Auto 2dehands verkopen

pve

Member
Ik heb mijn auto te koop gezet op de gekende websites, en uiteraard veel telefoontjes voor export.

Nu heb ik het volgende voorstel:

- een spanjaard zegt hij de auto wilt kopen en dat hij familie heeft in Belgie.
- hij biedt 1500 euro meer dan wijkopenautos.
- de broer contacteert mij dat hij komt kijken.
Ik geef aan dat de prijs vast is, en dus geen onderhandelingen ter plaatse.
Ze zijn akkoord.
- het plan is:
1. Ze komen kijken
2. Indien akkoord betalen ze cash, rijden we samen naar bankautomaat voor storting en maken we overeenkomst.
3. Ik geef de papieren mee
4. Ze komen later de auto halen met een takelwagen.

Tot hier toe zag ik nog geen rode vlag. (Enkel twijfel met export, buitenland, broer van)

Dan kwam het voorstel dat ze een contract willen met een veel lagere prijs, om minder export te betalen.

(Voor mij rode vlag, maar als ze de juiste som cash betalen, maakt het dan uit? )

Ik zie toch een paar rode vlaggen :lol:
Gewoon skippen en on to the next.

En anders direct cash ter plaatse betalen.
Spaar uzelf de stress en de shit met zo'n gasten.

Is jouw auto een uniek exemplaar? Waarom zou een Spanjaard zoveel moeite willen doen om jouw auto te kopen?

Ik ben toch op het voorstel ingegaan.
Wel volgens de volgende procedure:
- ik heb veel foto's doorgestuurd via whatsapp, ook van alle gebreken.
- prijs is onderhandeld via whatsapp en ik heb duidelijk gemaakt dat er geen onderhandeling ter plaatse mogelijk is.
- ze zijn naar de auto komen kijken (zeer snel, niet eens een proefrit..)
- Contract getekend en ze zijn vertrokken met enkel het contract. (contract met de correcte prijs)
- Geld is overgemaakt de dag zelf, en stond de dag erna op mijn rekening.
- Ik heb de auto afgemeld
- Ze komen de auto halen met een takelwagen voor export

Ik denk niet dat ze overgeschreven geld kunnen terughalen.
Het enige wat kan misgaan is identiteitsfraude of een driehoeksverkoop. (maar het geld kwam wel degelijk van de persoon met wie ik het contract heb getekend)

Wil wagen (Renault megane 2008) voor export verkopen (opkopers)
Wat heb ik nodig?
Ik hoor van vrienden dat zo een 2de hands keuring niet vereist is bij export.
Ze vermelden dat ik basis attest van verkoop bereid van verkoper?

Wil wagen (Renault megane 2008) voor export verkopen (opkopers)
Wat heb ik nodig?
Ik hoor van vrienden dat zo een 2de hands keuring niet vereist is bij export.
Ze vermelden dat ik basis attest van verkoop bereid van verkoper?
Ik heb zo al enkele wagens verkocht. Tweedehandskeuring is idd niet nodig. Gewoon online gooien en je zal vanzelf gecontacteerd worden door mannen die wagens exporteren. Zij willen alleen een verkoopscontract en betalen cash een voorschot als je een overeenkomst hebt over de prijs. Na een tijdje (soms enkele dagen later, soms enkele weken later) komen ze dan de wagen halen en betalen ze het volledige bedrag. Heb ook al gehad dat ze het volledige bedrag ineens cash betaalden terwijl de wagen nog bij mij bleef staan.

Als je een eerlijke prijs wil voor je wagen, kan je best verkopen aan mensen die exporteren naar het Oost-blok. Als de wagen voor Afrika bedoeld is, is je prijs altijd te hoog en ze blijven afdingen tot het irritante toe. Daar verspil ik m'n tijd niet meer aan.

Je kan samen dit deponeren bij een bankautomaat, MAAR ik heb mij laten vertellen dat deze automaten het geld niet controleren op echtheid.
Dit wordt pas achteraf gecheckt

Bedankt voor respons
Hoe deed jij dat om het cash geld te controleren? Direct met hen op rekening inladen?(bancontact punt)?
Gewoon thuis in ontvangst nemen en checken. Als je zelf niet echt ervaring hebt om geld te checken op echtheid, kan je zo'n goedkope stift of een UV penlight kopen. Altijd goed om thuis te hebben liggen. Zelf heb ik vroeger al eens vals geld in handen gehad en ik weet nu waar ik op moet letten (serienummers kunnen bvb snel gecheckt worden, bij valse biljetten zijn die vaak allemaal dezelfde), maar ik check ook soms enkele briefjes met een stift als extra check.

