Ik zeg niet dat we 60+ al moeten afschrijven, maar kijk naar die leeftijden:
- McConnell is er 81
- Feinstein: 90 jaar oud
- Biden: 80 jaar oud
- Trump: 77 jaar oud
Ik begrijp niet goed waarom je zegt dat er van uitgaan dat mensen vanaf een bepaalde leeftijd niet meer capabel zijn 'op niets slaat'. Het is toch echt wel vrij vaststaand dat mensen van die leeftijd (en dan heb ik het over 80+) op zowat alle vlakken achteruit gaan. Ik zou studies linken maar je kan gewoon 'cognitive decline age' op Google zoeken.
Voorts is er al een leeftijdsgrens, maar dan aan de onderkant. Als je jonger bent dan 35 kan je geen president worden.
Maar goed, het is zeker zo dat er nog 80-plussers zijn die mentaal zo scherp als een scheermes zijn. Maar zelfs dan zou ik argumenteren dat die hun leeftijd niet in hun voordeel speelt. Hoeveel voeling met de wereld van vandaag heeft iemand van 81 jaar nog, bijvoorbeeld? Op een bepaalde leeftijd moet je ook al serieus rekening gaan houden met het feit dat een president wel eens kan gaan sterven tijdens zijn/haar termijn, en zoiets is ook niet bepaald goed voor de stabliteit van een land.
Het is misschien fout van mij, maar ik zou zelf niet naar een dokter van 81 jaar oud gaan, bijvoorbeeld. Dus het liefst van al zit er wat mij betreft ook niemand van die leeftijd aan de knoppen van kernwapens.
Enfin, iedereen zijn/haar mening natuurlijk, en wanneer ik spreek over een leeftijdslimiet zou dat op dit moment eerder in de richting van 75 jaar zijn in plaats van 60 of 65, maar goed.
Afsluiten (want dit is uiteindelijk gewoon mening vs mening, en daarin respecteer ik iedereen's mening) doe ik met een poll die toch aangeeft dat er in de USA wel wat beweging begint te komen omtrent de leeftijden van hun leiders:
A new poll finds rare agreement across partisan lines and in this case President Joe Biden is the unifying figure, though not the way he would prefer to be.
apnews.com