ATTN: Studenten steun- en klaagthread

Hangt sterk van de richting af. De ene thesis is de andere niet. Als ik zag wat ze in de HW of TEW mochten produceren bv... En dan heb ik het niet enkel over de word count...

Mar het is inderdaad wel zo dat het groter gemaakt wordt dan het is. Heb me daar in mijn eerste thesis nog aan laten vangen. Een tien kunt ge rap in elkaar flansen. Hoog cijfer kan soms af hangen van de mood van uw verslaggever of promotor.

Bwah, het grootste verschil qua niveau is tussen kwantitatieve vs. kwalitatieve richtingen, denk ik. Het blijft ook 'maar' een masterproef eh, geen doctoraatsscriptie. Het niveau dat ze verwachten is altijd maar beperkt. Als je wat werk in je thesis steekt is het niet zo moeilijk om een heel hoog cijfer te halen.
De letterlijke woorden van mijn promotor tijdens de verdediging waren: "Ja, we hebben eigenlijk niet veel vragen, want het was heel goed. Beter dan we verwachten van masterstudenten". En het was dan nog een onderwerp (iets in handelsbeleid) dat vrij weinig te maken had met finance (ik deed hir financial engineering). Was ik blij dat ik dus niet meer moeite erin heb gestoken dan dat en de laatste semester nog wat heb kunnen genieten. 😂

Uiteindelijk ook m'n huidige job gekregen (grotendeels) door m'n heel goede thesis, dus het speelt wel een rol blijkbaar.

Na mijn bachelorproef wel mijn lesje geleerd voor de thesissen nadien : niet enkel kijken naar wat interessant is, maar ook naar wat praktisch makkelijk uitvoerbaar is qua onderzoek. Het uzelf niet te moeilijk maken helpt 😎

Straffe stoot van de KULeuven. Vriendin doet schakelprogramma, vlot goed, maar ziet nu dat een vak dat ze afgelopen jaar gedaan heeft (en voor geslaagd was) gewoon geschrapt is uit het programma. Compleet onaangekondigd. Niet vervangen door iets anders maar eenvoudigweg geschrapt zonder enige aankondiging. Zij en vele anderen dus echt voor niks lessen gevolg, examen gestudeerd en afgelegd en studiepunten betaald :lol:

Echt niet te geloven zo een zaken. En toch gebeurt het.

Straffe stoot van de KULeuven. Vriendin doet schakelprogramma, vlot goed, maar ziet nu dat een vak dat ze afgelopen jaar gedaan heeft (en voor geslaagd was) gewoon geschrapt is uit het programma. Compleet onaangekondigd. Niet vervangen door iets anders maar eenvoudigweg geschrapt zonder enige aankondiging. Zij en vele anderen dus echt voor niks lessen gevolg, examen gestudeerd en afgelegd en studiepunten betaald :laugh:

Moeten toekomstige schakelstudenten dan minder studiepunten afleggen? Of een extra keuzevak? Of rekenen ze bij een ander verplicht vak extra studiepunten bij?

Moeten toekomstige schakelstudenten dan minder studiepunten afleggen? Of een extra keuzevak? Of rekenen ze bij een ander verplicht vak extra studiepunten bij?
Minder studiepunten afleggen.
Eén vak hebben ze vervangen door een ander vak (ook zonder enige aankondiging, dus qua planning voor werkstudenten lastig, maar bon), maar er was een subsectie à la "studenten nemen verplicht één van de vakken op uit deze lijst", en die subsectie is dus gewoon onaangekondigd geschrapt.

Straffe stoot van de KULeuven. Vriendin doet schakelprogramma, vlot goed, maar ziet nu dat een vak dat ze afgelopen jaar gedaan heeft (en voor geslaagd was) gewoon geschrapt is uit het programma. Compleet onaangekondigd. Niet vervangen door iets anders maar eenvoudigweg geschrapt zonder enige aankondiging. Zij en vele anderen dus echt voor niks lessen gevolg, examen gestudeerd en afgelegd en studiepunten betaald :laugh:

Een week geleden heb ik eens gekeken naar mijn oude richting die ik toen heb ik gedaan. Er zijn 3 vakken verdwenen in het eerste jaar (2 daarvan waren mijn buisvakken). Ze zijn nu wel vervangen door vakken die iets te maken hebben met de taal.

Daar stond ik dan studeren voor een taal maar ik moest dezelfde economie vak doen als pol en soc studenten en hetzelfde vak rechten als rechtenstudenten.

Was toen zo onlogisch man man toch.

Weet niet of er hier nog veel studenten rondhangen maar zag dit voorbijkomen: https://www.schamper.ugent.be/editi...rpoort-de-student-gaat-anders-uit-dan-vroeger

Ben echt benieuwd wat hiervan echt is. Is het te duur geworden of toch andere interesses?
Fuiven in de vooruit waren destijds altijd rap uitverkocht. Nog meegemaakt dat ik voor de openingsfuif van m'n kring naar de salamander moest omdat ze geen kaarten meer hadden in de Perma.

Ben al 3-4 jaar geen student meer, maar herken de situatie in de Schamper toch volledig. Ik ga/ging heel graag uit (wat op zich al niet meer de norm leek, idk of dat vroeger ook zo was), maar voelde erg weinig voor het klassieke zuipgebeuren dat door de studentenverenigingen werd georganiseerd. Cantussen, TD's, galabals, ... interesseerden me voor geen hol. Had ook sterk de indruk dat het volk dat naar die zaken ging altijd dezelfden waren (en die gingen dan ook letterlijk naar alles), terwijl ze misschien maar 10% van de studentenpopulatie ofzo uitmaakten (enfin, hier in Antwerpen toch). Zaken zoals een 12-urenloop, een (student gerelateerd) open air festivalletje, samen op skiverlof (de après-ski's waren wel altijd zeer memorabel :oi22:), ... interesseerden me véél meer.

Qua uitgaan hield ik van iets rustiger (ik lust bvb. amper bier) en wat meer variatie qua mensen. Dus niet elke avond bier liggen heisen met dezelfde mensen uit je richting met hun lintjes, maar eerder rustig een wijntje, cocktailtje of kriekje drinken met de "squad" van vnl. handelsingenieurs, TEW'ers, TL'ers en rechties, en dan in mijn geval beginnen lullen en zwanzen tegen (wild)vreemden :oi22:. En als ik eens op een 'studentikoos' feestje zat, was het meestal op die van de buitencampus (waar de life sciences zitten) of in Leuven.

Voor mij was kostprijs nooit geen issue, maar toch wel regelmatig gehoord dat voor velen vaak uitgaan toch wel te duur was.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan