Autoverzekering wijzigen

DEN_DWOAZN

Active member
Onze omnium autoverzekering valt nogal duur uit, nu heb ik een simulatie gemaakt bij KBC en deze komt 50 EUR/maand goedkoper uit.
Maar je hangt 1 jr vast aan een verzekering zeker?

Kan ik de auto dan niet uitschrijven en opnieuw inschrijven op mijn vrouw haar naam? (staat er nu ook niet op als bijrijder)
Of is dat niet mogelijk omwille van diverse redenen?

De nieuwe verzekeraar zou dan een andere zijn tov de huidige.

Indien je die omnium langer hebt dan 1 jaar (en dus stilzwijgend verlengd werd), en als die verlenging na oktober '24 gebeurde, kun je normaal gezien op elk moment opzeggen met een opzegperiode van 2 maand.
Kan ook als er een prijswijziging is.
Heb dat hier ook onlangs geleerd...

Blijkbaar kun je ook na een schadegeval je verzekering opzeggen (binnen de maand nadat je verzekeraar de vergoeding heeft bevestigd of geweigerd).

Auto her-inschrijven lijkt mij een omslachtige en dure methode (BIV).

Herinschrijven is idd nogal omslachtig maar @videast geeft het goed weer. Als er een vervaldag gepasseerd is sinds oktober 2024 en vervolgens die polis al langer dan 1 jaar actief is geweest, dan kan je de nieuwe opzegregels laten toepassen.

Dat maakt dat je eender welk moment kan opzeggen en dat die opzeg dan geacteerd wordt twee maanden na de betekening (ontvangst) ervan door de maatschappij.

Moet wel iets zijn dat je nieuwe makelaar weet van heeft dus vraag dar gewoon aan hen. Zij fixen die opzeg dan normaal ook wel voor je.

Verzekering werd slechts een maand geleden opgestart voor dit voertuig. (Via deze verzekeraar al vele jaren verzekerd dus niet naar andere opties gekeken, mijn fout)

Het gaat om een EV dus BiV is nog 0 momenteel.

Verzekering werd slechts een maand geleden opgestart voor dit voertuig. (Via deze verzekeraar al vele jaren verzekerd dus niet naar andere opties gekeken, mijn fout)

Het gaat om een EV dus BiV is nog 0 momenteel.
Dan kan je het nog overwegen.
In principe kan je een plaat tussen echtgenoten overdragen (https://mobilit.belgium.be/nl/weg/i...jvingsbewijzen/een-kentekenplaat-van-europees)

Maar dat zal in dit geval geen oplossing bieden.
Enkel uitschrijving plaat zal grond zijn om de verzekering te schorsen. Dus wel keuring voor verkoop laten doen en dan opnieuw inschrijven via nieuwe verzekeraar.
Kosten nieuwe plaat en inschrijvingsbewijs zijn €30, kost keuring weet ik niet direct vanbuiten.

Of gewoon een jaartje uw verlies verwerken en dan overstappen naar de andere verzekering (die je nu al verwittigd dat je wil overstappen zodat ze dat allemaal in orde kunnen maken kwestie van opzeg en dergelijke zodat je daar zelf niet van moet wakker liggen . ;) )

Of gewoon een jaartje uw verlies verwerken en dan overstappen naar de andere verzekering (die je nu al verwittigd dat je wil overstappen zodat ze dat allemaal in orde kunnen maken kwestie van opzeg en dergelijke zodat je daar zelf niet van moet wakker liggen . ;) )
Dat zal het inderdaad worden :)

Dat zal het inderdaad worden :)
Waarom eigenlijk? Het voorstel van pinguïn gaat een pak goedkoper zijn dan die 600€ dat je verliest.
Ik vind het wel best gek dat er zo veel verschil kan zijn tussen verzekeringen. Als ik ging shoppen voor verzekeringen waren de verschillen een stuk lager.

Als je overlaat aan je vrouw (partner) moet de wagen niet opnieuw worden ingeschreven, dus geen biv, en behoud je dezelfde nummerplaat.

Geef het voorstel van KBC gewoon door aan je huidige verzekeringsmakelaar met de boodschap dat je jaar en dag klant bent en dit dus niet kan... Je makelaar kan gerust nu nog de premie van de polis met een pak korting herwerken dankzij de offerte van KBC (hij kan deze aan de verzekeraar bezorgen met vraag een pak korting toe te voegen).

/threaddig

Is er iemand die exact weet hoe het zit als je van verzekering wisselt bij wissel van auto?
Kreeg daarnet bijna een hartverzakking.

Mijn vrouw haar auto wordt dus gewisseld. Ik dacht altijd: oude auto weg, nieuwe auto in = oude verzekering weg, nieuwe verzekering in...

Niet dus!!!

Als ge uw platen wilt houden, moet ge dus ne opzeg van 3 maanden doen. Dus maw een nieuwe contract afsluiten voor 3 maanden bij uw oude verzekeraar, opzeggen en dan naar uw nieuwe verzekeraar.

Als ge uw platen opzegt en nieuwe aanvraagt zou het wel onmiddellijk gaan zegt verzekeraar A. Verzekeraar B zegt dan dat ge alsnog een opzeg van 1 maand moet doen?!

Iemand die wel weet hoe het nu exact moet?

