Architect levert plannen niet tijdig op

Tapis

Banned
Onze architect die plannen voor een nieuwbouw (eengezinswoning) zou schetsen, levert ze niet tijdig op. Het is nu al 4 maanden dat we bezig zijn met plannen schetsen en zijn het stilaan beu aan het worden. Tijdens die 4 maanden hebben we de plannen een paar keer samen overlopen en revisies aangebracht, en daar lag telkens weken tijd tussen. Hij zegt dat hij het ‘volgende week’ of ‘morgen’ zal aanleveren maar doet het niet en wij moeten er achterna jagen en herinneringen sturen en pushen om het te krijgen. De plannen zijn inmiddels zo goed als afgerond, buiten een paar kleine aanpassingen, en zelfs voor die kleine details zitten wij al 3 weken te wachten om de finale plannen te krijgen.

Dit is verre van professioneel, is niet serieus en wij zijn uiterst ontevreden van hoe traag de architect werkt.

Wij hadden een overeenkomst opgemaakt voor de plannen maar hebben daar geen tijdslimiet op geplakt omdat we niet hadden verwacht dat het zo lang kon duren. Nu heeft de architect vrij spel en maakt er gebruik van, voor een stom plan dat maanden geleden kon afgewerkt worden.

Hij heeft een paar weken geleden voor een voorschot gevraagd en gezegd dat dit als motivatie zou helpen, maar sinds ik de voorschot heb betaald lijkt het alsof hij het werk helemaal heeft stilgelegd.

Aangezien de plannen bijna rond zijn wil ik ook niet alles opblazen en wil er zo snel als mogelijk van af zijn, maar we wachten dus nog op de finale plannen…

Iemand anders die ervaring heeft hiermee en tips? Een tijdslimiet voor de bouw gaan we sowieso zetten maar voor de plannen hadden we niet nodig geacht... Als er een volgende keer komt weet ik wat te doen.

Het is een beetje raar om te denken dat geld geven (het belangrijkste dat jullie als drukmiddel hebben voor een snelle oplevering) hem zal motiveren om vlugger te werken. Nu hij het heeft, zijn jullie het drukmiddel kwijt. Volgende keer, als hij een niet-afgesproken voorschot vraagt, betaal je een deel (= goeie wil), maar niet het volledige bedrag dat hij vraagt, zeker niet als je al ontevreden bent over de snelheid van werken.

4 maand voor een woning met een reeks aanpassingen enzo lijkt me op zich wel niet onredelijk (alhoewel het natuurlijk hemeltergend is dat hij dan iets beloofd tegen "morgen").

Lijkt me sterk dat je hiermee al een sterk verhaal hebt voor een klacht bij de orde van architecten.

Wij hebben 70% betaald (omdat de plannen al bijna af waren) en 30% wordt bij oplevering betaald. Ik ben echt vermoeid om me nog bezig te houden met klacht te gaan dienen, wat win ik daarmee buiten mijn energie verder verspillen. Als de plannen niet bijna af waren, zou ik dat kunnen overwegen, maar momenteel wil ik de plannen zo snel mogelijk krijgen en daarna de architect nooit meer zien.

Voor het eerste voorontwerp rekende onze architect ook 2 maanden en de aanpassingen daarna waren ook snel 2 a 3 weken. Dit werd wel iedere keer gecommuniceerd en we spraken iedere keer al een datum af om samen te komen om de aanpassingen te bespreken dus langer ging het normaal niet duren.

Het is iets dat echt enorm verschillend is tussen de architecten, ik merk dat echt constant.

Sommigen werken echt snel en efficiënt, bij anderen moet je vaak maanden wachten op een eerste schets.

Ik heb 2 architecten waarmee ik vaak samenwerk en ben heel erg blij wanneer de klant deze ook gebruikt. Wanneer ze hun eigen architect aanbrengen houd ik vaak mijn hart al vast, timing en communicatie zijn niet zelden een ramp.

Het is iets dat echt enorm verschillend is tussen de architecten, ik merk dat echt constant.

Sommigen werken echt snel en efficiënt, bij anderen moet je vaak maanden wachten op een eerste schets.