Ik doe enkel aan gelijk oversteken (of als ze de wagen nog even willen laten staan is dat natuurlijk hun keuze). Met instantoverschrijvingen al te vaak miserie gehad dat het toch niet instant doorkwam (bedrag te hoog voor instantoverschrijving, vinkje niet aangevinkt wat nodig is bij sommige banken, bepaalde banken ondersteunen nog geen instantoverschrijvingen ...) en dan begint de miserie als de koper de wagen toch meteen wil meenemen. Cash heb je meteen in handen en kan je eenvoudig checken op echtheid.

Ik heb eigenlijk ook nog geen export handelaar gehad die voorstelde om via overschrijving te betalen. Moeten ze bij mij sowieso niet mee afkomen, maar ik denk ook niet dat dat gebruikelijk is.

Kerel uit Antwerpen wil mijn auto kopen. Prijs is onderhandeld via sms. Nu spreekt die van betaling via overschrijving vanuit Azerbeidjan, en dat hij de wagen pas ophaalt als het geld op onze rekening staat. En dat hij daarmee dan tot in Bakoe gaat rijden, 5000km.

Ik heb gezegd dat hij cash moet meebrengen, en dat we afspraak maken bij de bank om de betaling daar te gaan doen.

I know, veel rode vlaggen, maar ook geen goesting in overschrijving of valse bankbiljetten zoals hierboven aangehaald. De kerel is een exporteur, spreekt perfect Nederlands (geen google translate). En past zich aan aan onze "eisen". Ik moet dan gewoon nummerplaat vernietigen en een factuur opstellen vanuit de vennootschap.

Kerel uit Antwerpen wil mijn auto kopen. Prijs is onderhandeld via sms. Nu spreekt die van betaling via overschrijving vanuit Azerbeidjan, en dat hij de wagen pas ophaalt als het geld op onze rekening staat. En dat hij daarmee dan tot in Bakoe gaat rijden, 5000km.

Ik heb gezegd dat hij cash moet meebrengen, en dat we afspraak maken bij de bank om de betaling daar te gaan doen.

I know, veel rode vlaggen, maar ook geen goesting in overschrijving of valse bankbiljetten zoals hierboven aangehaald. De kerel is een exporteur, spreekt perfect Nederlands (geen google translate). En past zich aan aan onze "eisen". Ik moet dan gewoon nummerplaat vernietigen en een factuur opstellen vanuit de vennootschap.
Hoogstwaarschijnlijk iemand die in Antwerpen woont, maar uit Azerbeidzjan afkomstig is en voor de kost auto's exporteert naar daar.
Als hij het geld overschrijft en er pas achter komt als het geld bij u staat, zie ik weinig problemen. 9/10 gaat die een rode exportplaat aanvragen om er mee naar daar te rijden. Anders moet je eens vragen hoe hij naar daar gaat rijden zonder platen. Als hij dat ontwijkt of niet begint over exportplaten zou ik al voorzichtiger zijn.

Zolang je zorgt dat je het geld hebt (of dat nu cash of op je rekening is) voor je de wagen meegeeft, zie ik geen problemen. Cash uiteraard wel effe checken op echtheid (voelen en kijken of stift/uv licht). Zelfs als dat geld van een rekening uit Azerbeidjan komt, het is niet dat het geld ineens terug van de rekening kan gehaald worden door iemand anders dan de titularissen. Allez, dat zou ik toch denken... Zou me er niet te druk in maken, al verkies ik zelf altijd cash omdat je dat eenvoudig zelf kan checken en meteen in handen hebt natuurlijk.

edit: Ineens bericht dat cash niet mogelijk was, en enkel een internationale overschrijving wel, en begon uiteindelijk redelijk ingewikkelde uitleg te geven.. gezegd dat we het hierbij laten, en zijn nummer geblokkeerd. Ik vond het van in het begin al louche, maar kom, ge wilt toch wat vertrouwen laten in de medemens.. ach kijk.. on to the next!

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan