Arbitrage

Ik heb me nergens uitgesproken over Club - KVM, ik heb die match en fase niet gezien.

Mijn reacties zijn telkens over Anderlecht vs Genk.

En neen, dat is niet pure semantiek en voer voor advocaten om te misbruiken. Het is een HEEL belangrijk verschil tussen twee verschillende zaken. Want anders kan letterlijk elke match aangeklaagd worden door de verliezer als de scheids ergens een fout gemaakt zou hebben, en dan is het game over.
In het reglement staat er ook dat een fout van de ref/VAR geen reden is om een match te herspelen of nietig te verklaren

In principle, a match is not invalidated because of:

malfunction(s) of the VAR technology (as for goal line technology (GLT))
wrong decision(s) involving the VAR (as the VAR is a match official)
decision(s) not to review an incident
review(s) of a non-reviewable situation/decision

't Is dan ook geen verkeerde beslissing maar een verkeerde toepassing van de regels, bij Anderlecht - Genk.

Maar je verklaart precies wel waarom KVM - Club niet herspeeld wordt. Dus dank je.

't Is dan ook geen verkeerde beslissing maar een verkeerde toepassing van de regels, bij Anderlecht - Genk.

Maar je verklaart precies wel waarom KVM - Club niet herspeeld wordt. Dus dank je.
Mja op basis van wat de refs verklaart hebben "de RSCA spelers niet gezien" is het geen verkeerde toepassing van de regels hè
Silence, stop gewoon met posten aub.
Daarnaast werd er ook in de communicatie van de wedstrijdleiding gedebatteerd over “deelname aan het spel” in het beoordelen van de fase. Dat is voor dit deel van het reglement, rond al dan niet hernemen van penalty’s, niet relevant. Ook daar dus een fout beoordelingscriterium, meent de Raad.

Kunt gij verklaren wat ze dan bedoelen met "directly Involved" in het reglement?

Maar uit het onderzoek is gebleken dat ze niet naar de spelers van RSCA gezien hebben, en toch moet de wedstrijd herspeeld worden...

Een zeer belangrijk detail hierbij is dat de ref verklaard heeft expliciet gevraagd te hebben aan de VAR of er ook RSCA spelers te vroeg inliepen. Dus ze hebben de RSCA spelers mogelijk niet gezien, maar dan wel omdat ze de expliciete vraag om ernaar te kijken gewoon genegeerd hebben. En dan is het opnieuw een andere zaak.
Blijkbaar zou de VAR communicatie tijdens de zitting ook gehoord zijn en (ik ga nu evenveel veronderstellen als hier in de rest van dit topic gebeurt) ik ga er dan vanuit dat ze er gewoon echt niet onderuit konden. Want als ze dat konden, was het ook gebeurd, hoor. Niemand bij ons had verwacht dat het effectief zo ver zou komen.

Ik zie hier ook vergelijkingen met Union gisteren en Brugge op Mechelen. Zeker die laatste is ook voor mij gewoon een onvergeeflijke blunder. Dramatisch gewoon. Maar iemand maakte daar een mooie vergelijking over. Joos zegt wel "geen beslissing is ook een beslissing" en semantisch heeft hij 100% gelijk. Maar ik denk dat het "wettelijk" anders ligt. Volgens mij (opnieuw veronderstelling) is "een beslissing nemen" gewoon effectief iets beslissen als in "X was fout, dus ik voer Y uit als gevolg". En zowel in geval Union - RSCA als KBM - FCB is het spel gewoon doorgegaan zoals "on the field". Penalty kwam, ging binnen en er werd afgetrapt. Goal viel, werd afgevlagd en doeltrap was het gevolg. Hadden ze bvb die penalty in Union afgefloten owv het te vroeg inlopen en besloten dat het gevolg een uittrap voor Anderlecht was, dan kon je die vergelijking maken en dan stonden ze ook gewoon al bij het RDP.

De uitleg kwam overigens van stungunner, geen Genk-supporter:

oezo, "niemand snapt het verschil", Peter VdB?

Het is nochtans niet zo moeilijk.

