Andy en de Baksteenbelgen

Ik heb het programma zelf niet gezien en ik ben ook helemaal niet van plan om een programma te bekijken dat volledig rond Andy draait. Maar had hij dan geen referenties gecontacteerd van de architect?
Men neme Google.
Men typt in: architecten Aalst
Men belt de 1e... die nam niet op
Men belt de 2e... die nam wel op, dat werd dus Andy z'n architecte, Katrien, iirc.

Voor de uitvoering hebben we dan voornamelijk gekozen voor aannemers waar de architect al veel goede ervaringen mee had. Die mannen doen volgens mij toch een beetje beter hun best als ze voor een architect werken waar ze veel werk van krijgen.
Dat viel dan ook tegen.
De 1e aannemer liet al een paar weken voor de start van de werken weten dat ie het er niet kon bijnemen... Geen idee of die aannemer op aanraden was van de architecte.
Vandaar de huidige, die we dus zien in aflevering 1 en 2 (de andere afleveringen heb ik nog niet gezien).

1. In de tweede aflevering stappen ze pas naar een interieurarchitect, terwijl ze al muren zijn aan 't metsen (of dat is toch hoe het programma de chronologie schetst). Vind ik (met hun budget) vrij laat in het proces om een interieurarchitect in te schakelen, dat zou ik dan al gedaan hebben nog voordat de bouwplannen waren vergund. Je zag bijvoorbeeld in de woonkamer tussen die 2 grote ramen toch vrij weinig plaats om daar een heel grote, brede TV te zetten. Een interieurarchitect kan zeker veel oplossen, maar gaat zeker nog voor veel momenten zorgen à la "oei, hadden we het in de ruwbouw maar iets anders gedaan". :)
Ik ken Andy niet, maar ik kan het mij al voorstellen: we zullen dat varkentje zelf wel eens wassen... om later tot de conclusie te komen, oei, 't is toch wel ingewikkelder/moeilijker dan eerst gedacht, we zullen er maar een interieurarchitect bijnemen.

Geen idee of een interieurarchitect veel wordt geraadpleegd; ik kan mij niet herinneren dat 1 van die koppels er 1 had geraadpleegd.

Den Andy is er wel in geslaagd om met de meest incompetente mensen ooit te werken…
Eerst die frats met dat binnenzwembad. En dan nu die betonplaat op die wellness voor niks, “aah ja ik was dat vergeten”. Top reclame voor deze architecte.
Ook die aannemer jongens, echt schaamteloos.

Duur grapje inderdaad, compleet nutteloos. Zou ik ook niet content mee zijn.

Aannemer is wel echt het schoolvoorbeeld van alles laten uitvoeren door portugezen en andere goedkope schijnzelfstandigen, veel geld binnen halen en een paar jaar later failliet gaan.

De aannemer is inderdaad niet echt het schoolvoorbeeld van hoe het zou moeten, maar aan de andere kant als de klant telkens op de werf komt en ter plaatse aanpassingen begint te vragen....

Mijn schoonvader is nu op pensioen en was aannemer. Iemand als Andy zou hij van zijn werf gejaagd hebben. Moet zich niet bemoeien met de uitvoering en het moet maar op voorhand doorgegeven worden op het plan. Zie naar die waskoker of plots dat muurtje voor de televisie dat breder moest.... Op dat vlak moet ik dan de commentaar van de aannemer gelijk geven dat als iedereen constant de versies aanpast, dat het ommeduur fout loopt in de uitvoering.

Nu voor mij is het ook de fout van de architect die geen deftige opvolging doet.

Qua werkvolk, als je met Portugezen en dergelijke werkt, moet je ook chance hebben, dat is waar. De schoonvader werkte in de laatste jaren met Slovaken, grotendeels goed, maar paar keer slechte ervaring. voorbeeld, muur gemetst voor de douche, maar zonder verankering in de steunmuur. Schoonvader heeft doen vlakaf gezegd, morgen wil ik die persoon niet meer zien op mijn werf, maar je moet wel elke dag de werven controleren en dat is denk ik ook een fout van de aannemer, hij controleert onvoldoende zijn werkvolk.

