Assetto Corsa EVO

Goldrusher

Crew Member
Platinum Trophy
acevo.png

release: 16 januari 2025 (early access)
genre: sim racing
dev: KUNOS

Straatauto's zijn weer van de partij, en bovenop de traditionele circuits is er nu ook een openworld-gebied van 1600 km² rond de Nürburgring.

As with its predecessor, Assetto Corsa EVO will include cars from different classes spanning years of motoring history. From road cars, classics, hypercars, and race cars, each vehicle is reproduced through KUNOS’ advanced system that simulates mechanical, electronic, and aerodynamic performance, raising the bar of realism even higher than Assetto Corsa, arguably one of the most popular driving simulations of the last decade.

Assetto Corsa EVO represents a major leap forward of the Assetto Corsa universe, offering a significantly enriched sim-racing experience. This latest instalment introduces a wealth of features and gameplay modes, only made possible by KUNOS’ new proprietary engine – designed specifically for the racing and automotive genre.

Supporting a full 24-hour race cycle, cutting-edge lighting, dynamic weather and track conditions and photorealistic visuals, Assetto Corsa EVO will be unlike any racing sim seen on any generation.

Ik moet zeggen, het ziet er allemaal heel tof uit. Alleen vraag ik me af in hoeverre het een sprong gaat zijn van de huidige AC. Zeker met de grote hoeveelheid mods. Dit voelt ergens als een AC met een open world map. Of mis ik dingen?

het is gewoon een evolutie van AC, ja.
sowieso zit er op al die sims niet zo heel veel verschil he, zeker nu in het GT3 tijdperk.

die open map is ook maar 1 van de "circuits" in het spel, dat gaat niet alle gameplay zijn. die open world map mods zijn gewoon heel populair nu in de community, daarom dat ze er nu ook zelf één in steken. maar dit wordt niet een sim versie van Forza of the Crew.

tl;dr

5 circuits & 20 auto's in early access, open-world in de zomer, full game in het najaar met 15 circuits en 100 auto's.
  • Imola
  • Brands Hatch
  • Laguna Seca
  • Mount Panorama
  • Suzuka

Morgen is het zover. 😬 Kheb precies nog niets gelezen over prijs en tijdstip van “unlock”.

Kheb gechecked dat mijn pc net de min specs afvinkt. 8700k en 1080GTX :’)

Straatauto’s testen op Laguna Seca. Kijk er wel naar uit. Basically Gran Turismo maar dan met deftige physics🥳

Tis uit. 31 lappers... Maar VR sucked blijkbaar. 9-10fps met 3070 lees ik op reddit.
Downloading as we speak maar ik vrees er wat voor.

Laatst bewerkt:
Ale hup dan kan ik het al vergeten mee menne 1080GTX

Wel livestream aant volgen van broadbent, ziet er wel goed uit :love:

Morgen dan ma nar simexpo -.-

Daarnet wat getest. Er is wel nog werk aan.
Maar voor een eerste release is het wel al oke. Vooral nog veel glitches in de menu's nog

Die open wereld van Nürburg is wel echt waanzinnig. Als je daar al eens in real life bent geweest herken je in de trailer meteen alles.

die day/night cycle ziet er wel goed uit. UI lijkt mij typisch early access "we hebben daar nog niet veel moeite in gestoken" stijl.

ik heb zelf nog maar 1 testsessie van 10 minuten gedaan, met controller.

Spel runt nog wel vrij goed op mijn low spec pc, alles wel op low graphics staan. stabiele 60ps met soms eens een dip naar 40. ( 1 wagen, 1 track, en clear weather wel)

Alle auto's getest op Laguna Seca. Leukste straatauto's blijven toch de lichtgewichtjes a la Honda S2000, GR86, Mazda Mx5. (om 1 of andere reden wel gene fan van diene Abarth, niet int spel en ook niet in real life)

Leukste verrassing vond ik de Golf GTI. Alles wat ik dacht hoe een Golf GTI zou rijden en klinken in het echt, klopt precies in het spel :laugh: Ondersturend rijgedrag ma best nog "leuk" op Laguna Seca ^^

Een tegenvaller de Lotus Emira. Middenmotor geeft nen hoop onderstuur. Mss overdreven in het spel, en het geluid klopt ook niet echt.

De basis lijkt me wel goed te zitten. Hopelijk kunnen ze dit spel groots maken in een soort van gecontroleerde omgeving aan kwaliteit mods zodat je niet heel het internet moet afschuimen zoals in AC1.

Positief punt ook: De afwerking en oog voor detail in de cockpits :drool:

Laatst bewerkt:
Ik heb het ook binnengehaald. T'is en blijft uiteraard een soort betalend beta versie ma bon. De echte fans weet wat ons in de toekomst te wachten staat. Hoop dat ik het op 4k kan trekken sewwes op men tv naast de pc :D

nog iemand problemen gehad dat het spel feitelijk ni werkt? ik open het en blijf maar 2 dps draaien. buiten het hoofdmenu kan ik feitelijk niet echt iets doen

Terug
Bovenaan