Ik heb 2 architecten waarmee ik vaak samenwerk en ben heel erg blij wanneer de klant deze ook gebruikt. Wanneer ze hun eigen architect aanbrengen houd ik vaak mijn hart al vast, timing en communicatie zijn niet zelden een ramp.
Ik werkte op mijn vorige job quasi uitsluitend met aanbestedingen en daar zag je ook grote verschillen. Soms krijg je een mooi plan per etage, snedes die logisch zijn, details van waar het hoort, ...
En andere keren mocht je blij zijn met een dakplan waarvan je dan assumpties moest nemen want opmeten op plan moest je niet proberen.

@OP: Wisselen van architect is niet zo eenvoudig, hier staat wel wat info: https://www.architect.be/bouwers-en-verbouwers/wat-als-het-fout-loopt

ik weet het, een beetje spuit elf hier maar,

Sommige architecten hebben misschien ook wel meer dan 1 klant.

In de tijd dat ik bij een architectenbureau werkte zijn er voldoende dossiers geweest welke ook maanden of jaren bleven aanslepen. Verwacht als klant aub niet dat als jij vandaag plannen krijgt en er morgen je op- en aanmerkingen op geeft dat je dat dan overmorgen verwerkt kunt zien.
Naast het feit dat een beetje architect tientallen dossiers heeft lopen waar voor hij o.a. werfbezoeken moet doen, zijn papierwerkt voor de omgevingsvergunningen moet rondkrijgen, bestekken/meetstaten maken etc. kost tekenen ook gewoon veel tijd.

Na mijn periode bij de architect waar ik werkte heb ik een poosje tekenwerk gedaan om van van vergunde dossiers de uitvoeringsplannen te tekenen (conform de lijndiktes, kleuren en maatvoeringsstandaarden van het bouwbedrijf) en hier was ik ook al vaak enkele dagen mee bezig.

En als je dan een klant hebt die eisen begint te stellen, zakt die zomaar een paar plekken op de stapel werk.....

ik weet het, een beetje spuit elf hier maar,

Sommige architecten hebben misschien ook wel meer dan 1 klant.

In de tijd dat ik bij een architectenbureau werkte zijn er voldoende dossiers geweest welke ook maanden of jaren bleven aanslepen. Verwacht als klant aub niet dat als jij vandaag plannen krijgt en er morgen je op- en aanmerkingen op geeft dat je dat dan overmorgen verwerkt kunt zien.
Naast het feit dat een beetje architect tientallen dossiers heeft lopen waar voor hij o.a. werfbezoeken moet doen, zijn papierwerkt voor de omgevingsvergunningen moet rondkrijgen, bestekken/meetstaten maken etc. kost tekenen ook gewoon veel tijd.

Na mijn periode bij de architect waar ik werkte heb ik een poosje tekenwerk gedaan om van van vergunde dossiers de uitvoeringsplannen te tekenen (conform de lijndiktes, kleuren en maatvoeringsstandaarden van het bouwbedrijf) en hier was ik ook al vaak enkele dagen mee bezig.

En als je dan een klant hebt die eisen begint te stellen, zakt die zomaar een paar plekken op de stapel werk.....
Klopt, de termijnen die TS aanhaalt lijken me ook niet zo uitzonderlijk. Veel werk hebben is geen schande of misdrijf, in tegendeel.
Communiceer gewoon correct. Beloof geen onhaalbare termijnen, en als je de afgesproken termijnen niet kan aanhouden communiceer je dat. Meer hoef je niet te doen. Als je dat niet kan heb je wat mij betreft jouw werk/planning niet onder controle.

Zelf ga ik altijd een correcte inschatting proberen geven en me daar ofwel aan houden, ofwel tijdig communiceren dat het moet schuiven.
Omgekeerd vraag ik ook steeds een inschatting en maak ik daar afspraken rond. Tot dan laat ik je gerust. Daarna krijg je een gezonde marge van +-1 week, en dan hang ik ook aan de lijn hoor.

Hij heeft een paar weken geleden voor een voorschot gevraagd en gezegd dat dit als motivatie zou helpen, maar sinds ik de voorschot heb betaald lijkt het alsof hij het werk helemaal heeft stilgelegd.
Ben ik de enige die dit fishy vind? " geef me een voorschot en dit zal motiverend werken".

Mja als ik morgen geen goesting heb om te komen werken, en stuur naar mijn baas "geef me een voorschot al van mijn loon van juni, en ik zal afkomen" , ik denk dat die es goed zal lachen...

Als die architect toch zo veel werk heeft, denk ik wel niet dat cashflow een probleem zal zijn zeker bij hem?

Terug
Bovenaan