In de tweede aflevering stappen ze pas naar een interieurarchitect, terwijl ze al muren zijn aan 't metsen (of dat is toch hoe het programma de chronologie schetst). Vind ik (met hun budget) vrij laat in het proces om een interieurarchitect in te schakelen, dat zou ik dan al gedaan hebben nog voordat de bouwplannen waren vergund. Je zag bijvoorbeeld in de woonkamer tussen die 2 grote ramen toch vrij weinig plaats om daar een heel grote, brede TV te zetten. Een interieurarchitect kan zeker veel oplossen, maar gaat zeker nog voor veel momenten zorgen à la "oei, hadden we het in de ruwbouw maar iets anders gedaan". :)
Goh, dat is natuurlijk het ideale scenario dat een interieurarchitect van bij het begin, van zodra de architect begint te ontwerpen, eveneens betrokken wordt.
In de praktijk echter gaat de architect al heel veel krijtlijnen voor het interieur vastleggen. Sommigen zijn daar goed in, maar een interieurarchitect/vormgever gaat toch een andere benadering hanteren en meer inzetten op beleving, dan louter een technische perfect ontwerp.
Voor de bouwheer is het ook meestal op dat moment ogenschijnlijk een extra kost die makkelijk geschrapt kan worden, maar in bepaalde gevallen (vooral als je zelf nul ervaring hebt) niet altijd de beste keuze.

De aannemer is inderdaad niet echt het schoolvoorbeeld van hoe het zou moeten, maar aan de andere kant als de klant telkens op de werf komt en ter plaatse aanpassingen begint te vragen....

Mijn schoonvader is nu op pensioen en was aannemer. Iemand als Andy zou hij van zijn werf gejaagd hebben. Moet zich niet bemoeien met de uitvoering en het moet maar op voorhand doorgegeven worden op het plan. Zie naar die waskoker of plots dat muurtje voor de televisie dat breder moest.... Op dat vlak moet ik dan de commentaar van de aannemer gelijk geven dat als iedereen constant de versies aanpast, dat het ommeduur fout loopt in de uitvoering.

Nu voor mij is het ook de fout van de architect die geen deftige opvolging doet.

Qua werkvolk, als je met Portugezen en dergelijke werkt, moet je ook chance hebben, dat is waar. De schoonvader werkte in de laatste jaren met Slovaken, grotendeels goed, maar paar keer slechte ervaring. voorbeeld, muur gemetst voor de douche, maar zonder verankering in de steunmuur. Schoonvader heeft doen vlakaf gezegd, morgen wil ik die persoon niet meer zien op mijn werf, maar je moet wel elke dag de werven controleren en dat is denk ik ook een fout van de aannemer, hij controleert onvoldoende zijn werkvolk.
Ja het ter plaatse nog aanpassen van dingen is inderdaad not done maar als het vanaf de kimblokken al verkeerd loopt qua planlezen kan je 'm het niet kwalijk nemen dat hij elke dag komt controleren, vind ik...

Zoals de aannemer ook wel zegt, ze zeggen altijd 'yes yes understand' maar in realiteit begrijpen ze er de ballen van. Ook al genoeg meegemaakt 🤪

Ik vind het toch wel raar dat Andy al verhuist nog voor het deftig afgewerkt is. Het moet niet volledig af zijn, maar er waren daar toch enkele zaken waar ze toch wel op hadden kunnen wachten.

Eens de aannemer vervangen werd zakte het programma wat in, de rest verliep eerder "standaard". Zijn miljoen euro reikte ook maar zover bleek op het eind. Ik denk dat hij het beu was om nog te wachten na al dat uitstel en dat de centen wat op waren dus in een half-afgewerkte woning kwam hij sowieso terecht.

De meerwaarde van de interieurarchitecte werd teniet gedaan door allerlei ideeën van Andy. Het was in juli nog een mix van een betegelde muur in de badkamer en gyprocwanden elders of veel tijdelijke opslag. De landelijke stijl buiten verdween binnen in een leeg canvas.

Ik denk niet dat we het ooit "af" gaan zien want Andy maakte toch al aanstalten om aan zijn vierde of vijfde keer bouwen te gaan beginnen. De bittere nasmaak van deze villa kreeg hij precies niet afgeschud dat hij al aan het volgende dacht. Zijn vrouw wou dan eerder rust en het als forever home beschouwen.

Ben nu aflevering 2 aan het zien waar hij ontdekt dat er onderbrekingen zijn bij zenne ytong. Zelfs met ramen tot op de grond moeten daar stenen gemetst worden.

Bij onze ruwbouw van de afgelopen maanden was de aannemer misschien 3 dagen nie op de werf. Dikke prutser die aannemer met zen import werkvolk. Die van ons had ook 2 polen maar hij was er dan ook altijd bij en ik kwam ook meerdere keren per week controleren.

Terug
Bovenaan