Arbitrage

En toch blijf ik dit echt een beslissing vinden die gewoon niet te vatten is. Ge zegt eigenlijk "De refs mogen gewoon flagrant de regels negeren wanneer het ze uitkomt en ge kunt er gewoon niks aan doen. Get f*cked people".
Neen, ze zeggen "voetbal is een spel van voor interpretatie vatbare regels, en het kan voorvallen dat een scheidsrechter een situatie anders - en soms zelfs eens foutief, want vergissen is menselijk - kan inschatten."

Wil je dat scheidsrechters geen enkele fout meer kunnen maken? Herschrijf dan de spelregels zodat er nooit nog van interpretatie sprake is, maar geen kat kijkt nog naar de sport dan. De blinde haat richting scheidsrechters is echt een ziekte die deze sport kapot maakt, maar ik zou liefst de sport niet geamputeerd zien om die ziekte te stoppen.

Neen, ze zeggen "voetbal is een spel van voor interpretatie vatbare regels, en het kan voorvallen dat een scheidsrechter een situatie anders - en soms zelfs eens foutief, want vergissen is menselijk - kan inschatten."

Wil je dat scheidsrechters geen enkele fout meer kunnen maken? Herschrijf dan de spelregels zodat er nooit nog van interpretatie sprake is, maar geen kat kijkt nog naar de sport dan. De blinde haat richting scheidsrechters is echt een ziekte die deze sport kapot maakt, maar ik zou liefst de sport niet geamputeerd zien om die ziekte te stoppen.

Gavin haalde de mogelijkheid tot interpretatie aan ivm de fase op Luik. Iets dat volgens mij niet velen weten, maar waar ik inderdaad van vind dat je als club zeker van op de hoogte moet zijn vooraleer je klacht indient.

Maar welke interpretatie kon je geven aan de penaltyfase in Anderlecht-Genk? Dat is hier tig keer besproken en niemand kon enige interpretatie gegeven. Daar is de regel gewoon duidelijk en gewoon niet gevolgd (bevestigd door het BAS die ook alle onderlinge communicatie heeft kunnen bekijken/beluisteren) . Was ik een "blinde hater" zou ik het corruptie noemen, maar in tegenstelling tot het bord dat je hier dikwijls ophangt naar mensen met kritiek op de refs, ben ik dat niet en spreek ik van "ze kenden de regels niet". Want dat zijn letterlijk de enige opties geweest: "ze kennen de regels niet" of "ze passen de regels bewust niet toe".

Ik vind het absoluut te ver gaan als je voor elke beslissingen klachten gaan indienen. Ik neem nu twee fases rond Genk, nl. de penalty's in de titelmatch en de niet-gegeven rode kaart voor Costa. In mijn ogen onbegrijpelijk, maar met veel (heel veel) goede wil kan je er een interpretatie-draai aan geven. Maar als het absoluut duidelijk is dat een wel degelijk duidelijke regel niet gevolgd is geweest, moet de optie er zijn om daar iets tegen te doen. De opties op klachten strenger maken? Geen probleem. Maar de optie volledig wegnemen? Nee, dat is toch wel heel ver gaan.

Dus "ze zeggen dat..." Dat kan. Maar dat zou dan bullshit zijn, want ik ben ondertussen goed in de 40 en ik kan me niet herinneren dat er in de laatste drie decennia een klacht ingediend is geweest voor een interpretatie-waardige beslissing die een invloed had op wedstrijden en soms zelfs kampioenschappen. De enige klacht was voor iets waar het bewezen van is dat de regel gewoon niet gevolgd is. En als dan uw resultaat is dat ge de regel schrapt, moet ge imo ofwel een zeer koppige "alles wat de scheidsrechters doen is goed en mag geen kritiek krijgen" mens zijn of een heel naïef mens om te geloven dat uw "ze zeggen dat..." ECHT de reden is. En ik denk absoluut niet dat gij dat tweede zijt.

edit: Ik geloof er overigens geen klop van dat er geen mensen meer zouden kijken als elke regel die herschreven kan worden om geen interpretatieproblematiek te hebben, dat ook wordt. Ik besef daarin wel dat er regels zijn die gewoonweg zo niet herschreven KUNNEN worden. Die groep is zelfs de overgrote meerderheid. Maar "te vroeg inlopen bij een penalty" is geen deel van die groep aangezien dat echt een zeer logische (als de wiskundige term) is: Gebeurt er A, is het gevolg X. Gebeurt er B, is het gevolg Y.

