Amerikaanse producten vervangen door Europese

Oordop

Active member
In navolging van het presidentschap van Trump is er een heuse beweging ontstaan op Reddit om Amerikaanse producten te vervangen door Europese.

Op https://european-alternatives.eu/ en https://www.buy-european-made.eu/ vind je een heel overzicht van Europese alternatieven voor Amerikaanse producten. Een paar voorbeelden van digitale diensten die je kan vervangen, de meeste eigenlijk vrij makkelijk:

- Gmail: Protonmail, Mailbox
- Outlook: Thunderbird*
- Cloudopslag: Proton, Filen, Koofr
- Zoekmachine: Ecosia, Qwant of Mojeek (volledig onafhankelijk van Google en Bing)
- Chrome/Edge: Firefox*, Ecosia**, Vivaldi**
- Whatsapp: Signal*
- Twitter: Bluesky*
- Netflix/Prime/Disney+: Streamz, VRT max, vtm go, Mubi, Filmin
- Google Translate: DeepL
- MS Office: LibreOffice, OpenOffice
- ChatGPT: Le Chat van Mistral
- Google Maps: Here We Go
- Amazon: Bol, Fnac, Coolblue, online winkel van kleinere bedrijven of -durf ik het zeggen- fysiek in de winkel kopen
- Github: Codeberg
- Windows/Mac: Linux
- De lijst gaat eindeloos door

Maar ook de plaatselijke frituur of Quick steunen ipv naar de Mcdonalds te gaan. Europese ipv Amerikaanse auto's kopen. Koop ook lokaal zodat de kleinere bedrijven kunnen overleven.

Het ene gaat makkelijker en sneller dan het andere. Maar elke stap telt. Het is een marathon, geen sprint. Sommige van deze diensten zijn niet zo goed als de Amerikaanse, maar dat komt door schaalvoordelen. Hoe meer gebruikers de Europese producten zullen hebben, hoe beter ze zullen worden. Met een openlijk vijandige regering worden al deze diensten ook een securityrisico. Wat als Windows of GPS uitgeschakeld worden in Europa?

*Nog steeds een Amerikaans product maar niet big tech en gemaakt door een non-profit
** Gebaseerd op Chromium

Laatst bewerkt:
Ze kunnen misschien ook een alternatief voor Reddit gebruiken. Beetje vreemd dat de discussies op een US platform worden gevoerd...

Maar inderdaad step by step.

Ze kunnen misschien ook een alternatief voor Reddit gebruiken. Beetje vreemd dat de discussies op een US platform worden gevoerd...

Reddit en Discord zijn zo van die dingen waar geen deftig alternatief voor is

Zijn wss dezelfde mensen die beleggen in ETF’s met in hoofdzaak Amerikaanse aandelen die ze kopen vanop hun iPhone of MacBook.
Om dan met de winst in een Boeing 737 te stappen voor buitenlandse reisjes.

Zijn wss dezelfde mensen die beleggen in ETF’s met in hoofdzaak Amerikaanse aandelen die ze kopen vanop hun iPhone of MacBook.
Als je de sub eens bekijkt zie je veel posts van mensen die amerikaanse aandelen dumpen voor europese, en hun geplande reizen naar de vs afzeggen.

Baby steps inderdaad, ik ga daar nu toch ook wat op proberen te letten. Voor bepaalde zaken is er (jammergenoeg) eigenlijk geen valabel alternatief momenteel, maar had dit weekend bijvoorbeeld wat gerief nodig van AS Adventure, was voor iets de keuze tussen iets Australisch en iets Amerikaans en de keuze was toch snel gemaakt. Ik denk dat je zou verschieten van hoeveel mensen bereid zouden zijn om daar tot op een bepaalde hoogte in mee te gaan in het huidige politieke klimaat.

Lol, Streamz als alternatief voor Netflix, Disney+ of Prime, wat een grap... Dat is alsof je een bord smakeloze havermoutpap verkoopt alsof het tiramisu zou zijn. 😂🤣

Het politieke debat gaan we hier niet voeren, het idee achter deze boycot is echter onzinnig en meerdere mankementen in die lijst, niet het minst de Chromium-based browsers.

EDIT: Streamz is in mijn bescheiden mening een dure, inferieure streamingdienst die zoals zo vaak in Vlaanderen gebukt gaat onder eigen lof stinkt. Dat Telenet er mee achter steekt maakt het nog erger.

Laatst bewerkt:
Het is ondertussen wel een topic, natuurlijk. Dit mogen ze wat mij betreft ook invoeren bij ons:

Yikes, Boeing, liever niet. Airbus is superieur (en Europees).
Voor elektronica heb je toch ook veel alternatieven (Samsung, Sony enz.). Niet Europees natuurlijk, maar ook niet Amerikaans.

Amerikaanse producten zijn over het algemeen superieur t.o.v. Europese alternatieven. Ik ga mezelf dus echt niet dwarsbomen. Europa wordt hoe langer hoe meer een openbaar museum waar je op vakantie gaat terwijl alle technologische vooruitgang in de VS gebeurt. En dat heeft Europa enkel aan zichzelf te danken. Ik gebruik dus mijn Amerikaanse producten verder en zal nog steeds naar de VS gaan deze zomer. Als de tariffs er komen en Europa reageert kan ik een deel van m'n trip misschien nog terugverdienen door een hoop Amerikaanse producten mee te nemen om hier met winst te verkopen. 😁
Niet akkoord. Hangt heel sterk af van over wat voor producten je het hebt.