Wat een zever is dat nu weer zeg. Dus ik moet weten dat ik binnen een maand of 3 ne andere auto ga hebben en die verzekering al op voorhand opzeggen ofzo?

Onze huidige verzekeraar (AXA) is maar liefst 350€ duurder (met alle kortingen inbegrepen inclusief beperkt aantal km) in vergelijking met Belfius direct.

/threaddig

Is er iemand die exact weet hoe het zit als je van verzekering wisselt bij wissel van auto?
Kreeg daarnet bijna een hartverzakking.

Mijn vrouw haar auto wordt dus gewisseld. Ik dacht altijd: oude auto weg, nieuwe auto in = oude verzekering weg, nieuwe verzekering in...

Niet dus!!!

Als ge uw platen wilt houden, moet ge dus ne opzeg van 3 maanden doen. Dus maw een nieuwe contract afsluiten voor 3 maanden bij uw oude verzekeraar, opzeggen en dan naar uw nieuwe verzekeraar.

Als ge uw platen opzegt en nieuwe aanvraagt zou het wel onmiddellijk gaan zegt verzekeraar A. Verzekeraar B zegt dan dat ge alsnog een opzeg van 1 maand moet doen?!

Iemand die wel weet hoe het nu exact moet?

Wat een zever is dat nu weer zeg. Dus ik moet weten dat ik binnen een maand of 3 ne andere auto ga hebben en die verzekering al op voorhand opzeggen ofzo?

Onze huidige verzekeraar (AXA) is maar liefst 350€ duurder (met alle kortingen inbegrepen inclusief beperkt aantal km) in vergelijking met Belfius direct.
Het wijzigen van voertuig, is geen recht op opzeg van een verzekering. Dat kan alleen door de wettelijke termijnen te respecteren. Tot voor kort was dit met een opzegperiode van 3 maanden vóór vervaldag. Dat is recent wat aangepast om het voor (sommige types contracten) makkelijker te maken. Als je nu een contract hebt dat al minstens één jaar loopt, kan je tijdens de looptijd van het contract een opzeg indienen. Dan geldt de datum "ingediende opzeg + 2 maand als opzeg.

Een "foefje" dat regelmatig gebruikt wordt om bij wijziging voertuig wel te kunnen wisselen van verzekering, is door de oude nummerplaat te laten schrappen (zogezegd verdwijning risico) en dan een nieuwe plaat aan te vragen met nieuwe verzekering.

Dan zijn er nog wat extra uitzonderingen op de regels (uiteraard). Zo kan je altijd onder een verlenging van contract uit op vervaldag, als blijkt dat er een tariefwijziging is of wijziging in bv. algemene voorwaarden. Dat zijn de zogeheten kleine lettertjes die dan vermeld staan op de betalingsuitnodiging.

Laatst bewerkt:
Dus nieuwe plaat aanvragen voor nieuwe wagen en nieuwe verzekering afsluiten.

Dan oude wagen inleveren en oude platen laten schrappen en bijgevolg oude verzekering laten schrappen.

Dan oude wagen inleveren en oude platen laten schrappen en bijgevolg oude verzekering laten schrappen.
Zo kan het inderdaad. Je vraagt een nieuwe plaat aan bij inschrijving van het nieuwe voertuig. Daaraan koppel je de nieuwe verzekering. De oude plaat breng je nadien binnen bij de Post om te laten schrappen. Dat wordt doorgegeven in het systeem DIV en na schrapping krijg je daarvan een mail. Dat bericht van schrapping bezorg je aan huidige verzekeraar en deze schrapt vervolgens de lopende verzekering. Dat gaat dan gepaard met een pro rata terugbetaling indien van toepassing.

Zo kan het inderdaad. Je vraagt een nieuwe plaat aan bij inschrijving van het nieuwe voertuig. Daaraan koppel je de nieuwe verzekering. De oude plaat breng je nadien binnen bij de Post om te laten schrappen. Dat wordt doorgegeven in het systeem DIV en na schrapping krijg je daarvan een mail. Dat bericht van schrapping bezorg je aan huidige verzekeraar en deze schrapt vervolgens de lopende verzekering. Dat gaat dan gepaard met een pro rata terugbetaling indien van toepassing.
wel opletten, dat kost nu geld.
  • Sinds 1 augustus 2025 gebeurt de schrapping van uw nummerplaat niet meer onmiddellijk als u uw nummerplaat afgeeft in uw Bpost-kantoor.
  • U moet de nummerplaat
    • ofwel opsturen naar de DIV via een Bpost-kantoor. Dit is niet meer gratis. Opgelet: zorg er voor dat u uw nummerplaat tijdig opstuurt. Alleen als ze aangekomen en geschrapt is bij de DIV vóór het einde van de maand, moet u voor die maand geen verkeersbelasting meer betalen.
    • ofwel deponeren in een inzamelbox van de FOD Mobiliteit en Vervoer (de datum van schrapping is de datum waarop de plaat werd gedeponeerd).

Geen idee of je een EV hebt? Maar als die ingeschreven was met vrijstelling VB en BIV, en je volgt die methode dan ben je die vrijstelling lijkt mij wel kwijt.

Voorlopig hebben wij nog geen EV's. De volgende familiewagen mogelijks. Nog niet 100% overtuigd over battery life en een beetje range anxiety.

Terug
Bovenaan