(Ik ben overigens over die penaltygate heen, hoor. Maar het schrappen van de optie om een klacht in te dienen, zal altijd een zeer open, etterende wonde blijven.)

Bij de buitenspelfase in KVM - Club was er ook geen interpretatie mogelijk. Net zoals bij 'penalty-gate' betrof het een menselijke fout. En net zolang je mensen hebt die beslissen, zullen er ook menselijke fouten bestaan.
Je kan dan misschien wel een AI trainen om alle beslissingen te nemen, maar dan moet je wel weer alle beslissingen overlaten aan dezelfde AI. Want van zodra er 1 AI is die uit andere fases heeft geleerd, zal die ook andere beslissingen nemen.

Dat kan misschien wel eens een mooie oefening zijn: geef AI X een hele hoop discutabele fases en AI Y een hele hoop andere en laat ze nadien de fases controleren die de andere heeft gekregen om uit te leren. Zeker weten dat er fases zullen tussen zitten waar de ene een ander resultaat geeft dan wat er geleerd is geweest aan de andere.

En ergens maakt dit ook wel deel uit van de voetbalcultuur, achteraf janken, zagen en klagen over de fases waarin je club/ploeg/vereniging is in benadeeld geweest VOLGENS JOU.

Bij de buitenspelfase in KVM - Club was er ook geen interpretatie mogelijk. Net zoals bij 'penalty-gate' betrof het een menselijke fout. En net zolang je mensen hebt die beslissen, zullen er ook menselijke fouten bestaan.
Je kan dan misschien wel een AI trainen om alle beslissingen te nemen, maar dan moet je wel weer alle beslissingen overlaten aan dezelfde AI. Want van zodra er 1 AI is die uit andere fases heeft geleerd, zal die ook andere beslissingen nemen.

Dat kan misschien wel eens een mooie oefening zijn: geef AI X een hele hoop discutabele fases en AI Y een hele hoop andere en laat ze nadien de fases controleren die de andere heeft gekregen om uit te leren. Zeker weten dat er fases zullen tussen zitten waar de ene een ander resultaat geeft dan wat er geleerd is geweest aan de andere.

En ergens maakt dit ook wel deel uit van de voetbalcultuur, achteraf janken, zagen en klagen over de fases waarin je club/ploeg/vereniging is in benadeeld geweest VOLGENS JOU.

Bij penalty-gate was er na onderzoek van de communicatie "menselijke fout" uitgesloten. Een "menselijke fout" was in dat opzicht "We hebben het gewoonweg niet gezien" en dat hadden ze zelf al ontkracht.

Daarom blijf ik erbij dat het eenzijdig opschorten van de optie tot klacht indienen heel dictatoriaal overkomt. Ze hadden het gewoon een pak strenger moeten maken en bvb als eerste voorwaarde aanhalen dat er eerst onomstotelijk bewezen moet worden dat het niet om en menselijke fout of een zaak vatbaar voor interpretatie gaat. En dan sluit ge volgens mij al 99.9% van de mogelijke klachten uit. En ja, daar sta ik absoluut achter. Penalty-gate was nu gewoon deel van die 0.1%. Ik ben er echt zeker van dat zoiets als Anderlecht - Genk een uitzondering is in het voetbal en ge op die manier weer jaren en jaren moogt wachten tot er nog eens een klacht KAN komen.

Ik vind dat zagen en klagen en janken overigens ook nu eenmaal een deel van de cultuur en niet zomaar "blinde haat". Blinde haat zou voor mij zijn als ge een ref individueel gaat lastig vallen, zijn persoonlijk leven gaat verstoren, zijn familie gaat lastig vallen of andere verwerpelijke situaties. Maar wat muilen in de tribunes en achteraf klagen op online fora? Dat hoort er gewoon bij. En uit dat zagen en klagen zal quasi nooit een klacht uit KUNNEN volgen. Het is wat het is: zagen en klagen. Maar zeer zeer zeer af en toe zal er eens een uitzondering zijn. In mijn 40+ jaar leven is dat tweemaal voorgekomen. Tweemaal na een duel tussen Anderlecht en Genk :laugh:

Het kan nog erger!

