Argenta wil crypto transacties controleren

1 ding is zeker: Er zijn net weer nieuwe mensen ingestapt omdat het opnieuw in de media komt en ze denken dat er groot geld mee te verdienen is. Het zal dus moeilijker worden om nog cryptocenten van exchanges naar uw bankrekening te krijgen zonder daar vragen over te krijgen.
Ik ben stelselmatig max 1-2k per keer aan het overzetten en blijf dan voor het grootste deel weg van de crypto.
Op mijn bolero betaal ik netjes alles wat moet van taxen en dat geeft toch een geruster gevoel.

Voor de geïnteresseerden…
Hier ook verkocht tijdens deze bull run en een groot bedrag 100-150k overgeschreven van een exchange naar mijn bankrekening (niet Argenta). Tot mijn grote verbazing was het bedrag de volgende dag op de rekening. Geen vragen gekregen. Ik had mijn bank ook niet voorop ingelicht. Ik was uiteraard wel voorbereid op het ergste, en had alle documenten al klaar liggen voor als het nodig zou zijn om op al die vragen te antwoorden. Ter info, ik ben al meer dan 10 jaar klant bij deze bank, en het geld waarmee ik heb geïnvesteerd op de exchange werd destijds gestort vanuit dezelfde rekening.

Hier ook verkocht tijdens deze bull run en een groot bedrag 100-150k overgeschreven van een exchange naar mijn bankrekening (niet Argenta). Tot mijn grote verbazing was het bedrag de volgende dag op de rekening. Geen vragen gekregen. Ik had mijn bank ook niet voorop ingelicht. Ik was uiteraard wel voorbereid op het ergste, en had alle documenten al klaar liggen voor als het nodig zou zijn om op al die vragen te antwoorden. Ter info, ik ben al meer dan 10 jaar klant bij deze bank, en het geld waarmee ik heb geïnvesteerd op de exchange werd destijds gestort vanuit dezelfde rekening.
Het bedrag op je rekening krijgen is normaal geen probleem, maar de vragen komen mogelijk na enkele dagen of weken. En naargelang je antwoorden gaan ze dan beslissen of ze je nog als klant willen of niet meer (en geven ze mogelijk ook zaken door aan de belastingdienst). Bij een bank waar je een lening hebt lopen en je verzekeringen hebt zou ik het dus niet riskeren.

Het bedrag op je rekening krijgen is normaal geen probleem, maar de vragen komen mogelijk na enkele dagen of weken. En naargelang je antwoorden gaan ze dan beslissen of ze je nog als klant willen of niet meer (en geven ze mogelijk ook zaken door aan de belastingdienst). Bij een bank waar je een lening hebt lopen en je verzekeringen hebt zou ik het dus niet riskeren.
Of je nu een lening lopende hebt of niet , mag niks uitmaken, want ze kunnen niet eisen dat je die lening vervroegd terugbetaalt.

Of je nu een lening lopende hebt of niet , mag niks uitmaken, want ze kunnen niet eisen dat je die lening vervroegd terugbetaalt.
Als je buiten wordt gegooid bij je bank, zetten ze toch zowel alle verzekeringen als leningen stop? Je kan toch onmogelijk een lening hebben lopen bij een bank waar je geen klant meer bent/mag zijn?

Ik had ergens het verhaal gelezen van iemand die dit voorhad als ik me het goed herinner, maar dat moet ik eens terug opzoeken om de details te weten.

Dat lijkt me niet wettelijk inderdaad.

Lijkt me vooral vervelend omdat je jouw rekening dagdagelijks gebruikt en je loon en zo er op komt. Als ze dan plots jou buitengooien als klant (als het jouw hoofdbank is) zal het een heel administratief gedoe zijn.
En stel dat je een effectenrekening hebt, wat dan? Kunnen ze zomaar jouw aandelen dan verkopen? Ook al krijg je die euro's daarvan terug, als jouw aandelen dan juist op een slecht moment worden verkocht dan kan je zo ook veel verlies lijden. Of zijn ze dan verplicht om die over te dragen naar een andere bank?

Als je buiten wordt gegooid bij je bank, zetten ze toch zowel alle verzekeringen als leningen stop? Je kan toch onmogelijk een lening hebben lopen bij een bank waar je geen klant meer bent/mag zijn?
Je vergeet dat er een heel groot verschil is tussen geen geld meer mogen hebben op een zicht/spaarrekening van de bank en geen klant meer zijn.

Je kan bvb perfect een lening hebben bij bank X, maar daar geen enkele zicht/spaarrekening hebben bij hen.

Bij cryptoklanten weigeren gaat het banken enkel over het weigeren van externe transacties waarbij mogelijks crimineel geld gebruikt wordt waarvan de oorsprong onduidelijk is. Het ontvangen van geld vanop een andere bankrekening is geen enkel probleem.

Je vergeet dat er een heel groot verschil is tussen geen geld meer mogen hebben op een zicht/spaarrekening van de bank en geen klant meer zijn.

Je kan bvb perfect een lening hebben bij bank X, maar daar geen enkele zicht/spaarrekening hebben bij hen.

Bij cryptoklanten weigeren gaat het banken enkel over het weigeren van externe transacties waarbij mogelijks crimineel geld gebruikt wordt waarvan de oorsprong onduidelijk is. Het ontvangen van geld vanop een andere bankrekening is geen enkel probleem.
Dat verschil ken ik, maar een bank mag ten allen tijden een klantenrelatie eenzijdig opzeggen zonder motivatie. Een klantenrelatie houdt meer in dan enkel de zicht- of spaarrekeningen afsluiten. Verzekeringen en leningen vallen daar ook onder.