Er is een penalty, er loopt een speler van de tegenstander en een speler van de aanvallende ploeg te vroeg in de 16 = penalty moet hernomen worden volgens het reglement maar de scheidsrechter geeft een vrije trap voor de tegenstander. Dat is dus, op het eerste zicht, een fout tegen het reglement.

Stel dat een ploeg reglementair scoort, het doelpunt wordt toegekend, en de scheidsrechter laat het spel hernemen met een uittrap door de keeper ipv op de middenlijn = fout tegen het reglement.

Stel dat de bal in corner gaat maar de scheidsrechter geeft ipv hoekschop, zonder enige aanleiding, een penalty omdat hij denkt dat dit het gevolg is van een bal achter de doellijn = fout tegen het reglement.

Dat zijn "scheidsrechterlijke dwalingen", de ene al wat zwaarder en ridiculer dan de andere.

De moeilijkheid hier is dat, wanneer de scheidsrechter of VAR de speler van Anderlecht in de 16 niet hebben gezien en zich dus enkel focussen op de speler van Genk, ze wel een correcte beslissing hebben genomen door de vrije trap te geven voor RSCA. Dan is het dus een foute beoordeling, maar geen dwaling. Daar ligt voor mij dus de moeilijkheid in het beoordelen van deze fase.

Maar voor de 1000ste keer: nee, niet elke wedstrijd waarbij een speler te snel in de 16 komt bij een penalty gaat nu moeten herspeeld worden. Djeesz

Van mij moest dit allemaal niet. Maar wat wel moet en waarom ik dit dan ook "goed" vind, is dat het stilaan onhoudbaar wordt en er iets moet veranderen. Elke week gebeurt er wel iets en niet enkel bij Genk. En je kan dan wel zeggen "Dat gebeurt nu eenmaal", maar het ergste is dat er echt nul schuldbesef is bij het RDP. De ene week geven ze een strafschop niet en is het "contact is niet voldoende" in het praatje achteraf en de week erna zeggen ze zonder schaamte bij een wel gegeven strafschop "er was contact". Al meerdere keren komen ze af met slecht-getrokken lijnen, dramatische camerastandpunten, verschillende visies over hands, ... Dat kan gewoon echt niet meer.

Gaat hierdoor ineens alles van één week op de andere beter worden? Nee. Maar als we effectief de doos van Pandora geopend zouden hebben of een monster gecreëerd zouden hebben, zoals zo dramatisch gezegd wordt in de media, gaat er uiteindelijk ook gewoon een heel grote druk op de arbitrage komen om de foutenlast tot een minimum te beperken en gaat er bij hen het besef komen dat ze wel degelijk verantwoording moeten afleggen. Verandering gaat niet zonder slag of stoot en de manier waarop wij het gedaan hebben, kan door vele mensen belachelijk gevonden worden. I get that. Maar laten we nu niet doen alsof de meerderheid niet vindt dat er echt wel wat moet veranderen.

Laatst bewerkt:
Van mij moest dit allemaal niet. Maar wat wel moet en waarom ik dit dan ook "goed" vind, is dat het stilaan onhoudbaar wordt en er iets moet veranderen. Elke week gebeurt er wel iets en niet enkel bij Genk. En je kan dan wel zeggen "Dat gebeurt nu eenmaal", maar het ergste is dat er echt nul schuldbesef is bij het RDP. De ene week geven ze een strafschop niet en is het "contact is niet voldoende" in het praatje achteraf en de week erna zeggen ze zonder schaamte bij een wel gegeven strafschop "er was contact". Al meerdere keren komen ze af met slecht-getrokken lijnen, dramatische camerastandpunten, verschillende visies over hands, ... Dat kan gewoon echt niet meer.

Gaat hierdoor ineens alles van één week op de andere beter worden? Nee. Maar als we effectief de doos van Pandora geopend zouden hebben of een monster gecreëerd zouden hebben, zoals zo dramatisch gezegd wordt in de media, gaat er uiteindelijk ook gewoon een heel grote druk op de arbitrage komen om de foutenlast tot een minimum te beperken en gaat er bij hen het besef komen dat ze wel degelijk verantwoording moeten afleggen. Verandering gaat niet zonder slag of stoot en de manier waarop wij het gedaan hebben, kan door vele mensen belachelijk gevonden worden. I get that. Maar laten we nu niet doen alsof de meerderheid niet vindt dat er echt wel wat moet veranderen.

