Auteursrecht + vergoeding

big_ticket

New member
Hi y'all!

Ik ben sinds kort gestart als freelance copywriter en de opdrachten beginnen druppelgewijs binnen te stromen. Zoals de meesten zoek ik naar manieren om mijn inkomen te optimaliseren. Voor creatieve beroepen ('makers van werk' aka schrijvers, designers, fotografen, journalisten, ...) zijn auteursrechten / auteursvergoedingen daar een goeie manier voor. Sinds 2025 komen IT-beroepen niet langer in aanmerking en is de verdeelsleutel teruggebracht naar 70/30 wat betreft beroepsinkomsten/vergoeding auteursrechten. Twee jaar geleden was dat nog 50/50. Ze zijn dus strenger geworden.

Sinds kort ben ik aangesloten bij Creative Shelter, een platform dat helpt bij het fiscaal optimaliseren van auteursrechten. Tot nu toe haal ik er een aardig stuk extra netto-inkomen uit (tot 20%), maar ze pakken ook wel een commissie van 8% op mijn facturen.

Zijn er hier copywriters of andere creatieve freelancers die al langer gebruikmaken van auteursvergoedingen? Hoe regelen jullie dat? Kan ik dat ook zonder tussenpartij doen? Of moet ik dan meer dan een standaard boekhouder hebben?

Wacht nog even op de vorming van de regering en wat dat met zich mee gaat brengen. Misschien komen de auteursrechten voor IT beroepen wel terug.

Ik ben fotograaf in bijberoep en laat mijn boekhouder da regelen.

Ik geloof dat hij rekening houdt met zo'n 20% auteursrechten op mijn B2B facturen. Normaal is dat de grens dat de fiscus daar niet over valt en niet dieper gaat graven in hoeverre die beelden/werk onder die regel vallen.
Het is wel zoals @Foert zegt, met de nieuwe regering die eraan zit te komen is de kans groot dat het boeltje zal herbekeken worden en dat instanties zoals CS niet meer van toepassing zullen zijn (of in mindere mate rendabel).

Ik ben fotograaf in bijberoep en laat mijn boekhouder da regelen.

Ik geloof dat hij rekening houdt met zo'n 20% auteursrechten op mijn B2B facturen. Normaal is dat de grens dat de fiscus daar niet over valt en niet dieper gaat graven in hoeverre die beelden/werk onder die regel vallen.
Het is wel zoals @Foert zegt, met de nieuwe regering die eraan zit te komen is de kans groot dat het boeltje zal herbekeken worden en dat instanties zoals CS niet meer van toepassing zullen zijn (of in mindere mate rendabel).
Is dat bijberoep met vennootschap dan? Want als eenmanszaak is dat een enorm gedoe om in orde te zijn.
(Tenzij je creative shelter als tussenpersoon neemt bv.).

Is dat bijberoep met vennootschap dan? Want als eenmanszaak is dat een enorm gedoe om in orde te zijn.
(Tenzij je creative shelter als tussenpersoon neemt bv.).
Is hoofdberoep met vennootschap. Toen ik nog een eenmanszaak was, liet ik da ook al doen door mijn boekhouder.
In mijn geval werk ik 75% B2C en 25% B2B. Ik denk dat het voor mij weinig nu had/heeft om CS als tussenpersoon te gebruiken. Ik ken collega's die het wel doen en daar tevreden van zijn. Ik ga mss wat geld mislopen hebben, maar ik heb nooit achter iets moeten kijken

Terug
Bovenaan