David Coote was on VAR when:
Man Utd's goal v LFC at Old Trafford wasn't overturned after a foul on Origi
Pickfords foul on VVD
Odegaard handball at Anfield
Denied Liverpool a last minute penalty at Anfield last season when Jeremy Doku stepped on Mac Allister in the box...
Rodri handball that stopped Liverpool from winning the league.
Waved game on at Anfield yesterday when Leon Baley brought Salah down....thank God Nunez scored.
Ik zag deze passeren

Ik zag deze passeren
Jup, Joos dacht bij die laatste trouwens dat hij gewoon voordeel gaf (en dan onterecht geen geel gaf, want volgens het reglement moet dat in dit geval). Hij deed echter duidelijk teken met zijn armen dat hij het géén fout vond.

Nu, die laatste is de minst erge nog denk ik, al die anderen zijn veel erger.

Het kan nog erger!
Het zal wel weer aan mij liggen, maar de fair play is hier ook weer ver te zoeken. Na zo een blunder van de ref, hoor je als tegenstander die penalty gewoon naast te trappen. Klaar.

Speciaal geval in de play-offs voor promotie naar Primera tussen Mirandés en Oviedo. Oviedo krijgt er tien minuten voor tijd een penalty. De penalty wordt gestopt door de keeper, en daarna weggewerkt door een verdediger die al in de 16 was gelopen nog voor de penalty getrapt werd.

Toch werd de goal goedgekeurd, omdat het blijkbaar een regel is dat je als verdediger bij een penalty pas in de 16 wordt beschouwd, als je effectief je voet erin gezet hebt. De speler van Mirandés kende deze regel, en sprong daardoor de 16 in, zodat hij zijn voet pas zette op het moment dat het schot wel al vertrokken was.

Nog nooit van deze regel gehoord, maar klinkt voor mij toch weer als pure onzin en een veel te letterlijke interpretatie van de regels. Ik vraag me af of alle refs dit zo zouden interpreteren. Weer iets bijgeleerd, in ieder geval.

Heeft er iemand ervaring met scheidsrechter worden? Ik overweeg de cursus ref in 1 Day te volgen, maar ben momenteel nog niet bij een voetbalclub aangesloten. Iemand die wat meer info kan geven? Hoeveel kost het, kan je meteen beginnen fluiten daarna, doorgroeimogelijkheden naar hogere klasses, ...

Ben nu aan mijn 13e seizoen bezig als AR in 2e amateur.
Die referee in 1 day opleiding kost je niks hoor (anders gaat er zeker niemand zich inschrijven).
Ik moest 5x een zaterdagvoormiddag opofferen voor de cursus. Dat is nu gelukkig allemaal samen gebundeld in die Referee in 1 day.

Na het slagen van je theoretisch examen zal je redelijk vlug je eerste wedstrijd krijgen (gewestelijke U15) met begeleiding voor je eerste 3 wedstrijden (peterschap).

Doorgroeimogelijkheden? Ik weet niet hoe oud je bent en wat je ambities zijn maar als er wat potentieel in zit kan je zeker binnen de 3 seizoenen 1e ploegen fluiten als je nazichten goed zijn.
Heb al mogen vlaggen voor 20-jarige refs in 2e amateur dus die hebben in een korte tijd meerdere keren promotie gemaakt.
Succes.

Zitten goeie verbeteringen bij, inworp verhaal zal wat wel lastig zijn denk ik, alle veel slechte inworpen met balverlies als gevolg.

Zitten goeie verbeteringen bij, inworp verhaal zal wat wel lastig zijn denk ik, alle veel slechte inworpen met balverlies als gevolg.
Best goeie aanpassingen eigenlijk. Hopelijk worden ze consequent toegepast.

Een tweede VAR-verandering is dat de videoref de scheidsrechter mag melden dat er een hoekschop verkeerd is toegekend, op voorwaarde dat het onmiddellijk kan gezien worden. Zo zal er geen sprake zijn van extra tijdsverlies.

da's ook weer zo'n halve maatregel. als't zo duidelijk is dat het onmiddellijk kunt zien, heb je normaal geen VAR nodig he.

en als de ref dan niet zeker is, mag de VAR niet ingrijpen, want ze kunnen het niét onmiddellijk zien.

da's ook weer zo'n halve maatregel. als't zo duidelijk is dat het onmiddellijk kunt zien, heb je normaal geen VAR nodig he.

en als de ref dan niet zeker is, mag de VAR niet ingrijpen, want ze kunnen het niét onmiddellijk zien.
Jawel he, het is als de bal is afgeweken maar dat de scheidsrechter/lijnrechter het niet kunnen zien heeft. Maar geen 'interpretatie' om niet nog meer saaie momenten te hebben in het stadion met 4 minuut durende VAR-fase.

Terug
Bovenaan