Arbeidscontract bediende onder PC200: recht op indexering in januari 2023 of niet?

Timboektoe

Well-known member
Crowdfunder FE
Hallo,

Mijn vriendin is een half jaar geleden veranderd van job en werkt nu als bediende bij een bouwbedrijf en zit contractueel onder PC200.

Ik heb haar de voorbije weken al een paar keer gezegd dat ze in januari 2023 waarschijnlijk een loonindexering krijgt. Zo ziet het er toch naar uit als ik de actualiteit wat volg.

Nu had ze vandaag een informeel gesprek onder collega's die er al langer werken (5 jaar en langer) en die zeiden allemaal dat ze daar dus nog NOOIT een loonindexering hebben gekregen en dat niemand eigenlijk goed begrijpt hoe de werkgever daar onderuit kan komen...

We hebben juist haar arbeidscontract nagelezen en daar staat niks specifiek in dat een loonindexering geweigerd wordt. Er wordt wel verwezen naar de CAO's van PC200.

Ik ben zelfstandige en niet zo thuis in de wereld van al die CAO's en paritaire comités, maar als ik het zo lees, zou ze volgens mijn begrip toch wél recht hebben op de loonindexering in januari 2023...

Of bestaan er toch manieren dat je daar als werkgever op 1 of andere manier kan onderuit komen?

Laatst bewerkt:
Ze heeft er zonder twijfel recht op. Indien werkgever niks doet, contact opnemen met inspectie of vakbond. Dit wordt heeeeeel gemakkelijk rechtgezet

Ze heeft er zonder twijfel recht op. Indien werkgever niks doet, contact opnemen met inspectie of vakbond. Dit wordt heeeeeel gemakkelijk rechtgezet
Wat bedoel je dan precies met "inspectie" (welke instantie)?

Vind het wel straf... een collega van haar werkt daar dus al 12 jaar en die heeft naar haar zeggen nog NOOIT een loonindexering gehad... Dan zijn haar collega's toch wel lang heel braaf geweest om niet op tafel te kloppen...

Pas wel altijd op met 'van horen zeggen', zeker als het over sterke verhalen gaat. 12 jaar lang geen indexatie én dan daar toch blijven... Als je de index niet krijgt, zal de rest ook niet vet zijn , he.

Kans bestaat ook dat ze geen besef hebben van hoe je een indexatie op een loonfiche ziet.
Zo een loonbrief passeert toch altijd een loonsecretariaat? Dat zou toch al een eerste "filter" moeten zijn op fouten?

Ze krijgen daar verder wel een deftige verloning. En de persoon die er al 12 jaar werkt, zal wel op een andere manier opslag gekregen hebben in de periode, lijkt mij dan (i.p.v. loonindexering).

De werkgever kan natuurlijk ook altijd een loonverhoging doorvoeren in januari die "toevallig" gelijk is (of hoger) dan de indexering

Loonsecretariaat voert uit wat werkgever vraagt (toch tot op zekere hoogte).

De werkgever kan natuurlijk ook altijd een loonverhoging doorvoeren in januari die "toevallig" gelijk is (of hoger) dan de indexering
Idd, ik vermoed dat dit minstens deels gebeurd is.

Je kan toch afwijken van PC indexatie?
Maar mss enkel ten voordele van de werknemer?

Bij 1e werkgever kreeg ik het elke maand, had dat ook niet door (maar in die sector is dat gebruikelijk)

Je kan toch afwijken van PC indexatie?
Maar mss enkel ten voordele van de werknemer?

Bij 1e werkgever kreeg ik het elke maand, had dat ook niet door (maar in die sector is dat gebruikelijk)
Je kan afwijken, maar idd enkel in het voordeel van werknemer.

Nee je mag dat als werkgever allemaal zelf doen ook.

Wat staat er op de loonbrief?
Op de loonbrief staat "opgesteld door: centrum voor loonbeheer vzw". Ik herinner mij nog van mijn periode als loontrekkende dat dat toch vaak was opgesteld door een loonsecretariaat i.p.v. door de werkgever zelf. Ik vermoed dat enkel de echt grote boîtes dat doen?

Veel mensen denken (in alle blijheid) dat ze jaarlijks opslag krijgen omdat ze goed beoordeeld zijn terwijl dit eigenlijk gewoon de index is.

Veel mensen denken (in alle blijheid) dat ze jaarlijks opslag krijgen omdat ze goed beoordeeld zijn terwijl dit eigenlijk gewoon de index is.
Kan heel goed zijn dat dat hier het geval is: bij het finale sollicitatiegesprek was mondeling gezegd dat ze "automatisch opslag zou krijgen" als ze tevreden zijn over het werk van een medewerker...

Zo ken ik er nog ene. Waar werkt je vriendin? Limburg?

Personeel mag dan mee gaan skiën op kosten van de baas, weekendjes weg, tripje naar Italië. Een premie die ze cash krijgen.
Bijgevolg houden de meeste dan ook hun mond (Niet wetende hoeveel verschil dat maakt op een loopband + dat het verplicht is)

Op de loonbrief staat "opgesteld door: centrum voor loonbeheer vzw". Ik herinner mij nog van mijn periode als loontrekkende dat dat toch vaak was opgesteld door een loonsecretariaat i.p.v. door de werkgever zelf. Ik vermoed dat enkel de echt grote boîtes dat doen?
Een loonsecretariaat zal dat vermoed ik altijd automatisch doen, maar als je loon van 2000 naar 2200 geïndexeerd wordt en de werkgever zet dat bruto daarop terug naar 2000 is het niet alsof de loonsecretariaat daarin gaat zeker gaat tussenkomen, als het hen opvalt dat het bij iedereen gebeurt zullen ze de werkgever eens contacteren maar op zich is het niet onmogelijk dat werknemers bvb een nieuw contract tekenen aan een lager loon.

Personeel mag dan mee gaan skiën op kosten van de baas, weekendjes weg, tripje naar Italië. Een premie die ze cash krijgen.
Bijgevolg houden de meeste dan ook hun mond (Niet wetende hoeveel verschil dat maakt op een loopband + dat het verplicht is)
Van die fancy bedrijfsactiviteiten heb ik toch nog niets gehoord, dus zal niet dezelfde plaats zijn.

Er is op dit moment natuurlijk ook nog geen echte reden om te panikeren. Maar als er in de komende weken geen gesprek plaatsvindt over een loonsverhoging/indexering en de loonbrief van januari 2023 nog altijd hetzelfde brutoloon vermeld, dan zou ik in haar plaats toch een voorzichtig balloneke oplaten ginder...

Van die fancy bedrijfsactiviteiten heb ik toch nog niets gehoord, dus zal niet dezelfde plaats zijn.

Er is op dit moment natuurlijk ook nog geen echte reden om te panikeren. Maar als er in de komende weken geen gesprek plaatsvindt over een loonsverhoging/indexering en de loonbrief van januari 2023 nog altijd hetzelfde brutoloon vermeld, dan zou ik in haar plaats toch een voorzichtig balloneke oplaten ginder...
Een loonindexering hoef je niet te bespreken, dat gebeurt automatisch.

Wij zijn dit jaar naar Italië geweest via de werkgever en we hebben toch de index gekregen in januari :tongue:

Terug
Bovenaan