Ik kan me eerlijk gezegd niet inbeelden dat de nog grote druk op de schouders van de scheidsrechters gaat zorgen voor betere prestaties hoor. Integendeel. Wat je beschrijft is nu eenmaal hoe de spelregels van het voetbal zijn. Ik heb dat hier al verschillende keren geschreven. Dat je andere uitkomsten hebt bij "dezelfde" (dat zijn ze zelden -exact-) situaties, en verschillende visies en uitleggen te horen krijgt van scheidsrechters is nu eenmaal omdat de spelregels ruimte laten voor interpretatie.

En je moet goed beseffen waar je naartoe gaat als je verwacht dat elke gelijkaardige situatie op exact dezelfde manier wordt beoordeeld. Dan is elke hands fout, aangeschoten of niet, dan wordt bij elke overtreding het spel stilgelegd, wordt elke overtreding gefloten en bestraft. Je gaat echt moeten kiezen hoor: een rigide systeem van spelregels, waar geen ruimte is voor interpretatie of eigen inzicht van de scheidsrechter om een wedstrijd te managen, waar geen discussies over overtredingen meer mogelijk zijn. Maar er wordt nu al steen en been geklaagd over rigide spelregels (de regels rond handspel bijvoorbeeld) en over scheidsrechters die matchen kapot fluiten en geen "voeling" hebben met de match of de situatie. Of je kiest het huidige, meer fluïde systeem waar spelregels afhankelijk zijn van heel veel verschillende factoren om een zo vloeiend mogelijk spel mogelijk te maken, en waarbij scheidsrechters de ruimte hebben om naar eigen inzicht een match te managen (houden ze het eerst bij waarschuwingen, zijn ze coulant in specifieke situaties, ...). Maar waarbij je dus wel andere scheidsrechterlijke uitkomsten gaat zien bij gelijkaardige situaties.

Ik weet wat ik verkies hoor. Dat de meerderheid vindt dat er iets moet veranderen, dat kan zijn. Maar die meerderheid maakt dan de sport kapot. Proficiat.

Schaf de penalty gewoon af. Brengt niks dan miserie met zich mee en het is in de meeste gevallen gewoon een oneerlijke beloning.

Ik weet wat ik verkies hoor. Dat de meerderheid vindt dat er iets moet veranderen, dat kan zijn. Maar die meerderheid maakt dan de sport kapot. Proficiat.

Ik reageer niet meer veel over de arbitrage, maar lees uiteraard alles nauwgezet. En jouw houding naar kritiek op de arbitrage toe valt me al langer op. Ik kan je volgen dat de verhoging van de kritiek niet enkel ligt aan de verloedering van de arbitrage, maar ook aan "de nieuwe wereld" waarin er gewoon meer gezeikt wordt oa door hoe makkelijk het is voor iedereen om je mening de wereld in te sturen. Maar in mijn ogen is de kwaliteit er de laatste jaren toch echt serieus op achteruit gegaan. Ik vind zoiets lezen dan toch echt enorm vreemd... De manier waarop sommigen (waaronder wij) het willen niet ok vinden, kan ik volgen (zonder er daarom akkoord mee te moeten gaan). Maar echt vinden dat er niets moet veranderen... Ik vind dat oprecht enorm raar.

Je haalt overigens de rigide regels aan en neemt dan de handsregels als voorbeeld. Op een bepaald moment waren die inderdaad rigide en dat gaf belachelijke situaties (zoals de penalty die we krijgen in onze laatste kampioenenseizoen thuis tegen Brugge bij onze 3-1 winst). Maar ge wist wel waar ge aan toe waart, for better or for worse. Daarna hebben ze de teugels wat gelost en wat zien we het laatste jaar weer? Een bal van kortbij die afhankelijk van de interpretatie hands is of niet. Zo krijgen we op Antwerp een penalty tegen wanneer Heynen de bal van heel dichtbij tegen zich krijgt. Prima. Maar ik heb (niet alleen in matchen van Genk) soortgelijke situaties ook al anders beoordeeld zien worden. Tja, dan verkies ik toch wel echt die rigide regels. Die kunnen soms "erover" zijn, maar je weet dan wel dat die voor iedereen erover zijn en dat niet afhankelijk is van wie je voor je hebt.

