audio nieuwbouw

Lame Edna

Member
Goeiedag,

We zitten in de fase technieken van onze nieuwbouw en ik snijd nu het hoofdstuk audio aan. Ik heb altijd graag iets om naar te luisteren: ofwel radio op de achtergrond, ofwel meer gericht luisteren. Ik neem niet graag de JBL mee als ik me doorheen het huis begeef dus ik ben wat aan het kijken naar iets wat blijkbaar multiroom audio is; in het bijzonder zou ik in de meeste kamers op de benedenverdieping speakers willen: living/keuken, bureau, wasplaats/douche.

Ik zet meestal radio of Spotify op, maar er zou ook een mogelijkheid moeten zijn tot het aansluiten van een platenspeler. Ik ben geen audiofiel en geef geen feestjes maar de geluidskwaliteit moet wel netjes zijn. Speakers op de grond zie ik liever niet.

Hoe wordt zoiets typisch in een nieuwbouw gedaan anno 2026? Zijn de speakers bedraad of werken ze via wifi? Is er een verschil in geluidskwaliteit tussen beide? Inbouw of opbouw? Mocht het van belang zijn: we voorzien voor de rest geen domotica.

Merci!

Inbouw plafondspeakers kan je via Loxone doen (indien je de deur voor domotica toch open laat): https://www.loxone.com/nlnl/producten/audio/

Een ander systeem met losse speakers, eventueel in opbouw, is de uitdager van Sonos, namelijk Denon Home (vroeger gekend als HEOS). Het leuke hieraan is dat je dan een Denon receiver onder je TV kan plaatsen die hiermee compatibel is, om daarop de platenspeler aan te sluiten en de muziek naar andere ruimtes te streamen. De standalone Denon Home speakers werken via WiFi; er zijn nog oude modellen die je ook nog via netwerkkabel kan aansluiten. In ieder geval zou ik op de juiste plaatsen stroom voorzien (op hoogte in de hoek(en) van elke kamer), én een goed WiFi netwerk ontwerpen met voldoende dekking. Hiervoor voorzie je netwerkkabel op centrale locaties (bijvoorbeeld midden van plafond in de leefruimte en op elke verdieping) om access points te kunnen plaatsen.

Denon Home lijkt mij het meest geschikt voor jouw use case. Als je ooit verhuist, neem je dit systeem gewoon mee. Met inbouw plafondspeakers is dat niet gebruikelijk.

Mijn voorkeur zou altijd gaan naar:
  • bekabeld. bij de verbouwing hier, heb ik uitgetekend waar ik aansluitingen wou en de kabels laten infrezen.
  • opbouw - kwaliteit van inbouwspeakers heb ik nooit van hetzelfde niveau geweten
  • waar mogelijk géén ecosysteem. Sonos komt er hier sowieso niet in. Reden is dat je afhankelijk bent van implementatie, mogelijke veranderingen of zelfs stoppen van de provider. Google gerust eens op het Sonos debacle van de afgelopen maanden.
    (voor de volledigheid: omdat ik 2 streamers met BluOS heb, heb ik strikt genomen wel elementen van een ecosysteem, maar dat is omdat ik het gewoon goede streamers vind). Eventueel zou je deze aanpak wel kunnen gebruiken als je echt veel zones wil, een beetje een geavanceerde versterker heeft tegenwoordig 2 zones, de betere snel 3. Alles daar voorbij, vereist multizone amplifiers (bvb Marantz M4), die lopen wel op in prijs.

Er is imo een enorme misopvatting van wat je nodig hebt voor wat achtergrondmuziek. Wij hebben hier een best ruime woning, en hier staat 1 centrale smart-speaker (https://www.coolblue.be/nl/product/...qs8U6JmukxAw3-NlOiGnhL5G3zyBE4MRikYdqy4KPApH- wordt niet meer verkocht). Dat is meer dan luid genoeg voor heel de benedenverdieping.
Bij zowat alle nieuwbouw-woning is er een open vloerplan, dan heb je écht niet in elke ruimte luidsprekers nodig.

Daarnaast, voor een setje plafondspeakers zal je rap rond 200€ zitten.
Stel dat je zo'n setje nodig hebt voor eetkamer, woonkamer, keuken, badkamer en bureau. Dat zijn dan 10 speakers.

dus 1000€ aan speakers
Een Loxone audioserver (of whatever multiroom streamer): 611€
En dan nog ergens rond de 2000€ voor een versterker met 10 kanalen.

Terug
Bovenaan