je zei dat ze genetisch minder (of meer) intelligentie hadden, als je die vergelijking van de atleten zou verdertrekken. Daar ging het juist om.
Ik haal hier duidelijk aan dat ze hier meer aandacht aan spenderen. En als sidenote dat er genetisch wel extra aanleg zal zijn.Het is eenzelfde vorm van gelijkheid. De NBA is een plek waar je enorm goed kan verdienen. Bepaalde mensen zijn daar meer aanwezig omdat zij doorheen hun jeugd en cultuur meer aandacht besteden aan dit specifiek iets. Also zal er genetisch extra aanleg zijn.
Aziaten zijn meer aanwezig op Ivy League Uni's omdat er een cultuur heerst van studeren en once again zal er genetisch misschien meer aanleg zijn.
Omdat we mensen die objectief beter scoren achteruit schuiven vanwege hun ras onder andere?Trouwens, jouw idee van een perfecte meritocratie is al jaren ontkracht. Die bestaat niet.
Ja, en als ik zeg dat James Lebron beter kan basketballen dan een lokaal talent van om de hoek, zeg ik ook niet dat die van om de hoek 2 linkerhanden heeft. + for starters ben ik al de hele tijd aan het zeggen dat ras geen rol zou moeten spelen in het selectieproces. Zowel negatief als positief.Je voert aan dat "aziaten" (een wetenschappelijk nutteloze term) slimmer zouden zijn waarmee je dus ook zegt dat "zwarten" (een wetenschappelijk nog nuttelozere term) dommer zijn omdat je dat verbindt aan hoe ze zogezegd zouden scoren op IQ testen. Je haalt het aan als rechtvaardiging waarom aziaten meer recht hebben op goeie scholing dan zwarten.
Even vergeten dat ik een thesis aan het schrijven was. Jij weet perfect waar ik het over heb, stop nu toch eens met kraaien."aziaten" (een wetenschappelijk nutteloze term)
Punt 17 trouwens wat aantoont dat je gewoon niet ziet wat ik schrijf maar zelf een fabel verzint.Je haalt het aan als rechtvaardiging waarom aziaten meer recht hebben op goeie scholing dan zwarten.
Oké, dat klopt.Ja, en als ik zeg dat James Lebron beter kan basketballen dan een lokaal talent van om de hoek, zeg ik ook niet dat die van om de hoek 2 linkerhanden heeft. + for starters ben ik al de hele tijd aan het zeggen dat ras geen rol zou moeten spelen in het selectieproces. Zowel negatief als positief.