Artisanaal roomijs

Horse

Well-known member
Met alle respect voor het Ijsboerke in Delhaize, maar zelf gemaakt ijsroom is toch iets totaal anders. Waar gaan jullie om lekker ijskreem?

Australian vind ik zeer lekker, maar daar kan je geen potten van een liter kopen helaas. Bij Keymeulen is de smaak echt lekker en goede prijs per liter.

Waar gaan jullie hiervoor?

Tweede vraag: zijn er hier die er al in geslaagd zijn om zélf ijs te maken? En waarvan het resultaat gelukt is 😀

kameraad van mij heeft écht lekker zelf gemaakt ijs maar geeft dan ook veel geld uit aan die vanillestokken en zijn machine en komt zeer dichtbij de ijskreem die je krijgt in een sterrenrestaurant

Hangt er vanaf waar je woont.
Bij mij in de buurt heb je Jerolo, onlangs nog geprezen door Gault & Millau.
Ik kan dus niet klagen (buiten dat ze gesloten zijn op maandag en dinsdag 😋 ).

Cocorico in Brasschaat of Geybels in Brecht.

Die laatste is meer een groothandel waar je ook ijstaarten of enkele liters per keer kunt aankopen.

Btw om zelf ijs te maken al veel goede dingen gehoord over de Ninja Creami
Inderdaad, veel positieve reviews. Even wat filmpjes bekeken en gemiddeld zijn mensen na 200 testen (enorm) tevreden over het resultaat. Het is dus echt een kunst om goed ijskreem te maken 🙂

Laatst bewerkt:
Voor mensen die meer info willen ivm zelf ijs bereiden raad ik deze podcast aan. De gast legt perfect uit welke machines je kan gebruiken voor eigen gebruik en welk ijs je kan bereiden ermee.

En in Knokke en Duinbergen heb je natuurlijk nog Glacier de la Poste, onlangs nog door geïnvesteerd door Marc Coucke.

Betere ijs ga je niet gemakkelijk vinden.

Familiezaak sinds de jaren ‘60.

Met alle respect voor het Ijsboerke in Delhaize, maar zelf gemaakt ijsroom is toch iets totaal anders. Waar gaan jullie om lekker ijskreem?

Australian vind ik zeer lekker, maar daar kan je geen potten van een liter kopen helaas. Bij Keymeulen is de smaak echt lekker en goede prijs per liter.

Waar gaan jullie hiervoor?

Tweede vraag: zijn er hier die er al in geslaagd zijn om zélf ijs te maken? En waarvan het resultaat gelukt is 😀

kameraad van mij heeft écht lekker zelf gemaakt ijs maar geeft dan ook veel geld uit aan die vanillestokken en zijn machine en komt zeer dichtbij de ijskreem die je krijgt in een sterrenrestaurant
Je gaat er nog nooit van gehoord hebben - maar wellicht passeer je er wel eens: Brusselse steenweg - ter hoogte van Asse Ter Heide, 150m voor de kerk komende van Aalst - afslag nemen en 10m verder staat een oud huis met een ijsje in de voortuin - verkoopt in het weekend bolletjes in zijn garage, 2 of 3 soorten - je kan er ook een doos kopen. Maakt die echt artisanaal - net vloeibare koude boter van structuur, pure en krachtige smaak.

Voor mij het beste ijs, ver boven Keymeulen, François. Foubert, Australian …

Heb vroeger zelf ijs gemaakt - was heerlijk, echter is bewaren een probleem- maken, dan paar uur in vriezer en dan was die perfect. Machine stuk.

In het Antwerpse is Bjornies zéér goed en een aanrader. Kan je ook per liter meenemen.

Den Ijsberg in Meerhout. Beste ijs op deze planeet.
Ze zijn daar ook heel vrijgevig in hun bolgrootte. Een beetje zoals een goede frituur waar je nog een half pak naast het normale pak krijgt.
Daaraan zie je welke ijsventer gierig is en welke niet. Een goede bol is altijd 1,5 of zelf 1,75. Ik bestel daar altijd 3 bollen met warme chocoladesaus. Eigenlijk zijn dat dan 5 bollen als je bij een gierige ijsventer zou gaan.

Ice Ice Amy in Oostende is echt fantastisch. Hebben onlangs ook een nieuwe zaak geopend op de Kouter in Gent. Ze maken ook 'atypische' smaken zoals pudding met speculaas.

Hier in Mol is Isidoor best wel goed met soms wat verrassende (in goede zin) smaken. En hun pistache is echt goed, niet die mierzoete brol met kleurstoffen zonder echte pistachesmaak.

Milad in Antwerpen was ook heel goed (saffraanijs is GOAT), maar die is helaas gesloten.

Vorig jaar in Riva del Garda (Italië) fenomenaal lekker roomijs gegeten. Baba Bastani in Shiraz evenaart die, maar daar kan ik helaas niet zo snel meer heen geraken.

Toen ik nog in Mol woonde, gingen we altijd naar IJs Anita. Daar geen hoog petje vanop?
Nog niet heen geweest, maar zou ook goed zijn. Wel vooral de klassieke smaken, dus voor culinaire meerwaardezoekers minder interessant. Al vind ik wel dat een goeie bol vanille een degelijke maatstaf is voor de kwaliteit van het ijssalon.

Nog niet heen geweest, maar zou ook goed zijn. Wel vooral de klassieke smaken, dus voor culinaire meerwaardezoekers minder interessant. Al vind ik wel dat een goeie bol vanille een degelijke maatstaf is voor de kwaliteit van het ijssalon.

Hoezo ben je nog nooit naar IJs Anita geweest? Jij woont toch al jarenlang in Mol? Gat in je cultuur!

Terug
Bovenaan