Tu quoque, quo_vadis?

Regels niet toepassen IS NIET HETZELFDE als regels verzinnen of verkeerd toepassen.
waar zijn er regels verzonnen of verkeerd toegepast? In Anderlecht-Genk is de regel toegepast waarbij er geen doelpunt viel en een aanvaller te vroeg inliep want ze hebben de spelers van Anderlecht niet gezien. In Union hebben ze de regel toegepast van doelpunt want ze hebben de speler van Union niet gezien. Waar ligt dan het verschil?

Ik kan me eerlijk gezegd niet inbeelden dat de nog grote druk op de schouders van de scheidsrechters gaat zorgen voor betere prestaties hoor. Integendeel. Wat je beschrijft is nu eenmaal hoe de spelregels van het voetbal zijn. Ik heb dat hier al verschillende keren geschreven. Dat je andere uitkomsten hebt bij "dezelfde" (dat zijn ze zelden -exact-) situaties, en verschillende visies en uitleggen te horen krijgt van scheidsrechters is nu eenmaal omdat de spelregels ruimte laten voor interpretatie.

En je moet goed beseffen waar je naartoe gaat als je verwacht dat elke gelijkaardige situatie op exact dezelfde manier wordt beoordeeld. Dan is elke hands fout, aangeschoten of niet, dan wordt bij elke overtreding het spel stilgelegd, wordt elke overtreding gefloten en bestraft. Je gaat echt moeten kiezen hoor: een rigide systeem van spelregels, waar geen ruimte is voor interpretatie of eigen inzicht van de scheidsrechter om een wedstrijd te managen, waar geen discussies over overtredingen meer mogelijk zijn. Maar er wordt nu al steen en been geklaagd over rigide spelregels (de regels rond handspel bijvoorbeeld) en over scheidsrechters die matchen kapot fluiten en geen "voeling" hebben met de match of de situatie. Of je kiest het huidige, meer fluïde systeem waar spelregels afhankelijk zijn van heel veel verschillende factoren om een zo vloeiend mogelijk spel mogelijk te maken, en waarbij scheidsrechters de ruimte hebben om naar eigen inzicht een match te managen (houden ze het eerst bij waarschuwingen, zijn ze coulant in specifieke situaties, ...). Maar waarbij je dus wel andere scheidsrechterlijke uitkomsten gaat zien bij gelijkaardige situaties.

Ik ben het hier deels mee eens, maar ook deels niet.

Nu is er inderdaad een meer fluïde systeem zoals je zegt, maar dat zorgt imo enkel en alleen maar voor verwarring en vervolgens bijbehorende frustraties bij spelers, trainers en fans. Om een simpel voorbeeld te geven: De ene keer mag je een duw in de rug onbestraft geven en de andere keer wordt dat gefloten. Je kan daar letterlijk geen pijl op trekken. En zo zijn er nog wel genoeg voorbeelden dat de ene keer wel wordt gefloten. Dat hangt zelfs niet eens af van ref tot ref, maar ook gewoon van wedstrijd tot wedstrijd. De ene keer zal de scheids dat fluiten en de andere keer dan weer niet. Dan verkies ik inderdaad een iets strikter systeem waar dat gewoon continue gefloten wordt, dan weten spelers ook waar ze aan toe zijn en gaan ze die geniepige fouten ook gewoon minder maken. Nu komen ze daar - grof geschat - de helft van de tijd gewoon mee weg.

Je spreekt ook over wedstrijden 'kapot fluiten', das daar dus bijvoorbeeld een rechtstreeks gevolg van. De ene ref zal voor alles fluiten, terwijl de andere ref veel meer zal toelaten. Spelers, trainers en fans weten dit ook en gaan daar dan over klagen als het hun niet goed uitkomt. De ene keer fluiten ze te veel en fluiten ze de wedstrijd 'kapot' en dan de volgende keer laat men te veel toe waardoor vervolgens de wedstrijd ontspoort. Men moet imo vanuit hogerhand dringend alle neuzen in dezelfde richting beginnen te krijgen dat iedereen gewoon weet - zoals @starspike ook zegt - waar men aan toe is. Dan heb je naderhand al ook geen reden tot klagen.