Het zou ook best vreemd zijn moesten ze geen geld willen aannemen van iemand die zij categoriseren als crimineel, maar wel nog zouden willen verzekeren of geld uitlenen.

Dat verschil ken ik, maar een bank mag ten allen tijden een klantenrelatie eenzijdig opzeggen zonder motivatie. Een klantenrelatie houdt meer in dan enkel de zicht- of spaarrekeningen afsluiten. Verzekeringen en leningen vallen daar ook onder.

Het zou ook best vreemd zijn moesten ze geen geld willen aannemen van iemand die zij categoriseren als crimineel, maar wel nog zouden willen verzekeren of geld uitlenen.
Tuurlijk kan iedereen een bank/klantenrelatie opzeggen, de klant zelf ook. Maar zoals ook omgekeerd moeten lopende contracten gehonoreerd worden. En bij een lening is er geen mogelijkheid tot vervroegde opzeg vanuit de bank, enkel vanuit de klant (behalve bij wanbetaling etc).

Zie Wetboek van economisch recht, boek VII, art. 147/20 (en volgende), die de hypothecaire kredieten regelt.

Tuurlijk kan iedereen een bank/klantenrelatie opzeggen, de klant zelf ook. Maar zoals ook omgekeerd moeten lopende contracten gehonoreerd worden. En bij een lening is er geen mogelijkheid tot vervroegde opzeg vanuit de bank, enkel vanuit de klant (behalve bij wanbetaling etc).

Zie Wetboek van economisch recht, boek VII, art. 147/20 (en volgende), die de hypothecaire kredieten regelt.
Die zaken spreken elkaar dan toch tegen? Je kan toch geen lening hebben bij een bank waar je geen klantenrelatie meer mee hebt?
Of zit het dan zo dat als je een lening bij een bank hebt, die onmogelijk de klantenrelatie kan opzeggen en je dus eigenlijk safe zit?

Dat ze je geld mogen weigeren los van dat weet ik, maar dat is geen issue want dat moeten ze toch teruggeven. Zolang je klantenrelatie niet stopgezet is bij de bank, kom je volgens mij ook niet op een zwarte lijst te staan?

Die zaken spreken elkaar dan toch tegen? Je kan toch geen lening hebben bij een bank waar je geen klantenrelatie meer mee hebt?
Of zit het dan zo dat als je een lening bij een bank hebt, die onmogelijk de klantenrelatie kan opzeggen en je dus eigenlijk safe zit?

Dat ze je geld mogen weigeren los van dat weet ik, maar dat is geen issue want dat moeten ze toch teruggeven. Zolang je klantenrelatie niet stopgezet is bij de bank, kom je volgens mij ook niet op een zwarte lijst te staan?
het is niet omdat je een klantenrelatie opzegt, dat er niet nog altijd (tijdelijk, en dat kan lang zijn) een klantenrelatie kan blijven bestaan. ALs men dus je lening zou opzeggen zonder wettelijke reden, dan zal je maandelijks nog altijd moeten blijven betalen, maar niet meer dan dat, want dat is contractueel afgesproken. En dat contract kan opgezegd worden, maar dat opzeggen zal er niet voor zorgen dat je plots rapper moet terugbetalen (dat zou anders maar handig zijn voor een bank als ze dat zomaar vroeger zouden kunnen doen)

Mag ik vragen om welke bank dit gaat?

Toch ook maar eens mijn transactiegeschiedenis opgevraagd bij Binance. Had mijn account al verwijderd, maar via de support hebben ze die toch nog kunnen recupereren. Nog lang niet van plan om uit te cashen, maar better safe than sorry.

Wat als je blacklisted bent en géén enkele Belgische bank wil u nog als klant hebben?
En al uw huidige banken zeggen u in koor op? Ik vermoed dat zo'n soort register betreffende 'zwarte lijsten' wél bestaat?

Je bent wettelijk echter verplicht een rekening te hebben. Is er dan een soort van noodbank?

“Wanneer je als goede huisvader een deel (minder dan 25 procent) van je vermogen voor de lange termijn – bijvoorbeeld één jaar – in crypto belegt, moet je niets aangeven. Maar ben je een actieve trader of speculant die van de hevige koersschommelingen gebruikmaakt om zijn winst te maximaliseren? Dan worden de inkomsten uit cryptocurrency’s belast als een divers inkomen, tegen een vast tarief van 33 procent plus gemeentebelasting.”

“Professionele traders, met het verhandelen van cryptomunten als voornaamste beroepsactiviteit, vallen onder de belastingregel van het beroepsinkomen”, zegt Busseniers nog. “Zij zien hun inkomsten belast tegen progressieve belastingtarieven tussen 25 en 50 procent. De hamvraag is natuurlijk: waar ligt de grens tussen ‘goede huisvader’ en ‘actieve trader’? De fiscus hanteert hiervoor een vragenlijst.”

Die regeling gaat pas in vanaf 2026 toch?
Ja, of later als ze de wetten niet op tijd kunnen publiceren. Maar het lijkt me te optimistisch om te denken dat de bull run nog veel energie heeft, het lijkt gedaan te zijn. Je kan nog een jaar wachten met verkopen, maar of dit grotere winsten met zich mee zal brengen, daar twijfel ik aan.

Terug
Bovenaan