Renegadexxripxx
Well-known member
HLN ONDERZOEK. Bedot door attest: huis gekocht ‘zonder asbest’, en toch meer dan 500 kg ‘vergif’. “Mijn geld is op en gezondheid kinderen is in gevaar”
Wie een huis koopt, let maar beter op het verplichte asbestattest. Want zelfs dat biedt geen garantie. Het overkwam Maja uit Herentals. Haar pas gekocht ‘asbestveilig’ huis bleek letterlijk vol giftige vezels te zitten. En ze is lang niet de enige die bedrogen werd. De onderzoekscel van HLN...
Volgens hetgeen wat ik mij herinner klopt de persoon haar interpretatie niet met de realiteit van wat asbestveilig wil zeggen.
Asbestveilig wil NIET zeggen dat er geen asbest is. Dit wil echter wel zeggen dat als er asbest is dat deze zich in een veilige toestand bevindt. vb asbesthoudende tegel. Zolang die asbesthoudende tegel niet gebroken is dan vormt dat asbest geen speciaal/significant risico. Of als er een bepaalde verflaag op zit die die asbest fixeert (zoals ook onderdeel van de procedure om asbesthoudende zaken te verwijderen) dan is de asbest die er aanwezig is veilig. Dit wil niet zeggen dat er geen asbest aanwezig is in de woning.
Als je dan ook verbouwingen voorziet in de woning en je plant om die "veilige" asbest te verwijderen / af te breken omdat je vb een totale renovatie doet of het asbesthoudend dak afbreekt om er een nieuw te zetten dan ben je echter nog altijd wel gehouden aan de procedures die er zijn wanneer je asbest moet verwijderen. En die zijn ondertussen gewoon een pak diepgaander. In de tijd van mijn vader was dat nog gewoon handschoenen aan, en door dedju. Met een overgang naar besprenkel het met water, zet een masker op en steek het in asbestvuilzakken tot ondertussen plak de volledige zone af met plastiek, zorg voor onderdruk in de zone inclusief filters op de luchtsystemen alsook het voorzien van allerhande beschermingspakken, spelsystemen en filtratiesystemen voor dat water samen met de nodige voorzorgen van het inpakken van de zone en het daarna inpakken in zeer specifieke asbestverwerkende vuilzakken waardoor die kostprijs enorm kan omhoog schieten.
Als je dan ook verwacht dat je dat niet moet doen omdat je er verkeerdelijk vanuit gaat dat asbestveilig asbestvrij is dan kun je voor een enorme verrassing komen te staan.
Asbest wet-en regelgeving | TAUW
Als werknemer heeft u bepaalde verplichtingen omtrent asbest. Lees hier alles over de asbest wet-en regelgeving.
De Vlaamse Regering wil onze leefomgeving uiterlijk tegen 2040 asbestveilig maken. Dit betekent dat er enkel nog asbesttoepassingen in goede staat in onze leefomgeving aanwezig mogen zijn, en dat al het risicovolle asbest in onze leefomgeving veilig is weggenomen en opgeborgen.
Dit heeft dus niet noodzakelijk te maken met bedot zijn, maar niet begrijpen waar dat attest voor instaat.
De reden waarom men niet verlangt dat mensen een asbestvrij attest kunnen aanleveren is omdat je daar enkel zeker van kan zijn na destructieve testen en afbraakwerken. Wat ook het probleem is bij asbestinventarisaties van oude woningen. Geen enkele expert kan op basis van een bezoekje ter plaatse u op papier garanderen dat er geen enkele asbest gebruikt gaat zijn of aanwezig is.
Al stel ik mij serieus de vraag op basis waarvan HLN claimt dat het valse attesten zijn. Zoals ik die designatie lees, en de beperkte informatie die ik kan terugvinden in het artikel, zie ik niet direct een spoor van bedotten.
Maar ik heb ook maar toegang tot een beperkt stuk van het artikel.