Wat ik ook een mooi voorbeeld vind is dat verdedigende spelers veel vaker een fout meekrijgen dan aanvallers. Als die willen uitvoetballen en ze krijgen nog maar een aai gaat men liggen en wordt er quasi altijd gefloten. Doet een aanvaller dat krijgt hij bij wijze van spreken geel voor een schwalbe. Mag een verdediger meer dan een aanvaller? Nee toch?

Ik heb zelf, als Real-fan dan, ook een hekel aan bepaalde Spaanse refs die veel te veel toe laten van de kleinere ploegen die alles uit de kast halen om de voetballende ploegen het voetballen te beletten. Men moet daar gewoon korter op de bal spelen. Ik erger mij daar veel meer aan dan bijvoorbeeld een scheids die eens een verkeerde beslissing maakt, want dat is gewoon menselijk. Daar hebben we uiteindelijk de VAR voor.

De rigide regels rond hands waar ik naar verwees, ja, je wist inderdaad waar je aan toe was. Maar ik heb zelden zo veel unanimiteit gezien in de voetbalwereld als toen: dat was heel erg duidelijk "for worse". Die regel kon niet snel genoeg teruggedraaid worden, en elke aangeschoten bal weer hoorde je hier op het forum, bij commentatoren, coaches, supporters en analisten hetzelfde: zo snel mogelijk ruimte laten voor situationele context en interpretatie want zo rigide was de regel compleet imbeciel, onsportief en tegen de geest van het spel in. Maar daar willen we dan nu precies toch terug naartoe? Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, tenzij het een voetbalsupporter is blijkbaar.

Ik vraag me trouwens oprecht af of scheidsrechters meer fouten maken dan vroeger, wat sowieso al relatief is want zelden is er bij analisten en supporters unanimiteit of een beslissing effectief fout was. Niet zelden komt supportersgevloek voor door een eigen gebrekkige kennis van de regels. De waanzinnige hyperfocus op de scheidsrechters die de afgelopen jaren in de hele voetbalwereld alleen maar is toegenomen, gevoed door coaches en voorzitters die doen alsof ze geviseerd of gepakt worden om af te leiden van andere problemen, dat lijkt mij meer een reden waarom de kwaliteit er ogenschijnlijk op achteruit gaat. Wat absoluut geen bewezen ding is, dus. Wegens een compleet gebrek aan unanimiteit over de meeste gepercipieerde fouten. Wat natuurlijk ligt aan de fluïde spelregels en het feit dat scheidsrechters in het voetbal ruimte krijgen om matchen te managen. Maar goed, daar willen jullie dus van af.

Enfin. Agree to disagree zeker. Mijn gevoel zegt mij dat jullie in jullie frustratie niet beseffen waar jullie naartoe gaan met jullie eisen, en dat je het rap zal beklagen als zo'n rigide systeem de ziel uit de sport rukt.

Ik heb nergens iets gezegd over hands? En al zeker niet dat elke aangeschoten bal een fout moet zijn? De handsregel mag zeker eens herbekeken worden en eventueel aangepast worden, maar zeer zeker niet dat elke aangeschoten bal gefloten moet worden. Het gaat mij vooral over de andere fouten die de ene keer wel mogen en de andere keer dan weer niet.

Ik denk dat we hier nog 100 pagina’s kunnen discussiëren. Ik ga het er voorlopig bij laten. Pas bij de laatste rechtszaak waar geen beroep meer mogelijk is zullen we effectief weten of de match effectief herspeeld wordt. Ik vermoed zelf dat dit zichzelf gaat oplossen omdat dit niet voor het einde van de competitie wordt uitgesproken. Zeker voor het BAS kan dit lang aanslepen. Als dan blijkt dat beide ploegen PO 1 binnen hebben, en de achterstand groot is voor de titel. Zal het zichzelf wel oplossen.

