Apple MacBook Pro 2024 16" M4 Pro Qwerty

Vierkant

Well-known member
iTrader: 0% (0/0)
Algemene informatie/specificaties
Apple MacBook Pro 2024 16" M4 Pro
14‑core CPU, 20‑core GPU
24GB ram
512GB opslag
Qwerty NL
Zwart

Slechte 6 maanden oud.
Zelden gebruikt wegens aankoop MacBook Air.
Nieuw/tweedehands
Nieuw
Aanwezigheid factuur en/of garantie
Nee
Ook elders te koop aangeboden
Ja
Verzending/afhaal
  1. Afhaling
Afhaallocatie
Koersel
Wat is eigenlijk de reden van al die qwerties dat we zien passeren?
In België toch een lastige verkoop, tenzij je nooit Frans schrijft of geen François in je familie hebt?

Eerlijke vraag, heb half mijn leven in het buitenland gewoond en qwerty gebruikt, maar eens terug hier toch 123 terug naar azerty!

Wil maar zeggen, op zoek naar zulk toestel, kreeg even een adrenaline stootje toen ik dit zag, tot de qwerty duidelijk werd 😕

In België toch een lastige verkoop, tenzij je nooit Frans schrijft of geen François in je familie hebt?

Eerlijke vraag, heb half mijn leven in het buitenland gewoond en qwerty gebruikt, maar eens terug hier toch 123 terug naar azerty!

Wil maar zeggen, op zoek naar zulk toestel, kreeg even een adrenaline stootje toen ik dit zag, tot de qwerty duidelijk werd 😕
Bij ons op't werk werkt 90 % van de devs met QWERTY, ik vermoed en heb altijd gehoord dat de speciale tekens in code eenvoudiger te typen zijn?

Plus dat azerty BE afwijkend is, als ik op zoek ga naar een nieuw toetsenbord vind ik ook niet altijd azerty BE terug (wel azerty FR maar daar staan de tekens ook weer anders).

Plus dat azerty BE afwijkend is, als ik op zoek ga naar een nieuw toetsenbord vind ik ook niet altijd azerty BE terug (wel azerty FR maar daar staan de tekens ook weer anders).
Telt voor Qwerty NL ook...
Ik gebruik altijd Qwerty US ANSI (bestellen ze apart op het werk). Al is mijn game keyboard QWERTY international ISO en dat gebruik ik ook vaak voor het werk. Uiteindelijk staat er maar 1 knop verschillend.

- Werkt beter voor developers (ronde haakjes, vierkante haakjes, accolades, ...)
- Werkt beter in unix command line omgeving (met name het pipe karakter | en tilde ~ zijn op azerty Mac "tof" ...)

Er zijn ook nog enkele meer allerdaagse dingen die gewoon slecht bedacht zijn bij azerty:
- Macbooks hebben geen numpad, op azerty moet je dus liggen klooien met telkens shift in te drukken om een cijfer te typen. Maar je krijgt wel makkelijk toegankelijke accenten die je in het Nederlands en zeker Engels amper tot niet gebruikt.
- Een punt verstoppen achter een shift? Serieus?

Hoeveel wijn moeten die Fransen eerst gedronken hebben om met dat idee afgekomen voor ze die layout hebben bedacht. En België neemt dat dan grotendeels over wegens de Franstalige minderheid.

Om maar te zeggen dat een (ANSI) QWERTY op een Macbook niet per se een slechte keuze is ;)

Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat wij hier azerty gebruiken omwille van de invloed van het frans als taal. Tegenwoordig is alles in het engels, dus waarom blijven hangen bij azerty? Je hebt ook veel meer keuze in keyboards als je switched naar qwerty. En inderdaad, ronde haakjes, vierkante haakjes, dubbele en enkele quotes op 1 toets … voor programmeurs is qwerty gewoon net dat beetje gemakkelijker.

FYI: Vanaf M1 modellen is het poepsimpel om de keycaps te vervangen. Ik bouw dagelijks MacBook keycaps om van QWERTY naar AZERTY en omgekeerd. Voor wie Qwerty een dealbreaker is, stuur maar pb en ik stuur een volledige Azerty keycap set op met tooltje voor €20. Wil gerust een video maken ook.
In principe moet je maar 15-20 keycaps vervangen om een volledige Azerty layout te bekomen.

Terug
Bovenaan