De eerste pagina hier staat vooral vol met digitale 'producten' (de meesten gratis). Dat is een voorbeeld van een sector waarin de Amerikanen zeker domineren. Maar iemand gaf bv. het voorbeeld van AS Adventure (outdoor spullen) - daar zijn meer dan genoeg Europese alternatieven van uitstekende kwaliteit (merken als Vaude, Fjallraven, Mammut, Hilleberg... in plaats va het Amerikaanse Patagonia, The North Face e.d.).

Ik heb alvast ook de meeste van mijn Amerikaanse aandelen verkocht (behalve degenen die wat te diep in het rood staan, dat krijg ik nog niet over mijn hart :p). Dat is ook wel deels omdat ik die op korte termijn wel zie kelderen wanneer men tariffs begint op te leggen langs beide kanten.

Laatst bewerkt:
- Gmail: Protonmail, Mailbox
- Outlook: Thunderbird*
- Cloudopslag: Proton, Filen, Koofr
- Zoekmachine: Ecosia, Qwant of Mojeek (volledig onafhankelijk van Google en Bing)
- Chrome/Edge: Firefox*, Ecosia**, Vivaldi**
- Whatsapp: Signal*
- Twitter: Bluesky*
- Netflix/Prime/Disney+: Streamz
- Google Translate: DeepL
- MS Office: LibreOffice, OpenOffice
- ChatGPT: Le Chat van Mistral
- Google Maps: Here We Go
- Amazon: Bol, Fnac, online winkel van kleinere bedrijven of -durf ik het zeggen- fysiek in de winkel kopen
- Github: Codeberg
- Windows/Mac: Linux
- De lijst gaat eindeloos door
Ik moet zeggen dat ik deze wending naar meer Europees wel kan smaken eigenlijk. 😀 Zeker als je ziet welke (gratis) alternatieven er wel niet zijn eigenlijk. Niet slecht om eens stil te staan bij wat je dagelijks allemaal gebruikt. Zelf gebruik ik nu de Brave browser met Ecosia als zoekmachine. Protonmail aangemaakt, de HereweGo ipv Waze is ook dik inorde. Ga al jaren naar Colruyt. Vlees bij de lokale boer. Soms kom je het argument tegen van "ja maar coca cola/PepsiCo/pampers " maken hun artikelen hier/Europa" maar vaak als je het alternatief van de supermarkt gebruikt komt dit uit de zelfde fabrieken.

Nog enkele alternatieven, misschien handig om de startpost mee te updaten als er mensen alternatieven weten?
VRT max, vtm go, mubi, filmin.
Fnac, coolblue

Het is eens een ander topic dan 'onze Europese is naar de Filistijnen'.. Maar we doen lekker zelf verder met deze Amerikaanse producten 😅 Top!

Tis toch allemaal maar wat dubbel imo.
Gelijk de alternatieve voor de streaming platformen. Dat ga je op een Europees streaming platform een Amerikaanse film kijken. Tja.

Hoe ver wil je ook gaan met die dingen. Patagonia bv, maakt gewoon goede kwaliteit kleding en heeft zich als bedrijf keer op keer bewezen om ethisch enorm goed te handelen. Ga ik dan een ander merk kopen met misschien een 3 keer rotter bedrijf er achter, omdat het Europees is?

Just my 2 cents.
Een Europees streamingplatform krijgt dan toch een stukje van de omzet. Iedereen gaat zover als hij wilt. Ik vind het niet erg om Firefox en Signal te gebruiken, dat zijn non profits. Die krijgen mijn steun nog altijd
Linux zelf is ook vrij US-based, nog vrij recent heeft dat een niet-miskenbare invloed gehad:

Het is natuurlijk internationaler dan "Made in the USA", maar het zwaartepunt van de centrale development ligt vooralsnog wel in de US...
Sowieso is Linux gratis en wordt niet gemaakt door een techgigant.
Tot nu toe waren die statements vooral tegen China. Ik beschouwde de VS en Europa zelfs ongeveer als gelijk. Ik was een echte Atlantist en uitgesproken pro-Amerikaans.
Jammer genoeg moet ik de VS nu toevoegen aan het China-lijstje, sinds ze een bocht hebben gemaakt van 180°. Maar reken er maar op dat ik zo consequent mogelijk zal toepassen. Gisteren al mijn traditionele Heinz-ketchup vervangen door Weisner. 💪 Powermove! ;)
Hier hetzelfde he. Nooit gedacht dat dit zou gebeuren. Zelfs tijdens Trump 1 kwam zoiets nooit in mij op.

Sowieso is Linux gratis en wordt niet gemaakt door een techgigant.
Linux zoals het vandaag de dag is, bestaat voor een groot deel net doordat er heel veel werk verricht wordt door meerdere techgiganten.

Stel je maar eens voor wat Linux nog zou voorstellen indien Intel, AMD, Qualcomm, Google, Amazon, Microsoft, etc. niets meer zouden doen.
Je kan maar zo snel en zo veel reverse engineeren. En dan gaat het nooit 100% werken, waar nu serieus wat mankracht wordt in geïnvesteerd door voornoemde hardware en software boeren. Sure, Linus en de andere maintainers zijn in principe "onafhankelijk" en big tech kan ze niet pushen om iets upstream te nemen, maar dat is een zacht evenwicht alles bij elkaar genomen.

En dat is in se goed, hé, versta me niet verkeerd! Maar het is een symbiose, en als die nieuwe hardware support etc. ineens stokt, weet ik niet wat er nog van Linux (zoals we dat vandaag kennen en kunnen gebruiken) gaat overblijven.
Een jaar of twintig geleden was de Linux hardware situatie veel slechter en een alternatief OS daarmee gewoonweg geen optie voor veel mensen, zelfs zij die gewoon een web browser nodig hebben...

Terug
Bovenaan