Ik heb nergens iets gezegd over hands? En al zeker niet dat elke aangeschoten bal een fout moet zijn? De handsregel mag zeker eens herbekeken worden en eventueel aangepast worden, maar zeer zeker niet dat elke aangeschoten bal gefloten moet worden. Het gaat mij vooral over de andere fouten die de ene keer wel mogen en de andere keer dan weer niet.
Die handsregel is het beste voorbeeld van een regel die - na gelijkaardig geklaag over inconsitentie - meer regide was gemaakt: geen mogelijkheid meer voor interpretatie, elke handbal ongeacht de situatie was fout. Die regide regel werd collectief uitgespuugd. En dat is toch waar je met de spelregels naartoe wil.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat we hier nog 100 pagina’s kunnen discussiëren. Ik ga het er voorlopig bij laten. Pas bij de laatste rechtszaak waar geen beroep meer mogelijk is zullen we effectief weten of de match effectief herspeeld wordt. Ik vermoed zelf dat dit zichzelf gaat oplossen omdat dit niet voor het einde van de competitie wordt uitgesproken. Zeker voor het BAS kan dit lang aanslepen. Als dan blijkt dat beide ploegen PO 1 binnen hebben, en de achterstand groot is voor de titel. Zal het zichzelf wel oplossen.
Voila , den ene vind het correct den andere ni
Maar deze beslissing gaat zo uitgebuit worden dat we 3 jaar gaan nodig hebben om een seizoen uittespelen

Kunt gij verklaren wat ze dan bedoelen met "directly Involved" in het reglement?
Dat kan ik, en ik zal een zo goed mogelijke samenvatting proberen geven:

Gij verwart hier nog altijd de trigger voor de VAR met de algemene regels. Ik snap dat ik de aanleiding was hiervoor door mijn VAR-protocolpost en mijn eigenste twijfel hierover, hoewel ik zeker wel neigde naar iedereen te bekijken, maar @JonasK heeft gelijk en ondertussen is ook duidelijk gemaakt en bevestigd door de instanties dat iedereen bekeken moet worden:
- De ref mag altijd ingrijpen bij encroachment van eender wie nog voor duidelijk is hoe de penaltyfase zal eindigen.
- De VAR mag enkel ingrijpen bij directe invloed door/op een aanvaller nà de penaltyfase, en als die dat doet, moet hij meteen ook iedereen bekijken, ook al heeft niet iedereen diezelfde directe invloed, en iedereen telt.

In praktijk zal de ref enkel ingrijpen bij flagrante gevallen, overtredingen zoals bij Union-Anderlecht van donderdag gaan niet gefloten worden. Zeker niet omdat dan de VAR wel zal ingrijpen als dat toch een invloed heeft op de uitkomst van de penaltyfase. Die uitkomst is ook moeilijk in te schatten, dus waarom op voorhand een overtreding van een halve meter affluiten? Als de rebound van de penalty niet naar Sor maar naar Verschaeren gaat, en er staat niemand van Genk in de buurt van Verschaeren, dan mag Verschaeren die bal gewoon wegtrappen zonder dat de VAR mag tussenkomen voor encroachment. Dat betekent dat de ref mag fluiten voordat de penalty genomen is voor Verschaeren voor zijn encroachment indien hij zou willen, en ook direct na dat de penalty genomen is voor Verschaeren zijn encroachment. Maar de VAR mag helemaal niets doen ook al staat Verschaeren een meter in de zestien en trapt hij de bal weg als de ref laat begaan, mogelijk foutief door de ref beoordeeld omdat hij niet gezien had dat Verschaeren in de zestien stond ...

Nu dat dat "duidelijk" is, zit ik wel nog altijd met hetzelfde probleem met de redenering van herspelen. Let erop dat ik in deze post niet over de VAR spreek. Ze zeggen hier duidelijk dat de ref fout is, wat niet zo is volgens de informatie waarover hij beschikte. Daar heb ik echt problemen mee. Ik snap best dat de VAR een fout tegen het reglement maakte door niet naar de Anderlechtspelers te kijken in plaats van ze fout te bekijken. Daar ligt het verschil met Mechelen-Brugge: bij Anderlecht-Genk kijkt de VAR niét naar de Anderlechtspelers, bij Mechelen-Brugge kijkt hij gewoon naar de verkeerde Mechelenspeler ... maar hij heeft zogezegd wél gekeken in plaats van helemaal niet. Bij de ene is het antwoord op de vraag of ge gekeken hebt "neen" en bij de andere "ja, maar naar de verkeerde lmao soz". Dat verschil is echt meer dan semantiek, dat is nalatigheid vs uw job slecht doen.

In hoeverre is Boterberg zijn nalatigheid nu te wijten aan zijn functie als VAR, zelf een ref zijnde? Ik zou Boterberg dan ook graag vragen of hij hetzelfde gedaan zou hebben als ref: “Ik heb me enkel op speler Sor gefocust” zegt hij over de fase. Ge gaat me niet wijsmaken dat die man dat ook als ref zou doen, want dan is hij compleet fout, dat weet iedereen. In mijn ogen is dit nog steeds een verwarring door zijn rol als VAR: daardoor mocht hij enkel ingrijpen als er directe invloed was. Dat is de verschoningsgrond voor zijn fout, dat is de uitweg uit de miserie om niet te herspelen. Hij keek niet naar de Anderlechtspeler omdat het protocol hem expliciet opdraagt énkel in te grijpen bij directe invloed aangaande een aanvallende speler, dat is het. Zoals al eerder gezegd: "OK, vandaag ben ik de VAR, niet de ref, alleen de VAR, ik mag enkel naar dat type overtreding kijken, anders mag ik niets doen, enkel die overtreding!" Ik vind dat begrijpelijk in een vrije unieke stresssituatie die die misschien de eerste keer in zijn carrière als VAR meemaakt. Dat betekent niet dat het geen nalatigheid is, maar wel eentje die gekaderd en verschoond kan worden ... in tegenstelling tot wanneer hij dit als ref zou doen.

Dus de VAR was fout, verschoningsgrond of niet. Maar opnieuw: waar heeft de ref een fout gemaakt? Dat is wat ik bedoelde toen ik oplijstte dat die vorige precedenten geen precedenten zijn, met deze fout tegen het reglement heeft de ref niets te maken. Er is altijd gezegd dat de ref het finale en eigenlijk enige beslissingsrecht heeft, en dat de VAR enkel helpt. Fouten van de VAR zijn geen reden tot herspelen, honderdduizend keer gehoord. Hoe is bij een feitelijke beslissing een fout tegen het reglement door een hulpje anders dan een menselijke fout door een hulpje, als de ref op basis van die info de juiste beslissing neemt? Ik snap het verschil voor de VAR, maar voor de ref? Ref neemt juiste spelherneming op basis van foute info van de VAR in zowel Mechelen-Brugge als Anderlecht-Genk, einde verhaal voor mij, eens te meer gezien de context. Ik kan dat niet kwalificeren als dwaling van de ref. En da's wat hier gezegd wordt over Verboomen, hij heeft een vergissing gemaakt. Ik zou ziedend zijn als ik hem was, uw werk goed gedaan maar publiek belachelijk gemaakt met schorsingen en in mijn ogen een foute beschuldiging.

Dit opent ook geen doos van Pandora, tuurlijk niet. Ja, er zullen enkele opportunistische ploegen wel eens proberen, maar de lat ligt nog altijd uitzonderlijk hoog dus geen enkele van die ploegen zal hun slag thuis halen, dat heeft Brugge net ondervonden. Maar hoe gaat ge bovenstaande uitleggen aan een publiek dat al met bekertjes gooit als er een foute inworp wordt toegekend? Hoe gaat ge uitleggen dat een (bewust) foute beslissing van de VAR omdat door hen een fout getrokken lijn/genegeerde fout/foute identiteit/... doorgegeven wordt als feitelijke info die leidt tot een foute spelherneming, die eigenlijk correct is op basis van de info, door de ref geen probleem is? Dat is de doos van Pandora, niet die klachten die toch geen kans maken.

gaat er uiteindelijk ook gewoon een heel grote druk op de arbitrage komen om de foutenlast tot een minimum te beperken en gaat er bij hen het besef komen dat ze wel degelijk verantwoording moeten afleggen.
Sorry man, ik kan leven met de rest maar vind ik een belachelijke zin. Alsof die nu niet hun foutenlast willen beperken, of beseffen dat ze verantwoordelijk zijn, of dat er grote druk op die zaken is.

Terug
Bovenaan